• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Köpa klocka klädd som en lodis. Hur bra service får du?

tissoter

Audemars
Yep. Som sagt, folk som förväntar sig VIP ständigt. Typiskt "kunden har alltid rätt"-mentalitet.
Det där vill jag kommentera :)

Jag tänker så här, det finns inget som vi människor blir så bekväma med som bonusar av olika slag. Läser man att sina polare har fått en kaffe och en present när de besökte en handlare så är det klart som sjutton att man medvetet/omedvetet förväntar sig liknande behandling själv.

Om man inte får det man är van vid blir man besviken, ett bra exempel på detta, Många har hört att man ska få presenter när man köper en ny Rolex, jag hade självklart också det i tankarna när jag köpte min första hos AD. Och visst fick jag presenter men baksidan av detta är att jag nu förväntar mig den behandlingen varje gång. Känns direkt som att något har missats om man ej får samma behandling igen hos samma eller annan AD.

Samma gäller med rabatterade priser, har man en gång fått det förväntar man sig att alltid få det.

Handlar inte om att "kunden alltid har rätt" utan snarare att standarden har satts till en viss nivå av handlaren och varje gång det adderas något nytt så höjs den lite.

Slutsatsen av detta är att man som säljare bör vara väldigt försiktig med vem man ger bonusar och rabatter till alternativt göra det konsekvent.

Så tänker jag :)
 

Dicktatorn

NJA 1980 s. 725.
Friends Of KS
Det där vill jag kommentera :)

Jag tänker så här, det finns inget som vi människor blir så bekväma med som bonusar av olika slag. Läser man att sina polare har fått en kaffe och en present när de besökte en handlare så är det klart som sjutton att man medvetet/omedvetet förväntar sig liknande behandling själv.

Om man inte får det man är van vid blir man besviken, ett bra exempel på detta, Många har hört att man ska få presenter när man köper en ny Rolex, jag hade självklart också det i tankarna när jag köpte min första hos AD. Och visst fick jag presenter men baksidan av detta är att jag nu förväntar mig den behandlingen varje gång. Känns direkt som att något har missats om man ej får samma behandling igen hos samma eller annan AD.

Samma gäller med rabatterade priser, har man en gång fått det förväntar man sig att alltid få det.

Handlar inte om att "kunden alltid har rätt" utan snarare att standarden har satts till en viss nivå av handlaren och varje gång det adderas något nytt så höjs den lite.

Slutsatsen av detta är att man som säljare bör vara väldigt försiktig med vem man ger bonusar och rabatter till alternativt göra det konsekvent.

Så tänker jag :)

Testa aldrig heroin.
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Har iförsig aldrig köpt nytt i butik utan endast testat. Klär mig oftast i jeans och t-shirt eller dylikt, en del butikspersonal är då rätt snorkig. Bäst på bemötande är Huke på Södergatan i Malmö.

Generell fråga till er andra: tror ni det hjälper om man bär en "fin" klocka under tiden (ihop med ledig klädsel dvs.)?
Självklart! Det visar att du köpt klockor tidigare.
 

Rivalen

Rolex
Jag tycker jag kör en urblekt och genomtänkt urtvättad stil, men hustrun tycker inte som jag. Dom kallade oss Lady och Lufsen när vi var yngre. Måste ändå säga att jag blivit väl bemött i alla klockbutiker jag varit i - så det finns gott hopp om att säljare i det tredje årtusendet lärt sig att köpkraft syns inte alltid utanpå.
 

Torsten

Vacheron
2-Faktor
Jag tror snarare att det är du som ska tänka om. Klocknördar sitter och lusläser Chrono24 men provar gärna hos AD. Jan Banan som fyller 50 handlar en ny Klocka på Bergströms.
Eller så ska du tänka om ;)
Varför köper inte folk där de provar produkter? Antagligen för att det är för dyrt i förhållande till värdet och det är inte konsumentens problem.
Antingen anpassar man sin verksamhet efter kunderna eller så får man ta ner skylten.
 

Dicktatorn

NJA 1980 s. 725.
Friends Of KS
Eller så ska du tänka om ;)
Varför köper inte folk där de provar produkter? Antagligen för att det är för dyrt i förhållande till värdet och det är inte konsumentens problem.
Antingen anpassar man sin verksamhet efter kunderna eller så får man ta ner skylten.

