• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Köpråd Rolex Submariner 5513

tomas o.

Breitling
Premiärinlägg för min del.

Jag är på jakt efter en Rolex 5513 från tidigt 70-tal och har noterat att det sökandet kräver betydligt mer expertis än vad jag är i närheten av. Så se detta inlägg som från en total novis på vintage, för en insatt finns säkert ytterligare svårigheter förutom de jag uppfattat.

För mig ter sig jakten på en fin 5513 skrämmande där det är långt ifrån är tillräckligt att hitta en modell som förefaller vara från rätt år. Efter det börjar det riktiga jobbet då man måste bedöma om visare/insert/urtavla/urverk/annat/ är från samma period. Till det kommer kommer poleringen som gärna ska vara professionellt gjord för att undvika en klocka som påminner om en vattenslipad sten. Och slutligen ska priset landa i något slags realistiskt område vilket för min del dessvärre omöjliggör militära versioner/NOS/Comex. Budgeten kan med tvekan sträcka sig till 100 000 kr men om allt känns rätt så kanske.

Så idealiskt vore att anlita en konsult som åtar sig allt ovanstående. Oklart dock om min budget tillåter det. Min budget tillåter troligtvis inte heller särskilt många flygresor för att titta på exemplar (vilket sannolikt även vore bortkastat givet min kunskapsnivå).

Ett spontant svar på ovanstående är säkerligen "läs på innan du köper". Jag håller helt med om det (och har definitivt läst en hel del) men det är lite för många detaljer och för mycket pengar för att jag helt ska lita på mitt eget omdöme.

Så mina första frågor är egentligen: vem kan man lita på om man inte har tillräcklig kunskap? Kan en auktionsfirmas beskrivning tas för sanning? Eller en trusted seller på Chrono?

En affär i Sverige kan ju lätt genomföras efter värdering hos urmakare, men svårare om det är på distans.

Så tacksam för input och egna erfarenheter!
 

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
Börja här: https://klocksnack.se/threads/rolex-submariner-5513-genom-tiderna.6090/

Du kan lita på ett fåtal personer på klocksnack, som besitter kompetensen att bedöma både skick och pris. Jag hade personligen varit skeptisk till chrono24, men det finns några handlare där som är bra på vintage.
Auktionshusen kör väl inte med särskilt mycket beskrivning, och det ligger på dig att göra bedömningen.

Du bör nog ställa dig frågan vart du vill landa i slutändan. Vill du pröjsa ordentligt för ett riktigt bra ex, eller vill du pröjsa lite mindre för ett något i ok bruksskick?
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Finns en väldigt fin till salu av Roy som tidigare postade på VRF. Han nickar 6263daytona på IG. Den är superbra och lär förmodligen kosta därefter. Han är dock bra att ha att göra med så absolut ingen fara att deala med.

Ett superexemplar kommer inte att gå att fynda så bli inte avskräckt av priset.

Lycka till!

IMG_2916.PNG
 

Aboynamedsue

Patek
2-Faktor
Börja som sagt med tråden som @vaniljglass länkade till. Då har du en bra grund att stå på när du söker vidare. Var beredd på att toppexen kostar mycket och många säljare prissätter okej exemplar i nivå med toppexen. Undvik gå på dessa minor.
Det bästa rådet har du själv lyckats med, nämligen att regga dig här på klocksnack och be om hjälp. Posta bilder/länkar på de klockor som fångar ditt intresse så kommer du få god hjälp. Det finns mycket kunskap här på forumet. Lycka till med jakten!

Bild på min 5513, från 1970. Långt ifrån ett toppex, men i trevligt bruksskick :)

1 - 22.jpg
 

DonDraper

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Med lite tid och vilja att lära sig kan man hyffsat snabbt få upp en kunskap över en speciell modell. Speciellt Rolex finns det mycket info om på diverse forum och sidor, ganska snabbt kan man med hjälp av dessa få en bra grundkunskap. Annars är det mycket trial and error som gäller! Kanske skall du börja med en eller flera "under tiden klockor" för att bli varm i kläderna innan du landar keepern. Här kommer mitt nytillskott från 67...
IMG_2482.JPG
 

Wboy

Panerai
Premiärinlägg för min del.

Jag är på jakt efter en Rolex 5513 från tidigt 70-tal och har noterat att det sökandet kräver betydligt mer expertis än vad jag är i närheten av. Så se detta inlägg som från en total novis på vintage, för en insatt finns säkert ytterligare svårigheter förutom de jag uppfattat.

