• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Kända svenskars klockor

Robcar

Breitling
Har för mig att han körde sub förut
aschda.jpg


Du har helt rätt
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Bara nyfiken, hur definierar du parfymmärke?
Nu har ju möjligen just ordet "parfym" halkat in i sammanhanget utan att egentligen betyda att det är en ren parfymtillverkare som ligger bakom, i detta fall klockor. Jag tycker det är en definition av en tillverkare som gör klockor utan egen design och av låg kvalité bara för att hänga på en trend. Till det hör att dom vill ha betalt för sitt varumärke vilket dom säkert i många fall endast lånat ut, och alltså inte själva är ansvariga för produkten i övrigt. Ralph Lauren, Tiffanys och Cartier är några exempel på det motsatta. Efva Attling har ju designat massor av saker ( https://www.efvaattling.se/sv/info/ovrig-design.html) och är en av våra kändaste designers. Hennes klockor är som sagt inte dom flashigaste och dyraste man kan tänka sig, men dom bär hennes design/formspråk tydligt och har Schweiziska urverk och safirglas. Jag skulle personligen föredra att min fru bar en Efva Attling över exempelvis Michael Kors varje dag i veckan :)
 

galácticon

Patek
2-Faktor
Nu har ju möjligen just ordet "parfym" halkat in i sammanhanget utan att egentligen betyda att det är en ren parfymtillverkare som ligger bakom, i detta fall klockor. Jag tycker det är en definition av en tillverkare som gör klockor utan egen design och av låg kvalité bara för att hänga på en trend. Till det hör att dom vill ha betalt för sitt varumärke vilket dom säkert i många fall endast lånat ut, och alltså inte själva är ansvariga för produkten i övrigt. Ralph Lauren, Tiffanys och Cartier är några exempel på det motsatta. Efva Attling har ju designat massor av saker ( https://www.efvaattling.se/sv/info/ovrig-design.html) och är en av våra kändaste designers. Hennes klockor är som sagt inte dom flashigaste och dyraste man kan tänka sig, men dom bär hennes design/formspråk tydligt och har Schweiziska urverk och safirglas. Jag skulle personligen föredra att min fru bar en Efva Attling över exempelvis Michael Kors varje dag i veckan :)
Visst har de schweiziska urverk men vilket fint quartzurverk som sitter i verkar inte vara så viktigt att presentera. Imho är man inte så himla mån om själva hantverket (urmässigt) om man inte kan specificera mer än så. Men alla är vi olika.
Screenshot_20180828-191755.jpg
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Visst har de schweiziska urverk men vilket fint quartzurverk som sitter i verkar inte vara så viktigt att presentera. Imho är man inte så himla mån om själva hantverket (urmässigt) om man inte kan specificera mer än så. Men alla är vi olika.
Screenshot_20180828-191755.jpg
Ja, tar man ett urklipp på Cartiers hemsida ser det inte mycket bättre ut ... Det gör dock inte att jag tycker dom faller inom definitionen parfymklocka. Men som du säger "alla är vi olika" ;)
cartier.jpg
 

spammerstakeahike

Patek
2-Faktor
Nu har ju möjligen just ordet "parfym" halkat in i sammanhanget utan att egentligen betyda att det är en ren parfymtillverkare som ligger bakom, i detta fall klockor. Jag tycker det är en definition av en tillverkare som gör klockor utan egen design och av låg kvalité bara för att hänga på en trend. Till det hör att dom vill ha betalt för sitt varumärke vilket dom säkert i många fall endast lånat ut, och alltså inte själva är ansvariga för produkten i övrigt. Ralph Lauren, Tiffanys och Cartier är några exempel på det motsatta. Efva Attling har ju designat massor av saker ( https://www.efvaattling.se/sv/info/ovrig-design.html) och är en av våra kändaste designers. Hennes klockor är som sagt inte dom flashigaste och dyraste man kan tänka sig, men dom bär hennes design/formspråk tydligt och har Schweiziska urverk och safirglas. Jag skulle personligen föredra att min fru bar en Efva Attling över exempelvis Michael Kors varje dag i veckan :)

Kan inget om Efva Attlings karriär förutom det jag har läst på Wikipedia men hon säljer inte parfym och hon tycks vara en framgångsrik designer. Ja, jag skulle också bli gladare om min fru valde en Attling-klocka framför en M.K
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Topp