• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Jaeger-LeCoultre-tråden!

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Mysläser om Reversons historia ikväll:
Vilken ingenjörskonst!

F869B495-B07E-49C2-B11D-8206BA4C662A.jpeg

Calibre 101 with 98 components next to a pencil point.


”A further waystation on the journey from the Duoplan towards the Reverso was reached in 1929 with the creation of the Calibre 101. Then as now, the miniaturisation of highly advanced technology was synonymous with modernity, and the 101 was a stupendous technical achievement: ninety-eight components housed in an area just 14 mm long, 4.8 mm wide and 3.4 mm high, and weighing a mere one gramme. Already a supreme test of skill and technology, the micro-movement became even more of a marvel when a skeletonised version was produced. The Calibre 101 took humankind to the very limit of watchmaking skill.”
DuoPlan var klart lyxigare än Reverson, riktigt intressanta.
 

Flerro

Omega
2-Faktor
B65CF8DA-6C21-4B06-BD8A-F6EC181F7955.jpeg
Master ultra thin 34
Sjukt fin och clean! Urverket är ju grymt. Har själv en 172.8.79.S i 38 mm. Har noterat att fonten skiljer sig ganska kraftigt på en del masterklockor från 2000-2010. Speciellt hur A och E ser ut jämfört med hur det ser ut på klockor från runt 2010 och på äldre tavlor. Samma referens kan alltså ha olika font. Någon som vet varför JLC gjorde denna justering?
 

Jglgbg

Cartier
D675EFC0-300E-4CD8-8B63-14C0E4B5D9F5.jpeg

Då andrahandsmarknaden verkar rensopad på Deep Sea Chronograph har jag börjat snegla på en sån här. Har ni koll på vad man kan få för pris hos AD om man har kortet redo? 😊
 

carlmartin

Rolex
2-Faktor
D675EFC0-300E-4CD8-8B63-14C0E4B5D9F5.jpeg

Då andrahandsmarknaden verkar rensopad på Deep Sea Chronograph har jag börjat snegla på en sån här. Har ni koll på vad man kan få för pris hos AD om man har kortet redo? 😊
Pris vågar jag inte uttala mig om men jag måste slå ett slag för den gröna om du ändå sneglar åt det hållet. Den är verkligen fantastisk. Ovanligt o-skrikig grön, otroligt fin.

89342C4B-3978-468F-99FF-A937962E8F34.jpeg
 

TiE

TiE Bomber
Pledge Member
2-Faktor
Pris vågar jag inte uttala mig om men jag måste slå ett slag för den gröna om du ändå sneglar åt det hållet. Den är verkligen fantastisk. Ovanligt o-skrikig grön, otroligt fin.

89342C4B-3978-468F-99FF-A937962E8F34.jpeg

Var har du testat den? Någon du känner?
Eftersom den är Boutique only, eller online, så kan man ju inte klämma på den här i Sverige.
Och vad gäller pris så är det väl det som står på webben. Oprutbart både där och i boutique😆.
 

carlmartin

Rolex
2-Faktor
Var har du testat den? Någon du känner?
Eftersom den är Boutique only, eller online, så kan man ju inte klämma på den här i Sverige.
Och vad gäller pris så är det väl det som står på webben. Oprutbart både där och i boutique😆.
Jag har testat i London boutique (Bond st) så det förklarar saken.

Dock ska man ta det där med boutique only med en nypa salt. Då och då får även "vanliga" ADs in sådana modeller.
Det vet jag då jag själv köpt en sådan hos vanlig AD..

Som sagt prut har jag noll koll på men en fördel med att köpa online är att man dels kan köpa boutique modelle och dels att de håller priset som gäller när man beställer. Så man slipper eventuella prishöjningar under väntetiden (utan handpenning)
 

Swizz beat

Patek
2-Faktor
Topp