• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Köpa rolex - tips

Hej! Är ny på forumet och har fått upp ögonen för klockor under senaste tiden, spanat runt lite kring olika modeller, men det är en modell jag fastnat för - rolex datejust med svart urtavla. Älskar kombinationen av stål och svart, utan att se för prålig ut. Nåväl, har bestämt mig för att investera i en, ha några år och kanske sälja vidare i framtiden.

Så nu till min fråga som riktar sig till er experter: Har hittat en Rolex Date 15010 på Blocket där box och cert ingår, ägaren är dock osäker när senaste servicen gjordes, urtavlan är även ful, jag kan få den för 24.000, och tänker då att jag lämnar in den hos rob e. på byte av urtavla och service. Byte av tavlan kostar 5800 och service 6800. Så det blir ju totalt 37 nånting . Eller ska man köpa en färdig klocka där jag slipper byta urtavla från chrono24? Finns andra på blocket men litar inte riktigt på säljarna.
tack för svar!

Mitt tips är att vänta ett par månader, prisbilden kan se helt annorlunda ut då.
Generellt är dock mitt tips att köpa den klocka du vill ha direkt, inte något objekt som måste servas och bytas delar på.

Jag skulle avråda från att köpa en klocka som investering dels för att man förmodligen inte köper det man egentligen vill ha men också för att vi ligger på ett all time high som just nu håller på att krypa neråt (åtminstone på hetare modeller) så även om Rolex har sett kraftigt stigande priser de senaste åren tyder mycket på att det vänder.

Kostnadsförslaget på service misstänker jag dessutom gäller en grundservice, sen kan delar tillkomma utöver detta och prislappen landa betydligt högre än de 6800kr som du räknar med (för jag antar att du inte har lämnat in just detta ex för översyn?) så jag hade försökt hålla mig till nyservade och väldokumenterade exemplar och det är inte så att det råder någon brist på vintage Rolex så förr eller senare dyker nog ett fint ex upp. :)

Jag skulle avråda från att köpa en klocka som investering dels för att man förmodligen inte köper det man egentligen vill ha men också för att vi ligger på ett all time high som just nu håller på att krypa neråt (åtminstone på hetare modeller) så även om Rolex har sett kraftigt stigande priser de senaste åren tyder mycket på att det vänder.

Kostnadsförslaget på service misstänker jag dessutom gäller en grundservice, sen kan delar tillkomma utöver detta och prislappen landa betydligt högre än de 6800kr som du räknar med (för jag antar att du inte har lämnat in just detta ex för översyn?) så jag hade försökt hålla mig till nyservade och väldokumenterade exemplar och det är inte så att det råder någon brist på vintage Rolex så förr eller senare dyker nog ett fint ex upp. :)
Mitt tips är att vänta ett par månader, prisbilden kan se helt annorlunda ut då.
Generellt är dock mitt tips att köpa den klocka du vill ha direkt, inte något objekt som måste servas och bytas delar på.

Tack för svar! Har läst att vissa rolexklockor ej är i behov av service, gäller det enbart vintageklockor och vissa typer av modeller? Tänker att en air king Behöver mindre översyn än en datejust pga datumfunktionen ska klaffa ordentligt.

Men rekommendationen är alltså att köpa en med box och cert eller menar ni enbart att den ska va servad? Och om ett par månader då :)

Tack för svar! Har läst att vissa rolexklockor ej är i behov av service, gäller det enbart vintageklockor och vissa typer av modeller? Tänker att en air king Behöver mindre översyn än en datejust pga datumfunktionen ska klaffa ordentligt.

Men rekommendationen är alltså att köpa en med box och cert eller menar ni enbart att den ska va servad? Och om ett par månader då :)
Får jag fråga var har du läst det ? Mitt råd är att du innan köp läser lite här finns mycket bra information, bra mycket roligare att köpa nåt om man är lite påläst. Lycka till i klockjakten.

