• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Jakt, får livet värt att leva.

Före och efter-bilder.
IMG_4619.jpeg
IMG_4610.jpeg

Slänger ut en fråga till den samlade expertisen här!

Ska snart ut på min första rådjursjakt med hagel men gått lite vilse i djungeln av olika alternativhagel, så undrar då lite vad ni andra kör med?

• Like
Reactions: Beo
Slänger ut en fråga till den samlade expertisen här!

Ska snart ut på min första rådjursjakt med hagel men gått lite vilse i djungeln av olika alternativhagel, så undrar då lite vad ni andra kör med?
Tråkigt svar men varvar mellan ettor och treor, beroende på vilka jag får upp ur påsen som lite skamligt ligger blandat i vapenskåpet.

Någon jaktlycka?
Det där hade varit en fantastisk jakt att testa på någon gång!
Absolut, vi fällde 7-8 st om jag minns rätt.
En helt fantastisk jaktform, men den kräver en hel del både av hundförare och jägare. Vädret och andra omständigheter spelar stor roll, inte minst samernas förmåga att tid och otid stänga ner delar av fjällen. För den som inte testat tidigare skulle jag säga att det känns som 90 % fjällvandring och 10 % jakt.
Vi var fyra vänner som var ute i tre dagar, vilket är ungefär vad både hundarna och vi brukar orka.

I år hade vi ett ganska smidigt upplägg med båt och stuga i närheten, jag/vi har lyxen att gå med min svärfar som lagt ner otroligt mycket tid och energi på sina hundar. Har man inte egna hundar eller erfarenhet av fjället kan man ta hjälp av en guide med hundar. Du kan flyga ut också vilket är en upplevelse i sig.
För mig som är västkustbaserad är ripjakt (tillsammans med att få släppa taxen i okt) årets höjdpunkt.

Missade att ta bild på fälld fågel när vi var ute, var så fokuserad av situationen, här är däremot en del av resultatet. Det är verkligen en vacker fågel
IMG_5406.jpg

Behöver nya hörselskydd och har tittat på Peltor SportTac och Sordin Supreme Pro-X H2. Sordin är 1000kr dyrare. Är det värt det?
Något bättre ljud och möjligen mer bekväma. Tveksam om det är värt det. Sen är jag 9/10 ggr hundförare och har hörselsnäcka och lurarna på huvudet så jag kanske är fel person att svara.

Senast ändrad:
Behöver nya hörselskydd och har tittat på Peltor SportTac och Sordin Supreme Pro-X H2. Sordin är 1000kr dyrare. Är det värt det?
Bättre ljud, lättare att uppfatta från vilken riktning ljudet kommer. Samt bättre komfort för Sordin jämfört med Peltor. Om det är värt det högre priset eller inte är svårt att säga, Peltor är bra men Sordin är lite bättre. Men stora pluset med Sordin och anledningen till varför jag köpte ett par är att det går att uppfatta från vilken riktning ljudet kommer.
Minus är kanske att Sordin är lite tyngre.

Bättre ljud, lättare att uppfatta från vilken riktning ljudet kommer. Samt bättre komfort för Sordin jämfört med Peltor. Om det är värt det högre priset eller inte är svårt att säga, Peltor är bra men Sordin är lite bättre. Men stora pluset med Sordin och anledningen till varför jag köpte ett par är att det går att uppfatta från vilken riktning ljudet kommer.
Minus är kanske att Sordin är lite tyngre.
Priset drar iväg ytterligare om man ska ha gel också..

• Like
Jag har tagit mig an utmaningen att klara jägarexamen genom självstudier och fixa licens för klass 1 och hagel.
En sak som slog mig när jag tragglade mig igenom den tjocka utbildningsboken, lagboken och alla sidor om artkännedom är, hur fungerar intensivkurser.
Finns det en rimlig möjlighet att lära sig om jaktformer, arter, lagar, vapenhantering och regler osv på en torsdag till söndag?
Jag har lagt minst en timme dagligen i en månads tid och först nu klarar jag att göra testprover med 60 eller mer rätt av 70 frågor.

jag är inte insatt i hur intensivkurserna fungerar, jag kommer nog nöta minst en månad till innan jag känner mig mogen att skriva teoriprovet skarpt!
IMG_8031.jpeg

