• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Rolex Submariner 5513 genom tiderna

max

Dancing Queen
Rolex Submariner 5513
Förord
Detta är en liten summering av Rolex 5513:s utveckling genom tiderna, observera att detta ej är något facit och att årtal och serienummer är ungefärliga! Serienummerintervallerna inkluderar hela Rolex sortiment, det är alltså inte en unik serie för 5513. Jag har försökt hålla informationen så faktaenlig som möjligt utan personliga åsikter även om de slunkit in här och var. Ser ni någon inkorrekt information eller har någon ytterligare information så är jag mycket tacksam om ni tillför denna i tråden så skall jag lägga till det i texten. Även bättre bilder uppskattas. Jag har exkluderat comex och militärversionerna men om någon känner för att bidra är ni välkomna även här!

Generellt om 5513
Rolex 5513 lanserades 1962 och tillhör Submarinerserien. 5513 har inget datum och den har kommit i en mängd olika konfigurationer, dock alltid med plexiglas. Rolex hade även en modell som hette 5512 vilket i stort sett var samma klocka med skillnaden att dess urverk är kronometercertifierat och att den har tillägget av texten ”superlative chromometer officially certified” på tavlan. Skall vi tala om med och utan datum så kom submariner med datum först 1965 (ref 1680) och vintagenördar hävdar därmed att det finns Submariner och så finns det Submariner med datum. Eftersom dessa dykarklockor mest används på land nu för tiden och ofta har datum så ser vissa dock att submariner har datum som "standard" men att det finns submariner ”no date”, en definitionsfråga men alltid rolig fakta när okunniga hävdar att Submariner skall ha datum.
Ok slut på babbel, låt oss gräva ner oss i 5513 och dess historia... eller vi börjar med lite tråkiga basfakta först.

Snabba fakta
  • Bredd (exkl krona): 40mm
  • Längd: 48mm (kan säkert variera lite)
  • Höjd: ca 15mm (varav ca 4mm är glas vilket gör att den känns lägre än många andra 15mm-klockor)
  • Bredd mellan luggarna(bandbredd): 20mm
  • Spring bars: artnr 23-9291. 2mm tjocka med 1,2mm ändar, längd ihoptryckta 19,6mm, längd utfjädrad ca 25mm (Observera att slitna luggar kan behöva större än original)
  • Glas: Plexiglas
  • Bezelilägg: Ytterdiameter 36,55mm, innerdiameter 30,30mm (samma storlek för 5513, 5512, 1665 och 1680)

GILT
Gilt på 5513 är lokaliserat till ungefär mellan serienummrena 76x,xxx fram till 1,6xx,xxx.
Gilt är definitionen för de 5513 som har Rolex skrivet med guld på tavlan.
5513_001.jpg

Det finns tre huvudkonfigurationer av Gilt och sedan några varianter av dessa.

Gilttavla med endast ”swiss” och spetsiga kronskydd (PCG)
År: 1962-1963
Serienummer: 76x xxx – 1 xxx xxx
Om vi börjar med den första versionen som tillverkades 1962-1963 så hade den spetsiga kronskydd ”pointed crown guards”, och endast ”swiss” på en tavla utan chapter ring. Detta är dock bara halva (om ens det) sanningen då de absolut första av dessa, alltså de som tillverkades 1962 mellan serienummer 76x,xxx och 1,xxx,xxx sägs ha baksidan från 5512 och även chapter ring. De är alltså byggda med en blandning av 5513 och 5512-delar.

Nåja åter till huvudparten som tillverkades 1963 och ni ser här ”swiss” i botten och minutstrecken som går ända ut till kanten utan chapter ring, ”swiss” finns både i guld och vit text.
5513_002.jpg

Och här ser ni de spetsiga kronskydden
5513_003.jpg
5513_004.jpg

Bildkälla
För att göra saken lite mer komplicerad finns det som sagt lite varianter
  • Med silverlinje under ”Oyster perpetual” (se bild 1)
  • Med linje under ”Submariner” (Se bild 2)
  • Utan linje
Som ni hör så han de med en hel del ändringar detta dryga första år som denna upplaga såldes. Här ser ni två fina exemplar, och som synes så har även guldfärgen ändrats under detta år (båda dessa är tillverkade 1963 och har tämligen nära serienummer).
5513_005.jpg


