• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Jaktklocka?

thny

Basic
2-Faktor
Det snackas mycket om jakt på klockor men jag har inte sett någon tråd om klocka för jakt :)

Vad ska man sporta när man sitter på pass eller övar på skjutbana. Jag har precis börjat jaga men inte riktigt landat i vad jag vill bära. En dykare t ex känns lite utanför sitt element. Chronos likaså. Kanske en vintage explorer? Eller en enkel DJ? Något svart eller camo?

PO XL har då funkat för mig
image.jpg

Kolla in denna tråd för lite mer inspiration https://klocksnack.se/threads/jakt-får-livet-värt-att-leva.37997/

Jag skjuter pistol till vardags men ska precis ta jägarexamen med början denna vecka. Bäställde en Mudmaster för det ändamålet, långa semestrar på hojen och när man är ute i skog och mark annars. Har inte haft en Casio sedan mellanstadiet tror jag, och det är tyvärr ett "par" år sedan nu. Får återkomma om den håller måttet :)

large.jpg

Skulle oxå tips om nån modern militärdinka á la G-Shock med diverse funktioner om det är vanlig hederlig svensk älgjakt du syftar på.
Är du en brittisk godsägare med rävjakt som "sport" i din agenda blir det en heeelt annan grej;)

Jag skulle rek. Någon med antingen bra lune el. Bakgrundsbelysning, blir sena nätter, inte bra och förstöra mörkerseende med telefonen ...och allt annat det medför.

Det snackas mycket om jakt på klockor men jag har inte sett någon tråd om klocka för jakt :)

Vad ska man sporta när man sitter på pass eller övar på skjutbana. Jag har precis börjat jaga men inte riktigt landat i vad jag vill bära. En dykare t ex känns lite utanför sitt element. Chronos likaså. Kanske en vintage explorer? Eller en enkel DJ? Något svart eller camo?
Bra frågeställning! Viktigast måste nog vara att det är robust, men inte för stor så den blir i vägen. Och att den är enkel att får ren från blod etc. Ska gå att spola av helt enkelt. Jag tror på någon typ av field watch. Robust, tydlig och tålig.
Tudor Ranger kanske...
field-watch-gear-patrol-full-lead.jpg

Jag skjuter pistol till vardags men ska precis ta jägarexamen med början denna vecka. Bäställde en Mudmaster för det ändamålet, långa semestrar på hojen och när man är ute i skog och mark annars. Har inte haft en Casio sedan mellanstadiet tror jag, och det är tyvärr ett "par" år sedan nu. Får återkomma om den håller måttet :)

large.jpg

Vilken referens har den där och vart kan man köpa en?

Skulle oxå tips om nån modern militärdinka á la G-Shock med diverse funktioner om det är vanlig hederlig svensk älgjakt du syftar på.
Är du en brittisk godsägare med rävjakt som "sport" i din agenda blir det en heeelt annan grej;)
Jag är ingen brittisk godsägare men jakt kommer nog att vara mer prylar än "sport" för mig. Det finns många träsk att fastna i och jakt är definitivt ett av dom :pompus::D

Jag är ingen brittisk godsägare men jakt kommer nog att vara mer prylar än "sport" för mig. Det finns många träsk att fastna i och jakt är definitivt ett av dom :pompus::D
Jag är tyvärr inte det minsta intresserad själv men som anglofil gillar jag ju brittiska godsägare (dock ej rävjakt). Enda jakten som intresserat mej var väl den på brudar en gång i tiden;)
O visst fasen finns det mänga träsk, både att fastna i o att ta sej ur:)

Vad ska du jaga? T.ex @meo_swe jagar främmande makter med en Tudor Black Bay ;)
*Jagade

Numer jagar jag endast betongbilar som åker utan följesedel och slöa kollegor;)

Klockor jag testat i kronans tjänst:
Seiko skx007 -höll tiden "sådär" (som bara 7s26 kan göra)
Glycine airman - smidig. Funkade till allt. Vettig lume.
Longines legend diverse - blingig. Helt okej lume ändå. Inte den bästa klockan till ändamålet, men den funkade.
Tudor black bay - kungen. Bra lume. Enkel klocka. Stryktålig. Snygg. Röd. Adjektiv.

Har gjort småtester med en utc extreme också, men har ej kunnat hårdtesta den pga nytt jobb. Men chronon var vettig för att använda. Dock är lumen lite i underkant kan jag tycka.

I övrigt. Så länge du inte har en vintagepatek tillverkad av rispapper och hundvalpar kan du använda vilken klocka du vill. Mitt tips är att använda den klockan du har med bäst lume;)
Om du inte vill ha en orsak att köpa nytt. Då föreslår jag en resco, mest för att de är ninja. Och Chris Kyle hade en.

Tillbaka
Topp