Nu har det blivit dags för
F.P. Journe
Jag har ju redan nämnt chronometre blue för er. Jag har inte testat den i verkligheten förrän idag.
Fpj har 10 butiker i världen(egna butiker). De tillverkar 850 klockor per år enligt dem själva. Eftersom chr. blue är deras storsäljare och den minst avancerade klockan de säljer får de 8 klockor per butik och år. Min gissning är att det görs 100-120 per år då det finns några få ad till där de inte äger butiken själva.
Butiken är verkligen trevlig, den skriker ut låga volymer kan jag lova. De hade Max 20 klockor för visning. Dessutom vädligt annorlunda stil, inga klassiska "skrivbord" utan soffa med soffbord och bar. Enligt försäljaren var anledningen att Francois-Paul hatade bord.
Väldigt trevlig butik....
Glasskivan ovan förställer urverket i den här. Jäkligt trevlig
Nu till klockan jag var där för att testa.
Tavlan är väldigt speciellt, den skiftar från blått till svart i olika vinklar. Siffrorna är handmålade och ger en stark vit brytning mot tavlan.
Visarna har en väldigt speciell form, notera även hur långt ut minutvisaren sträcker sig. Enligt försäljaren så kvalitetsgodkänner Francois-Paul Journe alla klockor de tillverkar själv, lite häftigt.
Boetten är gjord av Tantal, endel av er vet säkert vad det är. Ska man förklara det på ett enkelt sätt så är det ganska liknande platina. Tungt, hårt och svårarbetat. Dock ingen ädelmetall. Färgen är gråare än både stål och platin.
Okej, har får jag nog erkänna en sak. Det här urverket kan vara ett av världens vackraste. Hur de gömt undan vissa detaljer och hela verket som skiner i Roséguld. Någon som vet hur det har i inverkan gällande hållbarheten?
Klockan kommer på ett blått läder, har även hittat bilder på brunt vilket ser trevligt ut.
Vad är felet då?
Vi klickade inte....
Klockan är otroligt bra, men det är något som gör att jag inte kan se mig äga den. Tavlan kan vara lite för skrikig för en dress, visarna för udda, den upplevs något något för stor tycker jag. Framförallt känns den inte dressad. Den känns som något du kan bära till det mesta med rätt band.
Imorgon blir det faktiskt lite Breguet plus lite annat men mer som ett sidospår än den "Jakten".