• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Köpråd ny klocka (Tudor, Omega, Rolex)

Liten uppdatering i letandet. Var hos en AD i dagarna och kollade in speedmaster. Gillade den skarpt och jag kommer gå för den modellen som det ser ut nu.

verkar som de kunde slå av några tusen på priset också utan någon större ansträngning. Så frågan är om det är värt att köpa en begagnad för (ja vad brukar de ligga på? Ca 38-39 eller få en nu för en tia extra?

man är väl lite harig och petig som inte ger sig ut i begagnatträsket?

tänker om det kommer en ny modell av den klockan -21 som får ett prishopp kanske andrahandsvärdet hänger kvar hyfsat på den gamla dessutom?

mottager gärna lite råd i hur man ska gå tillväga :)
Antingen köper du en begagnad, eller så köper du en ny. Det kan bara du avgöra.
Vill du köpa en ny sub går du till C24 eller gråhandlare och pungar upp mer än list. Vill du ha en ny speedmaster så slår du till nu och inte sen. Du kan säkert få ner priset till 43-46.

Rent krasst har du bara de valen att välja mellan. Det du vill uppnå (sub till list) lär du inte lyckas med och är du rädd för att förlora pengar ska du kanske inte lägga så mycket pengar på en klocka (gäller även Speedmaster eller vad du nu väljer att köpa).

Antingen köper du en begagnad, eller så köper du en ny. Det kan bara du avgöra.
Vill du köpa en ny sub går du till C24 eller gråhandlare och pungar upp mer än list. Vill du ha en ny speedmaster så slår du till nu och inte sen. Du kan säkert få ner priset till 43-46.

Rent krasst har du bara de valen att välja mellan. Det du vill uppnå (sub till list) lär du inte lyckas med och är du rädd för att förlora pengar ska du kanske inte lägga så mycket pengar på en klocka (gäller även Speedmaster eller vad du nu väljer att köpa).
Sub har jag släppt för nu. Det får bli i framtiden om det sker någon öppning.

angående speedmaster så är det en klocka jag förmodligen vill behålla över lång tid så oroar mig inte för köpet i sig. Är väl mer att man inte vill göra någon ”hål i huvudet” lösning i efterhand :).

men jag får väl på AD igen och se vad jag kan åstadkomma. Tackar för din input denna sena timma :)

angående speedmaster så är det en klocka jag förmodligen vill behålla över lång tid så oroar mig inte för köpet i sig. Är väl mer att man inte vill göra någon ”hål i huvudet” lösning i efterhand :).

men jag får väl på AD igen och se vad jag kan åstadkomma. Tackar för din input denna sena timma :)
Köööp bara :) fantastisk klocka.
Nu har ju min ~25 år på nacken men ändå!

5B7529A5-9AB1-49CF-9634-0FB2B07F6B67.jpeg

Liten uppdatering i letandet. Var hos en AD i dagarna och kollade in speedmaster. Gillade den skarpt och jag kommer gå för den modellen som det ser ut nu.

verkar som de kunde slå av några tusen på priset också utan någon större ansträngning. Så frågan är om det är värt att köpa en begagnad för (ja vad brukar de ligga på? Ca 38-39 eller få en nu för en tia extra?

tänker om det kommer en ny modell av den klockan -21 som får ett prishopp kanske andrahandsvärdet hänger kvar hyfsat på den gamla dessutom?

Köp av en gråhandlare om du vill ha nytt och inte till listpris.

@Alx

Om du vet redan nu att det är en Rolex du ska ha, köp en för marknadspris. Finns en chans att när det väl är din tur att få plocka ut en ny via AD, så är butikspriset då lika med marknadspriset idag.

Och om det är en klocka som du ska åldras med så spelar diffen ändå ingen roll i slutändan / långa loppet.

Ska du äga den en längre tid hade jag köpt ny!
Alternativet är ju att hitta en begagnad i mint skick men det krävs ju lite tid, engagemang och tålamod..
Oftast vill man ju ha klockan omgående!

Köp den hos AD om du nojjar över gråhandlarköp.

