• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Jaeger-LeCoultre-tråden!

Fick svar direkt: "Jaeger-LeCoultre does not offer an authentication program. However, if you send your timepiece to our manufacturer for repair and they agree to work on it, that is your piece of mind that the piece is authentic."

Märkligt, eller? Lär ju inte kunna skicka klockan för reparation utan att betala något för det.
Är det? Finns väl ingen annan tillverkare som utfärdar äkthetsintyg?

Min farfar startade Blomquist Annonsbyrå som såvitt jag förstår det är Sveriges äldsta reklambyrå som fortfarande är igång (med ett uppehåll under 1900-talet, förvisso). Min pappa mindes att farfar hade två klockor (han gick bort 1965 efter att ha druckit en kvarting Johnnie Walker och rökt tre paket ofiltrerade Prince dagligen i ett par decennier), en Chronographe Suisse i rödguld (som jag har restaurerat och bär emellanåt) och en Memovox som tyvärr har försvunnit någonstans under tidens lopp. Han brukade enligt historien sitta på sitt kontor vid Hötorget och ställa in alarmet så att han kunde sova femton minuter åt gången under längre arbetsdagar.

Någon gång ska jag spara ihop till en modern Memovox, även om jag tycker att Reverso är roligare, som en liten hyllning. De moderna varianterna finns inte i mindre än 40mm, eller hur?
Finstämd känsla. Kanske är den ultimata hyllningen en äldre Memovox i fint skick? Då ryms det även en fin begagnad Reverso i budgeten. Då har du hyllat er båda.

Låt hyllningen bestå i att han hade en jaeger. Då för du traditionen vidare med en Reverso. Hoppas du hittar det som känns rätt för dig i tankesnåren.
Jag gillar det tänket! Måste säga att i början av klockintresset var man rolex/breitling, första klockan blev även en breitling men nu ju mer man lär sig och läser på så blir man så fruktansvärt fascinerad av Jaeger, full av beundran för den klocktillverkaren nu och så sitter man här med två klockor också därifrån!

Classique
9E47577C-8984-4936-9687-A4E0BAD43F53.jpeg

Jag har ju snöat in lite på Cartier.
Detta känner ju så klart frun till. Därför har hon pratat lite om att köpa en sådan till min 50-årsdag som är några år bort.
Vi har tittat på diverse modeller och vi fastnade bägge för Cartier Tank MC.
Måtten är 34 x 44 mm på längden. (Jag antar att måttet 44mm är lug till lug)
Den kändes inte helt optimal på handleden när jag provade den. Lite för klumpig helt enkelt.

cartier-tank-mc-automatic-silver-dial-black-leather-men_s-watch-w5330003_4.jpg

Nu har jag dock fått upp ögonen för JLC.
Gillar Classicmodellen och den med urtavlor på båda sidor. Duoface?
Sedan finns det ju de där Ultra thin! Blir tokig på alla varianter och känner att jag behöver lite vägledning!
  • Vill helst ha manuellt verk
  • Är inget större fan av komplikationer.
  • Vit tavla vill jag absolut ha.
Gillar det klassiska formspråket men har lite problem med måtten.
På bilderna nedan har jag testat måtten med min Tissot Tank. Måtten är liknande JLC Reverso Classic Small, cirka 35x27 mm.
Jag gillar måtten även om de är modesta men tänker att en medium skulle sitta perfekt.
En Classic Medium har 40,1 x 24,4 mm.
En Classic Large har måtten 45 x 27 mm.
Tar jättegärna emot tips på andra modeller som kan fungera på min handled. :)

Ursäkta outfiten, är hemma med mancold.

