• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Jaeger-LeCoultre-tråden!

Margarinkungen

Viking Line
Friends Of KS
2-Faktor
B8387F47-DB8D-4FBD-BA99-174698F07A10.jpeg
Någon klock kännare som vet vad detta är för model. Är det något värde i denna? Fin blå urtavla men väldigt repigt glas. Fungerar och är automatisk.
Jag hittar ingen med Jaeger kl 9 som på din men det kan också vara en renoverad tavla eller dylikt. Men den är fortfarande fin så använd den
@Aurum vad säger du som kan vintage bättre än jag?
 

Jonasx

Breitling
Ops! Ser i trådar tillbaka att det kostar en hel del att snygga till en sådan här klenod. Kanske låter den vandra vidare, tavlan är fantastiskt välbehållen så någon kanske kan ta hand om den på ett rättvist sätt!
 

Margarinkungen

Viking Line
Friends Of KS
2-Faktor
Är de någon som har koll på om de nya strapsen (med bandstiften som man lossar utan bandverktyg) passar till en äldreklocka?
Jag köpte en uppsättning och har satt in dom i lite band. Helt klart världsklass.
Skar ut en lite rektangel med skalpen och satte i stiftet från amdra hållet.
Passar nog alla klockor så länge det inte är böjda stift, tänker jag mig.
 

Margarinkungen

Viking Line
Friends Of KS
2-Faktor
Grattis till klockan! Service i Sverige kan vara svåra på de där, men meddela gärna vem du lämnar in den till. Har själv en äldre modell av Memovox.
260BEB63-EAA6-4D2E-93A0-0A225EA003A8.jpeg
Enligt nymans så finns det flera i svedala som är duktiga på memovox verken, vet dock inte vilka men ring/maila/gå in och fråga.
Behöver inte bli tokdyrt

Edit: dock är reservdelarna Kalle Anka dyra, iaf till mitt Reverso lik... men är allt helt så är det troligen inte så dyrt
 

Jonasx

Breitling
Wow så snygg! Vilket år är den tillverkad? Vad åtgärdade de på JLC, och vad kostade det? Förstår om du vill hålla på din integritet.
 

Burgundy

Omega
2-Faktor
Wow så snygg! Vilket år är den tillverkad? Vad åtgärdade de på JLC, och vad kostade det? Förstår om du vill hålla på din integritet.
Tack! Har nog beskrivit det tidigare i tråden. Den är från 73, så skulle gissa att även din är från ungefär samma period. Att skicka den till JLC innebar grundlig service, polering, rengöring av tavlan, byte av glas och visare (har jag för mig) och säkert lite mer. Även kostnaden har jag valt att förtränga men det var nog ca 12-14tsek det gick på. Kan bli ännu dyrare har jag hört, men det är främst om man behöver göra något åt tavlan. Om du skickar den till JLC, be om utdrag från deras arkiv om klockan så du får info om tillverkningsår. Var dock medveten om att det tar lång tid. Tror jag väntade ca 11 månader. Har dock haft förmånen att besöka JLC och bl.a. sett avdelningen som restaurerar gamla klockor, så kan ha viss förståelse att det tog sin tid.
 

Jonasx

Breitling
Vad spännande att få besöka JLC! Tittade på en youtube film om hur det går till att serva klockor på JLC , blev mycket imponerad hur de arbetade.
Måste dock tillägga att klockan i min ägo har en fantastiskt välbevarad urtavla och visare.
Och det känns fantastisk roligt.
 

llesurk

Vacheron
2-Faktor
Vad spännande att få besöka JLC! Tittade på en youtube film om hur det går till att serva klockor på JLC , blev mycket imponerad hur de arbetade.
Måste dock tillägga att klockan i min ägo har en fantastiskt välbevarad urtavla och visare.
Och det känns fantastisk roligt.
Några av oss var nere i fabriken i höstas,
Här får du lite inblick :)

https://klocksnack.se/threads/fabriksbesök-hos-jaeger-tillsammans-med-nymans-ur-1851-krons.98150/

Var en riktigt rolig resa!!
 

marw

Panerai
2-Faktor
IMG_20181226_135046.jpg

Var tvungen att forma julmaten efter kroppen. Cyklade således en rejäl tur och tränade sedan ngn timme och därefter cykling ånyo. Var så nöjd med mig själv att jag var tvungen att stanna för en kall. På dessa äventyr fick denna jlc dykare följa med som är grymt bekväm på orginalgummi. Ställer alarmet på den tidigt imorgon, redan sex, så man få åka till jobbet och vila upp sig efter allt julfirande.
 
Senast ändrad:
Topp