• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Köksknivar

Jag visste att jag skulle hamna här.
Helvete också. Jag sa ju till er att jag INTE skulle ner i kaninhålet.

Nu funkar ju inte min brödkniv med den japanska stilen.
Tittade på Hatsukokoros variant men den var ju slut.
IMG_4666.jpeg

Vilka alternativ ska utforskas?

Jag har kört Yaxell Zen i olika storlekar nu i 10 år, samma knivar. De har hållit väldigt bra men sen har jag ifs också tagit hand om de, inte legat i blöt eller med annan disk. Aldrig kört de i maskin. Kollar man närmre nu skulle de må bra av en slipning pga små hack, jag har bara dragit de lite snabbt i en rullslip tidigare.

/Nöjd gubbe

IMG_4666.jpeg

Lugn och fin. Brödsågar finns knappt från Japan vad jag har sett, alla fall inte i klassisk stil. Tittar man på stora forumet KKF (kitchen knife forum) så är det ofta tyska Güde som är standardrekommendationen:

En annan som fått en del uppmärksamhet är svenska Fredrik Spåre och hans brödsvärd:

Men som sagt... du behöver inte. Jag lovar. :)

Lugn och fin. Brödsågar finns knappt från Japan vad jag har sett, alla fall inte i klassisk stil. Tittar man på stora forumet KKF (kitchen knife forum) så är det ofta tyska Güde som är standardrekommendationen:

En annan som fått en del uppmärksamhet är svenska Fredrik Spåre och hans brödsvärd:

Tyskarna gör bäst brödsågar. När samma fråga avhandlades här för några år sedan pekade jag även på en Emil-Schmidt också:

Tysk variant har jag så nu är det en fråga om att få det estetiska på plats.
För vi avvakta tills den kommit in i lager.
Tack för svar!

IMG_4666.jpeg

Franz Gude som @blackcoffee rekommenderade är "gold standard" om man äter bröd med hård skorpa (tänk bageribakat surdeg).
För mjukare bröd finns Tojiro 270mm bread som funkar utmärkt. F-687

Jag har båda och Guden är sällan uppe då jag inte tycker den ger så mycket mervärde.

Annars är faktiskt en gammal KN konditorskniv ungefär så bra man kan få om man lyckas hitta en.

IMG_4666.jpeg

Vänta bara tills du snubblar i japanska naturstenshålet. Då blir det dyrt och jobbigt att ta sig ur

😁

En liten headsup på att jag förbereder en säljesannons för lite Shapton Glass-stenar... hållare + full uppsättning 500, 2000, 4000, 6000. Den som möjligen är intresserad innan annonsen kommer ut kan ju skrika till i min brevlåda. ;) Överspelat.

Och efter denna utrensning har jag ändå massor kvar. Mer än vad jag kommer slita ut på en livstid. Det är ju effekten av att jag testade mig fram till vad jag gillade. För normalslipning är det nu kvar:

Naniwa Professional ("Chosera"): 600, 1000, 2000, 3000
King 1200 (massor av röd lera... ojoj).
JNS: 300, 800, och Aoto (den blåspräckliga)
JKI Gesshin 6000
samt en Aiiwatani natursten.

+ några lite grövre + lite diamantstenar för planing + lite striglar...

Jag kan sluta när jag vill.

Senast ändrad:
En liten headsup på att jag förbereder en säljesannons för lite Shapton Glass-stenar... hållare + full uppsättning 500, 2000, 4000, 6000. Den som möjligen är intresserad innan annonsen kommer ut kan ju skrika till i min brevlåda. ;)

Och efter denna utrensning har jag ändå massor kvar. Mer än vad jag kommer slita ut på en livstid. Det är ju effekten av att jag testade mig fram till vad jag gillade. För normalslipning är det nu kvar:

Naniwa Professional ("Chosera"): 600, 1000, 2000, 3000
King 1200 (massor av röd lera... ojoj).
JNS: 300, 800, och Aoto (den blåspräckliga)
JKI Gesshin 6000
samt en Aiiwatani natursten.

