• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Jaeger-LeCoultre-tråden!

Fyrkantiga klockor med vändbar boett, kan det verkligen va nåt? Absolut :) gillar't mer och mer, såhär ser laguppställningen ut just nu, känner mig riktigt nöjd.

Reverso Grande GMT som kombinerar den klassiska vita tavellayouten med ett gäng trevliga komplikationer och duo-baksida i ett förvånansvärt smäckert case. En Squadra, JLCs nytappning av Reverson, en härlig sportklocka med fantastisk gummiklädd länk, snyggt urverk och en klassisk tavellayout i svart (vilket är relativt ovanligt för Reversos). Sedan 2 ur Ultra Thin-serien, den blåa med en fantastisk emaljliknande tavla och grym vit duo-baksida och den röda kräver ingen närmare presentation - enkel men fantastisk på sitt sätt.

28999676482_447efe4c4f_b.jpg

29072130436_9130d2674e_b.jpg
Vilken kvadrupel, det må jag säga! Den kömön mår du gott i tror jag.

Fyrkantiga klockor med vändbar boett, kan det verkligen va nåt? Absolut :) gillar't mer och mer, såhär ser laguppställningen ut just nu, känner mig riktigt nöjd.

Reverso Grande GMT som kombinerar den klassiska vita tavellayouten med ett gäng trevliga komplikationer och duo-baksida i ett förvånansvärt smäckert case. En Squadra, JLCs nytappning av Reverson, en härlig sportklocka med fantastisk gummiklädd länk, snyggt urverk och en klassisk tavellayout i svart (vilket är relativt ovanligt för Reversos). Sedan 2 ur Ultra Thin-serien, den blåa med en fantastisk emaljliknande tavla och grym vit duo-baksida och den röda kräver ingen närmare presentation - enkel men fantastisk på sitt sätt.

Grymt! :)
Men vart är bilderna på "baksidorna"??! ;)

Fantastiskt fina.
Gärna en bild på den blåas baksida...

Jag som har noll och intet koll på Reverso vill gärna veta vad som är grejen med den röda :)

Mycket trevligt gäng! Ser gärna baksidorna också, Tack! Grattis!

Grymt! :)
Men vart är bilderna på "baksidorna"??! ;)

Här kommer lite "baksidor"
@Moorflax - grejjen med den röda är väl främst att den är... wait for it... röd :). Lite mer allvarligt är den en blinkning till den röda variant som fanns på 30-talet. Dock har den moderna en lite annan ton, nästan lite metallic lack-känsla i starkt ljus för att dra mot oxblod i inomhusljus. Den är rätt omtalad av JLC-aficionados och @Ernesto har ju visat sin tidigare i tråden.

Grande GMT baksida med andra tidsson och lite annat gott. Tyvärr fångar man inte riktigt strukturen i tavlan på denna bild.
6661839789_17c44ac26d_b.jpg

Squadran
8417560006_6e2ba265e0_b.jpg

8416465771_e126c9c369_b.jpg

6662135043_49774e758b_b.jpg

Master Ultra Thin Duo Blue
29008263592_259e2ee3dc_b.jpg

28491858874_bc229b0d0a_b.jpg

Rouge
27578070331_b7240f68f9_b.jpg

https://c2.staticflickr.com/8/7146/6661839789_17c44ac26d_b.jpg

WOW, vilken samling! Helt i min smak och den blå är så jäkla fin.

@Moorflax - grejjen med den röda är väl främst att den är... wait for it... röd :). Lite mer allvarligt är den en blinkning till den röda variant som fanns på 30-talet. Dock har den moderna en lite annan ton, nästan lite metallic lack-känsla i starkt ljus för att dra mot oxblod i inomhusljus. Den är rätt omtalad av JLC-aficionados och @Ernesto har ju visat sin tidigare i tråden.

Grande GMT baksida med andra tidsson och lite annat gott. Tyvärr fångar man inte riktigt strukturen i tavlan på denna bild.

Squadran

Rouge

Den blå är ju magisk...,
Vanlig duo-storlek?
Limiterad? Finns den idag att köpa?

Squadran

Rouge

Fyller på lite ang den röda...

Lite häftigt att det finns runt åtta ex i Sverige... Gick även på auktion för ca 100.000 kr. Får (egentligen) enbart säljas i företagets egna butiker. Den hade även en kort produktionsperiod på två år, vilket betyder att det inte finns så jättemånga exemplar då JLC inte pumpar ut klockor som Rolex...

Här i inomhusljus

image.jpeg

Ping @Moorflax

Fyller på lite ang den röda...

Lite häftigt att det finns runt åtta ex i Sverige... Gick även på auktion för ca 100.000 kr. Får (egentligen) enbart säljas i företagets egna butiker. Den hade även en kort produktionsperiod på två år, vilket betyder att det inte finns så jättemånga exemplar då JLC inte pumpar ut klockor som Rolex...

Här i inomhusljus

image.jpeg

Ping @Moorflax
Som jag förstår är det ännu färre tillverkade med den gröna tavlan som jag såg det begärdes fantasisummor för. Är det identiska urverk i dem?

Som jag förstår är det ännu färre tillverkade med den gröna tavlan som jag såg det begärdes fantasisummor för. Är det identiska urverk i dem?

