• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Jakten på den ultimata kvalitets-dressaren(uppdateras framåt) PP,ALS,VC

Kairo

Panerai
Hoppas inte snubben som köpt 6000G:an hänger på Ks då... :angel:
Tycker du borde kolla in 5227R. Riktigt, riktigt vacker och klassisk.
Om inte PP, så kör på Saxonia. ;)
 
  • Like
Reactions: par

par

Patek
2-Faktor
Hoppas inte snubben som köpt 6000G:an hänger på Ks då... :angel:
Tycker du borde kolla in 5227R. Riktigt, riktigt vacker och klassisk.
Om inte PP, så kör på Saxonia. ;)
Tror jag skrev det i tråden men har testat 5227 flera gånger. Riktigt riktigt dålig är den tyvärr. Boetten känns stor men framförallt är tavlan helt värdelös. Helt död, sen bryter den i färg totalt mot datumets vita färg. På bild ser den ok ut men verkligheten är något annat.
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Just nu skulle jag luta åt PP. VC-spännet verkar som att det skulle kunna fastna i diverse saker. Troligen bara inbillning från min sida - jag har ju aldrig provat någon i verkliga livet.
 

nöt

Vacheron
2-Faktor
Efter att Breguet nämnts googlade jag lite snabbt. Den här är ju rolig med lite offset subsekund på.
breguet-classique-c7.jpg
 

Oddset

Cartier
Har gjort samma resa och jobbat med samma palett (VC, ALS, PP & FPJ). Var också runt och min favorit är FPJ souverain, men den drar iväg i pris. Var inställd på en chrometre bleu, men när jag fick souverainen på armen var det love! Allt stämde och jag hade nog köpt en om de bara hade haft en till salu i butiken (lång historia). Bleu:n bara dog för mig... Det var också extremt nära ett par gånger att det blev en Calatrava (5196), men den föll av olika anledningar bort. Håller med om att den automatiska calatravan är livlös. Om du har budget till det så ska du dock kolla in den fantastiska 5196 i platina. Helt annan tavla - magi! Om det blir VC någon gång för min del så blir det 1921, men jag måste först bli excentrisk miljardär :pompus:

För egen del slutade det med denna
image.jpg

Hoppas mitt svammel är till någon hjälp och dra gärna ett PM om jag kan vara till någon assistans.

Kan inte bli fel med det materialet så jag ser fram emot din paketöppning :)
 
Senast ändrad:

Kairo

Panerai
Tror jag skrev det i tråden men har testat 5227 flera gånger. Riktigt riktigt dålig är den tyvärr. Boetten känns stor men framförallt är tavlan helt värdelös. Helt död, sen bryter den i färg totalt mot datumets vita färg. På bild ser den ok ut men verkligheten är något annat.
Jaså, ledsen, då läste jag inte tillräckligt noga... Bilderna stjäl all uppmärksamhet. :woot:
 
  • Like
Reactions: par

SwedishMade

Cartier
Fpj är utan tvekan ett fantastiskt märke. Tyvärr har du fel om Patek tycker jag. Jag har aldrig fått en kommentar om min Patek utöver folk som är i klocksvängen. Gemeneman har lika dålig koll på PP som på FPJ och jag är övertygat om att de inte kan avgöra om en PP verkligen är dyrare än valfri Breitling. ...

Självklart får du mest klockkommentarer från personer som gillar klockor. Nej, Patek är inte en skrikig klocka, men jag (som klockintresserad) skulle ha mkt lägre tröskel att inleda en konversation med någon som har en FPJ än en PP - just för att PP har en bredare kundgrupp med fler icke-WIS än FPJ.
 

Beastie

Mr Cowbell
2-Faktor
Väldigt fina klockor allihopa.

Mitt val/tips faller på de jlc du provade. De må vara de "billigaste" i uppställningen du presenterar men jag tycker de som dressare sopar banan med Lange, VC och patek. Minna två cent. Lycka till vad du än väljer blir bra men jlc är snyggast.
 

nöt

Vacheron
2-Faktor
Hur går det?
Kan cellini vara ett alternativ? Tycker du ska testa alla fall så jag får se lite bilder :)
 

par

Patek
2-Faktor
Hur går det?
Kan cellini vara ett alternativ? Tycker du ska testa alla fall så jag får se lite bilder :)

Jag har faktiskt testat dem vid tidigare tilfälle. Tyvärr faller de på storleken enligt mig, de är på tok för stora med sina 39mm(upplevs betydligt större än 39mm). Jag har även extremt svårt för räfflade glasringar på en dressare, känns totalt fel bara. Det positiva jag ser är att tavlorna innehåller trevliga detaljer(kanske för mkt till och med för att vara dress?) med sköna effekter. Två kassa bilder bjuder jag på:)



