• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Jaeger-LeCoultre-tråden!

Kanske något av ett gränsfall, men jag hoppas att mitt nytillskott får postas här ändå! :D
31ac6206-859f-482b-8fd4-7c6320f95ade-jpeg.684911

a989bfc1-b4fa-40c9-b092-7efcf3dbae62-jpeg.684912
Varför skulle det vara ett gränsfall? Syftar du mot att den hör hemma i Vintage? Jag tycker det är kul med ett brett perspektiv. Ser fantastisk ut.

Senast ändrad:
Varför skulle det vara ett gränsfall? Syftar du mot att den här hemma i Vintage? Jag tycker det är kul med ett brett perspektiv. Ser fantastisk ut.
Nja, mer att det tekniskt sett inte är en Jaeger-LeCoultre. Den är ju för tusan tillverkad innan Jaeger-LeCoultre ens existerade! :D
Jacques-David LeCoultre ligger bakom den, och boetten är konstruerad av Jaeger, men den är ju "bara" en Reverso. Dessutom med ett Lisica Tavannes-verk då LeCoultre inte tillverkade några egna formverk som passade.
Dock slår den moderna Reversos med hästlängder! Eller hur, @Aurum? ;)

Nja, mer att det tekniskt sett inte är en Jaeger-LeCoultre. Den är ju för tusan tillverkad innan Jaeger-LeCoultre ens existerade! :D
Jacques-David LeCoultre ligger bakom den, och boetten är konstruerad av Jaeger, men den är ju "bara" en Reverso. Dessutom med ett Lisica Tavannes-verk då LeCoultre inte tillverkade några egna formverk som passade.
Dock slår den moderna Reversos med hästlängder! Eller hur, @Aurum? ;)
Jag tycker den passar in. Kul med lite historik, men jag undrar på vilket sätt den slår moderna Reversos. Menar du i känslan, kvalite på verket eller vad?

På ett sätt kan det vara så, men ofta genom historien har det förflutna inspirerat till utveckling. En kopia är en sak i min värld och en utveckling från det gamla något annat.
Sällan det är en positiv utveckling i min värld. Men de blev klart tätare, de gamla släpper in lite väl mycket damm. Sedan blev passningen bättre mellan den flippbara delen och bandfästet. De var inte i samma bredd tidigare.

Sällan det är en positiv utveckling i min värld. Men de blev klart tätare, de gamla släpper in lite väl mycket damm. Sedan blev passningen bättre mellan den flippbara delen och bandfästet. De var inte i samma bredd tidigare.
Urverken borde väl ha utvecklats en del inom kvalitetssegmentet? Bättre hållbarhet, färre slitdelar, tåligare material, förbättrad precision, radioaktiv strålning mot superluminova, förbättrad storlek. Va? :)

Urverken borde väl ha utvecklats en del inom kvalitetssegmentet? Bättre hållbarhet, färre slitdelar, tåligare material, förbättrad precision, radioaktiv strålning mot superluminova, förbättrad storlek. Va? :)

Det här med storlek har jag funderat mycket om på sistone. Vad är det egentligen som gör att vissa klockor betraktas som för små nuförtiden?
Ett par skor kan definitivt vara för små och det känns. Men en klocka... Visst är det mode och trend, men det måste ju finnas lite sund förnuft också.
Jag har en Panerai - den är otroligt stor, men den behövde vara det för att vara maximalt läsbar. Men en vardags finklocka... Måste den verkligen vara större nu än för 100 år sedan?

026.jpg

Det här med storlek har jag funderat mycket om på sistone. Vad är det egentligen som gör att vissa klockor betraktas som för små nuförtiden?
Ett par skor kan definitivt vara för små och det känns. Men en klocka... Visst är det mode och trend, men det måste ju finnas lite sund förnuft också.
Jag har en Panerai - den är otroligt stor, men den behövde vara det för att vara maximalt läsbar. Men en vardags finklocka... Måste den verkligen vara större nu än för 100 år sedan?

026.jpg
Det är intressant att fundera över. Kanske är vi psykologiskt duperade av marknadskrafter som vill få oss att köpa nytt för att något, av någon anledning, plötsligt känns för litet. Det är säkert känslan som avgör, men var kommer den ifrån?

