• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Köksknivar

Du får det även på knivar utan bolster.
Men då är det ju ett handhavandefel för att man inte behagar köra hela eggen genom rullarna, det kan man inte klandra redskapet för.
Jag vill ju också hävda att det är stollerier att köra Mino så mycket att man får en svacka. Det betyder ju bara att man betalt dyrt för en kniv som man sen använder med halvdan egg mest hela tiden, lika bra att köpa en billig halvrisig Ikea-kniv isf. Som att köpa Rolex och sen gå och ställa tiden varje dag för att man inte behagat serva verket i tid.

Men då är det ju ett handhavandefel för att man inte behagar köra hela eggen genom rullarna, det kan man inte klandra redskapet för.
Jag vill ju också hävda att det är stollerier att köra Mino så mycket att man får en svacka. Det betyder ju bara att man betalt dyrt för en kniv som man sen använder med halvdan egg mest hela tiden, lika bra att köpa en billig halvrisig Ikea-kniv isf. Som att köpa Rolex och sen gå och ställa tiden varje dag för att man inte behagat serva verket i tid.

Den sista delen av eggen får inte lika mycket ”slipning” på ena sidan och samtidigt så är ”vändpunkterna”, om man nu inte drar åt ett håll, de punkterna som får minst bearbetning.

Ser man på en kniv som har gått med enbart mino-sharp, så ser man det ganska tydligt.

Det är på sin höjd ett komplement, men ganska mycket pengar för att vara oägnad till jobbet.

Tycker det är lite skräckpropaganda att säga att dragslipar typ Mino "förstör" någon kniv. De gör ett ett hyggligt jobb att ersätta ett brynstål om man är obekväm med att använda ett sådant men de tar bort så ytterst lite stål att det är en överdrift att påstå att de gör någon skada och de gör definitivt inte någon permanent skada.
Enda riktiga "problemet" med Mino är väl egentligen att folk tror att de ersätter slipning vilket de definitivt inte gör i långa loppet, när man slitit ner en egg tillräckligt så hjälper inte allt gnuggande i världen på ett bryne eller Mino och då måste man antingen slipa kniven riktigt själv eller lämna in den på slipning.

Mina föräldrar använder varsin minosharp (som jag gett dem för deras underhållsslipning).
Största ”skadan” skulle jag säga är att man får en längsgående repa där locket tar slut för att man skrapar i det. Kan ju undvikas men jag har inte sett någon som har en Minosharp vars knivar har den repan.

Dessa slipas bäst i 38 graders vinkel mot knäckebröd 🤪
IMG_2017.jpeg

Den ljusa i syrén ifrån syrrans trädgård, den mörka i Turkisk valnöt

Tillbaka
Topp