• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Jaeger-LeCoultre-tråden!

arno_schmidt

Omega
2-Faktor
Hej!
Har nyss fått hem en Reverso Lady från auktion.
Blir nu lite förvånad att boetten/baksidan är brushed.
Kan det vara i sin ordning eller borde jag vara orolig. Se även bilderna.
Tack för hjälpen!
 

Bilagor

  • PXL_20221229_124428903.jpg
    PXL_20221229_124428903.jpg
    387.6 KB · Visningar: 19
  • PXL_20221229_124409874.jpg
    PXL_20221229_124409874.jpg
    383.4 KB · Visningar: 18

Swizz beat

Patek
2-Faktor
Jag har snackat lite med personalen på NK på senaste som hävdade att priserna skulle höjas ytterligare.
Tydligen var det inte bara säljargument i stunden.
Givet att de redan höjt priserna 2-3 gånger 2022 känns det lite väl extremt av dem att höja igen direkt 1/1. Undrar hur de ser på att kunna öka sina marknadsandelar och försäljning med sådan aggressiv prissättningsstrategi
 

carlmartin

Rolex
2-Faktor
Japp! De hade den blåa vilken också är väldigt fin men väntetid på båda. Säljaren berättade i förbifarten att de räknar med en ordentlig prishöjning vid nyår. ”Vi jobbar oss mot att prissättas som konkurrensen”

”Ni skjuter er i foten” sa jag
@Swizz beat får ta och citera mitt inlägg från November. Uppenbarligen inte bara snack men vi får se vem som får rätt i slutänden 😬

List på MUT är alltså upp ca 40% över 12 mån och Reverso tribute upp ca 30% sen i somras..
 

Swizz beat

Patek
2-Faktor
@Swizz beat får ta och citera mitt inlägg från November. Uppenbarligen inte bara snack men vi får se vem som får rätt i slutänden 😬

List på MUT är alltså upp ca 40% över 12 mån och Reverso tribute upp ca 30% sen i somras..
Haha, helt klart inte bara säljsnack. Då är frågan hur många fler höjningar vi får se under 2023, skulle inte förvåna mig om MUT Moon ligger på över 150K listpris innan året är slut
 
Givet att de redan höjt priserna 2-3 gånger 2022 känns det lite väl extremt av dem att höja igen direkt 1/1. Undrar hur de ser på att kunna öka sina marknadsandelar och försäljning med sådan aggressiv prissättningsstrategi

Nej jag håller med.
Alltså, prishöjningar sker överallt i den ekonomi vi landat i idag.
Jag tror beklagligt nog inte att de skjuter sig i foten, men jag var sugen på en JLC och kommer inte köp nytt nu i alla fall.
Inte av pin tji, men för att jag inte känner ty det är värt det så nära som när priserna var lägre.
 

DrDre

Patek
@Swizz beat får ta och citera mitt inlägg från November. Uppenbarligen inte bara snack men vi får se vem som får rätt i slutänden 😬

List på MUT är alltså upp ca 40% över 12 mån och Reverso tribute upp ca 30% sen i somras..

Lite OT, men mitt intryck är att rent allmänt så har klocktillverkarna insett att deras "klassiker"* jfrt andra klockor i deras sortiment är underprisade. Eller med andra ord kunderna föredrar klockor med historia, en välkänd särpräglad design, ngt som ståt sig bra i andrahandsvärde osv. snarare än innovationer. (Det tittas rent allmänt väldigt mkt i backspegeln/de egna arkiven just nu).

* t.ex. Royal Oak, Nautilus, Speedmaster Prof, i stort sett hela Rolex sortiment (förutom deras dress watches), Cartier Santos och Tank, och så då Reverso. Det stora undantaget, dvs klassiker som ej prisats upp, är väl Heuers Monaco. Historia och hög recognition factor men ändå rätt sval.
 

Drakens

Omega
Lite OT, men mitt intryck är att rent allmänt så har klocktillverkarna insett att deras "klassiker"* jfrt andra klockor i deras sortiment är underprisade. Eller med andra ord kunderna föredrar klockor med historia, en välkänd särpräglad design, ngt som ståt sig bra i andrahandsvärde osv. snarare än innovationer. (Det tittas rent allmänt väldigt mkt i backspegeln/de egna arkiven just nu).

* t.ex. Royal Oak, Nautilus, Speedmaster Prof, i stort sett hela Rolex sortiment (förutom deras dress watches), Cartier Santos och Tank, och så då Reverso. Det stora undantaget, dvs klassiker som ej prisats upp, är väl Heuers Monaco. Historia och hög recognition factor men ändå rätt sval.
Forts ot. Jag tänker att tillverkar sitter och positionerar genom att uttrycka i vilken värderingsmultipel på deras basmodellen deras varumärke ska ha i förhållande rolex.

GS och JLC ska då ses on par och Lange ca 2 x så jag exklusivt. Tror det är en ganska övning då mycket på beggad marknaden kommer vara extremt prisvärt och om vinden vänder lite kommer ju 99,9% av klockköparna välja rolex om det går att köpa detta något sånär list.
 

Swizz beat

Patek
2-Faktor
Lite OT, men mitt intryck är att rent allmänt så har klocktillverkarna insett att deras "klassiker"* jfrt andra klockor i deras sortiment är underprisade. Eller med andra ord kunderna föredrar klockor med historia, en välkänd särpräglad design, ngt som ståt sig bra i andrahandsvärde osv. snarare än innovationer. (Det tittas rent allmänt väldigt mkt i backspegeln/de egna arkiven just nu).

