• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Jakten på den ultimata kvalitets-dressaren(uppdateras framåt) PP,ALS,VC

newk15

Cartier
Vilken jäkla kalastråd!:hungry:
Urban-Jurgensen-1140L-RG.jpg

Bara jag som får FUCK YES!!!-vibbar av denna? Möjligen hade jag ledsnat på rosé.
 

Oew

Rolex
Skulle kolla in Breguet om jag var du, jag har en Classique i vitguld som jag älskar, bra storlek, diskret och fantastisk med main guilloche! Har även en blancpain villeret dressare i gulguld som är en fin klocka men kanske inget jag skulle rekommendera som en första dressare. Av de du kollat så skulle jag luta åt fpj, patek i all ära men otroligt hantverk och känsla som ligger bakom varenda fpj. Tydligen hemska servicekostnader dock, speciellt på de komplicerade!

Tyvärr nästan omöjligt att ge rättvisa åt Breguet på bild!
 

Bilagor

  • image.jpg
    image.jpg
    158.5 KB · Visningar: 212

POO

Panerai
Vilken jäkla kalastråd!:hungry:
Urban-Jurgensen-1140L-RG.jpg

Bara jag som får FUCK YES!!!-vibbar av denna? Möjligen hade jag ledsnat på rosé.

Vem fan är Urban?

Skulle kolla in Breguet om jag var du, jag har en Classique i vitguld som jag älskar, bra storlek, diskret och fantastisk med main guilloche! Har även en blancpain villeret dressare i gulguld som är en fin klocka men kanske inget jag skulle rekommendera som en första dressare. Av de du kollat så skulle jag luta åt fpj, patek i all ära men otroligt hantverk och känsla som ligger bakom varenda fpj. Tydligen hemska servicekostnader dock, speciellt på de komplicerade!

Tyvärr nästan omöjligt att ge rättvisa åt Breguet på bild!
Den är bra! Jätte, jättebra!
Lås tråden och köp en Breguet!
 

Apansson

Torpare
Jag tror fan man tröttnar på rosé. Jag skulle gå på vit metall jag, eller självklart en FPJ chrono bleu, den är nog det bästa..
 

par

Patek
2-Faktor
Jag tror fan man tröttnar på rosé. Jag skulle gå på vit metall jag, eller självklart en FPJ chrono bleu, den är nog det bästa..
Jag är faktiskt inne på gult guld.



Skulle kolla in Breguet om jag var du, jag har en Classique i vitguld som jag älskar, bra storlek, diskret och fantastisk med main guilloche! Har även en blancpain villeret dressare i gulguld som är en fin klocka men kanske inget jag skulle rekommendera som en första dressare. Av de du kollat så skulle jag luta åt fpj, patek i all ära men otroligt hantverk och känsla som ligger bakom varenda fpj. Tydligen hemska servicekostnader dock, speciellt på de komplicerade!

Tyvärr nästan omöjligt att ge rättvisa åt Breguet på bild!

Kul märke absolut! Har klämt på dem vid tilfälle. Tyvärr är det något som gör att jag inte kan se mig själv med dem, ändå gillar jag dem. Jäkligt fin klocka!
 

Apansson

Torpare
Spelar ju även in vilken ton av Rosé det rör sig om. Vissa tillverkare har mer diskreta och andra är nästan kopparröda. Pateks roséguld är magisk, Vacherons är väldigt diskret och Langes är riktigt rosa.
Absolut. Din är fantastisk, Patek är grymma också. Rolex rosé tål jag inte, Langes känns också sådär.
 

par

Patek
2-Faktor
Nej nej nej, stopp!

Här måste jag faktiskt sticka ut hakan. Köp inget FPJ, visst väldigt hög kvalitet men det ser ändå ut som Regal klockor. Du har provat så många fina klockor, sabba inte det nu.

Nja ful är den inte, men nu har jag ju inte testat den i verkligheten. Det man däremot kan kritisera den för i det här sammanhanget är hur dressad den är. Den specas större mm än de andra och visst ser den mer casual ut.
 
Senast ändrad:

Johe

Omega
Ja man vill ju ha updates på hur det går... :) Som andra tidigare skrivit så vore det kul om du tog en titt på Breguet!
 
  • Like
Reactions: par

fc2

Rolex
Någon nämnde höga servicekostnader för FPJ men är det någon som vet hur höga? Gissar att den måste skickas iväg till Schweiz varje gång?
 

