• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Köpa från USA, Tull & Moms ?

rogart-63

Patek
Hur är det om man skulle skicka en dyr klocka på reparation till nån annanstans än inom EU .Hur uppger man då värdet vid en tillbaka skickning ?Om den kommer bort .Gäller hemförsäkring då ? Om man betalar med Paypal är varan då försäkrad från Paypal .
 

hook

Prince Philip
Forumpersonal
Owner of KS
Pledge Member
2-Faktor
Det förstår jag med :)
Om TS frågade så får han berätta hur han löste det. Lite vitsen med forum att dela lösningar/kunskap. Om detta ej bryter mot forumets regler.

Känns som att de inte är något som tydligt bryter mot både lag & forumets regler.
 

Rivalen

Rolex
Forumägarna har ju tidigare tydligt sagt ifrån att de ogillar trådar som tipsar om hur man kringgår/bryter mot lagar.

Bortsett från moms 25% och tull (under 10:- per armbandsur) och speditionsavgift (några hundralappar), så bör man fördjupa sig om man skall handla Rolex i USA. Om nåt händer som gör att man vill få rättelse från säljaren så är det inte säkert att du kan returnera din Rolex till USA med fraktbolag. Längst ner finns lite länkar - kan vara bra att veta vilka risker man ändå tar
http://klockinfo.hemsida24.se/moms-tull-returer-16657627
 

ironcastle

Patek
2-Faktor
Hur många av oss i stugorna är inte skyldiga staten mångdubbelt mycket mer än vad det kan röra sig om i detta fall, i t ex uteblivna fortkörningsböter som aldrig har dömts ut? Jag ser ingen skillnad egentligen. Tveksamma klockköp händer sannolikt någon enstaka gång, men kör för fort medvetet gör nog närapå alla av oss både medvetet och frekvent. I princip borde man då betala för sig också kan man ju tycka.
Moralen tror jag inte vi behöver upplysa TS om, jag är övertygad om att vederbörande har den mer än klar för sig. Jag tycker att svaren ska upplysa denne om det han frågar efter och inte uppfostra denne.
 

Compiss

Patek
2-Faktor
Hur många av oss i stugorna är inte skyldiga staten mångdubbelt mycket mer än vad det kan röra sig om i detta fall, i t ex uteblivna fortkörningsböter som aldrig har dömts ut? Jag ser ingen skillnad egentligen. Tveksamma klockköp händer sannolikt någon enstaka gång, men kör för fort medvetet gör nog närapå alla av oss både medvetet och frekvent. I princip borde man då betala för sig också kan man ju tycka.
Moralen tror jag inte vi behöver upplysa TS om, jag är övertygad om att vederbörande har den mer än klar för sig. Jag tycker att svaren ska upplysa denne om det han frågar efter och inte uppfostra denne.
Nja, håller inte riktigt med. TS är ute efter tips & trix för att undgå att erlägga moms. TS vill således ha tips på hur han skall begå brott. Där anser jag att personen i fråga har ett bristande omdöme.
 

ScubaKing

Audemars
Jag är mycket väl medveten om att jag handlar moraliskt fel här.

Jag bryr mig dock inte det minsta om det om jag ska vara ärlig.

Jag ler ganska brett när jag läser alla inlägg som påminner om moralpanik här inne :D Finns väldigt många bror-duktig i Sverige.

Ju högre upp du kommer i status/jobb/position i Sverige desto mer fuskas det och myglas.

Staten gör inte ett smack när jag sitter i sjön eller utanför, och jag lider inte det minsta av att jag omoraliskt plockar in en klocka från USA och inte betalar den skatten.

Jag kan dock inte gå in på hur här då det strider mot forumets regler.

Men som sagt, jag är glad och nöjd :D
 

hook

Prince Philip
Forumpersonal
Owner of KS
Pledge Member
2-Faktor
Jag är mycket väl medveten om att jag handlar moraliskt fel här.

Jag bryr mig dock inte det minsta om det om jag ska vara ärlig.

Jag ler ganska brett när jag läser alla inlägg som påminner om moralpanik här inne :D Finns väldigt många bror-duktig i Sverige.

Ju högre upp du kommer i status/jobb/position i Sverige desto mer fuskas det och myglas.

Staten gör inte ett smack när jag sitter i sjön eller utanför, och jag lider inte det minsta av att jag omoraliskt plockar in en klocka från USA och inte betalar den skatten.

Jag kan dock inte gå in på hur här då det strider mot forumets regler.

Men som sagt, jag är glad och nöjd :D

Då står det för dig och den här tråden kan stängas.
 

Apansson

Torpare
Jag är mycket väl medveten om att jag handlar moraliskt fel här.

Jag bryr mig dock inte det minsta om det om jag ska vara ärlig.

Jag ler ganska brett när jag läser alla inlägg som påminner om moralpanik här inne :D Finns väldigt många bror-duktig i Sverige.

Ju högre upp du kommer i status/jobb/position i Sverige desto mer fuskas det och myglas.

Staten gör inte ett smack när jag sitter i sjön eller utanför, och jag lider inte det minsta av att jag omoraliskt plockar in en klocka från USA och inte betalar den skatten.

Jag kan dock inte gå in på hur här då det strider mot forumets regler.

Men som sagt, jag är glad och nöjd :D
Skiter egentligen i momsen, jag har den österrikiska skolan(Mises) som ekonomipolitisk uppfattning. Dock tycker jag att det är tråkigt att du ger dina pengar till en utrikisk handlare istället för till en svensk AD. Gör fler som du får vi färre och färre urhandlare här, och det, det är tråkigt.
 

Snårtas

Rolex
Mycket svepande formuleringar i denna tråd, främst från TS. Döm inte andra efter dig själv... Jag klagar gärna på skattetrycket i detta land, men eftersom jag aldrig har smitit undan en krona (inkl tv-avgift) så anser jag mig ha rätt att klaga. Att säga att "staten gör inget för mig" och samtidigt skattesmita är bara löjligt lågt...
 

ScubaKing

Audemars
Mycket dubbelmoral. Tror inte någon av alla dessa helyllekillarna skulle ta den röda vägen i tullen på ARN när de varit i New York köpt kläder för 10000. Och nämn den egenföretagare som inte köper så mycket som möjligt momsfritt på firman. Jag känner inte till EN enda.
 

mrMyagi

Dr Snuggles
2-Faktor
Mycket dubbelmoral. Tror inte någon av alla dessa helyllekillarna skulle ta den röda vägen i tullen på ARN när de varit i New York köpt kläder för 10000. Och nämn den egenföretagare som inte köper så mycket som möjligt momsfritt på firman. Jag känner inte till EN enda.

Betyder inte att de inte finns.
 
Topp