+ några lite grövre + lite diamantstenar för planing + lite striglar...

Jag kan sluta när jag vill.
Vad menar du ”ändå massor kvar”? Skall du köpa andra redan innan leverans?

Skämt åsido. Det är ett bra set du säljer, men jag behöver nog inte fler stenar.
Eller knivar även om jag såg att Robin Dalman lägger slutvarvet på cleavers.

Mina herrar
Vad tror vi om denna som brödkniv?
5CR15MOV stål vad jag kan läsa mig till.

Mina herrar
Vad tror vi om denna som brödkniv?
5CR15MOV stål vad jag kan läsa mig till.

Mina tankar utan att ha testat den;
-jag hade föredragit den lite längre (mina brödknivar är 27cm eller längre)
-den kommer vara bra på hårda skorpor
-den kommer "riva" endel i mjukare bröd
-bra med krökning på eggen, kanske tom lite stor, det är ovanligt

Brödknivar har tänder åt olika håll. Denna typ med spetsar utåt biter bra i hårda skorpor men smular. Eggar med scallops (båge ut och vågor) smular mindre men "slinter" på skorpa
Typ denna : https://cdon.se/produkt/tojiro-mv-b...JjnQLA7yhCDofBR2t7GmUbZcOHOE2tacaAnCIEALw_wcB

Edit, jag är inte en stor fan av metall i framdelen, trä är varmare och trevligare att hålla i

Mina tankar utan att ha testat den;
-jag hade föredragit den lite längre (mina brödknivar är 27cm eller längre)
-den kommer vara bra på hårda skorpor
-den kommer "riva" endel i mjukare bröd
-bra med krökning på eggen, kanske tom lite stor, det är ovanligt

Brödknivar har tänder åt olika håll. Denna typ med spetsar utåt biter bra i hårda skorpor men smular. Eggar med scallops (båge ut och vågor) smular mindre men "slinter" på skorpa
Typ denna : https://cdon.se/produkt/tojiro-mv-b...JjnQLA7yhCDofBR2t7GmUbZcOHOE2tacaAnCIEALw_wcB

Edit, jag är inte en stor fan av metall i framdelen, trä är varmare och trevligare att hålla i
Tack för input. Beställde hem den på vinst & förlust så får vi se hur den står sig mot tyskarna.

Ofta frågas det om slipverktyg. Ofta nämns att man inte vill lära sig stenar. Men.... igår lyckades jag klanta mig och slå en kniv (IKEA 365+) i diskhons rostfria stål med en manglad egg som resultat. Den låg och hånade mig lite så när jag hade några minuter över tog jag fram ett par stenar, en lite grövre och en lite finare. På mindre än fem minuter hade jag en lagad egg och därmed en vass kniv igen. Armhårsrakarvass utan problem, vilket är lagom för en beater som den där IKEA-kniven.

Underskatta inte de enkla verktygen. Visst, man måste lära sig hantera dem, men sen är de ... enkla. De där enkla verktygen.

20260202_183426.jpg

Dessa var Naniwa Pro 600 och 2000, följda av en enkel strigel. Jag är säker på att det hade funkat lika bra med andra fabrikat.

Senast ändrad:
OK, dags för en statuskoll. vad har ni framme på listen nu?

Mitt bidrag:

20260203_105553.jpg

Från vänster: Kinesisk fyrkant, från Taiwan tydligen. Sen en Masutani i Santoku VG-10 med Damascus-kappa. Den tredje en gammal allkniv från IKEA som fått agera slipövning - en perfekt beater.