IMG_5785.JPG

IMG_5790.JPG

IMG_5791.png

Jag har ju snöat in lite på Cartier.
Detta känner ju så klart frun till. Därför har hon pratat lite om att köpa en sådan till min 50-årsdag som är några år bort.
Vi har tittat på diverse modeller och vi fastnade bägge för Cartier Tank MC.
Måtten är 34 x 44 mm på längden. (Jag antar att måttet 44mm är lug till lug)
Den kändes inte helt optimal på handleden när jag provade den. Lite för klumpig helt enkelt.

cartier-tank-mc-automatic-silver-dial-black-leather-men_s-watch-w5330003_4.jpg

Nu har jag dock fått upp ögonen för JLC.
Gillar Classicmodellen och den med urtavlor på båda sidor. Duoface?
Sedan finns det ju de där Ultra thin! Blir tokig på alla varianter och känner att jag behöver lite vägledning!
  • Vill helst ha manuellt verk
  • Är inget större fan av komplikationer.
  • Vit tavla vill jag absolut ha.
Gillar det klassiska formspråket men har lite problem med måtten.
På bilderna nedan har jag testat måtten med min Tissot Tank. Måtten är liknande JLC Reverso Classic Small, cirka 35x27 mm.
Jag gillar måtten även om de är modesta men tänker att en medium skulle sitta perfekt.
En Classic Medium har 40,1 x 24,4 mm.
En Classic Large har måtten 45 x 27 mm.
Tar jättegärna emot tips på andra modeller som kan fungera på min handled. :)

Ursäkta outfiten, är hemma med mancold.

IMG_5785.JPG

IMG_5790.JPG

IMG_5791.png

Sikta på en större så investerar du i framtiden. Din syn blir inte bättre, annars är de vita med blå visare både snygga och tydliga. Jag lägger med lite andra färger också för att röra till det lite för dig. Det är ändå många år kvar till beslut.
images.jpg

images.jpg
A-gorgeous-navy-Reverso.jpg
images (1).jpg
14562011_828314920668269_2252616394342400000_n.jpg
14032959_655670867922289_630385007_n.jpg
Jaeger-LeCoultre-Reverso-Ultra-Thin-Duoface-gear-patrol-.jpg
jaeger-lecoultre-reverso-tribute-duo-face_watch.jpg

Sikta på en större så investerar du i framtiden. Din syn blir inte bättre, annars är de vita med blå visare både snygga och tydliga.
images.jpg

images.jpg
A-gorgeous-navy-Reverso.jpg
images (1).jpg
14562011_828314920668269_2252616394342400000_n.jpg
14032959_655670867922289_630385007_n.jpg
Jaeger-LeCoultre-Reverso-Ultra-Thin-Duoface-gear-patrol-.jpg
jaeger-lecoultre-reverso-tribute-duo-face_watch.jpg
Påstår du att jag är gammal? (famlar efter anmälningsknappen) ;)
Med större menar du Large då?
Denna Medium small second är 42,9mm på längde och 25,5mm på bredden.
1526441_png_crop_400_high.png

Börjar jag närma mig 50 mm på längden är jag rädd att det kommer se tokigt ut.

Senast ändrad:
Påstår du att jag är gammal? (famlar efter anmälningsknappen) ;)
Med större menar du Large då?
Denna Medium small second är 42,9mm på längde och 25,5mm på bredden.
1526441_png_crop_400_high.png

Börjar jag närma mig 50 mm på längden är jag rädd att det kommer det tokigt ut.
Det är något fel på mina inställningar. Jag får inga notiser på att du har svarat mig. Nej nej, anmäl mig inte för syftet är gott. Min tes utgår ifrån ett åldrande (som också drabbar ynglingar tids nog). Är det något som jag stört mig på sen jag blev intresserad av klockor så är det hur svårt det är att se tiden på vissa modeller. Det går ju att vikta olika intressen när man väljer klocka, men en av de viktigaste, som jag ser det, är att det går lätt att läsa av tiden. Exempelvis så kunde jag inte se tiden på min 116234 datejust och inte heller min yachtmaster med vit tavla. Visarna var för smala och lumen gjorde att det saknades kontraster. Det gick bra med mina vanliga terminalglasögon, men inte utan. Det är mer än storleken på klockans yttermått som påverkar detta så klart. en vit tavla med gulguldsvisare är sämre än en vit tavla med blånerade t ex. Du är fortfarande ung.

