• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Jaeger-LeCoultre-tråden!

Bra val med Reverso, men den ska vara extra okomplicerad - endast minut- och timvisare! :D
Och helst inte ha Jaeger-LeCoultre på tavlan heller... ;)
D1965D0C-94B9-41BC-851F-65E0CF845E6F.jpeg
Den där är extremt intressant. Är så sugen på en! :D

Den där är extremt intressant. Är så sugen på en! :D
Originalen från 30-talet är inte helt lätta att komma över. Jag hade helt sjuk tur att jag 1) hittade en på Tradera av alla ställen och 2) vann auktionen med ett knasigt bra pris! Visst, den är lite härjad, har rätt ärrade bandhorn efter reparation och skulle må bra av en service. Men den är klart favoritklockan i samlingen och har svårt att se vad som skulle kunna toppa den!

Känner att jag måste skriva ett inlägg i denna tråd. ;-)

Jag tycker en så enkel grej som räkneverket på baksidan av Reverso 8 days (som jag ägt till rätt nyligen) som räknar nedåt och blir rött på de sista siffrorna är en enkel men tydlig och genial ide.
Räkna ner i antal dagar är IMHO coolare och tydligare än en mätare som visar mitten när du inte vet eller minns om PR var 45, 48, 50 eller 72h...

De båda Polaris, med respektive utan datum, har olika urverk. Cal 899A/1 i datumvarianten och cal 898E/1 i den utan.

Är det någon som vet vad det är för skillnader mellan dessa verk? Är de lika gamla eller tillhör de olika generationer? Finns det någon för- respektiva nackdel rent praktiskt med något av dem?

Äntligen lyckats komplettera min Jaeger-guldare från 1960-talet med originalkrona och spänne. Skulle haft cert så hade det varit pricken över i. Servade klockan för ett par månader och den går fantastiskt. Diffar någon sekund per dygn. Riktigt härlig kvalitet på dessa ur.
(obs, medveten att bandet är 1mm för kort)
20180609_170705.jpg
20180609_170739.jpg
20180609_170817.jpg
20180609_170831.jpg

Äntligen lyckats komplettera min Jaeger-guldare från 1960-talet med originalkrona och spänne. Skulle haft cert så hade det varit pricken över i. Servade klockan för ett par månader och den går fantastiskt. Diffar någon sekund per dygn. Riktigt härlig kvalitet på dessa ur.
(obs, medveten att bandet är 1mm för kort)
20180609_170705.jpg
20180609_170739.jpg
20180609_170817.jpg
20180609_170831.jpg
[/QUOTE.

Hur tunn är klockan? En perfekt dressare

Tillbaka
Topp