• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Jaeger-LeCoultre-tråden!

evki

Audemars
2-Faktor
Som musiker blir detta extra intressant. Menar du att ljudet är annorlunda just för att det är guld eller är det som det står längre ner i tråden olika signaler, alltså ett surrande och ett ringande ljud?

Som en musikaliskt handikapp kan jag inte säga någonting om det förutom kanske det jag hade läst på nätet under tiden. En viss tillverkare (minns inte vem det var, tyvärr) hade påstått att stål inte var så bra för en minutrepeter med vad gäller akustiken. Däremot var guld/platina mycket bättre. Det återstår att se om det förekommer någon avsevärd skillnad när det är samma boett, dvs om materialet påverkar akustiken mer än vad formen/volymen gör.
 
Senast ändrad:

Airman

KS Explorers Club
2-Faktor
Som en musikaliskt handikapp kan jag inte säga någonting om det förutom kanske det jag hade läst på nätet under tiden. En viss tillverkare (minns inte vem det var, tyvärr) hade påstått att stål var inte så bra för en minutrepeter med vad gäller akustiken. Däremot var guld/platina mycket bättre. Det återstår att se om det förekommer någon avsevärd skillnad när det är samma boett, dvs om materialet påverkar akustiken mer än vad formen/volymen gör.
Det där är mycket intressant... återkom gärna i ämnet. :)
 

Duckie

Omega
Gällande akustiken så verkar det vara en hel del att beakta
Se 1.30in i filmen och hur glaset på just denna klockan är ljudbäraren.
Vet ej hur det är med Memovox:en.
 

hook

Prince Philip
Forumpersonal
Owner of KS
Pledge Member
2-Faktor
Jokern ser glad ut.

image.jpg
 

Kleiz

Rolex
2-Faktor
Beställt ny Reverso efter litet uppehåll. Abstinensen blev för stor. Dessutom måste ju profilbilden spegla samlingen :)

Tänkte byta ut original struts-strapet mot ett i rocka som jag kommer att beställa. Går det att montera JLCs viklås på ett icke-JLC rockaband? (sorry om frågan är dum).

Lite inspiration från andreasweinas instagram. @Whedda på forumet om jag inte är helt felinformerad.
8AB09E28-9F67-4C10-A247-422927E9055E.jpeg
 

galácticon

Patek
2-Faktor
Beställt ny Reverso efter litet uppehåll. Abstinensen blev för stor. Dessutom måste ju profilbilden spegla samlingen :)

Tänkte byta ut original struts-strapet mot ett i rocka som jag kommer att beställa. Går det att montera JLCs viklås på ett icke-JLC rockaband? (sorry om frågan är dum).

Lite inspiration från andreasweinas instagram. @Whedda på forumet om jag inte är helt felinformerad.
8AB09E28-9F67-4C10-A247-422927E9055E.jpeg
Vackert!
 

galácticon

Patek
2-Faktor
Måste säga att jag verkligen gillar de nya släppen som är gjorda och även om min Master Compressor är relativt ny i min familj suktar jag redan efter nästa nyförvärv. Tänkte beställa en katalog för inspiration och chattade med kundservice via Messenger; jäklar i mig vad trevliga de var - förstklassigt! Katalogen är på väg hem och nu antar jag att ett SMS-lån är nära förestående... ;)
 

Kleiz

Rolex
2-Faktor
Yes, det blir riktigt stiligt. I nuläget har jag rocka på några av mina vintageklockor. Är helt hooked på utseendet, känslan och att man är relativt ensam med det.

Ska jag vara helt ärlig tror jag mitt kommande rockaband blir ännu lite stiligare än på bilden ovan (eftersom det har finare mönster, inte så stora/grova prickar).
 

Sgt Poppa

Rolex
2-Faktor
Måste säga att jag verkligen gillar de nya släppen som är gjorda och även om min Master Compressor är relativt ny i min familj suktar jag redan efter nästa nyförvärv. Tänkte beställa en katalog för inspiration och chattade med kundservice via Messenger; jäklar i mig vad trevliga de var - förstklassigt! Katalogen är på väg hem och nu antar jag att ett SMS-lån är nära förestående... ;)
Ja jaeger supporten är riktigt bra! Ställt tusen frågor där och svarar alltid lika snabbt och trevligt:)
 
Vilken modell/ref det är kan jag inte sätta men det saknas absolut en sekundvisare. Överlag tycker jag att den ser ganska risig ut. Kan du berätta mer?

Jo den är rätt risig, eller patinerad som jag hellre ser den som;-) skall in på service hos min lokala klock-gubbe för kostnadsförslaget från jlc- orginal-servicen va betydligt högre än värdet på klockan. Uppskattat år från kollegan är ca -80. Postar en bild på baksidan också, för den extra intresserade.
NU SER JAG...googlar jag på 5001 så ser man faktiskt klockan utan sekundvisare...
Skall ha varit en present från Hufvudstaden för lång och trogen tjänst...
 

Bilagor

  • image.jpg
    image.jpg
    95.7 KB · Visningar: 36

galácticon

Patek
2-Faktor
Jo den är rätt risig, eller patinerad som jag hellre ser den som;-) skall in på service hos min lokala klock-gubbe för kostnadsförslaget från jlc- orginal-servicen va betydligt högre än värdet på klockan. Uppskattat år från kollegan är ca -80. Postar en bild på baksidan också, för den extra intresserade.
NU SER JAG...googlar jag på 5001 så ser man faktiskt klockan utan sekundvisare...
Skall ha varit en present från Hufvudstaden för lång och trogen tjänst...
Okej, det ser nämligen ut som ett hål där sekundvisaren sitter.
 

DrDre

Patek
Nästa JLC blir inte någon Reverso (helt osannolikt) men detta är nog den bästa klockan på flera år.
Och då avskyr jag ändå färgen på lysmassa.

Skamlöst stulen bild
6AFA00E3-45F8-401D-A79F-DB5FC96954A6.jpeg

Ett alternativ är Polaris Automatic. 1mm mindre. Vit lysmassa. Utan datum (snyggare?). Och ca 1000 usd (10 tkr i Sverige?) lägre pris. Den finns med på listan över tänkbara köp i framtiden (ihop med Master krongrafen med sector dial).

Bilden från Time and Tide.
4A69679E-8BD0-4282-BF2A-B847B01542B3.jpeg
 

Alarik

Audemars
2-Faktor
Ett alternativ är Polaris Automatic. 1mm mindre. Vit lysmassa. Utan datum (snyggare?). Och ca 1000 usd (10 tkr i Sverige?) lägre pris. Den finns med på listan över tänkbara köp i framtiden (ihop med Master krongrafen med sector dial).

Bilden från Time and Tide.
4A69679E-8BD0-4282-BF2A-B847B01542B3.jpeg

Den är absolut bra men ”ha-begären” infinner sig inte tyvärr.
 

Alarik

Audemars
2-Faktor
Väldigt dåliga bilder (skyller på ljuset) men här är några bilder på nyförvärvet. Jag har inte hunnit byta ut strutsen ännu.

Reverso Grande Taille. Vet att puristerna tycker GT är för stor, men själv tycker jag den sitter bra :)

D064B338-69EE-499D-87FC-35AF37D76F02.jpeg

5A1231C6-CAA5-407C-A16D-0E0AC4328A3E.jpeg
DE47D1E0-A20E-461B-96B9-EDBFF6404D3D.jpeg

Skit i puristerna. Om de fick bestämma skulke allt vara tillverkat före 1930 och allt under 34 mm.
Här bär vi det som känns bra och som vi själva upplever som snyggt.
 
Topp