• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Jaeger-LeCoultre-tråden!

apelsin.med.urverk

Panerai
2-Faktor
Jag våndas själv över denna annonsen. Tycker denna modellen är skitsnygg och tror att storleken skulle funka.

Jag har själv en "Classique" i måtten 23 x 38mm på en 17,5mm handled för referens:

20230104_083555.jpg
Haha våndas och våndas... 😅 Din classique var ju sjukt läcker!
 

Drakens

Omega
Tjena! Dragit ner "samlingen" till enbart en speedy, och tänkte att en reverso kan vara ett bra tillskott, två klassiker liksom. Har ägt två olika JLC, men dessvärre ingen reverso. Tycker det är sjukt svårt att uppskatta vilken storlek man ska ha, samt vilka modeller som är mest prisvärda osv. Så iallafall den här: https://klocksnack.se/threads/jaeger-le-coultre-reverso-grand-taille.172111/

1. Är detta ett bra val om man har cirka 17 cm handleder? Tanken är inte att det ska vara en strikt dressare, utan både till fint och ihop med casual klädsel.
2. Är den rimligt prissatt? Brukar kunna kolla upp men är som sagt dåligt insatt när det kommer till reversos och vad de kan tänkas kosta...
3. Bra modell eller finns andra modeller under 50' som jag bör kika på?
Kör också Classique på 18 cm. Jag prioriterade tunnare boett och fick då prioritera bort subsekunden.

”Nya” classic small seconds har väl lite curved lugs vilket ger lite annan passform men den ska de alltså ha 116 brak för nu så då är kuben GT prisvärd IMHO. Vet inte var Classique ligger nu. Cirkulerar inte jättemånga på KS.
 

Bilagor

  • 175EB4E5-545F-4866-B58C-506DDD420AC8.jpeg
    175EB4E5-545F-4866-B58C-506DDD420AC8.jpeg
    382.5 KB · Visningar: 20

Norrland

Vacheron
2-Faktor
Tjena! Dragit ner "samlingen" till enbart en speedy, och tänkte att en reverso kan vara ett bra tillskott, två klassiker liksom. Har ägt två olika JLC, men dessvärre ingen reverso. Tycker det är sjukt svårt att uppskatta vilken storlek man ska ha, samt vilka modeller som är mest prisvärda osv. Så iallafall den här: https://klocksnack.se/threads/jaeger-le-coultre-reverso-grand-taille.172111/

1. Är detta ett bra val om man har cirka 17 cm handleder? Tanken är inte att det ska vara en strikt dressare, utan både till fint och ihop med casual klädsel.
2. Är den rimligt prissatt? Brukar kunna kolla upp men är som sagt dåligt insatt när det kommer till reversos och vad de kan tänkas kosta...
3. Bra modell eller finns andra modeller under 50' som jag bör kika på?
Jag tycker det är en perfekt storlek och är riktigt nöjd med modellen, liten jämfört med annat jag har absolut, men den ska vara det.Tycker priset på den i annonsen känns väldigt rimlig.
Här några bilder på min på 18+ handled.
AB6B44BA-4565-4D13-9BB5-16111F23CBB1.jpeg
9F4D0E21-56A2-47A2-906D-2CA3680FDE7A.jpeg
 

DrDre

Patek
Tack för svaret! Släng gärna upp lite wristshots vetja! ;)

Min uppfattning är att att de personligen preferenserna rörande hur stor en rektagulär dresswatch ska vara varierar väldigt mycket. Vissa föredrar det väldigt smått medan andra vill ha något med lite mer närvaro på handleden. J(Den gamla Classic funkade inte alls för mig, alldeles för liten). Jag tror att du måste prova själv för att kunna avgöra vad som passar dig bäst. En fördel om du gillar den gamla classic och tvekar mellan den och en GT är ju att Classic har ett bättre pris.
 

Thomsen

Omega
Vet att hukes i Malmö sålde JLC innan, är det bara i Stockholm som AD finns nuförtiden?
Har varit kul att kunna åka och kolla på några, gillar reverso skarpt
 

bosse123

Breitling
Vet att hukes i Malmö sålde JLC innan, är det bara i Stockholm som AD finns nuförtiden?
Har varit kul att kunna åka och kolla på några, gillar reverso skarpt
Du kan också mot full betalning få hemskickat från JLCs "webbsida" att prova en klocka under 2 veckor, som jag förstått det på förslag dom gett mig. Sundaste med en sån här pass annorlunda klocka som ser bra ut på varje fotograferad handled men inte varje spegelbild är absolut att prova dom på riktigt. Jag har inte haft möjlighet att vara i Stockholm på sistone men Krons Ur ger intrycket av att överlåta JLC till Nymans? De har tagit bort JLC från sin sajt. Nymans har JLC på sin men med dom bör du stämma av priserna de listar före de gör ett besök. T.ex. en JLC Reverso Nymans enligt webben vill ha ~75K för vill JLC efter senaste årets prishöjningar ha ~115K för. Ett önskvärt klargörande att kräva före min gode herre laddar portmonnän och beger sig mot hufvudstad för inköp av exklusivt urverk som gått upp som tusan i pris på sistone!
 