Gilttavla med ”Swiss T<25”
År: 1964
Serienummer: 1 1xx xxx – 1 5xx xxx
1964 så fasade de över till en ny bastavla, detta skedde någonstans runt 1,1xx,xxx men som ni kanske redan vet så finns det inga definitiva gränser mellan modeller från rolex.
Det som ändrats på tavlan är det lysande ämnet i indexen, man bytte från Radium till Tritium och därmed bytte man även från texten ”swiss” till ”Swiss T<25” på tavlan (mer om detta senare).
Caset fick även runda kronskydd och en chapter ring tog plats.
5513_006.jpg

Här ser ni även en jämförelse mellan de tidigare PCG mot de nya runda
5513_007.jpg


Gilttavla ”Bart Simpson” ”swiss T<25”
År: 1965 – 1966
Serienummer: 1 4xx xxx – 1 5xx xxx
1965 och fram till fjärde kvaralet av 1966 med serienummer upp till ca 1,5xx,xxx så tillverkade man en ny tavla med en något besynnerliga egenskap, vi börjar med en bild
5513_008.jpg

Den uppmärksamme såg att den vänstra, som kommer från en Bart simpson, har en rolexkrona som lättast kan beskrivas som överviktig.
Den tidigare tavlan fortsatte säljas parallellt med denna och den enda skillnaden är just kronan på tavlan. Men vi kan notera att 5513 även fick ett nytt urverk år 1965 då de bytte från det ärvda urverket 1530 till det nyutvecklade 1520.

Urverk
1962-1964(övergång 1965): 5513 fick ta över 5512:ans kaliber 1530 då de bytte till verket 1560. De slängde helt enkelt in samma urverk men struntade i att cosc-testa/kalibrera det. 1530 har en frekvens på 18000bph
5513_010.jpg


1964/5 byttes 1530 ut mot kaliber 1520 som har en frekvens på 19800bph, en riktig arbetshäst som hängde med ända till slutet. Det finns "17-jewels" versioner gjorda för USA-marknaden då de hade en extraskatt för klockor med fler (vet inte exakt mellan vilka år detta pågick), sen finns det även en 26-juvelersversion vilken är vanligare. Vid introduktionen så hade denna kaliber inte hackfunktion (att visarna stannar när man drar ut kronan), detta kom dock som en uppdatering av kalibern omkring 1967-1969.
5513_009.jpg


Meters first
År: 1966* - 1969 (Egentligen 1962, läs nedan)
Serienummer: 1 5xx xxx – 2 3xx xxx
Alla ovan nämnda Gilttavlor har meter först alltså texten "200m = 660ft" (istället för feet first med texten i omvänd ordning "660ft = 200m"). Men 1966 byttes guldtexten ut mot vit och tavlorna fick en matt svart färg, detta var omkring serienummer 1,500,000 och de tillverkades fram till 1969 och serienummer 2,3xx,xxx. Dessa tavlor brukar omnämnas som ”meters first”.
5513_047.jpg



År 1962 – 1970
En udda fågel dyker upp till och från under denna tidsperiod, extremt sällsynt men de finns faktiskt med ”explorer-tavla”. Som sagt ovanlig och jag tänker inte gå in vidare på den men här är en bild
5513_043.jpg
 

max

Dancing Queen
Feet first
År: 1969 – 1989
Serienummer: 2 3xx xxx – 8 5xx xxx
Vi har nu klättrat upp till 1969 och Rolex bytte nu till texten om djup till "660ft = 200m" och kallas ”feet first”. Rykten säger att det var pga expansionen i USA vilket i mina öron låter som en högst trolig förklaring. Denna textordning höll i sig ända till slutet 1989 men vi skall flika in lite versioner där emellan såklart.
5513_044.jpg


Twinlock- and Triplockkronor
Vi kan börja med en förändring som skedde 1972 då Rolex bytte ut ”twinlock”-kronorna mot ”Triplock”.
Twinlock var uppbyggda med två packningar, en på kronan och en på halsen.
5513_011.jpg

Triplock i sin tur hade tre packningar där en sitter i kronan och två i halsen.
5513_012.jpg


På denna bild ser ni dels att twinlockkronan inte har några prickar under rolexkronan vilket triplock har och dels ser man funktionen att även när kronan är utskruvad så är det två packningar som gör sitt bästa för att hålla väta ute.
5513_013.jpg


