• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Köksknivar

Jag hade givetvis gått på alt.1 eftersom jag hade haft enorm lust att känna på det nya stålet och se om det bara är en massa snack med hårdheten och slipandet
Jag är också sugen pga stålet. Och även ok i pris.
SPG Strix, intressant! Inte hört talas om förut. Har en Santuko i HAP-40 som spöar zdp189 o m390 alla dagar i veckan, relativt enkelt att slipa (om man jämför med m390 o zdp), blir sjuuukt vasst och håller slipningen nästan oändligt länge. Kan varmt rekommendera det stålet, men nu blev man ju sugen på att prova Strix för att jämföra.
HAP-40 verkar helt superbt och ska man tro internet så ska det vara liiite hårdare än Strix och även extremt hållbar egg. Kanske att Strix är lättare att vässa men det är som sagt internet och AI som talat.

Lutar åt alternativ 1.

Jag är också sugen pga stålet. Och även ok i pris.

HAP-40 verkar helt superbt och ska man tro internet så ska det vara liiite hårdare än Strix och även extremt hållbar egg. Kanske att Strix är lättare att vässa men det är som sagt internet och AI som talat.

Lutar åt alternativ 1.
Denna är det jag har i HAP40:

Grymt nöjd som sagt om du nu är på jakt efter en bra Santoku.

Tänkte tipsa köksknivsintresserade om att https://www.japaneseknifecompany.se/ har 10årsjubileum och firar detta med 20% via webshopen med en rabattkod. Även rabatt i butiken vad jag förstår.

Jag har inte någon anknytning eller ekonomiskt intresse i företaget utan fick detta då jag som kund får deras nyhetsbrev.

1774278453251.png

Tänkte dela mina små erfarenheter av hållare till slipstenar.
Jag införskaffade Naniwa slipstenar och en diskhobrygga och monterade enl. första bilden tagen från JKC hemsida. Fick aldrig stenen att sitta så bra som jag önskade. Dock satt diskobryggan bra i diskhon.
1774898132902.png

Jag monterade sedan stenen i en stenhållare och hållaren i diskhobryggan enl. min andra bild. Mycket bättre och stabilare! Som att diskobryggan var designad för stenhållaren faktiskt. Allt är mina egna begränsade erfarenheter och andra varianter av andra fabrikat kan vara bättre.

20260330_211945.jpg

Tänkte dela mina små erfarenheter av hållare till slipstenar.
Jag införskaffade Naniwa slipstenar och en diskhobrygga och monterade enl. första bilden tagen från JKC hemsida. Fick aldrig stenen att sitta så bra som jag önskade. Dock satt diskobryggan bra i diskhon.
1774898132902.png

Jag monterade sedan stenen i en stenhållare och hållaren i diskhobryggan enl. min andra bild. Mycket bättre och stabilare! Som att diskobryggan var designad för stenhållaren faktiskt. Allt är mina egna begränsade erfarenheter och andra varianter av andra fabrikat kan vara bättre.

20260330_211945.jpg

Jag har samma hållare sen ett antal år och har aldrig kört utan stenhållaren, alltså alltid som på din andra bild. Trodde det var så man skulle göra. Eller möjligen med en blöt trasa eller nåt, men stenen direkt på bryggan utan nåt emellan har liksom inte fallit mig in. :)

Jag har samma hållare sen ett antal år och har aldrig kört utan stenhållaren, alltså alltid som på din andra bild. Trodde det var så man skulle göra. Eller möjligen med en blöt trasa eller nåt, men stenen direkt på bryggan utan nåt emellan har liksom inte fallit mig in. :)
Se där, ja det är så man gör helt enkelt. Ibland kan man komma på något bra då man i okunskap testar nya metoder, dock inte denna gång 😬.

Tillbaka
Topp