carlmartin

Rolex
2-Faktor
Du kan också mot full betalning få hemskickat från JLCs "webbsida" att prova en klocka under 2 veckor, som jag förstått det på förslag dom gett mig. Sundaste med en sån här pass annorlunda klocka som ser bra ut på varje fotograferad handled men inte varje spegelbild är absolut att prova dom på riktigt. Jag har inte haft möjlighet att vara i Stockholm på sistone men Krons Ur ger intrycket av att överlåta JLC till Nymans? De har tagit bort JLC från sin sajt. Nymans har JLC på sin men med dom bör du stämma av priserna de listar före de gör ett besök. T.ex. en JLC Reverso Nymans enligt webben vill ha ~75K för vill JLC efter senaste årets prishöjningar ha ~115K för. Ett önskvärt klargörande att kräva före min gode herre laddar portmonnän och beger sig mot hufvudstad för inköp av exklusivt urverk som gått upp som tusan i pris på sistone!
Tillägg till Bosses redan omfattande svar: JLC visar svenska priser på hemsidan och det är de som gäller som listpris på Nymans.

Tillägg 2: en fördel med att köpa online direkt från JLC är att de hedrar priset som ligger vid beställning, dvs du undviker prishöjningar. Å andra sidan noll utrymme för förhandling
 

larkad

Omega
Vet att hukes i Malmö sålde JLC innan, är det bara i Stockholm som AD finns nuförtiden?
Har varit kul att kunna åka och kolla på några, gillar reverso skarpt
Hej Thomsen, jag visade dig bild på min Rolex Sub G/S häromdagen i annat forum, men då du nu frågar om JLC får jag visa ett par bilder här på min JLC Tribute 1931 Duoface uttagen år 2020. Mitt förslag är att du tar dig till Stockholm och testar JLC i lite olika utföranden och storlekar och ser vad du gillar. Förutom Nymans har de haft JLC på klocksalongen på NK.


JLC i Minin 220623.jpg
JLC Duo 220511.jpg
 

Thomsen

Omega
Hej Thomsen, jag visade dig bild på min Rolex Sub G/S häromdagen i annat forum, men då du nu frågar om JLC får jag visa ett par bilder här på min JLC Tribute 1931 Duoface uttagen år 2020. Mitt förslag är att du tar dig till Stockholm och testar JLC i lite olika utföranden och storlekar och ser vad du gillar. Förutom Nymans har de haft JLC på klocksalongen på NK.


JLC i Minin 220623.jpg
JLC Duo 220511.jpg
Alltså så sjukt, du har alltså 2 av de klockorna i din samling som jag vill ha i min 😂
Exakt rätt urtavla också med den extra lilla i rektangulärt utförande också.
Vi borde nog bli vänner IRL…

Vilken får mest handledstid, denna eller g/s sub?
 

larkad

Omega
Alltså så sjukt, du har alltså 2 av de klockorna i din samling som jag vill ha i min 😂
Exakt rätt urtavla också med den extra lilla i rektangulärt utförande också.
Vi borde nog bli vänner IRL…

Vilken får mest handledstid, denna eller g/s sub?
Haha...ingen av de får särskilt mycket handledstid. Har som sagt en Rolex Sub i stål och en nyinköpt Tudor BB som får mest tid, därefter Omega Moonwatch Saphire (på läder och med glasbaksida) som jag har idag eller min Panerai 233 GMT 8 days och i sista hand de andra två. Det är min lilla samling jag känner mig rätt nöjd med i dagsläget.
 
Senast ändrad:

Thomsen

Omega
Haha...ingen av de får särskilt mycket handledstid. Har som sagt en Rolex Sub i stål och en nyinköpt Tudor BB som får mest tid, därefter Omega Moonwatch Crystal (på läder och med glasbaksida) som jag har idag eller min Panerai 233 GMT 8 days och i sista hand de andra två. Det är min lilla samling jag känner mig rätt nöjd med i dagsläget.
Nu vill jag inte prata mer med dig, jag blir bara avundsjuk haha
Låter som en riktigt fin samling med bra variation, grattis till den!
 

JLSM

Omega
Mysläser om Reversons historia ikväll:
Vilken ingenjörskonst!

F869B495-B07E-49C2-B11D-8206BA4C662A.jpeg

Calibre 101 with 98 components next to a pencil point.


”A further waystation on the journey from the Duoplan towards the Reverso was reached in 1929 with the creation of the Calibre 101. Then as now, the miniaturisation of highly advanced technology was synonymous with modernity, and the 101 was a stupendous technical achievement: ninety-eight components housed in an area just 14 mm long, 4.8 mm wide and 3.4 mm high, and weighing a mere one gramme. Already a supreme test of skill and technology, the micro-movement became even more of a marvel when a skeletonised version was produced. The Calibre 101 took humankind to the very limit of watchmaking skill.”
 
Topp