• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

JLC + Nymans Ur garantiärende

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
De får inte betalt för sina utlägg av tillverkaren.
Så en Rolex går sönder under garantitiden, urverket måste lagas/servas av AD, men AD får inte betalt för reparationen? Låter ju helt sjukt om det är vad du menar. I så fall kan man ju förstå att Bergströms skickar massa klockor till moderlandet för garantifix.

Ska AD i så fall räkna in denna kostnadsrisk i försäljningspriset?
 

Mr Chance

Kalmar
Jag vet inte, har mycket svårt att tro att en butik som Nymans skulle ha satt i system att lura kunder på svarta pengar.

Nog för att det har varit en del märkliga turer kopplat till det företaget (som vi inte behöver ta upp här, den intresserade får söka sig till Flashback) men ingen butik som vill överleva kan bete sig på det sättet.
Svarta pengar?
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Så en Rolex går sönder under garantitiden, urverket måste lagas/servas av AD, men AD får inte betalt för reparationen? Låter ju helt sjukt om det är vad du menar. I så fall kan man ju förstå att Bergströms skickar massa klockor till moderlandet för garantifix.

Ja den infon har jag fått från Rob, en MC-verkstad jag kände som bara meckade nya Triumph berättade att de bara fick halva timpenningen vid garanti och försäkringsärenden. Så det varierar nog mellan branscher.
 

par

Patek
2-Faktor
Har inte läst hela tråden nu. Jag kan bara känna att en 3 veckor gammal klocka får de byta ut till ny. Du ska inte gå och vänta på rep för att deras nya produkt inte håller måttet. ade de någon servicekänsla skulle de erbjuda dig en ny istället direkt.
 

Ale

Cartier

Sorry, den debiterade frakten som inte skulle gå till frakt eftersom tillverkaren betalar, är naturligtvis inte svarta pengar, utan redovisas som vanligt. Kanske låg moms på frakt, isåfall bra pengar för ADn. Men som sagt, tveksamt att det skulle vara systematiskt och avsiktligt.
 
Har inte läst hela tråden nu. Jag kan bara känna att en 3 veckor gammal klocka får de byta ut till ny. Du ska inte gå och vänta på rep för att deras nya produkt inte håller måttet. ade de någon servicekänsla skulle de erbjuda dig en ny istället direkt.
Håller med. Otroligt tråkigt för yonsson att en blott månad gammal klocka inte fungerar som den skall göra...
Men problemet är väl att han köpt den av en privatperson och inte av en AD. JLC kan ju inte veta vad den första ägaren gjort med klockan, och därför kan de väl inte erbjuda honom en ny? Nu tror jag inte att det är så, men något kan ju ha hänt innan yonsson fick den.
 

Icaras

Rolex
Detta är EN klockan Spencer, EN klocka. Inte helt ovanligt att man läser om andra klockmärken där exemplar exempelvis inte håller tiden som de borde även om klockan är helt ny. Jag kan ju dock tycka att ett 1000-test bör eliminera dessa fel redan innan klockan hamnar i butik, men troligtvis är det så att kronograffunktionen inte genomgår så grundliga tester som resten av klockan. Det räcker ju faktiskt att en del inte installeras helt 100 för att den ska nötas sönder ganska fort. Små toleranser osv.

Har funderat ett tag på detta. Gör AD någon check (tidsavvikelse, synar urverk osv) innan de släpper klockan till kund? Skulle en klocka kunna ligga orörd från 2013 tills en kund köper den och sedan paja ett par veckor efter för att oljor torkat?
 

Wboy

Panerai
Tack för att du delar med dig. Det är en fantastisk klocka som du förhoppningsvis nu kommer få tillbaka i 100% pålitligt skick där du inte behöver tvivla på något funktionsmässigt.

Trist när sånt här händer...
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Varför erbjuda en ny när man som tillverkare har två chanser på sig att reparera den? Reklamation gäller dessutom ursprungskund, märkesgaranti gäller varan oavsett ägare. < Har ju debatterats massvis av gånger.
 

swedesoc

Panerai
2-Faktor
Varför erbjuda en ny när man som tillverkare har två chanser på sig att reparera den? Reklamation gäller dessutom ursprungskund, märkesgaranti gäller varan oavsett ägare. < Har ju debatterats massvis av gånger.
Kan man kräva en ny klocka efter två försök att reparationsförsök?
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Kan man kräva en ny klocka efter två försök att reparationsförsök?
Nja. Detta gäller enligt de svenska konsumentlagarna, och bara för första-köparen. För varor köpta i andra länder gäller andra lagar. För varor köpta i andra hand så är det också annorlunda.