Alla av det billigare slaget, alla slår över sin prisklass. :)

Listen i helhet…
IMG_3417.jpeg

Och de tre första är de som jag kör (förutom brödkniven i andra änden av listen som även jag använder)
IMG_3418.jpeg

Jag kör plutten (nr:1) till småjobb, typ stjälka av grönkål (minns inte vad tillverkaren heter), rensa hinnor ur paprika osv. Bunkan ifrån Sakai Kikumori (nr:2) till precis allt som dom andra inte används till. Den 3:e är en buckels ifrån Otter, en suverän frukostkniv. Att breda pålägg på knäckebröd nöter fort ner en smörkniv i trä, då är stål kanon. Skiva ägget, gurkan, tomaten, osv med samma kniv är riktigt smidigt :)
Resterande knivar står till övriga hushållets förfogande.

1000018524.jpg
Stort sett samma som alltid här. Börjar bli dåligt slipat på sina håll dock. Vid renoveringen blev jag av med min praktiska (för skitjobb) rostfria diskbänk. Lite tveksam till att slabba med slipning på fina stenbänken så måste komma på nån lösning för vintertid när man inte vill stå ute och frysa häcken av sig när man slipar.

1000018524.jpg
Stort sett samma som alltid här. Börjar bli dåligt slipat på sina håll dock. Vid renoveringen blev jag av med min praktiska (för skitjobb) rostfria diskbänk. Lite tveksam till att slabba med slipning på fina stenbänken så måste komma på nån lösning för vintertid när man inte vill stå ute och frysa häcken av sig när man slipar.

Tätt packat på den listen!

Jag kör nu med en hållare i själva diskhon.

20260203_210514.jpg

I gamla bostaden där denna hållare passade sämre körde jag med samma hållare fast då över en plastbytta där jag hällde vatten i botten för att få den stabil. Sen ställde jag byttan på mitt köksbord (utan duk, förvisso). Typ en sån här låda, med storlek som passade hållaren.

Och så filmtajm. Satoshi Nakagawa visar hur han smider:

Jag har en kniv han smitt, den från en australiensisk butik. Men även våra svenska stoltheter Cleancut har knivar av honom till salu. De flesta i kolstålet Aogami:

Min är dock inte i damaskus.. man kanske borde...

Tittar efter en Santoku 165-170mm. Har två knivar jag funderar över och tar gärna tips om vilken jag borde välja. Eller någon helt annan för den delen.

Alternativ 1 Senzo från Suncraft och finns hos Japanese Knife Company.
Än så länge en favorit. Relativt nytt superpulverstål som heter SPG Strix. HRC 64-66 men trots det ska det gå enkelt att slipa och ska hålla skärpan. Det ska "spöa" ZDP-189 på de flesta punkter.
Pris 3110kr

1772134393241.png

Alternativ 2 Yasuo Black JKC edition finns hos Japanese Knife Company.
Inte lika extrem i materialet som ovan kniv utan det lite enklare VG-10 som säkert är gott nog.
Denna kniv verkar ha lite mer "gung" i sig vilket gör den intressant.
Pris 2110kr.
1772135375288.png

Tittar efter en Santoku 165-170mm. Har två knivar jag funderar över och tar gärna tips om vilken jag borde välja. Eller någon helt annan för den delen.

Än så länge en favorit. Relativt nytt superpulverstål som heter SPG Strix. HRC 64-66 men trots det ska det gå enkelt att slipa och ska hålla skärpan. Det ska "spöa" ZDP-189 på de flesta punkter.
Pris 3110kr

1772134393241.png

Inte lika extrem i materialet som ovan kniv utan det lite enklare VG-10 som säkert är gott nog.
Pris 2110kr.
1772135375288.png

Jag hade givetvis gått på alt.1 eftersom jag hade haft enorm lust att känna på det nya stålet och se om det bara är en massa snack med hårdheten och slipandet

Pris 3110kr

1772134393241.png

Pris 2110kr.
1772135375288.png

SPG Strix, intressant! Inte hört talas om förut. Har en Santuko i HAP-40 som spöar zdp189 o m390 alla dagar i veckan, relativt enkelt att slipa (om man jämför med m390 o zdp), blir sjuuukt vasst och håller slipningen nästan oändligt länge. Kan varmt rekommendera det stålet, men nu blev man ju sugen på att prova Strix för att jämföra.

Tillbaka
Topp