Guillbert

Audemars
2-Faktor
Tycker du ska gå på det du hade siktet inställt på från början dvs. PP, VC eller ALS.

Jag går inte alls igång på FPJ.
 
Det coola alternativet är såklart FPJ men om du verkligen vill ha en riktig dressare som keeper i den prisklassen så är det smarta men dock lite tråkiga en PP Calatrava...
 

Whedda

Rolex
Som typ alla klockor i denna tråd då.

Nja...I princip alla Calatravas kan servas av t ex Rob E inhouse då de har antingen det manuella verket eller det enklaste automatiska (som även sitter i 5711 och 5167)
Manuella 5196 ligger på typ 6-7 tkr och automatiska på ca 8 tkr. Klart kortare ledtider än att skicka till Schweiz och ganska enkla verk att arbeta med i sammanhanget.

Jag mailade med Vacheron och de sa att standardservice på 4400-verket (som sitter i Traditionnelle Small Seconds och Americaine 1921) är 550€ plus typ 150€ för polering. Då rör det sig om en fabriksservice i Genéve.

Nymans servar tyvärr inte VC eller ALS i Västerås men gav mig ett estimate på mellan 10-15tkr för att serva en manuell ALS 1815 vilket enligt mig är jävligt saftigt för en manuell klocka utan komplikation.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Nymans servar tyvärr inte VC eller ALS i Västerås men gav mig ett estimate på mellan 10-15tkr för att serva en manuell ALS 1815 vilket enligt mig är jävligt saftigt för en manuell klocka utan komplikation.
Vore ju intressant att veta vilken mellanskillnad de tar.
 

par

Patek
2-Faktor
Nu har det blivit dags för
F.P. Journe

Jag har ju redan nämnt chronometre blue för er. Jag har inte testat den i verkligheten förrän idag.
Fpj har 10 butiker i världen(egna butiker). De tillverkar 850 klockor per år enligt dem själva. Eftersom chr. blue är deras storsäljare och den minst avancerade klockan de säljer får de 8 klockor per butik och år. Min gissning är att det görs 100-120 per år då det finns några få ad till där de inte äger butiken själva.


Butiken är verkligen trevlig, den skriker ut låga volymer kan jag lova. De hade Max 20 klockor för visning. Dessutom vädligt annorlunda stil, inga klassiska "skrivbord" utan soffa med soffbord och bar. Enligt försäljaren var anledningen att Francois-Paul hatade bord.

image.jpg


Väldigt trevlig butik....


image.jpg


Glasskivan ovan förställer urverket i den här. Jäkligt trevlig

image.jpg




Nu till klockan jag var där för att testa.
Tavlan är väldigt speciellt, den skiftar från blått till svart i olika vinklar. Siffrorna är handmålade och ger en stark vit brytning mot tavlan.

image.jpg



image.jpg


Visarna har en väldigt speciell form, notera även hur långt ut minutvisaren sträcker sig. Enligt försäljaren så kvalitetsgodkänner Francois-Paul Journe alla klockor de tillverkar själv, lite häftigt.

image.jpg




Boetten är gjord av Tantal, endel av er vet säkert vad det är. Ska man förklara det på ett enkelt sätt så är det ganska liknande platina. Tungt, hårt och svårarbetat. Dock ingen ädelmetall. Färgen är gråare än både stål och platin.
image.jpg




Okej, har får jag nog erkänna en sak. Det här urverket kan vara ett av världens vackraste. Hur de gömt undan vissa detaljer och hela verket som skiner i Roséguld. Någon som vet hur det har i inverkan gällande hållbarheten?

image.jpg




Klockan kommer på ett blått läder, har även hittat bilder på brunt vilket ser trevligt ut.

image.jpg




Vad är felet då?
Vi klickade inte....
Klockan är otroligt bra, men det är något som gör att jag inte kan se mig äga den. Tavlan kan vara lite för skrikig för en dress, visarna för udda, den upplevs något något för stor tycker jag. Framförallt känns den inte dressad. Den känns som något du kan bära till det mesta med rätt band.

Imorgon blir det faktiskt lite Breguet plus lite annat men mer som ett sidospår än den "Jakten".


image.jpg
 

Johe

Omega
Tycker du slår huvudet på spiken - det är utan tvekan en grymt snygg och häftig klocka, men inte den ultimata dress-klockan. Lite för stor och vågad i designen.

Ser fram emot Breguet!
 
Topp