• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Köksknivar

Du får det även på knivar utan bolster.
Men då är det ju ett handhavandefel för att man inte behagar köra hela eggen genom rullarna, det kan man inte klandra redskapet för.
Jag vill ju också hävda att det är stollerier att köra Mino så mycket att man får en svacka. Det betyder ju bara att man betalt dyrt för en kniv som man sen använder med halvdan egg mest hela tiden, lika bra att köpa en billig halvrisig Ikea-kniv isf. Som att köpa Rolex och sen gå och ställa tiden varje dag för att man inte behagat serva verket i tid.

Men då är det ju ett handhavandefel för att man inte behagar köra hela eggen genom rullarna, det kan man inte klandra redskapet för.
Jag vill ju också hävda att det är stollerier att köra Mino så mycket att man får en svacka. Det betyder ju bara att man betalt dyrt för en kniv som man sen använder med halvdan egg mest hela tiden, lika bra att köpa en billig halvrisig Ikea-kniv isf. Som att köpa Rolex och sen gå och ställa tiden varje dag för att man inte behagat serva verket i tid.

Den sista delen av eggen får inte lika mycket ”slipning” på ena sidan och samtidigt så är ”vändpunkterna”, om man nu inte drar åt ett håll, de punkterna som får minst bearbetning.

Ser man på en kniv som har gått med enbart mino-sharp, så ser man det ganska tydligt.

Det är på sin höjd ett komplement, men ganska mycket pengar för att vara oägnad till jobbet.

Tycker det är lite skräckpropaganda att säga att dragslipar typ Mino "förstör" någon kniv. De gör ett ett hyggligt jobb att ersätta ett brynstål om man är obekväm med att använda ett sådant men de tar bort så ytterst lite stål att det är en överdrift att påstå att de gör någon skada och de gör definitivt inte någon permanent skada.
Enda riktiga "problemet" med Mino är väl egentligen att folk tror att de ersätter slipning vilket de definitivt inte gör i långa loppet, när man slitit ner en egg tillräckligt så hjälper inte allt gnuggande i världen på ett bryne eller Mino och då måste man antingen slipa kniven riktigt själv eller lämna in den på slipning.

Mina föräldrar använder varsin minosharp (som jag gett dem för deras underhållsslipning).
Största ”skadan” skulle jag säga är att man får en längsgående repa där locket tar slut för att man skrapar i det. Kan ju undvikas men jag har inte sett någon som har en Minosharp vars knivar har den repan.

Dessa slipas bäst i 38 graders vinkel mot knäckebröd 🤪
IMG_2017.jpeg

Den ljusa i syrén ifrån syrrans trädgård, den mörka i Turkisk valnöt

Lite sugen på en kinesisk hacka med trähandrag. Vad rekommenderar ni i lägre prisklassen ?

Jag håller med @essGunnar om att CCK är standardsvaret - de har många olika modeller och storlekar, både i kolstål och rostfritt. De är dock inte lika billiga som de var när jag dök ned i hobbyn. Finns att köpa från många butiker även inom EU för den som inte vill ha importstrul.

En lista av modeller finns här:

Här gjorde jag en liten sida där en AI försöker sammanfatta hur man tolkar modellnumren:

Alternativa förslag:

1. "22mm kockkniv" från HW Larsen. Jag köpte en därifrån för något år sedan och skrev av mig här:

Den kan köpas här (ofta slut i lager men nu verkar den finnas):

2. En av de jag köpte hette Shibazi DW343 och jag skrev om den här förr. Det var en lite mindre och lättare modell för mer finlir, på engelska kallad "Mulberry knife". Finns också på Aliexpress för några få hundringar, men ofta lite mer än de allra billigaste. På KKF (stora internationella forumet) fick jag då kommentaren "this is probably the biggest brand for Cantonese chefs in China. ". Inte perfekt vid leverans, snedslipad helt enkelt, men lätt löst med en slipsten.

3. Leta bland det billiga direkt från Ali Express. Söker du på "chinese cleaver" hittar du hur många som helst under 200 spänn (men se upp med frakt etc), och jag har provköpt lite olika. Ofta riktigt jävla rustik finish, och en av de jag fick var så illa slipad att det inte var lönt försöka skära något med den. Detta är ju dock lätt löst med en slipsten eller motsvarande på några minuter. När den väl var åtgärdad var den riktigt trevlig... Skönt med nåt som man inte är så rädd om. Skänkte bort den till en kompis sen. :)

Senast ändrad:
Vad tycker ni om yaxel ypsilon serien?

Snyggaste kockkniven för 10k?

