• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Jaeger-LeCoultre-tråden!

Kingpin

Omega
Tji fick jag - hittade en sån här i Frankrike i helgen och försökte köpa den men då butiken inte hade öppet hann någon annan före.

Finns det någon som känner till mer om den här specifika modellen och var man kan få tag i den? Knappt ett spår på nätet. Klassisk DuoFace men med grafisk profil på boetten. Magi.

Måste ha en.

Innan ni svarar att det är Reverso Geographique - kolla på den svarta tavlan.
 

Kingpin

Omega

Hej Aurum,

Det är precis den jag försökte köpa i Frankrike men tyvärr är såld via Chrono24 (har kontakt med dealern via mail).

Det är som är läskigt här är att den modellen är att just sub-tavlan är felaktig för primärtavlan - så antingen är det en limited limited eller så är något tokigt. Är den limiterad så vill jag ha den ännu mer ;)

Se bild på den svarta tavlan från Mikael Dan's hemsida och jämför med nedan.






 

Bilagor

  • Screenshot 2022-01-11 at 15.50.07.png
    Screenshot 2022-01-11 at 15.50.07.png
    146.4 KB · Visningar: 18

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor

Hej Aurum,

Det är precis den jag försökte köpa i Frankrike men tyvärr är såld via Chrono24 (har kontakt med dealern via mail).

Det är som är läskigt här är att den modellen är att just sub-tavlan är felaktig för primärtavlan - så antingen är det en limited limited eller så är något tokigt. Är den limiterad så vill jag ha den ännu mer ;)

Se bild på den svarta tavlan från Mikael Dan's hemsida och jämför med nedan.






Ja det är ju olika modeller men med samma primärtavla. Otur jag hittade samma som du tittade på. Verkar ju iaf finnas då, mer kan jag tyvärr inte bidra med...
 

Kingpin

Omega
För övrigt köpte jag istället en sådan här limiterad skönhet idag:

 

Kingpin

Omega
Ja det är ju olika modeller men med samma primärtavla. Otur jag hittade samma som du tittade på. Verkar ju iaf finnas då, mer kan jag tyvärr inte bidra med...
Jag tror inte det är samma primärtavla utan snarare att någon har bytt sub-tavlan eller att det är en super limiterad uppgåva som inte ens finns i Reversoboken - har djupdykt i ämnet idag och Night and Day producerades inte med den tavlan. Endast Geographiqué och det som är sjukt är att på hela nätet finns bara två länkar där dessa två tavlor kombineras:

1. https://www.mikaeldan.com/gb/9840-jaeger-lecoultre-reverso-night-day-watch.html
2. https://www.europeanwatch.com/watch...erso-Duo-Night/Day-Rose-Steven-Kaye-8731.html

Är man en konspiration på spåren måntro? ;) hahah
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Jag tror inte det är samma primärtavla utan snarare att någon har bytt sub-tavlan eller att det är en super limiterad uppgåva som inte ens finns i Reversoboken - har djupdykt i ämnet idag och Night and Day producerades inte med den tavlan. Endast Geographiqué och det som är sjukt är att på hela nätet finns bara två länkar där dessa två tavlor kombineras:

1. https://www.mikaeldan.com/gb/9840-jaeger-lecoultre-reverso-night-day-watch.html
2. https://www.europeanwatch.com/watch...erso-Duo-Night/Day-Rose-Steven-Kaye-8731.html

Är man en konspiration på spåren måntro? ;) hahah
fanns någon variant i vitguld?
 

Kingpin

Omega
fanns någon variant i vitguld?
Där är ju subdialen rätt i form typsnitt och grafik men då är istället den primärdialen helt off.
 

carlmartin

Rolex
2-Faktor
JLC Master Ultra Thin Moon 1368470 på MTO ”Smoke Grey” från Molequin. Ca 1300 kr ink MTO och frakt känns ändå prisvärt. Jag valde längd, stygnens färg och curved ends till en extra kostnad av ca 250 kr.

E8027D92-32BF-420A-8D40-7A7918B892DE.jpeg

Inser att jag gräver långt bak i tråden nu men den här var ju ljuvlig. Har du den kvar?

Någon annan som har en UT moon man kan få se lite bilder på? 😊
 

Xalle

Audemars
2-Faktor
DB4736AD-6CA2-4F5F-8484-6C8CA99D9017.jpeg

Saker och ting tar visst ibland lite tid dessvärre . Skulle ta 5 veckor när jag lämnade in min klocka detta var 22 september. Ser dock på min sida att den var klar 19 november men är fortfarande kvar i moderskeppet . Måste blivit en 1300h testning av klockan! Inget gnäll ifrån min sida men saknaden är stor!
 

hiro

Cartier
Hej! Jag har letat i lådan med morfars gamla efterlämnade saker och hittat denna JLC.

1. På baksidan går det att utläsa: Memovox 837460. Hittar inget när jag Googlar detta serienummer.
2. Den funkar som den ska, båda att dra upp, sätta alaram och allt sånt. Men den går 20 sekunder + per dag enligt mobilappen WatchAccuracy.
3. Bandet verkar inte helt gjort för klockan, och är troligen utbytt.

Jag har varit i några finare klock-butiker i Stockholm och de säger alla att de kommer skicka klockan till JLC för en bedömning, men att de gissar på att en serivce går på mellan 8k och 30k. Det låter mycket! De tror också att JLC kommer byta både glas och tavla...

Några frågor:

1. Kan det vara värt att hitta någon lokal urmakare som kan utföra en service på plats istället för att skicka den utomlands?
2. Vet någon mer exakt vad detta kan vara för klocka?
3. Vad är normalt att äldre klockor/JLC driftar per dag?