Alla mekaniska klockor behöver service med jämna mellanrum, det gäller även kvartsklockor som har rörliga delar även om det är mer sällan.
Det spelar ingen roll om de har datum eller ej. Räkna med service var 5-10:e år.
Box och cert är mest en smaksak, skick är viktigare samt utförande. Leta rätt på det bästa exemplaret av den modell du vill ha och försök köpa det.
Är det just en äldre air King du vill ha så spelar det nog ingen jätteroll om du köper nu eller sen. Moderna, hypemodeller är nog främst de som kommer påverkas prismässigt framöver men man vet ju aldrig.

Även om jag inte alls är någon Rolex expert så skulle jag avråda dig ifrån blocket. Hur vet du med säkerhet att den är 100% äkta och att du vill lägga så pass mycket pengar på något ev osäkert? Liknande som att köpa bil på blocket, chans att det är bra bil men också chans att det är en dålig bil, inga garantier åt endera hållet.
Börja med läsning, kläm på kompisars klocka, kolla i butik, köp därefter något enklare för att se vad det är du är ute efter. Är det då något problem så är det inte alls lika stora pengar inblandade som i en Rolex.

Alla mekaniska klockor behöver service med jämna mellanrum, det gäller även kvartsklockor som har rörliga delar även om det är mer sällan.
Det spelar ingen roll om de har datum eller ej. Räkna med service var 5-10:e år.
Box och cert är mest en smaksak, skick är viktigare samt utförande. Leta rätt på det bästa exemplaret av den modell du vill ha och försök köpa det.
Är det just en äldre air King du vill ha så spelar det nog ingen jätteroll om du köper nu eller sen. Moderna, hypemodeller är nog främst de som kommer påverkas prismässigt framöver men man vet ju aldrig.
Det där stämmer ju inte. Har mekaniska ur som är 40-50 år som fortfarande går bra utan service. Men visst finare ur ska servas för att undvika ekonomisk ruin.

Hej! Är ny på forumet och har fått upp ögonen för klockor under senaste tiden, spanat runt lite kring olika modeller, men det är en modell jag fastnat för - rolex datejust med svart urtavla. Älskar kombinationen av stål och svart, utan att se för prålig ut. Nåväl, har bestämt mig för att investera i en, ha några år och kanske sälja vidare i framtiden.

Så nu till min fråga som riktar sig till er experter: Har hittat en Rolex Date 15010 på Blocket där box och cert ingår, ägaren är dock osäker när senaste servicen gjordes, urtavlan är även ful, jag kan få den för 24.000, och tänker då att jag lämnar in den hos rob e. på byte av urtavla och service. Byte av tavlan kostar 5800 och service 6800. Så det blir ju totalt 37 nånting . Eller ska man köpa en färdig klocka där jag slipper byta urtavla från chrono24? Finns andra på blocket men litar inte riktigt på säljarna.
tack för svar!
Nej, inte den. Hitta en du vill ha som kräver så lite fix som möjligt.

Det där stämmer ju inte. Har mekaniska ur som är 40-50 år som fortfarande går bra utan service. Men visst finare ur ska servas för att undvika ekonomisk ruin.
Man kan ju räkna med service var 5-10:e år, jag sa inte att man måste serva så ofta. Jag tycker ju att man skall serva när det behövs, så jag håller med dig där.

Helt ok, men det du sa var alla mekaniska ur..... , det var det jag menade inte stämde.
OK, men det känns lite som hårklyverier.
Om jag istället skriver: Alla urverk bör servas då och då. Förmodligen är det bäst att göra det regelbundet för att bibehålla gångreserv och tidshållning.
Detta intervall kan sägas ligga mellan 5 och 10 år på en Rolex, men man kan också vänta med service tills klockan börjar hålla tiden sämre eller får kortare gångreserv.
Det finns naturligtvis exemplar som klarar sig utan service i decennier men vem vet om man kommer över ett sånt?

Sen beror det på hur man brukar klockan. Är man OWG kanske man vill vara ganska säker på att klockan håller tiden från dag till annan. I sådana fall skulle jag rekommendera service enligt tillverkarens rekommendationer.

