• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Köksknivar

Santuko och pety är de som används i 99% av fallen hemma
Bunkan är ju egentligen likvärdig med en Santuko, men spetsen gör att den fungerar även som en Pety. I och med att en så lång del av eggen är rak så ersatte den även Nakirin som grönsakshackare. Det är synd att man inte visste hur mångsidig en Bunka kan vara då man trillade ner i detta hål…

Bunkan är ju egentligen likvärdig med en Santuko, men spetsen gör att den fungerar även som en Pety. I och med att en så lång del av eggen är rak så ersatte den även Nakirin som grönsakshackare. Det är synd att man inte visste hur mångsidig en Bunka kan vara då man trillade ner i detta hål…
Tänkte uppgradera lite, så kanske borde ta och spana in en Bunka istället för Santoku då... Tack för tipset!

Jag kör Shiro Kamo Kazan Bunka/Hakata. Den går till det mesta och har gjort sedan inköpet i oktober förra året. Köpte senare en 24,5cm Gyoto från deras Tora-serie som används för större köttbitar, meloner och annat. Men Hakatan är väldigt smidig till allt annat.

Gjorde en prototyp av en knivlist häromdagen också. Gott om förbättringar som synes, men som ett första test är jag nöjd.
IMG_2576.jpeg
IMG_2575.jpeg

Senast ändrad:
Jag kör Shiro Kamo Kazan Bunka/Hakata. Den går till det mesta och har gjort sedan inköpet i oktober förra året. Köpte senare en 24,5cm Gyoto från deras Tora-serie som används för större köttbitar, meloner och annat. Men Hakatan är väldigt smidig till allt annat.

Gjorde en prototyp av en knivlist häromdagen också. Gott om förbättringar som synes, men som ett första test är jag nöjd.
IMG_2576.jpeg
IMG_2575.jpeg
Vart det svårt att göra den? ser fint ut, vad ligger materialkostnaden på något sådant?

Shiro Kamo Kazan Bunka

Riktigt fin kniv tycker jag, gillar ergonomin och kolstål är underbart att slipa =)
Instämmer, fantastisk :)
Vart det svårt att göra den? ser fint ut, vad ligger materialkostnaden på något sådant?
Har ek liggandes och minns inte vad den kostade.
Magneter kostade 300:- för 10 stycken från supermagnete.de, har använt 5 där.
Läder och lim 400:- men det räcker till 6 likadana. Skulle rekommendera att köpa en rem istället.
Hängbeslag, 40:- för 10 stycken
Totalkostnad kanske blir 250:- där, om man räknar på använt material.

Jag kapade till träbiten, fräste ner ett spår för lädret med överhandsfräs, borrade med kvistborr hål för magneter och hängbeslag. Tryckte i beslagen, en klick lim för att hålla magneterna på plats, kontaktlim för lädret och sedan pressa ihop det.

Så det kräver ju lite verktyg osv, men jag gjorde det mest för att jag ville pyssla med något. Nästa variant köper jag nog en remskärare och lite tjockare läder till. Sen får jag ta mig till får och hans pelarborr också.

IMG_2576.jpeg
IMG_2575.jpeg

Jag har tänkt göra något liknande, har läder från gamla kasserade möbler. Även funderat på om det går ha faner istället för läder.
En Gör-det-själv tråd framledes kanske... 😀

Skoj grej att pyssla med :)
Du kör med rätt stora magneter.
Vill du få fasta lägen för knivarna, eller var det för att slippa borra en gösses massa hål?

Funderat på att "fuska" genom att 3D-printa en insert för alla magneter så du bara behöver fräsa ett stort hål och lägga in den för att lätt få alla magneter flush?
Det var en idé jag hade när jag tränkte göra en list, men jag hade ju ständigt vetat att det inte bara var trä, läder och metall även om det inte syns.

Du kör med rätt stora magneter.
Vill du få fasta lägen för knivarna, eller var det för att slippa borra en gösses massa hål?

Funderat på att "fuska" genom att 3D-printa en insert för alla magneter så du bara behöver fräsa ett stort hål och lägga in den för att lätt få alla magneter flush?
Det var en idé jag hade när jag tränkte göra en list, men jag hade ju ständigt vetat att det inte bara var trä, läder och metall även om det inte syns.
Tänkte mest för fasta lägen och sen göra det enkelt med pelarborr för ett fåtal hål. Hade också fundering på fyrkantsmagneter och köra dem hela vägen över, kanske kika på det till nästa prototyp.

Nah, känner lite samma där över fusket. Printern är bra men den behöver inte användas till allt :)

Tillbaka
Topp