Det är inte meningen att ignorera dig, men ... det är lite svår fråga. Om du gillar Yaxell-kniven, så kör. Även om jag inte testat den själv så är ju Yaxell ett välrenommerat märke så det är säkert en bra kniv. Vad som är snyggast är ju helt klart upp till dig.

För 8k som den Yaxell du pekade på eller 10k så kan du ju köpa det allra mesta på marknaden utom vissa handgjorda knivar (t.ex. Honyaki-härdade). Att berätta lite mer vad du söker eller vad du kan tänka dig att köpa gör det lättare att peka på något konkret. Tag t.ex. en titt på frågelistan här och kolla vilka frågor som är relevanta att svara på där du kan:

Med sådan info är det lite lättare att peka på något konkret. :)

Senast ändrad:
Jag har en kollega som hjälpt mig fixa uppdrag flera gånger och jag skulle vilja köpa en liten gåva. Han är superintresserad av Japan och japansk kultur, dessutom svärdtok, så jag tänkte fixa en riktigt fin kockkniv till honom. Vad har ni för bra tips? Budget runt 5000:-

Jag har en kollega som hjälpt mig fixa uppdrag flera gånger och jag skulle vilja köpa en liten gåva. Han är superintresserad av Japan och japansk kultur, dessutom svärdtok, så jag tänkte fixa en riktigt fin kockkniv till honom. Vad har ni för bra tips? Budget runt 5000:-
Jag hade bjudit med honom på ett besök för att välja själv i butik, är han intresserad osv så är känslan viktig. Jag tycker det vore jobbigt med en fin kniv som jag fått i present om jag inte gillar den, kan vara vikt, finish, handtag, storlek osv osv.
En dag med japanskt tema och avsluta med kniv-val och slip-kurs?
Clean cut i Bromma eller jkc? Nu vet jag inte vart ni är men det finns väl fler butiker.

Jag hade bjudit med honom på ett besök för att välja själv i butik, är han intresserad osv så är känslan viktig. Jag tycker det vore jobbigt med en fin kniv som jag fått i present om jag inte gillar den, kan vara vikt, finish, handtag, storlek osv osv.
En dag med japanskt tema och avsluta med kniv-val och slip-kurs?
Clean cut i Bromma eller jkc? Nu vet jag inte vart ni är men det finns väl fler butiker.
Tack så mycket för idén det uppskattas! Vi befinner oss nere i Skåne. Det är alltid svårt med sådana presenter men jag tror inte han är superintresserad av matlagning på det viset så min gissning är att any will do. Annars får han väl få kvittot med så han kan köpa något han gillar. :D

Tack så mycket för idén det uppskattas! Vi befinner oss nere i Skåne. Det är alltid svårt med sådana presenter men jag tror inte han är superintresserad av matlagning på det viset så min gissning är att any will do. Annars får han väl få kvittot med så han kan köpa något han gillar. :D

Inspektera hans knivlåda och köp det du tycker att han ska ha.
Har han vettiga grejer så kan du skita i det och köpa japanska slipstenar, typ Shapton, Naniwa eller något annat märke. Grejerna ska ju vara vassa och en riktigt vass kniv blir även den trubbig efter en stund.
Splash to go är väl vettigt att köpa om bostaden inte tillåter griseri i små utrymen.

Inspektera hans knivlåda och köp det du tycker att han ska ha.
Har han vettiga grejer så kan du skita i det och köpa japanska slipstenar, typ Shapton, Naniwa eller något annat märke. Grejerna ska ju vara vassa och en riktigt vass kniv blir även den trubbig efter en stund.
Splash to go är väl vettigt att köpa om bostaden inte tillåter griseri i små utrymen.
Kanske får göra det. Eller tänka om helt. Börjar bli lite tvek nu ärligt talat. 😂

Nu har jag handlat lite knivar i omgångar, fyra till presenter, och en till mig själv.

En Shiro Kamo Bunka till mig

Hatsukokoro Kockkniv till tjejen

Sakai Kikumori Kockkniv till brorsan

En Global skalkniv, och en Mac lite mindre kock-kniv till syrran.

Det är blackcoffee's fel, när jag köpte en Konosuke HD2 av honom.
Nästa steg är att gå slipkurs nångång i sommar :)

1000006549.jpg

1000006552.jpg

1000006553.jpg

1000006554.jpg

1000006555.jpg

Sökte och det finns ju japanska knivaffärer i Köpenhamn, fast kanske blir lite valutaväxling också.
Jag ska höra mig för lite. Jag tror det främst är hans fru som lagar maten. Så det kanske blir lite tokigt. Det är mest som en gåva liksom.

Tack för att du kollade upp!

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp