• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Jakten på den ultimata kvalitets-dressaren(uppdateras framåt) PP,ALS,VC

par

Patek
2-Faktor
Då fortsätter resan. Idag står VC på schemat men även en bonus för @masterkiller
Till att börja med så kan jag berätta att bilderna faktiskt är ännu sämre än igår:) Men ni får stå ut.

Det hela börjar bra, dyr butik? Nja
image.jpg



Jag börjar med att titta på vacheron constantin traditionnelle. Den versionen @Whedda äger om jag minns rätt som har sub sekund kl 6.
image.jpg


Storleken är ypperlig, närmast perfekt. Den bärs lite större än Saxonia trots samma mm mått. Jag gillar även tavlan som har lagom mycket i sig. Känns balanserad och samtidigt lite livligare än många andra enkla dressare.

Flera bilder
image.jpg



image.jpg


Enligt många ska ju verket i VC anses vara riktigt bra. Har själv svårt att bedöma. Fin finish även om Langen hade en nivå till.

image.jpg



Försäljaren drar fram en klocka han menar är i stål. Jag behöver bara lyfta på den för att konstatera att det är platina. 37000 euro om jag minns rätt. Kluven till tavlan. I övrigt är den för stor


image.jpg




Vidare till deras automatare i vitguld(säljs även i gult och rosé).
Jag gillar verkligen storleken på den, bra dimensioner. Tyvärr lite över min budget då den listar 27 000 euro. Är även tveksam till automat.
image.jpg

image.jpg



Måste säga att VC:s spännen är riktigt riktigt läckra. Antagligen bäst och snyggast av all.

image.jpg


Baksidan
image.jpg



Givetvis måste vi testa något lite mer udda. Här är en World timer. Handmålad emalj tavla, riktigt vacker. Runt 50"

image.jpg


image.jpg
 

Bilagor

  • image.jpg
    image.jpg
    252 KB · Visningar: 55

par

Patek
2-Faktor
Fortsättning


En 15400 i rose och länk är inte tråkig. Tyngden på den här är helt löjlig.
image.jpg



Är det en Seiko eller en Richard Mille för en mille? Fortfarande lite osäker:)

image.jpg


Försäljaren övertygade mig att vi även skulle titta lite på Jlc. Här kommer lite bilder på deras ultra Thin serie. Jäkligt trevliga faktiskt

image.jpg

image.jpg
image.jpg



Tavlan på den här rackaren var riktigt jäkla bra. Dels riktigt mycket sunburst i det gråa men även en effekt av att hela tavlan är "rund". Enligt säljaren var det en unik upplaga som bara JLC:s egna butik fick sälja.


image.jpg


Gruppbild

image.jpg




Imorgon forsätter vi med Patek. Jag har redan varit och testat vissa modeller vid tidigare tillfälle så det blir lite uppfriskning av det dåliga minnet.
 

JayJay

Rolex
Traditionelle är the shit! Dock en bra bit över en nivå där jag själv är bekväm, så m a o bör min åsikt kanske tas med en nypa salt. Men riktigt fin är den.
 

JesperO

Rolex
Fantastiskt trevligt
En 1815 är ju bara den vackraste klockan som gjorts...
Verkar som du är ute på en trevlig tripp!!
 
  • Like
Reactions: par

par

Patek
2-Faktor
Inför Patek testning kan jag avhandla ett annat märke som lockar.

FP Journe och då närmare bestämt deras chronometre bleu.

Enligt hodinkee till verkar FPJ 800-900 klockor per år. Just chronometre blue ska enligt uppgift göras 8-10 stycken av varje år.

Klockan ligger lite över min budget oxh är inte helt enkel att få tag i som ni förstår. Jag har tyvärr inte av den anledning heller möjlighet till att testa den innan köp.

Caset är gjort av tantalum, ett material väldigt närbesläktat med platina men med en betydligt mörkare färg på metallen. Tavlan och visare är så bra att man saknar ord.

image.jpg
image.jpg
image.jpg



Urverket är gjort i roséguld. Någon på forumet beskrev det som att fpj har samma finish på sitt verk som PP, VC innan de börjat dekorera det.


image.jpg
 
Senast ändrad:

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
Riktigt rolig tråd!

Tack för att du tar dig tid!

Blir riktigt kul att följa vägen fram till, och tankarna bakom, ditt val!

Ha så kul på vägen...
 

Utforskaren

Cartier
2-Faktor
Grym tråd! Kommer följas med stort intresse. Tack för resan så här långt. Ser med spänning fram emot var den slutar. :)

Förresten, vad var det för storlek på de två ljusa JLC uren i roséguld?
 
Senast ändrad:

SwedishMade

Cartier
Inför Patek testning kan jag avhandla ett annat märke som lockar.

FP Journe och då närmare bestämt deras chronometre bleu.

Enligt hodinkee till verkar FPJ 800-900 klockor per år. Just chronometre blue ska enligt uppgift göras 8-10 stycken av varje år.

Klockan ligger lite över min budget oxh är inte helt enkel att få tag i som ni förstår. Jag har tyvärr inte av den anledning heller möjlighet till att testa den innan köp.

Caset är gjort av tantalum, ett material väldigt närbesläktat med platina men med en betydligt mörkare färg på metallen. Tavlan och visare är så bra att man saknar ord.

Urverket är gjort i roséguld. Någon på forumet beskrev det som att fpj har samma finish på sitt verk som PP, VC innan de börjat dekorera det.
image.jpg

Jag tror du själv har svarat på vilken klocka du egentligen vill ha här...

Men det är klart du skall prova först...

http://www.chrono24.se/fpjourne/sou...=1&dosearch=true&urlSubpath=/search/index.htm

Fly there, strap on, fly home!
 

par

Patek
2-Faktor
Patek
Nu har vi landat där allt började i mitt letande. Jag testade för några månader sen en klassisk Calatrava hos Rob. Tyckte den var helt fantastisk och sen dess har funderingarna till en high end dressare förföljt mig.

Klockan jag testade då var en 5196G. För er som inte Har koll på PP referenser så är det en manuell slimmad dressare i guld. Troligtvis deras enklaste och mest klassiska modell de säljer idag. G:et är för vitguld

Lite halv tråkig bild
image.jpg




Notera den fantastiska borstade boettsidan på 5196an. Jämte ligger en 5123R

image.jpg





Nu till dagens bilder
Amsterdam har bara en Patek butik, därför har de tillägnat hela övervåningen för Patek. Butiken är även denna endel av "Citroen":)

image.jpg




Nu till klockorna, börjar med en 5196R dvs Rose. Blir ännu mer kluven till materialet. Velar fortfarande mellan gult,vitt och rose men jag gillar faktiskt vitt mer och mer.

Som vanligt ljuger bilderna lite. Jag placerar den storleksmässigt mellan Saxonia och 1815 om vi ska ta Lange som exempel.
image.jpg
image.jpg



Vc har trevligaste spännet so far. PP är inte långt efter dock.
image.jpg


Ärligt talat tycker jag 5196 är fulländad på så många sätt. Den har en fantastisk tavla, bra dimensioner på allt och bra storlek. Den enda nackdelen är avsaknad av glasbaksidan. Samtidigt ger den solida guldbaksidan ett massivare intryck och gör vikten lite högre och angenämare.

image.jpg



Svårt att se borstningen på den här bilden pga ljuset.
image.jpg



Nästa som försäljaren drog fram var en 5153r, visst är den lite kul men inget för mig.

image.jpg


Jag testar även lite 5227 och 5127 som är nästan dåliga om ni frågar mig. Saknar helt karaktär, döda tavlor och väldigt tråkiga case. De var inte ens värda bilder.


Näst upp är en modell som är ganska ovanlig. Har själv haft ögonen på den något år och varit sugen på den. På senaste basel släpptes den i en ny tavelversion som är riktigt riktigt bra.
Försäljaren hade precis fått hem en kundsåld som jag fick se. "No pics on internet" sa han, men Sverige är ju litet så vafan:)

6000G är referensen, kollat effekten i tavlan. Notera det blå lädret som ger en skön brytning mot vitguldet.

image.jpg
image.jpg


Är tavlan rörig? Jadå men jäkligt effektfull och charmig.


image.jpg


Det här var dagens Patek besök. En kul detalj i butiken var att alla PP:s var uppvridna och visade rätt tid. Tar nog en stund varje morgon:)
 

acce1999

Patek
2-Faktor
PP 5196 är otroligt elegant! Långt från det mest spännande av vad du visar upp, men så elegant... Och historiken bakåt... Gillar den, i all sin enkelhet.
 