Men snälla! Med tanke på hur det ser ut med gråhandlare och begagnatmarknaden så är det naivt att tro att den typiske KS-medlemen ens är en potentiell kund hos svenska AD.
 

Dicktatorn

NJA 1980 s. 725.
Friends Of KS
Naivt?
Tror du har helt fel och hoppas kunna bevisa det inom kort ;)

Självklart finns det folk här som handlar av AD och då även utan rabatt. Min uppfattning är dock att folk gillar att testa nytt. Något som skulle bli oerhört kostsamt om allt köptes hos AD. Därav handlar folk begagnat eller från gråhandlare för att inte bli ruinerade. Självklart är det en nagel i ögat på svenska AD som gärna hade sålt.
 

JLW

Blanda inte ihop mig med JLC!
2-Faktor
Jag känner till ett fall där en man "klädd som en lodis" kommit in för att köpa klocka.

Säljaren misstänkte att något var fel, vilket det var. Om allting skulle stå rätt till så skulle mannen få köpa sin klocka, hur servicen skulle vara kan jag inte svara på.
Med fel menar jag att mannen var under hot och skulle utföra en slags pengatvätt.

Själv har jag gått in i skitig mc jacka och sunkiga skor, för att titta på en klocka i 50k klassen. Slog till direkt - servicen var helt ok men lite känslan av "kom igen och titta klart nu så att jag får serva en riktigt kund".

Säljaren blev minst sagt förvånad när jag "faktiskt" ville handla.

Har haft kunder som kommit in, 70 års åldern i nån trasig gammal jacka där ingen ens har hälsat på personen. Förutom en säljare som gav uppmärksamhet vilket slutade i en affär på en suv i det dyrare segmentet.

Ni som är i serviceyrket - prata med kunderna och va uppmärksamma, det är insidan som räknas!
 

jarrebarre99

Patek
2-Faktor
Men snälla! Med tanke på hur det ser ut med gråhandlare och begagnatmarknaden så är det naivt att tro att den typiske KS-medlemen ens är en potentiell kund hos svenska AD.

Så generella behöver vi väl ändå inte vara? Många KS medlemmar har handlat många nya klockor hos både Rob, Nymans och andra svenska "flexibla" AD:s. Dessutom servas ofta uren, oavsett ursprung hos AD så nog är vi kunder alltid.
 

Mattias J

Omega
2-Faktor
Jag var på Nymans Ur häromdagen. Aldrig besökt en "riktig" klockaffär tidigare. Var rätt mycket folk där. Blev väldigt trevlig bemött av en yngre kille med halvlångt hår när jag frågade om Black Bay 36 som de inte hade fått ännu och fick då prova en Rolex 36 mm istället för att kolla storleken. Var dock rätt okej klädd vid tillfället.
 

Makkanxd

Rolex
Var inne på Nk igår och testade en seawolf. Fick ett toppen bemötande av en ung tjej. Hade en Ralph piké och jeans.
Men ofta händer det som ts nämner att man får ett svagt " hej hej säg till om det är något " vet inte om det är för att jag är ung (22). Att vi i min ålder inte brukar köpa..
Jag gjorde det iallafall!
DSC_0199.JPG
 

POO

Panerai
Läste ta igen. Hur kan "Hej. Vill du ha hjälp, säg bara till" vara något negativt? Vad ska säljaren annars rimligtvis säga eller göra?
 

tissoter

Audemars
Läste ta igen. Hur kan "Hej. Vill du ha hjälp, säg bara till" vara något negativt? Vad ska säljaren annars rimligtvis säga eller göra?
Engagemang finns det ett ganska fint ord som heter :)
Denna förmåga bör man använda sig av frekvent när man jobbar inom försäljning, en säljare kan ju komma fram och fråga lite mer, verka nyfiken. Exempel på frågor som kan ställas av vederbörande.
Vad söker du? Vad kan vi hjälpa dig med? Är det något speciellt du tänkt på? man kan också ge komplimanger osv.

Min erfarenhet är att många bara hälsar och sen återgår till iPhone/tugummi tuggande bakom disken, det är inte engagemang :)
 
Topp