Det stämmer att det är samma urverk och den enda skillnaden är det visuella. 26 exemplar tillverkades och alla såldes slut innan de nådde butik, enligt JLC när jag var nere i fabriken. Den gröna var exklusiv för flaggskeppsbutiken i London.

image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg

Det stämmer att det är samma urverk och den enda skillnaden är det visuella. 26 exemplar tillverkades och alla såldes slut innan de nådde butik, enligt JLC när jag var nere i fabriken. Den gröna var exklusiv för flaggskeppsbutiken i London.

image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
Den är snygg den också. Jag har köpt den med svarta tavlan och går nu och väntar på leverans. Är det bara tavlan som skiljer svarta, röda och gröna åt eller är det något mer, annars är det inte mycket man får för pengarna mer än känslan av att ha något exklusivt. Är de stål allihopa eller är det möjligen vitguld i den röda och gröna?

Den är snygg den också. Jag har köpt den med svarta tavlan och går nu och väntar på leverans. Är det bara tavlan som skiljer svarta, röda och gröna åt eller är det något mer, annars är det inte mycket man får för pengarna mer än känslan av att ha något exklusivt. Är de stål allihopa eller är det möjligen vitguld i den röda och gröna?

Svarta är mycket elegant. Den passar dig.

Det finns två svarta! En amerikansk version med andra visare och en "vanlig" där det bara är färgen på tavlan som skiljer. Det är stål i allihopa.

Jag minns inte riktigt vad den vanliga svarta listade men den var något runt 60k har jag för mig. Röda listade 76k när jag köpte min i maj så det är väl runt 10k för att bli medlem i den exklusiva färgklubben...

Den svarta listar 78000 kr på JLC hemsida, men du kanske menar en annan lista? Jag köpte min från Tyskland så det är den "vanliga". Den amerikanska modellens visare tyckte jag inte om. Jag har köpte det jag vill ha så det är lugnt. Färg är roligt, svart är tidlöst. Modellen är grymt snygg, tycker jag. Den enda JLC som jag kunnat tänka mig faktiskt. Jag gillar inte när det blir för fint. Gränsen för fint och tråkigt intetsägande är hårfin, men Tribute 1931 är både stilfull och rå samtidigt och dessutom gör den skäl för uttrycket less is more.

Den svarta listar 78000 kr på JLC hemsida, men du kanske menar en annan lista? Jag köpte min från Tyskland så det är den "vanliga". Den amerikanska modellens visare tyckte jag inte om. Jag har köpte det jag vill ha så det är lugnt. Färg är roligt, svart är tidlöst. Modellen är grymt snygg, tycker jag. Den enda JLC som jag kunnat tänka mig faktiskt. Jag gillar inte när det blir för fint. Gränsen för fint och tråkigt intetsägande är hårfin, men Tribute 1931 är både stilfull och rå samtidigt och dessutom gör den skäl för uttrycket less is more.

68,5k listade den i Sverige när den såldes. Oavsett pris och visare - det är en mycket fin klocka.

Grattis!

Fantastiska klockor...Bara en sak...kanske löjligt men jag stör mig bara lite på att det står Reverso men inte Jaeger LeCoultre. Hellre då att det varken står Reverso eller JLC.

Fantastiska klockor...Bara en sak...kanske löjligt men jag stör mig bara lite på att det står Reverso men inte Jaeger LeCoultre. Hellre då att det varken står Reverso eller JLC.
Det är en intressant aspekt som du tar upp. Det är just det jag gillar med Tribute 1931 då det är Reverso som hyllas som modell, inte JaegerLeCultre som företag. Jag läste i en artikel att modellen inte är ämnad för den målgrupp som har behov av att bära en märkesklocka. Målgruppen är de som är intresserade och vet vad det är. Ungefär samma typ av människor som köper kvalitet men aldrig varor där märket syns.

Det är en intressant aspekt som du tar upp. Det är just det jag gillar med Tribute 1931 då det är Reverso som hyllas som modell, inte JaegerLeCultre som företag. Jag läste i en artikel att modellen inte är ämnad för den målgrupp som har behov av att bära en märkesklocka. Målgruppen är de som är intresserade och vet vad det är. Ungefär samma typ av människor som köper kvalitet men aldrig varor där märket syns.
Marknadsföringsmumbojumbo i sitt esse. :)
Vill man skryta för allmänt folk så köper man väl inte en JLC över huvud taget?

Squadran

Rouge
Tack för fina baksidor! Jag gillar också den blå tavlan, mycket bra!

Härlig modell det där, Polaris är en riktig ikon i klockhistorien. Hur upplevs den i vardagen? Har testat den en gång och kom ihåg att den bar hyfsat stort (dock ej för stort). Tankar på att skaffa en sån, en Tribute to Deepsea, eller det billigare men fortfarande balla alternativet Amvox 1 snurrar runt i skallen emellanåt...

Tackar, jag gillar den skarpt. Den sitter mycket skönt och bärs som du säger hyfsat stort, plexit gör att den tjockar till sig på ett gott sätt.

Den blå är ju magisk...,
Vanlig duo-storlek?
Limiterad? Finns den idag att köpa?

Tack för fina baksidor! Jag gillar också den blå tavlan, mycket bra!

Tackar, det är en sån där limiterad boutique-edition. Alltså inte begränsad till ett visst antal ex, men frågan är hur många som finns därute. Tror inte att det är så många, vilket är märkligt för den blå tavlan är verkligen fantastisk (nästan lite stella-känsla på den) och den vita baksidan är inte kattpiss heller. Modellen är tyvärr utgången ur sortimentet (sedan nyligen). Det är för övrigt ett allmänt tips, om man gillar en JLC och vill nyköpa ska man inte vänta för länge, de fasar ut sina modeller efter ganska kort period generellt (alternativt gör mindre uppdateringar med de mer klassiska serierna som Master-collection).

Tillbaka
Topp