Fast om jag har flera klockor med både gångreserv och tidshållning som inte servats på 40-50 år, så är det ju inte hårklyveri ( vad det nu är ) .

OK, men det känns lite som hårklyverier.
Om jag istället skriver: Alla urverk bör servas då och då. Förmodligen är det bäst att göra det regelbundet för att bibehålla gångreserv och tidshållning.
Detta intervall kan sägas ligga mellan 5 och 10 år på en Rolex, men man kan också vänta med service tills klockan börjar hålla tiden sämre eller får kortare gångreserv.
Det finns naturligtvis exemplar som klarar sig utan service i decennier men vem vet om man kommer över ett sånt?

Sen beror det på hur man brukar klockan. Är man OWG kanske man vill vara ganska säker på att klockan håller tiden från dag till annan. I sådana fall skulle jag rekommendera service enligt tillverkarens rekommendationer.

Alla går bra mellan 35-50 år aldrig servade

6C1559DC-FBBE-4985-8CA6-4EF431A94553.jpeg

Jag köpte en 1501 för en relativt blygsam summa. Jag gillade modellen och urtavlan osv och räknade med att få betala service ganska snart. Den gick kanon i 6 mån sedan stannade den. Servicen gick på 12 000kr. Klockan är från 67 och var säkert inte servad på länge, så det var mycket som var slitet. Mitt tips är att spara ihop så att du har råd med det du vill ha. Räkna med att om servichistoriken är okänd kan det bli dyrt, som i mitt fall. Kolla också hur boetten ser ut. Många gånger ser klockorna fina ut för ett ovant öga, men botten kan vara hårt polerad och därmed nednött. Man kan exempelvis ofta se Rolex klockor med väldigt smala bandhorn, vilket kanske inte är vad man tänkt sig.

Fast om jag har flera klockor med både gångreserv och tidshållning som inte servats på 40-50 år, så är det ju inte hårklyveri ( vad det nu är ) .
Det är ju jättebra att du inte behövt lägga pengar på service. Det är inte samma sak som att urverken i de där designats för att vara underhållsfria.
Jag menade i vilket fall inte bokstavligen alla urverk i världen utan mer generellt att mekaniska urverk behöver service.
Men låt oss släppa det nu, jag tror TS förstått att service kan behövas och att det kan kosta en slant. :)

Tjäna @Klocko727!

Och kul att du har hittat hit till klocksnack, ser att du skriver att du kollat på Datejust! Du är medveten om att Date 15010 bara är 34mm i stället för 36mm som Datejust är!

För det andra, som flera påpekar, så ska du alltid räkna med en service om en klocka har okänd servicehistorik! Och det kan bli kostsamt, ifall du även måste byta ut verkdelar på klockan! Men den kostnaden kan du lägga till på alla klockor som inte har en service gjord inom rimlig serviceintervall.

Beträffande klockan på blocket, så är det svårt att se skicket på klockan, jag personligen skulle velat ha flera bilder innan jag bestämde mig. För att vara på den säkra sidan så hade jag nog velat se någon bild på box och papperna också, boxen kan vara helt fel, papperna kan vara värderingsintyg/äkthetsintyg.

Tillslut så skulle jag säga, att 37k inte är ett helt fel pris för en nyservad klocka, köpte själv min för 34k för drygt 2 år sedan, och då hade inte den någon servicehistorik, däremot så var skicket grymt och den hade även rätt box och papper! Så jag skulle inte säga att tanken din är helt ute och cyklar!

Lycka till med jakten!

Här kan du se hur en orörd klocka ser ut!

https://www.kaplans.se/sv/auktioner/3374/vara/1429370

https://klocksnack.se/threads/paketöppning-rolex-date-15010.92753/

Senast ändrad:
Dum fråga, men var kommer det ifrån att Rolex skall falla i pris samt att tillgången kommer öka?? Är det på grund av Corona och att alla som köpt Rolex nu skall panik sälja på grund av eventuella permitteringar etc..