Senast ändrad:
Stora och platta moderna Reverso sitter inte så bra på handleden, tycker jag. Alldeles för långa är de lug-to-lug.
Jag tycker min glider lite mot ytterkanten av handleden (bort från mig) när den sitter löst. Med ett hål till sitter den bra och faktiskt så gillar jag hur den sitter eftersom den är så lätt och tunn. Min egna teori varför den glider utåt när den sitter löst är att armbandsdelen där spännet sitter är lite för långt. Spännet sitter inte exakt under klockan. Mitt armband är ödla och inte original. Jag har själv tänkt slita på det eftersom det inte är ett problem och sen köpa ett svart original alligator. Jag gissar att original passar bättre med mina mått.

Det är något fel på mina inställningar. Jag får inga notiser på att du har svarat mig. Nej nej, anmäl mig inte för syftet är gott. Min tes utgår ifrån ett åldrande (som också drabbar ynglingar tids nog). Är det något som jag stört mig på sen jag blev intresserad av klockor så är det hur svårt det är att se tiden på vissa modeller. Det går ju att vikta olika intressen när man väljer klocka, men en av de viktigaste, som jag ser det, är att det går lätt att läsa av tiden. Exempelvis så kunde jag inte se tiden på min 116234 datejust eller min yachtmaster. Visarna var för smala och lumen gjorde att det saknades kontraster. Det gick bra med mina vanliga terminalglasögon, men inte utan. Det är mer än storleken på klockans yttermått som påverkar detta så klart. en vit tavla med gulguldsvisare är sämre än en vit tavla med blånerade t ex. Du är fortfarande ung.
:)
Det är ju lite därför jag börjar snegla åt JLC-hållet. Blånerade visare på vit tavla med svarta bokstäver verkar fungera bra för läsbarheten.
Gillar också den där tribute-varianten med blått läder du postade här ovan.
När jag ser @Alariks bilder här ovan så tänker jag att jag ska köra på medium med mina 17,5 cm i omkrets.

Det är väl lite individuellt hur de sitter tänker jag. Kan inte påstå att min grande bärs svårare än några av de andra och mina handleder är ”bara” 18 cm.

65FB5DB0-CB52-4AC9-8E8A-91F1CA2E9B3D.jpeg
62F20C75-0AF9-407A-9617-AC74290A503A.jpeg
3A15C3B9-7B45-4290-9B24-F7565535E4B8.jpeg

Frågan är varför de är så långa. En gång i tiden hade jag en riktig Reverso monster - Grande Reserve. Den hade en 8-dagars urverk, var tjockare och bredare, men hade samma lug-to-lug som alla Tribute. Till och med var bandhornen visuellt mycket kortare eftersom de var tjockare och den vridbara delen var större. Jag läste en intervju med mannen som designade dessa urverk med 8-dagars gångreserv - han påstod att det inte gick att göra caset mindre. Däremot valde han att inte göra det större för att det inte fans något behov för det. Samtliga Tribute modeller har ett vanligt litet urverk. Varför är klockorna så oproportionerligt långa?.. När Cartier gjorde en long plat Tank var boetten bojd för att den ska sitta rätt... Cintrée är namnet.

Givetvis är detta min personliga åsikt.

Senast ändrad:
Nej, det tycker jag inte. Vill nog påstå att det handlar lika mycket om upplevelse. Om du som bärare upplever den som bekväm storleken till trots har jag svårt att se det estetiska väger tyngre.
Då skulle isf designen gjorts om med större vinkel på bandhornen. Detta går emot vad jag anser är vara en bra passning. Sedan kan man personligen tycka att boettens storlek är viktigare än passningen, men då är vi inne på ett annat spår.

Tillbaka
Topp