• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Jaeger-LeCoultre-tråden!

Testar olika material. Syfte är att dressa ner och kanske hitta ursprungssyftet sportig, men jag är inte säker på något val. Orange canvas med tråd som matchar index kanske? Tankar?
7EBF2FC9-E169-4C74-879A-74FFEE3B85EA.jpeg
E456E300-D6EF-4466-935D-1824E9EF23B1.jpeg
65B16DF0-B5AC-4637-9F6D-B809EDF01691.jpeg
05B85C2E-0D28-4F94-A754-5B11E72EF676.jpeg
678A61CF-9022-4366-9A7D-AA22F8380A9B.jpeg
4C400BAE-4939-42B5-AAD4-9C2E8667A064.jpeg
70B739F3-EF74-4016-8A09-97B6F88CE54E.jpeg

Det börjar bli dags att byta band på min Reverso GT. Tror att det blir ett likadant som Ernesto visade ett par sidor tidigare i denna tråden. Från GLC.

Ernestos bild:
DLC Ernesto.jpeg

Gillar du inte fyrkanten kanske Rios eller Flucos cordovan passar? Vad ska det vara för mått?
20 mm är det mellan luggarna. Jag ska absolut kolla upp dina tips. Sen är det en sak till jag undrar över. Mellan luggarna, mot ovansidan, är det en kant, som en fasning. Där skulle jag kunna gissa att ett originalband har en del i stål som fäster där så bandet tvingar att gå rakt ut till en början och på så sätt få en form som följer luggarna. Som det är nu med mitt ickeoemlizardband, drar bandet direkt ner så luggarna gärna hamnar utanför som små piggar. Jag vet inte om du förstod hur jag menade och jag vet heller inte om det är som jag tror att det borde vara för att få en snygg rundning innan bandet omsluter handleden?

20 mm är det mellan luggarna. Jag ska absolut kolla upp dina tips. Sen är det en sak till jag undrar över. Mellan luggarna, mot ovansidan, är det en kant, som en fasning. Där skulle jag kunna gissa att ett originalband har en del i stål som fäster där så bandet tvingar att gå rakt ut till en början och på så sätt få en form som följer luggarna. Som det är nu med mitt ickeoemlizardband, drar bandet direkt ner så luggarna gärna hamnar utanför som små piggar. Jag vet inte om du förstod hur jag menade och jag vet heller inte om det är som jag tror att det borde vara för att få en snygg rundning innan bandet omsluter handleden?
Aja, det är den modellen som har ett specialband för att den är lite lång för de flesta handleder. Har du något originalband eller? Kan misstänka att någon läderkunnig borde kunna klä om ett band om man har ett med hela ändor. Annars är det nog tyvärr bara originalbanden som sluter tätt mot boettsidan.

Aja, det är den modellen som har ett specialband för att den är lite lång för de flesta handleder. Har du något originalband eller? Kan misstänka att någon läderkunnig borde kunna klä om ett band om man har ett med hela ändor. Annars är det nog tyvärr bara originalbanden som sluter tätt mot boettsidan.
Nej, jag har inget originalband. Jag tänkte titta på det när det blev dags, som det nu är. Jag ska gå in på Nymans och se hur originalet ser ut. Tyvärr tror jag att de bara finns i två färger, svart och brunt, möjligen också blått. Annars åker jag kanske på att köpa två, ett som blir till fint och ett som jag tar sönder för att göra något mer personligt av.

Lånar tråden som hastigast, då jag har ett par funderingar. En guld Memovox från 60-talet utgår jag från kom med guldpins. Är det ett korrekt antagande?

Vänder man sig till Nymans/Rob Engström för nyinköp? Ngn som har en uppfattning vad det kan tänkas kosta (mäter 18 mm mellan luggarna)?

Tack på förhand!

Lånar tråden som hastigast, då jag har ett par funderingar. En guld Memovox från 60-talet utgår jag från kom med guldpins. Är det ett korrekt antagande?