Det visar tiden, är väl det som är själva tanken med en klocka. Är man intresserad av amplitud ? Nä runt 09.00 äter jag frukost, runt 13.00 lunch, 16.00 en dry martini, 19.30 middag, alla funkar utmärkt för detta ändamål.
Jo men dessa parametrar indikerar hur klockan mår. Men det är givetvis upp till var och en.

Alla mekaniska ur behöver service emellanåt en del säger intervaller mellan 5-10 år andra när klockan börjar gå dåligt, tycker du avgör själv. Hittar du en Rolex du vill ha nu köp den, tror definitivt inte att du kommer märka någon förändring på ett par månader. Skillnaden kommer märkas om Rolex skulle öka sin produktion vilket man kan ställa dig tveksam till att de skulle göra, då hade det skett långt tidigare för att döda gråmarknaden. Att göra som de gör nu är bara att stärka sitt varumärke och få oss dödliga att sukta efter något som ”inte” finns, fast vi alla vet att AD har klockor men inte till dig och mig. Så mitt råd är köp om du hittar något men se det inte som en investering utan som en exklusiv hobby. Lycka till med sökandet.

De kan säkert gå bra gällande tidshållning. Men alla olja har torkat och det blir slitage därefter, det kommer man inte ifrån.

Rolex har väl stäng sin produktion så att man skulle kunna göra klipp på Rolex är nog en utopi, det är endast Rolex själva dom kan styra detta genom att gasa på produktionen men det kommer aldrig ske.. Rolex till listpris ligger nog väldigt väldigt långt bort från oss vanliga Svenssons. Med det sagt så är det klart att rätt person kan få köpa till listpris utan vänta 5-10 år för AD:n har Rolex till rätt person att köpa nästan rakt över disk och det vet de flesta..

Hej, är 24 år, har ca en halv miljon investerat på börsen jag fått ihop från olika jobb jag haft under åren, studerar på universitet och har 2 år kvar, ett välbetalt extrakneg, Har en fin hyreslägga med min flickvän och en liten bil. Dvs jag har det mesta jag behöver.
Har haft ett större klockintresse i ca 3 år nu och min fundering är om det är värt att köpa en begagnad rolex från tex chrono24 för runt 20 lax? Vill köpa en bostadsrätt efter studierna då det är mer fördelaktigt och jag har kontantinsatsen. Det är egentligen mitt enda mål, kanske några resor under de kommande åren också. Så min fråga är till er lite äldre vad ni anser är bäst i min situation? 20 lax för en klocka är kanske inte så mycket för er, men är osäker på vad jag har råd att lägga pengar på som student. Tänker mig en rolex explorer/datejust med svart urtavla. Får väl lägga 5k på service också per år, vilket bli ca 400 spänn/månaden. Har jag råd att köpa en lite dyrare klocka eller ska jag vänta? Har för närvarande en Tissot jag är rätt okej nöjd med, men vill givetvis ha en häftigare klocka. Sett att det finns vissa schysta rollar på chrono24 för runt 20k men osäker på hur skicket är på dom då det är från utlandet? Tänker även på att försäkra klockan kostar väl en del, och att man är mer utsatt för att bli rånad om man bor i en större stad som jag gör när man drar ut och festar? Har ingenting annat att lägga pengarna på för tillfället och rastlösheten börjar när man bara sparar och sparar utan att unna sig något dyrt på flera år hehe.

Tacksam för svar!

Senast ändrad:
Schysta Explorer eller datejust med svart tavla bör vara svårt att hitta för 20k. Åtminstone den förstnämnda rent omöjligt tycker jag. Förvånar mig om det finns flera såna på chrono24.

5k per år i service låter däremot dyrt. Kanske bättre att lägga till lite än att köpa en klocka som man får räkna med behöver servas varje år, om det finns såna Rolexar.

Hur du ska göra har jag egentligen ingen åsikt om för det är en typisk sån sak man bara själv kan veta vad man vill. Hittar du mot förmodan något som du beskriver som är bra kanske du ska slå till.
Jag hade avvaktat och utökat urvalet.

Tillbaka
Topp