20% på Omega är ingen omöjlighet så då är du typ på gråhandlarpriser och bara nån tusenlapp mer än begagnatpriserna 😊

Senast ändrad:

Ny version av vad? Det finns femtioelva olika typer av Speedmasters och det släpps nya "Limited Editions" hela tiden.

Ny version av vad? Det finns femtioelva olika typer av Speedmasters och det släpps nya "Limited Editions" hela tiden.

Bästa Omegafans,
Om du någon gång vill äga en Speedy 005, så är mitt råd att planera in detta inköp inom de kommande två åren. Inte uttalat på något sätt från Omega att modellen ska förändras inom denna period. Men då Omegas avsikt att enbart ha inhouse så håller jag för troligt att även 005 får sig en uppdatering inom en i sak snar framtid.

Hoppas TS är införstådd med vad det kostar att serva en Rolex, han kommer att tappa hakan.
Med lite reservdelar och basservicen så kan fakturan lätt hamna på 17.000kr eller mer.

Oavsett Rolex eller Tissot så tröttnar du efter 14 dgr och då är det bättre att ligga ute med 10k istället
för 50k. Min egen erfarenhet av Rolex Submariner var att det var skräp som ständigt var trasigt och visade
fel tid och den var ständigt full av kondens vid fuktig väderlek, trots nya packningar,mm.

Köp istället en klocka som ligger i prisspannet så den kan kasseras efter 5-7 år när det blir dags för en omfattande ”Ockerservice” som skall generera mat på bordet för urmakaren hela året. Ju dyrare klocka desto dyrare service. och många x måste klockan skickas till andra städer då kompetensen certifieringen saknas i vissa butiker. Gör inte bort dig!

Senast redigerad av en moderator:
Jag tror du hade väldigt väldigt otur i sådana fall.

Det är möjligt, men faktum kvarstår angående astronomiska servicekostnader.
Det skulle aldrig falla mig in att köpa dyrare klockor än att de kan kasseras eller
säljas vidare efter 5-6 år när servicen med SALTADE ockerpriser närmar sig.

Ett hett tips till TS kolla först vad det kostar att serva din klocka och lägg sedan på +100%
eftersom det blir aktuellt med service om först 5-6 år då priserna har stigit ännu mer.

En Speedmaster är en fantastisk klocka som lätt blir en keeper i de flesta klocksamlingar, jag hade köpt en ny om jag hade fått ett bra pris hos en AD som även säljer Rolex och därigenom börjat bygga en ”relation” med just den ADn, tyvärr är det lite så det har blivit om man vill köpa en stålrolex till listpris.

Hoppas TS är införstådd med vad det kostar att serva en Rolex, han kommer att tappa hakan.
Med lite reservdelar och basservicen så kan fakturan lätt hamna på 17.000kr eller mer.

Oavsett Rolex eller Tissot så tröttnar du efter 14 dgr och då är det bättre att ligga ute med 10k istället
för 50k. Min egen erfarenhet av Rolex Submariner var att det var skräp som ständigt var trasigt och visade
fel tid.

Köp istället en klocka som ligger i prisspannet så den kan kastas efter 5-7 år när det blir dags för en omfattande ”Ockerservice” som skall generera mat på bordet för urmakaren hela året.
Byta reservdelar och en service för 17000:-(?) är dyrt, men att köpa ett par klockor i 10000-klassen och sen slänga är rimligt?

fel tid och den var ständigt full av kondens vid fuktig väderlek, trots nya packningar,mm.

Köp istället en klocka som ligger i prisspannet så den kan kastas efter 5-7 år när det blir dags för en omfattande ”Ockerservice” som skall generera mat på bordet för urmakaren hela året. Ju dyrare klocka desto dyrare service. och många x måste klockan skickas till andra städer då kompetensen certifieringen saknas i vissa butiker. Gör inte bort dig!
Vi pratar lyxvaror.
Trodde dem flesta var införstådda i att det inte är gratis varken att köpa eller äga....

