De får inte betalt för sina utlägg av tillverkaren.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Så en Rolex går sönder under garantitiden, urverket måste lagas/servas av AD, men AD får inte betalt för reparationen? Låter ju helt sjukt om det är vad du menar. I så fall kan man ju förstå att Bergströms skickar massa klockor till moderlandet för garantifix.De får inte betalt för sina utlägg av tillverkaren.
Svarta pengar?Jag vet inte, har mycket svårt att tro att en butik som Nymans skulle ha satt i system att lura kunder på svarta pengar.
Nog för att det har varit en del märkliga turer kopplat till det företaget (som vi inte behöver ta upp här, den intresserade får söka sig till Flashback) men ingen butik som vill överleva kan bete sig på det sättet.
Så en Rolex går sönder under garantitiden, urverket måste lagas/servas av AD, men AD får inte betalt för reparationen? Låter ju helt sjukt om det är vad du menar. I så fall kan man ju förstå att Bergströms skickar massa klockor till moderlandet för garantifix.
Svarta pengar?
Håller med. Otroligt tråkigt för yonsson att en blott månad gammal klocka inte fungerar som den skall göra...Har inte läst hela tråden nu. Jag kan bara känna att en 3 veckor gammal klocka får de byta ut till ny. Du ska inte gå och vänta på rep för att deras nya produkt inte håller måttet. ade de någon servicekänsla skulle de erbjuda dig en ny istället direkt.
Detta är EN klockan Spencer, EN klocka. Inte helt ovanligt att man läser om andra klockmärken där exemplar exempelvis inte håller tiden som de borde även om klockan är helt ny. Jag kan ju dock tycka att ett 1000-test bör eliminera dessa fel redan innan klockan hamnar i butik, men troligtvis är det så att kronograffunktionen inte genomgår så grundliga tester som resten av klockan. Det räcker ju faktiskt att en del inte installeras helt 100 för att den ska nötas sönder ganska fort. Små toleranser osv.
Kan man kräva en ny klocka efter två försök att reparationsförsök?Varför erbjuda en ny när man som tillverkare har två chanser på sig att reparera den? Reklamation gäller dessutom ursprungskund, märkesgaranti gäller varan oavsett ägare. < Har ju debatterats massvis av gånger.
Nja. Detta gäller enligt de svenska konsumentlagarna, och bara för första-köparen. För varor köpta i andra länder gäller andra lagar. För varor köpta i andra hand så är det också annorlunda.Kan man kräva en ny klocka efter två försök att reparationsförsök?
Inte på klockor jag har köpt direkt i butik. På beställningsvaror så är det absurt att tänka sig att ADn skall kolla så att det som kommer från fabrik fungerar innan det lämnas över...Har funderat ett tag på detta. Gör AD någon check (tidsavvikelse, synar urverk osv) innan de släpper klockan till kund? Skulle en klocka kunna ligga orörd från 2013 tills en kund köper den och sedan paja ett par veckor efter för att oljor torkat?
Denna gång undrade jag för min egen del då jag köpte en ny klocka i december och den är nere i Amsterdam för andra gången eftersom dom inte gjorde något med den första gången och jag inte har någon lust att skicka den en tredje gång.Nja. Detta gäller enligt de svenska konsumentlagarna, och bara för första-köparen. För varor köpta i andra länder gäller andra lagar. För varor köpta i andra hand så är det också annorlunda.
Men klart är att man inte kan kräva en ny klocka bara för att den gick sönder efter en dag eller tre veckor. Säljaren/tillverkaren kan kanske göra det på goodwill men har inget lagkrav på sig. (Efter en dag skulle man som kund kanske kunna häva köpet i och för sig. Men det gäller inte i yonssons fall då den köptes begagnad.)
Denna gång undrade jag för min egen del då jag köpte en ny klocka i december och den är nere i Amsterdam för andra gången eftersom dom inte gjorde något med den första gången och jag inte har någon lust att skicka den en tredje gång.