Några år senare så uppgraderade de triplock-kronan med en extra packning på utsidan, notera även att avfastningen längst ner på kronan är mycket kortare än på tidigare variant av triplock, därav är alltså även själva räfflorna på kronan längre.
Jag lyckas tyvärr inte få fatt på något årtal för denna övergång. De flesta 5513 är uppdaterade till denna nyaste variant vid någon service genom åren.
5513_014.jpg



Maxi-tavlor
Ok åter till ordningen och tavlor, 1976 så började nästa era det var nu de så kallade ”Maxi-dial” introducerades. Dessa är fortfarande ”feet first” men får en egen lite sektion för att den finns i hela fem versioner. Den gemensamma nämnaren och namnets ursprång är att lumeptrickarna är större än de tidigare tavlorna. De hade sålts på militärversioner osv tidigare men kom som sagt till konsumentmarknaden och 5513 först 1976.

MK I Maxi dial
År: 1976 – 1978
Serienummer: 5 xxx xxx – 5 60x 000
Som ni ser på bilden nedan så är lumeprickarna större, men även ”submariner” och ”660ft = 200m” har bytt teckensnitt och blivit lite tjockare än tidigare. Vi ser även att ”submariner” nu är kortare än texten ”660ft = 200m” och att de horisontala strecken på ”f” och ”t” sitter i samma höjd.
5513_015.jpg

5513_016.jpg


MK II Maxi dial
År: 1978 – 1981
Serienummer: 5 4xx xxx – 6 8xx xxx
Denna är näst intill samma tavla men ”Submariner” och ”660ft = 200m” har nu bytt plats och submariner står därmed överst. Rolexkronan är något lite smalare i botten men texten är näst intill samma som tidigare.
5513_017.jpg

5513_018.jpg

Bildkälla, bild tagen av maveric

MK III Maxi dial ”lollipop”
År: 1978 – 1981
Serienummer: 5 4xx xxx – 6 8xx xxx
Tredje versionen såldes samtidigt som andra versionen, på denna version så finner vi de största lumeprickarna i maxi-familjen, här ser vi tom att de sitter ihop med minutstrecken innanför. Då prickarna och strecken bildade en klubbliknande form så har denna tavla fått smeknamnet ”lollipop”. ”Submariner är något lite mindre än tidigare och ”660ft = 200m” är skrivet mer kursivt, vi har även tydligt öppna sexor och de horisontala strecken på ”f” och ”t” är inte längre i linje. Rolexkronan har fått en lite större bas igen.
5513_019.jpg

5513_020.jpg

Bildkälla, bild tagen av maurits

MK IV Maxi dial
År: 1981 – 1983
Serienummer: 6 7xx xxx – 7 92x xxx
Nu backar vi ett steg, jag sa aldrig att Rolex är konsekventa i någonting. Här har de i stort gått tillbaka samma typsnitt som MKII de horisontella strecken i ”f” och ”t” är åter i linje tex. Men det lättaste sättet att avgöra om det är en MK IV tycker jag är att titta på S:et i submariner, det ser nästan ut som ett bakvänt Z, vi har även den skillnaden att på MK II så är ”=”-tecknet rakt under ”A” i submariner, på MK IV är det dock förskjutet.
5513_021.jpg

5513_022.jpg

Bildkälla, bild tagen av clayton

MK V Maxi dial
År: 1983 – 1984
Serienummer: 7 85x xxx – 8 2xx xxx
Då är vi inne på den sista maxitavlan, en ganska liten serie men den är lätt att känna igen på att ”Submariner” för första gången är längre än ”660ft = 200m”. Låter helt enkelt bilderna tala
5513_023.jpg

5513_024.jpg

Bildkälla, bild tagen av clayton

Vitguldsindex
År 1984 – 1989
Serienummer: 8 2xx xxx – L 99x xxx
Sista generationen av 5513 hade ramar av vitt guld runt varje tritiumprick vilket sedan hållit i sig ut till de moderna subbarna. Dessa 5513 fick även en blank tavla (lackad). 5513 avlöstes av 14060 omkring 1989/1990.
5513_025.jpg