* t.ex. Royal Oak, Nautilus, Speedmaster Prof, i stort sett hela Rolex sortiment (förutom deras dress watches), Cartier Santos och Tank, och så då Reverso. Det stora undantaget, dvs klassiker som ej prisats upp, är väl Heuers Monaco. Historia och hög recognition factor men ändå rätt sval.
MUT är väl ingen storsäljare för JLC jämfört med Reverso och den har gått upp över 40% på ett år, så inte bara klassikerna som går upp kraftigt i pris
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Lite OT, men mitt intryck är att rent allmänt så har klocktillverkarna insett att deras "klassiker"* jfrt andra klockor i deras sortiment är underprisade. Eller med andra ord kunderna föredrar klockor med historia, en välkänd särpräglad design, ngt som ståt sig bra i andrahandsvärde osv. snarare än innovationer. (Det tittas rent allmänt väldigt mkt i backspegeln/de egna arkiven just nu).

* t.ex. Royal Oak, Nautilus, Speedmaster Prof, i stort sett hela Rolex sortiment (förutom deras dress watches), Cartier Santos och Tank, och så då Reverso. Det stora undantaget, dvs klassiker som ej prisats upp, är väl Heuers Monaco. Historia och hög recognition factor men ändå rätt sval.
Lite OT, men har Santos och Tank prisats upp?
 

Monacotwist

Breitling
Såg inlägget om den blästrade reverson ovan, såg en på Kaplans från 2000 (250.8.08) och den har helt blank baksida utan något ingraverat från början så det är lite märkligt..
 

apelsin.med.urverk

Panerai
2-Faktor
Tjena! Dragit ner "samlingen" till enbart en speedy, och tänkte att en reverso kan vara ett bra tillskott, två klassiker liksom. Har ägt två olika JLC, men dessvärre ingen reverso. Tycker det är sjukt svårt att uppskatta vilken storlek man ska ha, samt vilka modeller som är mest prisvärda osv. Så iallafall den här: https://klocksnack.se/threads/jaeger-le-coultre-reverso-grand-taille.172111/

1. Är detta ett bra val om man har cirka 17 cm handleder? Tanken är inte att det ska vara en strikt dressare, utan både till fint och ihop med casual klädsel.
2. Är den rimligt prissatt? Brukar kunna kolla upp men är som sagt dåligt insatt när det kommer till reversos och vad de kan tänkas kosta...
3. Bra modell eller finns andra modeller under 50' som jag bör kika på?
 

DrDre

Patek
Tjena! Dragit ner "samlingen" till enbart en speedy, och tänkte att en reverso kan vara ett bra tillskott, två klassiker liksom. Har ägt två olika JLC, men dessvärre ingen reverso. Tycker det är sjukt svårt att uppskatta vilken storlek man ska ha, samt vilka modeller som är mest prisvärda osv. Så iallafall den här: https://klocksnack.se/threads/jaeger-le-coultre-reverso-grand-taille.172111/

1. Är detta ett bra val om man har cirka 17 cm handleder? Tanken är inte att det ska vara en strikt dressare, utan både till fint och ihop med casual klädsel.
2. Är den rimligt prissatt? Brukar kunna kolla upp men är som sagt dåligt insatt när det kommer till reversos och vad de kan tänkas kosta...
3. Bra modell eller finns andra modeller under 50' som jag bör kika på?

1) Jag har en GT och ungefär lika tjocka armar som du. IMHO så är det en närmast perfekt storlek.
2) Ingen aning. Iom att nypriserna nu stigit rätt kraftigt så finns väl risken att beg priserna följer med.
3) Cartier är väl det alternativet som ligger närmast till hands. Ett mkt etablerat märke och ett gäng klassiska modeller. Ffa någon av Tank-varianterna.
 

apelsin.med.urverk

Panerai
2-Faktor
1) Jag har en GT och ungefär lika tjocka armar som du. IMHO så är det en närmast perfekt storlek.
2) Ingen aning. Iom att nypriserna nu stigit rätt kraftigt så finns väl risken att beg priserna följer med.
3) Cartier är väl det alternativet som ligger närmast till hands. Ett mkt etablerat märke och ett gäng klassiska modeller. Ffa någon av Tank-varianterna.
Tack för svaret! Släng gärna upp lite wristshots vetja! ;)
 

SalvadorDali

Rolex
2-Faktor
Tjena! Dragit ner "samlingen" till enbart en speedy, och tänkte att en reverso kan vara ett bra tillskott, två klassiker liksom. Har ägt två olika JLC, men dessvärre ingen reverso. Tycker det är sjukt svårt att uppskatta vilken storlek man ska ha, samt vilka modeller som är mest prisvärda osv. Så iallafall den här: https://klocksnack.se/threads/jaeger-le-coultre-reverso-grand-taille.172111/

1. Är detta ett bra val om man har cirka 17 cm handleder? Tanken är inte att det ska vara en strikt dressare, utan både till fint och ihop med casual klädsel.
2. Är den rimligt prissatt? Brukar kunna kolla upp men är som sagt dåligt insatt när det kommer till reversos och vad de kan tänkas kosta...
3. Bra modell eller finns andra modeller under 50' som jag bör kika på?

Jag våndas själv över denna annonsen. Tycker denna modellen är skitsnygg och tror att storleken skulle funka.

Jag har själv en "Classique" i måtten 23 x 38mm på en 17,5mm handled för referens:

20230104_083555.jpg
 
Topp