026.jpg

Nu inledde jag med att anmäla ditt inlägg eftersom jag är ovan vid knappen (förlåt) men för att landa frågan tror jag följande:
1. Vi är fysiskt större än för 50-70 år sedan.
2. Stort syns. Syns är bra.
3. Större ger bättre förutsättningar för att billigare kunna få till komplikationer.
4. Säg något som idag uppfattad som positivt när det är mindre. En motor i bilen? En lägenhet? Ett lönekuvert? En jobbtitel?
(Möjligen en livsfarlig leverfläck).

Generellt är det alltid svårt att bedöma huruvida en klocka är stor eller liten utifrån ett wristshot. Det du bedömer på ett WS är om klockan sitter bra införhållande till handledens omkrets. Det är absolut relevant men det som vi ständigt missar är proportionerna införhållande till helheten.
Jag har små handleder (18 cm) men väger dryga 90 vältränade kilon och är
185 cm lång.
På handleden ser en 34 mm OP grymt ut men backar man tillbaka kan den uppfattas väl liten i förhållande till den övergripande kroppshyddan. Allt är subjektivt men det är också poängen.

Nu inledde jag med att anmäla ditt inlägg eftersom jag är ovan vid knappen (förlåt) men för att landa frågan tror jag följande:
3. Större ger bättre förutsättningar för att billigare kunna få till komplikationer.
4. Säg något som idag uppfattad som positivt när det är mindre. En motor i bilen? En lägenhet? Ett lönekuvert? En jobbtitel?

Generellt är det alltid svårt att bedöma huruvida en klocka är stor eller liten utifrån ett wristshot. Det du bedömer på ett WS är om klockan sitter bra införhållande till handledens omkrets. Det är absolut relevant men det som vi ständigt missar är proportionerna införhållande till helheten.
185 cm lång.
På handleden ser en 34 mm OP grymt ut men backar man tillbaka kan den uppfattas väl liten i förhållande till den övergripande kroppshyddan. Allt är subjektivt men det är också poängen.
Själva storleken på jobbtiteln är väl hyfsat oviktig..? ;) :D

185 cm lång.

1) Jag (och du) är fortfarande mindre än Mohammad Ali. Och hans klocka var Cartier Tank. 23mmx30mm.
2) Om man inte kan se tid på en sådan Tank från 30-40 cm måste man ha glasögon. Annars kommer man anstränga sina ögon alldeles för mycket när man tittar på andra små säker som är bra att se - till ex. litet tryck på ett avtal om bostadslån, där en liten ränta är det som är bra. Eller menar du att klockan ska synas för andra? Då är det bara att köpa varianten med diamanter.
3)Att en klocka med komplikationer ska helst vara billig är en hädelse.
4) En mindre bil som gör 0-100 på under 2 sek är bra. Mycket bättre än min relativt stora bil med en stor bensinmotor som är till och med svår att parkera i stora städer.

Skämt åsido ska klockor vara så eleganta som det går. Dvs att storleken på klockan kan påverkas av dessa funtioner eller tekniska krav om vi snackar om ett speciellur. Annars skall den vara fin. Bra smak syns oavsett storlek på saken.

FE487B31-4478-42B4-94D3-9B1C6F494F0A.jpeg

1) Jag (och du) är fortfarande mindre än Mohammad Ali. Och hans klocka var Cartier Tank. 23mmx30mm.
2) Om man inte kan se tid på en sådan Tank från 30-40 cm måste man ha glasögon. Annars kommer man anstränga sina ögon alldeles för mycket när man tittar på andra små säker som är bra att se - till ex. litet tryck på ett avtal om bostadslån, där en liten ränta är det som är bra. Eller menar du att klockan ska synas för andra? Då är det bara att köpa varianten med diamanter.
3)Att en klocka med komplikationer ska helst vara billig är en hädelse.
4) En mindre bil som gör 0-100 på under 2 sek är bra. Mycket bättre än min relativt stora bil med en stor bensinmotor som är till och med svår att parkera i stora städer.

Skämt åsido ska klockor vara så eleganta som det går. Dvs att storleken på klockan kan påverkas av dessa funtioner eller tekniska krav om vi snackar om ett speciellur. Annars skall den vara fin. Bra smak syns oavsett storlek på saken.

