• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Jaeger-LeCoultre-tråden!

Vad fick du ge för originalband?

De kostar 3300 kr.

Vad är det för mått på bandet? Är det samma typ av plastbitar (som finns på deras originalband) som skjuter ut bandet på det viset som du beskriver, fast i metall ?

20/18, så originalspännet kan sitta på. Det är inte metall, jag kallar de för ”klackar”. Plast skulle jag säga att det är eller annat liknande hårdare material, men inte metall.

Det börjar bli dags att byta band på min Reverso GT. Tror att det blir ett likadant som Ernesto visade ett par sidor tidigare i denna tråden. Från GLC.

Ernestos bild:
DLC Ernesto.jpeg

Mitt är från Hodinkee ;)

97BA14D4-CB3E-4770-B4B6-35C6DD16392D.jpeg

Vad är det för mått på bandet? Är det samma typ av plastbitar (som finns på deras originalband) som skjuter ut bandet på det viset som du beskriver, fast i metall ?
Plast? Metall har jag fått info om att de ska vara. Jag får nog återkomma när jag fått bandet. Det ska vara det bandet som ska vara till den modellen. Jag beställde ”normalstorlek” men minns inte måtten. Krons hade en katalog vi tittade i. Det fanns fyra olika storlekar och färgerna matt svart, brunt och mörkblått. Möjligen en färg till. Lite osäker där. Det ska vara den funktion du beskriver men blev osäker nu på materialet. Däremot är plasten/metallen insydd i bandet. Det är lite synd då jag hade hoppats på att kunna använda klackarna även till andra band.

Plast? Metall har jag fått info om att de ska vara. Jag får nog återkomma när jag fått bandet. Det ska vara det bandet som ska vara till den modellen. Jag beställde ”normalstorlek” men minns inte måtten. Krons hade en katalog vi tittade i. Det fanns fyra olika storlekar och färgerna matt svart, brunt och mörkblått. Möjligen en färg till. Lite osäker där. Det ska vara den funktion du beskriver men blev osäker nu på materialet. Däremot är plasten/metallen insydd i bandet. Det är lite synd då jag hade hoppats på att kunna använda klackarna även till andra band.
Då skulle jag tro att det är samma som på de band jag har, dvs plast.
Har råkat förstöra ett sådant efter frenetiskt bandbyte.

Tjena Jaegers!
Snabb fråga; vad exakt är skillnaden på GT- caset och det nya som JLC kallar Reverso Large?
Jag tkr alla case ser lika ut med vissa EVENTUELLA små skillnader imåtten. Som squadra. Annars ser de lika ut för mig, i större och mindre versioner (casemässigt)

Men jag är fortfarande intresserad om någon på forumet har en geophysic 1958, och vad som kan sägas om den.
Som det ser ut nu så "ska jag bara" några klockor och sen ha en..

Mvh Rolf Persson

(Står inget om bandbredden där)
Jaeger-LeCoultre-Polaris-Automatic-5.jpg

Jaeger-LeCoultre-Polaris-Automatic-2.jpg

Jaeger-LeCoultre-Polaris-Automatic-2018-ref-9008471-12.jpg

Hade lite tid över och har därför tokgooglat utan resultat. Vanligtvis brukar man kunna klura ut det genom att läsa på baksidan av banden men inte heller det gick denna gång.Vanligtvis kan man ta exempelvis 22mm stift och klämma dem mellan två matskedar för att få böjda 21mm stift, det samma gäller för band. Den ser ruggigt bra ut på bilderna ovan men det som skrämmer mig lite är hur jäkla nära boetten hålen för bandstiften är trots böjda bandstift. Detta kommer göra att man är begränsad till att använda band med böjda stift vilket lär göra att nato är att glömma.

Jaeger-LeCoultre-Polaris-Automatic-5.jpg

Jaeger-LeCoultre-Polaris-Automatic-2.jpg

Hade lite tid över och har därför tokgooglat utan resultat. Vanligtvis brukar man kunna klura ut det genom att läsa på baksidan av banden men inte heller det gick denna gång.Vanligtvis kan man ta exempelvis 22mm stift och klämma dem mellan två matskedar för att få böjda 21mm stift, det samma gäller för band. Den ser ruggigt bra ut på bilderna ovan men det som skrämmer mig lite är hur jäkla nära boetten hålen för bandstiften är trots böjda bandstift. Detta kommer göra att man är begränsad till att använda band med böjda stift vilket lär göra att nato är att glömma.
Så blir det lätt med stor diameter och korta bandhorn.

Den ser ruggigt bra ut på bilderna ovan men det som skrämmer mig lite är hur jäkla nära boetten hålen för bandstiften är trots böjda bandstift. Detta kommer göra att man är begränsad till att använda band med böjda stift vilket lär göra att nato är att glömma.

Tror du har rätt. På den nedersta bilden ser det kröka bandstiftet ut att sitta så nära boetten, att om man bytte det mot ett rakt (dvs drar en rak linje mellan hålen i bandhoren) så skulle det gå emot boetten. Synd.

Ja, jag vet. Men jag stör ändå ihjäl mig på det. Det går ju att fixa med en fasning på baksidan av boetten. Min 47mm GS är bara 49mm lug2lug och har ändå inte detta problem.

Ett vild ide är att man skulle kanske kunna köpa ett vanligt rakt band och sedan kunna kröka det lite genom att trycka det mot en konkav yta (tex ett rör). Man skulle kunna dra ett snöre igenom bandet och knyta det runt röret och smörja in det med ngn kräm. Man kan stretcha ut skor som är för trånga så det kanske kan gå även med klockarmband?

Tillbaka
Topp