Kan det verkligen stämma att man räknar per sida?
Då skulle en europeisk stanna på 40 grader, det är ju mer än jag slipar min Fiskars klyvyxa.
Det kan absolut stämma
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Kan det verkligen stämma att man räknar per sida?
Då skulle en europeisk stanna på 40 grader, det är ju mer än jag slipar min Fiskars klyvyxa.
Nä, det kan det absolut inte.
![]()
Det var första bilden som dök upp när jag googlade så grävde inte så djupt.Allt går att hitta om man vill stödja sin teori.
Jag skulle utan några som helst problem visa något som motsäger din bild.
Lite AI och annat vid en snabb och enkel googling.
![]()
![]()
Det var första bilden som dök upp när jag googlade så grävde inte så djupt.
Det låter mycket, men du har nog rätt.
Ser ju bättre ut när man ritar upp det i dator än i huvudet
![]()
Sedan har många knivar en tunnare profil ovan själva eggen.
Jag vägar NÄSTAN påstå att den är viktigare än själva eggen i sig.
Huvudet på spiken. Den yttersta eggen som såna här jiggar och horlar och annat slipar är förvisso viktig, men det är långt från hela sanningen med en vass kniv enligt min erfarenhet. Utmärkt för att få upp skärpan på denna yttersta egg igen efter en stunds användning, men man behöver efter ett tag en riktig omslipning som tunnar ut bakom skäreggen också för att ha en välfungerande kniv över längre tid. Allt är givetvis relativt och beror på hur hårt man misshandlar knivarna och hur ofta man slipar etc etc.
Och angående vinklar etc kan man ägna sig åt lite studier av konceptet "microbevel" där man lägger en tunn tunn egg med mycket trubbigare vinkel än man tror för att förlänga livet på skärpan.
Fast då är vi ju inne på koncetet "en ny hobby" som @Tio i två ville undvika.![]()