Byta reservdelar och en service för 17000:-(?) är dyrt, men att köpa ett par klockor i 10000-klassen och sen slänga är rimligt?
Njae, det är väl kanske möjligt att kränga den vidare hos Blocket eller Tradera som ett ”GÖR DET SJÄLV” objekt.
Hellre det än att sitta fastlåst med den gamla klockan och en servicefaktura på ca 17.000kr.

Köp istället en klocka som ligger i prisspannet så den kan kastas efter 5-7 år när det blir dags för en omfattande ”Ockerservice” som skall generera mat på bordet för urmakaren hela året. Ju dyrare klocka desto dyrare service. och många x måste klockan skickas till andra städer då kompetensen certifieringen saknas i vissa butiker. Gör inte bort dig!

Låter snarare som otur. Har ägt fyra Rolex utan några som helst bekymmer. Att hänga ut ett märke bara för att du har haft bekymmer är ju bara löjligt. Dina tips ovan är ju inte direkt kloka. Slänga en klocka för 10k efter några år? Löjligt inlägg.

Vi pratar lyxvaror.
Trodde dem flesta var införstådda i att det inte är gratis varken att köpa eller äga....

Har du hört sagan om: ”KEJSARENS NYA KLÄDER” att serva en sketen klocka för 17.000kr eller dubbelt upp är fullständigt vansinne
i sin allra renaste form.

Har du hört sagan om: ”KEJSARENS NYA KLÄDER” att serva en sketen klocka för 17.000kr eller dubbelt upp är fullständigt vansinne
Ingen aning om vem eller vilken kejsares kläder du yrar om.

Osäker på om du trollar eller är allvarlig? Men det låter mest som att du bara ska köpa en billig Quartz.

Ang. Priset så är ju allting relativt..
Prova köp en Ferrari och se om den är lika billig att serva som en Toyota..

Vad du tycker är vansinne tycker ju någon annan är rimligt, det beror på vad man värdesätter,eller hur?
Hela denna hobbyn är ju egentligen fullständigt vansinne för dem flesta som inte hänger på detta forumet 😊

Ingen aning om vem eller vilken kejsares kläder du yrar om.

Osäker på om du trollar eller är allvarlig? Men det låter mest som att du bara ska köpa en billig Quartz.

Ang. Priset så är ju allting relativt..
Prova köp en Ferrari och se om den är lika billig att serva som en Toyota..

Vad du tycker är vansinne tycker ju någon annan är rimligt, det beror på vad man värdesätter,eller hur?
Hela denna hobbyn är ju egentligen fullständigt vansinne för dem flesta som inte hänger på detta forumet 😊

Min förhoppning är att TS tager sitt förnuft till fånga istället för att bli oerhört besviken.
Fråga grabbarna här på forumet om vilka servicekostnader de ligger ute med?
Tror de flesta av dem har begagnade klockor och när servicen gör sig påmind så säljs objektet vidare.
Eller så servas de hemma vid köksbordet med 5:56.

Låter som du haft ett väldigt stort ras på urverket eller att du blivit lurad att byta ut boett och länk etc. på klockan vid service. Jag har servat flera rolexar i varierande skick hos AD och independent urmakare och det har aldrig kostat över 8000.

Har du kvar serviceförslaget eller minns du vad som specificerades? Jag hade gärna sett vad som kostar 17 brak, måste vara byte av det mesta.

Låter som du haft ett väldigt stort ras på urverket eller att du blivit lurad att byta ut boett och länk etc. på klockan vid service. Jag har servat flera rolexar i varierande skick hos AD och independent urmakare och det har aldrig kostat över 8000.

Sorry, du har nog missat något avsnitt i tråden, jag har inte personligen betalt 17k för att serva min gamla Rolle, den skrotades
pga av rost i urverket förorsakat av kondens. Jag har aldrig lämnat in någon klocka ur min samling för service, förutom Garantiservce.
När mina klockor närmar sig 5-6 år så säljer jag dem innan behov av service.

17k.. då måste något rasat ordentligt. Då är det snarare tal om reparation än service..
Referens nedan från nymansur.com
A5AAFA86-78C1-42AD-8C38-30772790AE41.png

Tillbaka
Topp