FE487B31-4478-42B4-94D3-9B1C6F494F0A.jpeg
Jag tror att du (villigt?) missförstod mig. Jag håller i princip med om vad du skriver.
Men
1. Alis klocka är ju för liten i förhållande till hydda.
2. Handlar om vad andra ser inte vad du själv uppfattat.
3. Det är ju ren ekonomi. Det är dyrare att tillverka ett urverk med komplikationer på begränsad yta.
4. Kör du sportbil för 2 mkr är parkeringsegenskaperna oväsentliga.

Det är intressant att fundera över. Kanske är vi psykologiskt duperade av marknadskrafter som vill få oss att köpa nytt för att något, av någon anledning, plötsligt känns för litet. Det är säkert känslan som avgör, men var kommer den ifrån?

Varför måste antagande av stora ur till normen utesluta mindre ur? Det är det jag reagerar på - när slutade en mindre klocka bli vacker (om den betraktades som en sån förut) och varför. Att en stor klocka kan vara snygg är jag med på. Tycker att min IWC VC Portofino är en av de vackraste kloclor som finns. Att den är också 46mm stor finns det en anledning för. Historiskt hade den ett fickursverk. Men den inte är lika bekväm på handleden som en mindre klocka skulle vara. Så varför föredrar man en större klumpigare klockor nu och bortser nästan helt från äldre design?

Jag tror att du (villigt?) missförstod mig. Jag håller i princip med om vad du skriver.
Men
1. Alis klocka är ju för liten i förhållande till hydda.
2. Handlar om vad andra ser inte vad du själv uppfattat.
3. Det är ju ren ekonomi. Det är dyrare att tillverka ett urverk med komplikationer på begränsad yta.
4. Kör du sportbil för 2 mkr är parkeringsegenskaperna oväsentliga.

Nej, jag håller inte med dig. Att Alis klocka är för liten är bara din uppfattning. Jag säger att den är en elegant sak som förlurar sin charm om den blir förstorad. Här har du en bild på samma klocka fast betydligt större. Den passar inte någons handled. Cartier Tank Louis XL.

Om man fortsätter vidare med ditt resonemang ska alltså bältesspänne och manschettknappar också anpassas efter kroppsstorlek. Eller? :)

19068F0F-1595-433D-B219-4FBC31B7B1A7.jpeg

Senast ändrad:
Nej, jag håller inte med dig. Att Alis klocka är för liten är bara din uppfattning. Jag säger att den är en elegant sak som förlurar sin charm om den blir förstorad. Här är en bild på samma klocka fast betydligt större. Den passar inte någons handled. Cartier Tank Louis XL.

Om man fortsätter vidare med ditt resonemang ska alltså bältesspänne och manschettknappar också anpassas efter kroppsstorlek. Eller?

19068F0F-1595-433D-B219-4FBC31B7B1A7.jpeg

Så att min åsikt om att hans klocka är för liten är mindre värd än din där den är anses perfekt :D

När uppfattade du att jag pratade om spännen och knappar?

Så att min åsikt om att hans klocka är för liten är mindre värd än din där den är anses perfekt :D

När uppfattade du att jag pratade om spännen och knappar?

För att spännen och manschettknappar (slipsnål och några andra tillbehör) tillsammans med klockor har samma storlek oavset kroppsstorlek på personen som använder dem. Men du säger att Alis Tank är för liten eftersom hans kropp är stor.

För att spännen och manschettknappar (slipsnål och några andra tillbehör) tillsammans med klockor har samma storlek oavset kroppsstorlek på personen som använder dem. Men du säger att Alis Tank är för liten eftersom hans kropp är stor.
Jo, det är sant men klockors storlekar är inte statiska.

Fast det håller ju inte som resonemang. Har du enbart klockor som är motsvarande 34-36 mm?

Nej, men jag har inga klockor som är stora bara för att vara det. Antingen är det dykarur eller klockor med stora urverk som är fickursverk i botten.
Och jag har inget emot stora klockor när storleken är ett måste. Jag är mer emot att vissa klockor inte längre räknas som lämpliga för män pga sin storlek.

Tillbaka
Topp