Vänder man sig till Nymans/Rob Engström för nyinköp? Ngn som har en uppfattning vad det kan tänkas kosta (mäter 18 mm mellan luggarna)?

Tack på förhand!
Tror faktiskt inte det, men stål lär det inte varit. Oftast någon gulmetall, typ mässing på äldre ur. Då är det inte någon större skillnad på hårdheten.

Tack på förhand!
Ytterst tveksam till att man kör guld, med tanke på mjukheten i materialet.

@galácticon @Alberget4a @Aurum tack allesammans! Jag är novis så det står härligt till men grundade min uppfattning utifrån att Rolex gör det (precis som @Aurum skriver) och jag har för mig att jag läst att själva lugholes kan skadas vid fel material men jag kan naturligtvis ha fel.
Visst kan bandstiftshålen nötas med tiden. Tror dock inte det skulle vara ett stort problem i ditt fall. Ofta smuts som gör att de slits hårt, tänk sandpapper.Om du är orolig hade jag letat upp ett par som inte är i stål utan i mässing. Viktigast är nog dock att de fyller ut hålet så bra som möjligt, Anläggningsytan skall vara så stor som möjligt.

Visst kan bandstiftshålen nötas med tiden. Tror dock inte det skulle vara ett stort problem i ditt fall. Ofta smuts som gör att de slits hårt, tänk sandpapper.Om du är orolig hade jag letat upp ett par som inte är i stål utan i mässing. Viktigast är nog dock att de fyller ut hålet så bra som möjligt, Anläggningsytan skall vara så stor som möjligt.

Tusen tack!! Riktigt bra råd!

Han kör en JLC i filmen Dr Strange också.

Där är förvisso klockan (Master Ultra Thun Perceptual) löjligt mkt produktplacering men gör den ju inte mindre snygg :)

FD3E295F-F6DC-4D41-8F10-E5BDE1FE5BDF.jpeg
Testar olika material. Syfte är att dressa ner och kanske hitta ursprungssyftet sportig, men jag är inte säker på något val. Orange canvas med tråd som matchar index kanske? Tankar?
7EBF2FC9-E169-4C74-879A-74FFEE3B85EA.jpeg
E456E300-D6EF-4466-935D-1824E9EF23B1.jpeg
65B16DF0-B5AC-4637-9F6D-B809EDF01691.jpeg
05B85C2E-0D28-4F94-A754-5B11E72EF676.jpeg
678A61CF-9022-4366-9A7D-AA22F8380A9B.jpeg
4C400BAE-4939-42B5-AAD4-9C2E8667A064.jpeg
70B739F3-EF74-4016-8A09-97B6F88CE54E.jpeg

Testar det här just nu (Hirsch) - sitter ok men kunde vara bättre vid hornen. Jag har sett att det går att beställa via ABP med sk ”thick attachments”. Tanken även här är att göra den lite mer casual.

Jag fick klara besked igår från en annan Reverso-lover på Krons ur. Originalbanden till den här modellen har inbyggda metalldelar som gör att bandet tvingas rakt ut från boetten innan det följsamt sluter sig runt handleden. Jag beställde ett sånt så nu är det slut med att ändhornen sticker ut.

Senast ändrad:
Jag fick klarar besked igår från en annan Reverso-lover på Krons ur. Originalbanden till den här modellen har inbyggda metalldelar som gör att bandet tvingas rakt ut från boetten innan det följsamt sluter sig runt handleden. Jag beställde ett sånt så nu är det slut med att ändhornen sticker ut.
Vad fick du ge för originalband?

Jag fick klarar besked igår från en annan Reverso-lover på Krons ur. Originalbanden till den här modellen har inbyggda metalldelar som gör att bandet tvingas rakt ut från boetten innan det följsamt sluter sig runt handleden. Jag beställde ett sånt så nu är det slut med att ändhornen sticker ut.
Vad är det för mått på bandet? Är det samma typ av plastbitar (som finns på deras originalband) som skjuter ut bandet på det viset som du beskriver, fast i metall ?

Tillbaka
Topp