• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Jaeger-LeCoultre-tråden!

Min favorit sommarklocka.

_7189285.JPG

Vad är det för färg på tavlan? Stämmer det att tavlan blir brun i solljus?

Köpte ett sommararmband från Molequin i Bryssel för att göra min JLC lite med casual och mindre formell. Lite weird kanske men jag tycker det funkar helt ok!

F5D4342B-053E-4D15-B9A1-FD979F5215E4.jpeg

Bilagor

• A47305E1-E31C-4046-AC7F-87117FFE2564.jpeg
    A47305E1-E31C-4046-AC7F-87117FFE2564.jpeg
    372.6 KB · Visningar: 10
Är sjukt nöjd med min Reverso. Problemet är givetvis att man omgående börjar leta efter en ytterligare. Negativt för plånkan är att jag blir ”smått” upphetsad av varianterna i helguld. Positivt är att mina handleder har en ynka omkrets på 16cm, vilket innebär att de klassiska modellerna som går för cirkus 40-50k sitter perfekt.

Frågan är om det blir tråkigt med två Reversos i guldguld där den enda skillnaden är att den ena tavlan är svart och den andra isåfall kommer bli vit... Ett alternativ är ju annars såklart att istället skaffa sig en Cartier Tank Basculante i 18k, men då blir det att hosta upp 20k extra. Tycker det är sjukt mycket klocka för pengarna dessa Reversos i helguld.

Utgår kallt ifrån att jag ej är den enda som gått i liknande tankebanor. Hur har ni andra resonerat samt vad har ni slutligen landat i?

Kul tråd!
Är ganska sugen på en Reverso ultra thin, har sett att det har gått några här på KS, skriver här för att kolla om det finns någon som vill dela med sig av en bild om de har någon/ägt någon?

AC7192AD-99E3-4864-8354-554C8F7090D8.jpeg
83061959-C526-4EBB-9271-72FDA1D22644.jpeg
Tänkte dela lite före efter bilder av min Jaeger LeCoultre Tank. Renoverad av Bill & Sons i UK. Jag är jättenöjd med resultatet.
Varför valde du att renovera urtavlan? Den förra hade patina, men den har ju levt ett långt liv.
I kombination med polering har du ju tagit bort en hel del samlarvärde.
Du hade ju lika gärna kunnat köpa en ny klocka.

Det bästa med det hela är ju att man får bestämma själv... Jag lägger t.ex. noll vikt i samlarvärde eller ”patina”.
Ja så är det absolut, var inte meningen att verka nedlåtande i mitt inlägg.
Men jag tycker det är synd då det är en irreversibel åtgärd att renovera en urtavla på ett typ 80 år gammalt ur... Jag förstår inte riktigt poängen med att få ett gammalt, slitet ur att se ut som ett nytt. Då kan man lika gärna köpa ett nytt.

Varför valde du att renovera urtavlan? Den förra hade patina, men den har ju levt ett långt liv.
I kombination med polering har du ju tagit bort en hel del samlarvärde.
Du hade ju lika gärna kunnat köpa en ny klocka.

Sånt klocka kan man inte köpa ny tyvärr. Denna varianten är mycket sällsynt men jag älskar det.. När jag köpte klockan tyckte jag om patinan men det var mer skada än patina i hörnorna som behövdes att tas hand om. Dessutom glaset var inte så fint heller. Om det hade varit spindelnät sprickor och missfärgning bara då hade jag inte gjort någonting med klockan. Nu är den renoverad till nästan originalskick och redo för de kommande 60 år. Det är inte riktig polerad utan bara rengjort. Jag är ingen seriös samlare och tycker jag att det är fint att ha en vacker gammal klocka som just fick ett nytt liv. Som jag vet det var en del av servicen hos Cartier tidigare att efter visst tid bytte man urtavlan och polerade boetten. Jag ser renoveringen som en del av underhåll efter längre tid. I alla fall ville jag bara dela min erfarenhet med de här killarna. Jag letade efter en pålitlig företag som gör urtavla renovering för ganska länge och tänkte det kan vara bra tipps för någon som är i samma skor.

Sånt klocka kan man inte köpa ny tyvärr. Denna varianten är mycket sällsynt men jag älskar det.. När jag köpte klockan tyckte jag om patinan men det var mer skada än patina i hörnorna som behövdes att tas hand om. Dessutom glaset var inte så fint heller. Om det hade varit spindelnät sprickor och missfärgning bara då hade jag inte gjort någonting med klockan. Nu är den renoverad till nästan originalskick och redo för de kommande 60 år. Det är inte riktig polerad utan bara rengjort. Jag är ingen seriös samlare och tycker jag att det är fint att ha en vacker gammal klocka som just fick ett nytt liv. Som jag vet det var en del av servicen hos Cartier tidigare att efter visst tid bytte man urtavlan och polerade boetten. Jag ser renoveringen som en del av underhåll efter längre tid. I alla fall ville jag bara dela min erfarenhet med de här killarna. Jag letade efter en pålitlig företag som gör urtavla renovering för ganska länge och tänkte det kan vara bra tipps för någon som är i samma skor.
Jag tycker det är trevligt när folk gör som de vill med sina klockor, så de passar dem själva. Kan man få en bild rakt framifrån?

Tillbaka
Topp