Men klart är att man inte kan kräva en ny klocka bara för att den gick sönder efter en dag eller tre veckor. Säljaren/tillverkaren kan kanske göra det på goodwill men har inget lagkrav på sig. (Efter en dag skulle man som kund kanske kunna häva köpet i och för sig. Men det gäller inte i yonssons fall då den köptes begagnad.)
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Har funderat ett tag på detta. Gör AD någon check (tidsavvikelse, synar urverk osv) innan de släpper klockan till kund? Skulle en klocka kunna ligga orörd från 2013 tills en kund köper den och sedan paja ett par veckor efter för att oljor torkat?
Inte på klockor jag har köpt direkt i butik. På beställningsvaror så är det absurt att tänka sig att ADn skall kolla så att det som kommer från fabrik fungerar innan det lämnas över...
 

swedesoc

Panerai
2-Faktor
Nja. Detta gäller enligt de svenska konsumentlagarna, och bara för första-köparen. För varor köpta i andra länder gäller andra lagar. För varor köpta i andra hand så är det också annorlunda.

Men klart är att man inte kan kräva en ny klocka bara för att den gick sönder efter en dag eller tre veckor. Säljaren/tillverkaren kan kanske göra det på goodwill men har inget lagkrav på sig. (Efter en dag skulle man som kund kanske kunna häva köpet i och för sig. Men det gäller inte i yonssons fall då den köptes begagnad.)
Denna gång undrade jag för min egen del då jag köpte en ny klocka i december och den är nere i Amsterdam för andra gången eftersom dom inte gjorde något med den första gången och jag inte har någon lust att skicka den en tredje gång.
[emoji35]
 
Så en Rolex går sönder under garantitiden, urverket måste lagas/servas av AD, men AD får inte betalt för reparationen? Låter ju helt sjukt om det är vad du menar. I så fall kan man ju förstå att Bergströms skickar massa klockor till moderlandet för garantifix.

Ska AD i så fall räkna in denna kostnadsrisk i försäljningspriset?

De får inte betalt för sina utlägg av tillverkaren.

Utan att veta något just om hur det ligger till just inom klockbranschen så är detta även vanligt i andra branscher ta t.ex RobE som har egen serviceverkstad kontra någon AD som inte har det, helt klart inte konstigt om dom skulle ha ett avtal som säger att att dom ska ta hand om sina garantirep själva med detta bör ju såklart avspeglas på deras inpris på klockorna kontra en AD som inte har servicemöjligheter och måste skicka alla klockor till Rolex själva...

Sedan kan man ju inte bortse att Rolex är det största märket på marknaden mer eller mindre och kan iom det ställa nästan vilka krav dom vill på sina AD, om man inte gillar det så finns det med lätthet andra klockhandlare som mer än gärna tar över som AD....
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Denna gång undrade jag för min egen del då jag köpte en ny klocka i december och den är nere i Amsterdam för andra gången eftersom dom inte gjorde något med den första gången och jag inte har någon lust att skicka den en tredje gång.
[emoji35]
Om du köpte klockan från en svensk handlare så säger Konsumentverket så här:

Om du upptäcker ett fel på en vara du köpt ska du gå till säljaren och kräva att varan repareras eller att den byts ut mot en ny likvärdig vara. Du ska i normala fall själv ta varan till säljaren, men om du inte har möjlighet till detta bör du kontakta säljaren så att denne kan besluta om hur varan ska transporteras.​
Säljaren har rätt att välja om varan ska repareras eller ersättas.​
...​
Om säljaren väljer att reparera varan och felet finns kvar efter två reparationsförsök har du rätt att tacka nej till fler försök. Men om det är flera olika fel på varan kan säljaren ha rätt att utföra fler än två reparationer. Säljaren ska alltid reparera eller byta varan utan kostnad för dig.​

Nu verkar Konsumentverket ha designat om sin webb-plats och jag hittar inte informationen där längre. Så här såg det ut för några veckor sedan: https://web.archive.org/web/2015010...r--regler/Din-ratt-som-konsument/Fel-pa-vara/
 

k0nkas

Audemars
2-Faktor
Inte sugen på en replik konkas aka storkund hos Nymans?

Din jävla bandhund, här kommer min slutreplik ;)

Storkund hos Nymans - det var lågt. De som känner mig vet att jag inte har mycket till övers för Nymans!

Jag såg att du likade Spencer66 inlägg där han skriver att AD har svårt att få igen sina utlägg och det är precis det som även är min poäng. Jag är på din sida i denna fråga men tycker att man kan ha lite förståelse för att AD agerar som de gör och det är det jag vill få fram. När jag ringde JLC fick jag precis som jag trodde helt andra svar som i stället ger Nymans rätt att agera som de gör och som också bekräftar att JLC inte är speciellt sugna på att ersätta sina AD för frakt.

Nu verkar det lösa sig bra för dig och det är jag uppriktigt glad för!
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Din jävla bandhund, här kommer min slutreplik ;)

Storkund hos Nymans - det var lågt. De som känner mig vet att jag inte har mycket till övers för Nymans!