Tackar! Lite rörigt inlägg. Jag gillar klockan men vet inte helt hur jag bäst ska ta hand om den... Någon som har några tankar eller kommentarer?
 

Bilagor

  • IMG_20220117_160622.jpg
    IMG_20220117_160622.jpg
    357.9 KB · Visningar: 10
  • IMG_20220117_160938.jpg
    IMG_20220117_160938.jpg
    243.6 KB · Visningar: 9
  • IMG_20220117_160944.jpg
    IMG_20220117_160944.jpg
    319.2 KB · Visningar: 7
  • IMG_20220117_160954.jpg
    IMG_20220117_160954.jpg
    235.2 KB · Visningar: 10

Margarinkungen

Viking Line
Friends Of KS
2-Faktor
Hej! Jag har letat i lådan med morfars gamla efterlämnade saker och hittat denna JLC.

1. På baksidan går det att utläsa: Memovox 837460. Hittar inget när jag Googlar detta serienummer.
2. Den funkar som den ska, båda att dra upp, sätta alaram och allt sånt. Men den går 20 sekunder + per dag enligt mobilappen WatchAccuracy.
3. Bandet verkar inte helt gjort för klockan, och är troligen utbytt.

Jag har varit i några finare klock-butiker i Stockholm och de säger alla att de kommer skicka klockan till JLC för en bedömning, men att de gissar på att en serivce går på mellan 8k och 30k. Det låter mycket! De tror också att JLC kommer byta både glas och tavla...

Några frågor:

1. Kan det vara värt att hitta någon lokal urmakare som kan utföra en service på plats istället för att skicka den utomlands?
2. Vet någon mer exakt vad detta kan vara för klocka?
3. Vad är normalt att äldre klockor/JLC driftar per dag?

Tackar! Lite rörigt inlägg. Jag gillar klockan men vet inte helt hur jag bäst ska ta hand om den... Någon som har några tankar eller kommentarer?
1, beroende på vart du bor men Werner på ABC klocka kan säkert hjälpa dig
2, det är en klassisk memovox
3, den behöver garanterat service om den legat i 20 år och du ska nog inte dra upp den igen innan service, du ska nog dra ut kronan om det är stopp-sekund på den, så den inte skadas?
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
1, beroende på vart du bor men Werner på ABC klocka kan säkert hjälpa dig
2, det är en klassisk memovox
3, den behöver garanterat service om den legat i 20 år och du ska nog inte dra upp den igen innan service, du ska nog dra ut kronan om det är stopp-sekund på den, så den inte skadas?
Skadas av att gå i 24h? Knappast troligt.
 

Jglgbg

Cartier
Då det sällan är några kronografer här ställer jag en fråga! Är så sugen på att köpa en andra Deep Sea Chronograph, sålde min för ett par år sen för 60k och nu ligger de ju på C24 för ~100k. Ska man vänta och hoppas på en krasch så priserna går ner, eller slanta upp för ett fint ex? 😆 Har kört på Rolex, Omega och Breitling länge nu men är sugen på något roligare och mindre vanligt!
 

llesurk

Vacheron
2-Faktor
Då det sällan är några kronografer här ställer jag en fråga! Är så sugen på att köpa en andra Deep Sea Chronograph, sålde min för ett par år sen för 60k och nu ligger de ju på C24 för ~100k. Ska man vänta och hoppas på en krasch så priserna går ner, eller slanta upp för ett fint ex? 😆 Har kört på Rolex, Omega och Breitling länge nu men är sugen på något roligare och mindre vanligt!
Har du möjlighet så är det nog lika bra att slå till. Jag tittade på dem med för 70-80 k. De är väldigt fina! Väldigt många klockor har ökat i pris. Så klart kan du vänta i 5-10 år. Vem vet de kanske är halva priset på dem då. Eller så är det dubbla.
vill du ha så köp, det är mitt ovetenskapliga råd. Lycka till!
 

Jglgbg

Cartier
Har du möjlighet så är det nog lika bra att slå till. Jag tittade på dem med för 70-80 k. De är väldigt fina! Väldigt många klockor har ökat i pris. Så klart kan du vänta i 5-10 år. Vem vet de kanske är halva priset på dem då. Eller så är det dubbla.
vill du ha så köp, det är mitt ovetenskapliga råd. Lycka till!
Så tänker jag ju också.. 😃
 

hiro

Cartier
1, beroende på vart du bor men Werner på ABC klocka kan säkert hjälpa dig
2, det är en klassisk memovox
3, den behöver garanterat service om den legat i 20 år och du ska nog inte dra upp den igen innan service, du ska nog dra ut kronan om det är stopp-sekund på den, så den inte skadas?
1. Hmm, du menar på hornsgatan? Ca 700 meter från min bostad så dit ska jag absolut ta mig och höra efter..
2. Tack. Så långt var jag med. Undrade mer om det fanns mer specifika modeller...
3. All urmakare jag varit hos (3 st) har börjat dra upp och testa den direkt. Tror inte man ska använda den dagligen utan serivce, men allt för stor skada lär den inte ta...
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Då det sällan är några kronografer här ställer jag en fråga! Är så sugen på att köpa en andra Deep Sea Chronograph, sålde min för ett par år sen för 60k och nu ligger de ju på C24 för ~100k. Ska man vänta och hoppas på en krasch så priserna går ner, eller slanta upp för ett fint ex? 😆 Har kört på Rolex, Omega och Breitling länge nu men är sugen på något roligare och mindre vanligt!
Vänta på en krasch och köp något roligt i väntans tider.
 
Topp