För mig ter sig jakten på en fin 5513 skrämmande där det är långt ifrån är tillräckligt att hitta en modell som förefaller vara från rätt år. Efter det börjar det riktiga jobbet då man måste bedöma om visare/insert/urtavla/urverk/annat/ är från samma period. Till det kommer kommer poleringen som gärna ska vara professionellt gjord för att undvika en klocka som påminner om en vattenslipad sten. Och slutligen ska priset landa i något slags realistiskt område vilket för min del dessvärre omöjliggör militära versioner/NOS/Comex. Budgeten kan med tvekan sträcka sig till 100 000 kr men om allt känns rätt så kanske.

Så idealiskt vore att anlita en konsult som åtar sig allt ovanstående. Oklart dock om min budget tillåter det. Min budget tillåter troligtvis inte heller särskilt många flygresor för att titta på exemplar (vilket sannolikt även vore bortkastat givet min kunskapsnivå).

Ett spontant svar på ovanstående är säkerligen "läs på innan du köper". Jag håller helt med om det (och har definitivt läst en hel del) men det är lite för många detaljer och för mycket pengar för att jag helt ska lita på mitt eget omdöme.

Så mina första frågor är egentligen: vem kan man lita på om man inte har tillräcklig kunskap? Kan en auktionsfirmas beskrivning tas för sanning? Eller en trusted seller på Chrono?

En affär i Sverige kan ju lätt genomföras efter värdering hos urmakare, men svårare om det är på distans.

Så tacksam för input och egna erfarenheter!
Går lite i samma tankar inför årsklocka och/eller första vintage-pjäsen i samlingen. Inte specifikt 5513 utan lite olika ref från den tiden. Bollar gärna tankar och ångest kring detta prekära i-landsproblem. :)
 

fsdfsdf

Omega
Så idealiskt vore att anlita en konsult som åtar sig allt ovanstående.

Hej och välkommen!

De senaste klockorna jag köpt har jag hittat genom att sätta upp "alerts" i appen Watchrecon (finns även som webbsajt http://www.watchrecon.com/ ". Den trålar alla forum mm där klockor säljs och genom att exempelvis söka på "rolex 5513 1973" eller liknande får du då notifications när ett nytt exemplar kommer upp någonstans. Det gör att man inte behöver leta själv om och om igen utan har en "agent" som gör jobbet åt en och även får en realistisk bild av prisnivåer etc. Just nu har jag fem eller sex olika alerts som ligger och puttrar på olika framtida drömklockor. Gör att man båda lär sig lite varje dag samt har något kul att kika på när man får fem minuter över. Ett tips när du har gjort lite mer research och hittar dealers du gillar och litar på är även att sätta alerts på olika dealers namn så du får deras senaste utbud uppdaterat.

Även Chrono24 har alerts eller sparade sökningar - men där har jag personligen aldrig köpt något.
 

BCKSTRM

Rolex
Ett snabbt ord på frågan om man kan lita på en auktionsfirma. Du har alltid 2v returrätt vid svenska nätauktioner!
 

tomas o.

Breitling
Hej,
och tack för bra input!
Insikten om att Instagram är en marknadsplats verkar vara en bra väg mot fördärvet. Följer numera vintagehandlare i Europa och fick omgående sätta upp en ny klocka på den långsiktiga önskelistan: Omega Seamaster ref. 165014. Lade även upp en bevakning på 5513 på Watchrecon.

@vaniljglass Hur ser prisspannet ut, från ok bruksskick till riktigt bra ex? Jag har för skojs skull kollat förhört mig om priser på Milsubs och Comex och då handlar det ju om lite annat engagemang. Antar att mitt krav är bra bruksskick, dvs. en klocka som åldrats på ett värdigt sätt men som inte ska tillbringa tid i ett bankfack i väntan på stigande priser.

@Per jag skickade en förfrågan till Roy på Instagram, och tittade på VRF, men har inte fått svar och hittade inte uret. Finns det kvar och vad kostar det?

Jag har hittat en klocka på Chrono24 från rätt år, den har legat ute ett tag. Jag frågade efter fler bilder men fick inte de obligatoriska bilderna på referensnummer, serienummer och baksidan med årtal. Utifrån bilderna jag fick skulle jag säga att urtavlan ser rätt ut men att tecknen på polering är tydliga, både i blankhet och vid lug holes. Det blanka kan kanske vara en följd av belysningen men med tanke på att metallen nästan ser ut som krom så chansar jag på att det beror på något annat. Ändlänkarna verkar vara rätt för årtalet, åtminstone om jag förstått @max artikel rätt. Vridringen har jag svårt att uttala mig om den är från rätt tid eller utbytesex.