Jag såg att du likade Spencer66 inlägg där han skriver att AD har svårt att få igen sina utlägg och det är precis det som även är min poäng. Jag är på din sida i denna fråga men tycker att man kan ha lite förståelse för att AD agerar som de gör och det är det jag vill få fram. När jag ringde JLC fick jag precis som jag trodde helt andra svar som i stället ger Nymans rätt att agera som de gör och som också bekräftar att JLC inte är speciellt sugna på att ersätta sina AD för frakt.

Nu verkar det lösa sig bra för dig och det är jag uppriktigt glad för!
Måste ju provocera lite för att locka fram dig. :D

Det kan vara så att JLC har en officiell policy, men ändå löser det för kund, ingen aning. Kanske är jag ett specialfall? Det enda jag vet är att de löste det smidigt och gratis för mig och att det räckte med ett telefonsamtal.

Angående ADs utlägg så är min inställning att jag inte har något emot att betala rimliga priser för tjänster, exempel trycktest, men att ta betalt för frakt som inte kostar något för att skrämma kunder att handla lokalt (om det nu var anledningen) finner jag vara ett ytterst tveksamt beteende. Kanske var det så att Nymans TRODDE att frakten skulle kosta dem 2000kr och då blir beteendet mer logiskt, men sammantaget är min inställning densamma, dvs att kund inte ska behöva betala för garantiåtgärder. Hur AD vs tillverkare löser detta ekonomiskt lägger jag mig inte i.

Vill även förtydliga att detta inte är en "kasta skit på Nymans tråd", utan bara en redogörelse för hur mitt garantiärende utspelat sig. Kontakten med Nymans har i princip uteslutande varit med Nymans urmakare och hans bemötande har alltid varit väldigt trevligt. Fick även känslan av att han inte alls tyckte det var kul att be mig betala frakten utan att han snarare tyckte det var jobbigt.
 

CapTaiN-MiFFo

Konnäsör
2-Faktor
Ja den infon har jag fått från Rob, en MC-verkstad jag kände som bara meckade nya Triumph berättade att de bara fick halva timpenningen vid garanti och försäkringsärenden. Så det varierar nog mellan branscher.
Nu är säkert och förhoppningsvis andelen garantiåtaganden vad det gäller exklusiva klockor relativt få, så det är kanske ingen större fråga i sig. I det här fallet när klockan omfattas av världsomfattande garanti måste det ändå vara så att AD åtminstone hålls kostnadsneutral oavsett var klockan lämnas in för rep eller vidarebefordran. Annars är det ett generalfel som marknaden förr eller senare kommer rätta till.

Triumph är säkert en helt annan historia. Startar den och man kommer iväg så blir det sannolikt ett försäkringsärende :) Win-win för återförsäljare.
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Nu är säkert och förhoppningsvis andelen garantiåtaganden vad det gäller exklusiva klockor relativt få, så det är kanske ingen större fråga i sig. I det här fallet när klockan omfattas av världsomfattande garanti måste det ändå vara så att AD åtminstone hålls kostnadsneutral oavsett var klockan lämnas in för rep eller vidarebefordran. Annars är det ett generalfel som marknaden förr eller senare kommer rätta till.

Triumph är säkert en helt annan historia. Startar den och man kommer iväg så blir det sannolikt ett försäkringsärende :) Win-win för återförsäljare.

Rolex kan nog sätta vilka villkor de vill och AD kommer tacka och böja sig framåt.
 

Gold

Panerai
2-Faktor
inte får Nymans några pengar från JLC för att bekosta försäkrad frakt fram och tillbaka från fabriken....
 

Gold

Panerai
2-Faktor
Jag har fått exakt samma svar (och samma avgift) från Nymans gällande garantiåtgärd för Panerai. Det låter helt enkelt som om de ser omkostnader för "frakt och försäkring" som en extra liten inkomst från klockägare som inte fattar bättre. Pinsamt.


Klockägare som inte fattar bättre än att köpa klockan hos lokal AD. Inte får Nymans några pengar från JLC för försäkrad frakt fram och tillbaka....
 

Donkii

Boushh
2-Faktor
Klockägare som inte fattar bättre än att köpa klockan hos lokal AD. Inte får Nymans några pengar från JLC för försäkrad frakt fram och tillbaka....

Nymans agerar likadant mot folk som köpt sin klocka där. Nymans som AD ska bistå vid garantiärenden oavsett! Leverantören lämnar world wide garanti och således spelar det ingen roll var klockan är köpt.
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Det är ett problem för AD och inte något som kunden ska drabbas av vid garantiärenden.

Ja fast avtalet är med ursprunglig AD samt tillverkare. Att AD sedan hjälper baseras på avtal mellan tillverkare och AD. Finns inget kontraktuellt förhållande mellan köpare och annan AD.
 
Topp