[emoji35]
510:antråkigt! vad är det för klocka det gäller?
Så en Rolex går sönder under garantitiden, urverket måste lagas/servas av AD, men AD får inte betalt för reparationen? Låter ju helt sjukt om det är vad du menar. I så fall kan man ju förstå att Bergströms skickar massa klockor till moderlandet för garantifix.
Ska AD i så fall räkna in denna kostnadsrisk i försäljningspriset?
De får inte betalt för sina utlägg av tillverkaren.
Inte sugen på en replik konkas aka storkund hos Nymans?Varför ska de ta ut fraktkostnad om JLC betalar frakten och även beställer frakten? Menar du att 2000kr är en rimlig avgift för att ringa JLC åt kunden?
Om du köpte klockan från en svensk handlare så säger Konsumentverket så här:Denna gång undrade jag för min egen del då jag köpte en ny klocka i december och den är nere i Amsterdam för andra gången eftersom dom inte gjorde något med den första gången och jag inte har någon lust att skicka den en tredje gång.
[emoji35]
Inte sugen på en replik konkas aka storkund hos Nymans?
Måste ju provocera lite för att locka fram dig.Din jävla bandhund, här kommer min slutreplik
Storkund hos Nymans - det var lågt. De som känner mig vet att jag inte har mycket till övers för Nymans!
Jag såg att du likade Spencer66 inlägg där han skriver att AD har svårt att få igen sina utlägg och det är precis det som även är min poäng. Jag är på din sida i denna fråga men tycker att man kan ha lite förståelse för att AD agerar som de gör och det är det jag vill få fram. När jag ringde JLC fick jag precis som jag trodde helt andra svar som i stället ger Nymans rätt att agera som de gör och som också bekräftar att JLC inte är speciellt sugna på att ersätta sina AD för frakt.
Nu verkar det lösa sig bra för dig och det är jag uppriktigt glad för!
Nu är säkert och förhoppningsvis andelen garantiåtaganden vad det gäller exklusiva klockor relativt få, så det är kanske ingen större fråga i sig. I det här fallet när klockan omfattas av världsomfattande garanti måste det ändå vara så att AD åtminstone hålls kostnadsneutral oavsett var klockan lämnas in för rep eller vidarebefordran. Annars är det ett generalfel som marknaden förr eller senare kommer rätta till.Ja den infon har jag fått från Rob, en MC-verkstad jag kände som bara meckade nya Triumph berättade att de bara fick halva timpenningen vid garanti och försäkringsärenden. Så det varierar nog mellan branscher.
Nu är säkert och förhoppningsvis andelen garantiåtaganden vad det gäller exklusiva klockor relativt få, så det är kanske ingen större fråga i sig. I det här fallet när klockan omfattas av världsomfattande garanti måste det ändå vara så att AD åtminstone hålls kostnadsneutral oavsett var klockan lämnas in för rep eller vidarebefordran. Annars är det ett generalfel som marknaden förr eller senare kommer rätta till.
Triumph är säkert en helt annan historia. Startar den och man kommer iväg så blir det sannolikt ett försäkringsärende Win-win för återförsäljare.
Man är i fel branch........Rolex kan nog sätta vilka villkor de vill och AD kommer tacka och böja sig framåt.
Jag har fått exakt samma svar (och samma avgift) från Nymans gällande garantiåtgärd för Panerai. Det låter helt enkelt som om de ser omkostnader för "frakt och försäkring" som en extra liten inkomst från klockägare som inte fattar bättre. Pinsamt.
Klockägare som inte fattar bättre än att köpa klockan hos lokal AD. Inte får Nymans några pengar från JLC för försäkrad frakt fram och tillbaka....
Klockägare som inte fattar bättre än att köpa klockan hos lokal AD. Inte får Nymans några pengar från JLC för försäkrad frakt fram och tillbaka....
Det är ett problem för AD och inte något som kunden ska drabbas av vid garantiärenden.