  • Like
Reactions: par

SwedishMade

Cartier
ZZZZsnark för samtliga Calatrava förutom den sista. Kör på FPJ eller någon JLC.

FPJ om pengar inte är några problem.

Bor du i Sverige är det ju alltid kul att visa sitt klockintresse med en klocka som "inte säljs på orten". Nu när "fin klocka" trenden blir större och större, och många (med och utan de egentliga förutsättningarna) köper dyr klocka genom att gå in på närmaste ställe och köper "för det är dyrt" mest för att imponera på sina vänner etc., är det ju extra kul att sporta en FPJ.

Ser jag en person med en Patek på "stan" i Sverige så är ju steget rätt långt att börja prata om klockan, hög risk att klockan bara är en social markering och inte ett intresse. Skulle man se en FPJ däremot då känna sannolikheten mkt hög att intresse finns bakom köpet. Notera att om man backar 10-15 år så gällde ju detta mest för Rolex inte Patek.



Lycka till!
 

Luckyluciano

Ninjasköldpaddan
2-Faktor
Upplever inte PP som ett sådant märke. Oftast är det väl ändå Hublot, AP ROO & RO samt en del klumpiga rolex, omega, Breitling och Richard mille för de som köper för statussymbol och utseende.
Självklart finns det inom alla märken men om man tänker främst. PP är inte direkt designade för att vara skrikiga utåt och synas.
@SwedishMade
 

par

Patek
2-Faktor
ZZZZsnark för samtliga Calatrava förutom den sista. Kör på FPJ eller någon JLC.

FPJ om pengar inte är några problem.

Bor du i Sverige är det ju alltid kul att visa sitt klockintresse med en klocka som "inte säljs på orten". Nu när "fin klocka" trenden blir större och större, och många (med och utan de egentliga förutsättningarna) köper dyr klocka genom att gå in på närmaste ställe och köper "för det är dyrt" mest för att imponera på sina vänner etc., är det ju extra kul att sporta en FPJ.

Ser jag en person med en Patek på "stan" i Sverige så är ju steget rätt långt att börja prata om klockan, hög risk att klockan bara är en social markering och inte ett intresse. Skulle man se en FPJ däremot då känna sannolikheten mkt hög att intresse finns bakom köpet. Notera att om man backar 10-15 år så gällde ju detta mest för Rolex inte Patek.



Lycka till!
Fpj är utan tvekan ett fantastiskt märke. Tyvärr har du fel om Patek tycker jag. Jag har aldrig fått en kommentar om min Patek utöver folk som är i klocksvängen. Gemeneman har lika dålig koll på PP som på FPJ och jag är övertygat om att de inte kan avgöra om en PP verkligen är dyrare än valfri Breitling.

Vad menar du med "folk utan de egentliga förutsättningarna"?
 

_jonte

Patek
Lange leder än så länge, särskilt den lite större 1815; helt enkelt för den är roligare än övriga. Baksidan på den är inte dum heller. Vill du ha en riktigt klassisk dressare är dock Calatrava svårslaget. Hade jag letat findressare själv hade jag också kikat på Breguet.
 
Senast ändrad:

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Ref 5196 är en fulländad design anser jag. Tidlös och sann klassiker. Jag tror att designen kommer från tidigt femtiotal. @garfield har ju en ärvd i samma stil. Jag har en IWC "Calatrava"-style (14k) från femtiotal;
image.jpg


Att 5196 saknar glasbakstycke tycker jag har både för och nackdelar.
För; klockan kan göras tunnare. Mer guld och tyngre. Nästan lite kaxigt, ungefär som när PP satt tourbillons i klockorna och detta inte syns från framsidan.
Nackdelen är givetvis att du inte får njuta optiskt av Pateks vackra hantverk.
Tycker den verkar vara i en bra storlek. Gillar!
 
Senast ändrad:
Topp