IMG_2470.JPG
IMG_2471.JPG
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
22-master-calendar-watch-jaeger-lecoultre-2013.jpg

Master calendar är precis lagom dressig för min smak. Clean, men ändå med mycket detaljer så man inte tröttnar. Gamla versionen är 37mm om man inte tycker 39mm är lagom. Finn såklart även i fjantmetaller. :)
 
Senast ändrad:

par

Patek
2-Faktor
22-master-calendar-watch-jaeger-lecoultre-2013.jpg

Master calendar är precis lagom dressig för min smak. Clean, men ändå med mycket detaljer å man inte tröttnar. Gamla versionen är 37mm om man inte tycker 39mm är lagom. Finn såklart även i fjantmetaller. :)

Haha fjantmetaller:)
Nej för att vara en dressare är den alldeles för stökig. Känns som de slängt ut allting bara över tavlan
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Haha fjantmetaller:)
Nej för att vara en dressare är den alldeles för stökig. Känns som de slängt ut allting bara över tavlan
Skojar du med mig eller? :)
Det är ju den klassiska layouten på dag, månad, datum, månfas. Såg du den IRL när du klämde på de andra JLCarna? På bild är tavlan ganska "upptagen", men inte IRL. Tycker den är mycket mer balanserad än exempelvis "master moon" där tavlan är stor, men tom.
 

Danken

Friends of KS
Jag har faktiskt testat dem vid tidigare tilfälle. Tyvärr faller de på storleken enligt mig, de är på tok för stora med sina 39mm(upplevs betydligt större än 39mm). Jag har även extremt svårt för räfflade glasringar på en dressare, känns totalt fel bara. Det positiva jag ser är att tavlorna innehåller trevliga detaljer(kanske för mkt till och med för att vara dress?) med sköna effekter. Två kassa bilder bjuder jag på:)

Jag håller fullständigt med om att Cellinin ser betydligt större ut än 39 mm. Jag provade den för någon månad sedan eftersom jag tyckte den var vansinnigt snygg på bild. I verkligheten såg den både alldeles för stor och tjock ut.
 
  • Like
Reactions: par

nöt

Vacheron
2-Faktor
Jag har faktiskt testat dem vid tidigare tilfälle. Tyvärr faller de på storleken enligt mig, de är på tok för stora med sina 39mm(upplevs betydligt större än 39mm). Jag har även extremt svårt för räfflade glasringar på en dressare, känns totalt fel bara. Det positiva jag ser är att tavlorna innehåller trevliga detaljer(kanske för mkt till och med för att vara dress?) med sköna effekter. Två kassa bilder bjuder jag på:)



IMG_2470.JPG
IMG_2471.JPG
Ah trist. Den såg faktiskt väldigt stor ut.
 
  • Like
Reactions: par

par

Patek
2-Faktor
Skojar du med mig eller? :)
Det är ju den klassiska layouten på dag, månad, datum, månfas. Såg du den IRL när du klämde på de andra JLCarna? På bild är tavlan ganska "upptagen", men inte IRL. Tycker den är mycket mer balanserad än exempelvis "master moon" där tavlan är stor, men tom.
Japp, denna var nog en av de sämsta faktiskt. Nu pratar vi inte klockan i allmänt utan som ren dressare.
 

Kson

Patek
2-Faktor
Har fått ett väldigt intresse för denna tråd. Är tacksam för att få följa med på din jakt :)
 
  • Like
Reactions: par

Johe

Omega
Ja det är en väldigt intressant tråd! Själv hade jag nog stannat vid Calatrava eller VC Traditionelle med subsekund, men vem vet om man ångrat sig så lika bra att gå igenom grundligt! Håller med om att Breguet kan vara värd en titt.

Vidare så undrar man ju lite försynt vad som redan finns i klocklådan...
 

Calfen

Panerai
Självklart får du mest klockkommentarer från personer som gillar klockor. Nej, Patek är inte en skrikig klocka, men jag (som klockintresserad) skulle ha mkt lägre tröskel att inleda en konversation med någon som har en FPJ än en PP - just för att PP har en bredare kundgrupp med fler icke-WIS än FPJ.

Håller helt med! Har en i min bekantskapskrets som rätt nyligen köpte en PP och han kan inte många klockmärken utöver de som säljs på tex Krons Ur om ens alla där men FPJ skulle jag säga är relativt okänt till och med här på KS :D

Mycket kul tråd att läsa ser fram emot paketöppningen :)
 
Topp