Så kort sagt tycker jag att urtavlan ser fin ut (tillräckligt för att jag skulle kunna slå till) men att den glänser lite väl mycket. Begärt pris är en bit in på 80 000 kr. Andra synpunkter? Missar jag något?

IMG_8349.JPG
IMG_8350.JPG


IMG_8348.JPG
IMG_8351.JPG
 

Bilagor

  • IMG_8345.JPG
    IMG_8345.JPG
    169 KB · Visningar: 28

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Den är gissningsvis såld tomas o. Kan tänka mig att han ville har kring 12-13k€ då han sällan är billigast på sina klockor. Brukar dock ha bra kvalitet.

Fokusera på boett, tavla och visare. Insert, länk mm är lättfixat om det är fel så tänk inte för mycket på sånt.

Vad är det för serial på den du postat? Den ser för mig lite trött ut I boetten. Inte direkt dålig men inte heller jättebra. Insertet ser dessutom fake ut och det är väl sällan ett bra tecken. :)
 

essGunnar

Audemars
2-Faktor
Den är gissningsvis såld tomas o. Kan tänka mig att han ville har kring 12-13k€ då han sällan är billigast på sina klockor. Brukar dock ha bra kvalitet.

Fokusera på boett, tavla och visare. Insert, länk mm är lättfixat om det är fel så tänk inte för mycket på sånt.

Vad är det för serial på den du postat? Den ser för mig lite trött ut I boetten. Inte direkt dålig men inte heller jättebra. Insertet ser dessutom fake ut och det är väl sällan ett bra tecken. :)
Vad ser du för tells på insertet?
 

Wboy

Panerai
Hej,
och tack för bra input!
Insikten om att Instagram är en marknadsplats verkar vara en bra väg mot fördärvet. Följer numera vintagehandlare i Europa och fick omgående sätta upp en ny klocka på den långsiktiga önskelistan: Omega Seamaster ref. 165014. Lade även upp en bevakning på 5513 på Watchrecon.

@vaniljglass Hur ser prisspannet ut, från ok bruksskick till riktigt bra ex? Jag har för skojs skull kollat förhört mig om priser på Milsubs och Comex och då handlar det ju om lite annat engagemang. Antar att mitt krav är bra bruksskick, dvs. en klocka som åldrats på ett värdigt sätt men som inte ska tillbringa tid i ett bankfack i väntan på stigande priser.

@Per jag skickade en förfrågan till Roy på Instagram, och tittade på VRF, men har inte fått svar och hittade inte uret. Finns det kvar och vad kostar det?

Jag har hittat en klocka på Chrono24 från rätt år, den har legat ute ett tag. Jag frågade efter fler bilder men fick inte de obligatoriska bilderna på referensnummer, serienummer och baksidan med årtal. Utifrån bilderna jag fick skulle jag säga att urtavlan ser rätt ut men att tecknen på polering är tydliga, både i blankhet och vid lug holes. Det blanka kan kanske vara en följd av belysningen men med tanke på att metallen nästan ser ut som krom så chansar jag på att det beror på något annat. Ändlänkarna verkar vara rätt för årtalet, åtminstone om jag förstått @max artikel rätt. Vridringen har jag svårt att uttala mig om den är från rätt tid eller utbytesex.

Så kort sagt tycker jag att urtavlan ser fin ut (tillräckligt för att jag skulle kunna slå till) men att den glänser lite väl mycket. Begärt pris är en bit in på 80 000 kr. Andra synpunkter? Missar jag något?

IMG_8349.JPG
IMG_8350.JPG


IMG_8348.JPG
IMG_8351.JPG
Kan du tipsa om lite bra pålitliga instagram-konton?
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Det är så jag tänkte min klocka skulle se ut om jag får tag i en urtavla med visare.
@Davvan har rätt. Lösa gilt-tavlor i hyfsat skick eller bättre säljs inte längre. Om de gör det så kommer de också att kosta mer än att sälja din klocka som den är och köpa en korrekt gilt-klocka. Ett alternativ om du nu har en kanonfin boett eller om klockan betyder mycket för dig är att köpa en komplett klocka och switcha över tavla och visare.

Det är lite som med stella-tavlor. Om någon sitter på bra tavlor löst så köper de numer hellre rätt klocka och får en korrekt dyr klocka snarare än att lämna över möjligheten till någon annan.

Sämre tavlor kan absolut hittas lösa men då är de ändå dyra och slutresulatatet blir ofta ändå dyrare än att bara sälja klockan och köpa motsvarande korrekt. Sorry..

Denna typ av projekt var betydligt enklare förr i tiden. Nu ska det mycket till om någon ska släppa en fin tavla. Ens till ett tokigt, tokigt överpris..
 
Topp