Senast ändrad:
Jag har tagit mig an utmaningen att klara jägarexamen genom självstudier och fixa licens för klass 1 och hagel.
En sak som slog mig när jag tragglade mig igenom den tjocka utbildningsboken, lagboken och alla sidor om artkännedom är, hur fungerar intensivkurser.
Finns en det rimlig möjlighet att läsa sig om jaktformer, arter, lagar, vapenhantering och regler osv på en torsdag till söndag?
Jag har lagt minst en timme dagligen i en månads tid och först nu klarar jag att göra testprover med 60 eller mer rätt av 70 frågor.

jag är inte insatt i hur intensivkurserna fungerar, jag kommer nog nöta minst en månad till innan jag känner mig mogen att skriva teoriprovet skarpt!
IMG_8031.jpeg
Som du säger så går det inte att få in all information på en helg, utan intensivkurserna förutsätter att du pluggat själv.

Lycka till med studierna, kan tipsa om appen Jägarexamen som hjälpte mig att klara provet i våras!

• Like
Finns en det rimlig möjlighet att läsa sig om jaktformer, arter, lagar, vapenhantering och regler osv på en torsdag till söndag?

IMG_8031.jpeg
Jag tog jägarexamen för 4a år sen och då just på en intensivkurs,jag självstuderade intensivt i en månad innan kursen och klarade faktiskt teoriprovet men jag har efter det fortsatt egenstudier i samband med att vara ute i naturen och även varva olika skytte på skjutbanan.

• Like
Reactions: DIR

IMG_8031.jpeg
På intensiv kurser lär man sig att klara provet.
Jakt är så mycket mera!
Fint att du tagit dig tiden att studera över tid och lärt dig grunder.
Man blir dock aldrig fullärd.

IMG_8031.jpeg
En intensivkurserna kräver att du pluggar på innan. Det går inte att lära sig allt för provet på två dagar. Samt även att träna skytte innan.

Men måste erkänna att det svåraste att lära sig inför provet var att identifiera dessa (jävla) fåglar.

En intensivkurserna kräver att du pluggar på innan. Det går inte att lära sig allt för provet på två dagar. Samt även att träna skytte innan.

Men måste erkänna att det svåraste att lära sig inför provet var att identifiera dessa (jävla) fåglar.
Enig. Jävla k*kfåglar! Jag hade inte många rätt på dem kan jag erkänna. Men som tur var satte jag allt annat så jag klarade mig ändå. Men de fel jag hade var uteslutande på fåglarna vill jag minnas. Sen känns det i mitt fall som lite skit samma. Har inte skjutit en fågel nånsin och planerar inte att göra så heller. Och skulle det ändras får jag helt enkelt plugga in lovliga flygfän då 🤷🏼‍♂️

IMG_8031.jpeg
Gå en längre kurs, inte för att du måste men för att det faktiskt både är roligt och lärorikt.

Som du säger så går det inte att få in all information på en helg, utan intensivkurserna förutsätter att du pluggat själv.

Lycka till med studierna, kan tipsa om appen Jägarexamen som hjälpte mig att klara provet i våras!

Tack för alla tips i era kommentarer!
En fråga till sig Snerax som tog provet nyligen, hur likt är det skarpa provet jämfört med proven i Jägarexamens digitala sida?
Jag klarar dom proven utan bekymmer men det är ju bara 140 frågor totalt, är det större variation på det skarpa?

En fråga till sig Snerax som tog provet nyligen, hur likt är det skarpa provet jämfört med proven i Jägarexamens digitala sida?
Jag klarar dom proven utan bekymmer men det är ju bara 140 frågor totalt, är det större variation på det skarpa?
Det är rätt så likt, men då det bara är 140 frågor så lär man sig ju svaren utantill efter några gånger.

Appen som jag tipsade om har typ 1400 frågor som den slumpar igenom på övningsproven, så den var mer till hjälp än onlineproven som följde med bokpaketet.

Tog examen förra året. Appen är guld.

Gick intensivkurs. Hade pluggat innan. Hade typ 2 fel på provet.

Dök upp några som inte pluggar alls och trodde man skulle lära sig allt/bli lärd allt under helgen. Dom klarade det ej.

Tillbaka
Topp