• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Jaeger-LeCoultre-tråden!

:)
Det är ju lite därför jag börjar snegla åt JLC-hållet. Blånerade visare på vit tavla med svarta bokstäver verkar fungera bra för läsbarheten.
Gillar också den där tribute-varianten med blått läder du postade här ovan.
När jag ser @Alariks bilder här ovan så tänker jag att jag ska köra på medium med mina 17,5 cm i omkrets.
Deras vinklade delfin-visare gör också att läsbarheten är utmärkt på en ljus tavla. Där har de lyckats riktigt bra.

DSC_0578-01.jpeg

Testade mediumstorleken på Reverso idag. Satt fint och slutsummeringen blir att den passar bra och det gör Tribute 1931 ultra thin också. Fina klockor båda två.
IMG_5047.JPG
IMG_3865.JPG
Ser ut att passa fint!
Om jag förstått det rätt så är den övre en ”Classic” och mäter ca 42-43 mm rakt över?
Gillar mönstret men skulle ev. klara mig utan subsekunden. :angel:

Ser ut att passa fint!
Om jag förstått det rätt så är den övre en ”Classic” och mäter ca 42-43 mm rakt över?
Gillar mönstret men skulle ev. klara mig utan subsekunden. :angel:
Ja, det är nog en Classic. De kallade den midsize. Ska jag vara riktigt öppen, upplevde jag den lite intetsägande i sin tillbakadragna hållning som storleken/litenheten ger, även om den sitter perfekt. Kanske berodde det också på färgen. Ljusa färger brukar upplevas större än mörka. Jag skulle vilja prova min Tribute 1931 i midsize men den finns inte. Jag blev helt betagen av en annan modell jag provade som hade en stark närvaro ”trots” ljus urtavla. Den la jag in bilder på i cartiertråden, tank mc. Jag är mest en fan av svarta urtavlor 9/10 gånger.

Inte helt oväntat har mitt nyförvärv försenats pga PostNord: i fyra dagar har paketet haft den något oklara statusen "Försändelsen har ankommit mottagarlandet" - vad det nu ska betyda. Ni som sitter på Master Compressors, stötta mig gärna med lite bilder tills jag har min hemma :)

Inte helt oväntat har mitt nyförvärv försenats pga PostNord: i fyra dagar har paketet haft den något oklara statusen "Försändelsen har ankommit mottagarlandet" - vad det nu ska betyda. Ni som sitter på Master Compressors, stötta mig gärna med lite bilder tills jag har min hemma :)
De ska bara ta hand om alla julklappar som beställts från Kina först, ca 9 miljoner paket. Din kommer, före jul garanterat. Ha tålamod :eek::confused::rage::wideyed::woot::happyhappy::meh:
203t541-back-.jpg
jaeger-lecoultre-master-compressor-chronographe-montre-quartz-acier-38386_3.jpg
maxresdefault.jpg

Ser man till Geophysic 1958 i SS (500ex) som jag försökte lägga labbarna på när den släpptes i färskt minne, så finns det nog en möjlighet till det.

Faktum är många ltd reissues verkar bli rätt eftersökta av JLC.

Just denna modell föredrar jag dock originaltavlan.

9C16A5C8-A712-483A-8357-1A37992C4649.png

Denna släpps om några dagar. 100ex.
Vad tycker ni? Bra investering?
Fin men det händer lite väl mycket i tavlan. Den hade varit bättre med:

- Datum i samma färg som urtavlan
- Diskretare datumram
- Skippat "crosshair" i centrum

Sen är ju True Second en kul komplikation men i ärlighetens namn föredrar jag svepande sekund...

Uppdatering två veckor in med squadran! Gummibandet växer på mig och det gör hela klockan faktiskt älskar designen, storleken och allt jakten på läderrem är nästan helt lagt på is, min uppfattning har varit att folk är negativa mot squadran för att den är så olik den "vanliga" reverson, men den är ju det, det är väldigt långt ifrån den klassiska, och det är ju det jag tycker är helt genialt! Det är ju mer aquanaut eller ROO än vad det är Reverso classic! Även ifall den ser gigantisk ut på bilden så är det inte fallet sitter helt perfekt på min handled :)
image.jpeg

Senast ändrad:
Fin men det händer lite väl mycket i tavlan. Den hade varit bättre med:

- Datum i samma färg som urtavlan
- Diskretare datumram
- Skippat "crosshair" i centrum

Sen är ju True Second en kul komplikation men i ärlighetens namn föredrar jag svepande sekund...
Crosshair är grymt, men linjerna är för feta. Hade varit bättre om det var lika tunna linjer som understrykningen i loggan.
Lite som den här tjusiga pjäsen... ;)
855ee2b9-3029-448c-abdc-5e30d85a0328-jpeg.667996

Uppdatering två veckor in med squadran! Gummibandet växer på mig och det gör hela klockan faktiskt älskar designen, storleken och allt jakten på läderrem är nästan helt lagt på is, min uppfattning har varit att folk är negativa mot squadran för att den är så olik den "vanliga" reverson, men den är ju det, det är väldigt långt ifrån den klassiska, och det är ju det jag tycker är helt genialt! Det är ju mer aquanaut eller ROO än vad det är Reverso classic! Även ifall den ser gigantisk ut på bilden så är det inte fallet sitter helt perfekt på min handled :)
image.jpeg
Den är läcker och jag tycker det är kul med bredden i tråden.

Tillbaka
Topp