• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Köksknivar

RobinW

Cartier
2-Faktor
Det kan vara så att den är härdad bättre/hårdare, men jag har aldrig känt någon skillnad på stenarna. Så jag tror egentligen att du inbillar dig. Sorry.

Däremot sjunger monostålsknivar annorlunda än san mai tycker jag. Ett plingigare ljud som jag kopplar till hårdare stål, men det finns ingen grund för det. Som när man slår på ett bra städ med hammare typ.
 

pemlock

Panerai
2-Faktor
Tror inte jag sett den här nämnas här tidigare: OUTDOORS55
En youtube-kanal som verkligen går in i detaljer om knivslipning och vad som egentligen händer där, och testar och granskar allt i mikroskop.

En massa videor om specifika saker för den som vill titta på det, men den senaste är en bra video om första slipstenar att skaffa när man börjar från noll:
 

blackcoffee

Rolex
2-Faktor
När klockfolk drar igång mars med att bara bära en klocka så är motsvarande på KKF att under mars bara använda fyrkantiga knivar. Ingen jätteutmaning för en amatör som mig som inte lagar mat hemma varje dag ens. Här är min uppställning för året:

PXL_20240228_151957361.jpg



It's hip to be square!
 

SpejsMan

Rolex
Pledge Member
2-Faktor
När man ska returnera saker till tillverkare i Taiwan gör man bäst i att skriva MADE IN CHINA på lådan med fet tuschpenna. Står det bara Made in Taiwan på lådan är det lätt att den inte kommer hela vägen fram.
 

zippan

Audemars
Friends Of KS
2-Faktor
Jag är lat och ointresserad av att slipa knivar.

Någon som vill anta sig jobbet, självklart mot ersättning och frakt att slipa 4 knivar?

3 rostfria och en kolstål.

Pm!
 
Ytterligare en slipningsfråga!

Varför är det så att jag kan få en högre skärpa på min gamla Dreizack som jag köpte i Malmö 1995 än på min damaskexxentkniv från 2001? Och varför håller skärpan längre på den tyska kniven?

IMG_8240.jpeg


IMG_8241.jpeg


IMG_8243.jpeg
 

essGunnar

Audemars
2-Faktor
Ytterligare en slipningsfråga!

Varför är det så att jag kan få en högre skärpa på min gamla Dreizack som jag köpte i Malmö 1995 än på min damaskexxentkniv från 2001? Och varför håller skärpan längre på den tyska kniven?

IMG_8240.jpeg


IMG_8241.jpeg


IMG_8243.jpeg
Vore lite kul att veta vilket stål som är i Exxenten, det är ju ett märke som är lite all over the map kvalitetsmässigt i deras sortiment genom åren. En del är stöddiga bra produkter för restaurangkök och en del har varit lite överprisade prylar mer riktade mot profil/presentmarknaden. Sen trenden att göra damaskerade knivar dök upp på den bredare konsumentmarknaden har det ju funnits en hel del som är mer kosmetiska pryttlar, kärnstålet är ingen höjdare men man får det att se ut som en högkvalitetprodukt.
Rent objektivt borde det ju inte vara som du beskriver även om Dreizack gör riktigt bra knivar, bättre än den lite generiska CroMoVa beteckningen antyder.
 
Vore lite kul att veta vilket stål som är i Exxenten, det är ju ett märke som är lite all over the map kvalitetsmässigt i deras sortiment genom åren. En del är stöddiga bra produkter för restaurangkök och en del har varit lite överprisade prylar mer riktade mot profil/presentmarknaden. Sen trenden att göra damaskerade knivar dök upp på den bredare konsumentmarknaden har det ju funnits en hel del som är mer kosmetiska pryttlar, kärnstålet är ingen höjdare men man får det att se ut som en högkvalitetprodukt.
Rent objektivt borde det ju inte vara som du beskriver även om Dreizack gör riktigt bra knivar, bättre än den lite generiska CroMoVa beteckningen antyder.
Nej precis! Det borde vara tvärt om. Nu är ju kniven över 20 år gammal, och alla markeringar effektfullt bortdiskade, så det kan bli svårt. Men ska kolla.
 
Topp