5513_026.jpg


Spider dial
Ibland ser vi något som folk benämner som ”spider dial”, det är så att Rolex hade problem med lacken på de första vitguldstavlorna. Problemet på 5513 var att lacken krackelerade och skapade ett spindelvävsliknande mönster, om detta är någon du gillar så bör du ha i åtanke att krackelering även kan leda till att flagor kan lossna med tiden. Anledningen till att jag inte satt något årtal på detta är att jag inte får ihop det hela, vissa påstår att det endast handlar om 8,2xx,xxx till 8,3xx,xxx men jag ser om och om annonser på spider dials med högre nummer. Högsta jag observerat är 9,3xx,xxx, dessa skulle såklart kunna vara ihopbyggen men eftersom det inte utgör något premium så får jag inte riktigt ihop det heller. Rolex hade fler problem med lack under hela 80-talet (se tex 16550 med cream dial, och alla sportrollar som fick lackade tavlor har haft spider-problemet) och jag lutar åt att detta är något som uppstår på vissa medans andra klarar sig utan problem.
Dessa krackeleringar kan vanligtvis bara ses från vissa vinklar, här ser ni bild på samma klocka från två olika vinklar
5513_027.jpg

5513_028.jpg
 

max

Dancing Queen
Bezel och ilägg
Bezeln på 5513 går att snurra åt båda hållen och den skall inte klicka, det sitter en friktionsfjäder (stor böjd bricka) vilken trycker upp och låser bezeln och man måste trycka ner bezeln för att rotera den.
Angående ilägg så la jag ner för länge sedan, det är en enda röra! Om någon har konkret information om när 5513 levererades med vilket bezelilägg så är ni hjärtligt välkomna att bidra!

Länkar
5513 har genom tiden sålts med fyra typer av länk

År 1962 – 1969
6636 ”flexlänk”, denna länk satt på de första 5513 och är en fjäderupphängd länk (se fjädrarna nedan), värt att notera är att dessa länkar inte började märkas med ”6636” omkring 1962 – 1963 och det finns därmed en chans att omärkta ex finns på de absolut första 5513. Ändlänkarna till dessa är nummer 80.
5513_029.jpg

5513_030.jpg

5513_031.jpg


År 1962 – 1969
Under samma period så såldes även länken 7206 med samma ändlänkar (80), länken är i stort sett samma som 6636 men utan den fjädrande funktionen. Det finns dock de som gjort om 7206 till fjädrande i samband med länkrenovering, men det är alltså inte original.
5513_032.jpg

5513_033.jpg


År 1970 – 1972
Under dessa år såldes en länk benämnd 9315 med ändbitarna 280, länken benämns som ”folded” vilket betyder att länkbitarna inte är solida utan är en metallplatta som är vikt (ni ser detta tydligt på närbilden nedan). Med dessa länkar kom även lås på viklåset och en dykarförlängning, en liten extra metallbit man kan fälla ut för att enkelt förlänga länken så den även passar utanpå en torr-/våtdräkt.
Observera att alla dessa länkar skall vara märkta både på länk och på ändlänk!
5513_034.jpg

5513_035.jpg

5513_036.jpg

5513_037.jpg


År 1972 – 1989
År 1972 så bytte Rolex ut 9315 till 93150 och ändlänkarna 580. Skillnaden mot tidigare är att denna länk nu har solida länkbitar.
5513_038.jpg

5513_039.jpg

5513_040.jpg

5513_041.jpg


Märkning av spänne
Uppe till höger på spännena så står det tillverkningsår och månad. På bilden här tex står det J6 vilket alltså ger tillverkning i Juni 1985. Hade det stått S J6 så hade det varit ett servicespänne.
5513_042.jpg

A = 1976
B = 1977
C or VC = 1978
D = 1979
E = 1980
F = 1981
G = 1982
H = 1983
I = 1984
J = 1985
K = 1986
L = 1987
M = 1988
N = 1989
O = 1990
P = 1991
Q = 1992
R = 1993
S eller T = 1994
W eller T = 1995
V = 1996
Z = 1997
U = 1998
X = 1999
AB = 2000
DE = 2001
DT = 2002
AD = 2003
CL = 2004
MA = 2005
OP = 2006
EO = 2007
PJ = 2008
PL or LT = 2009
RS = 2010

Lume

Radium – ”SWISS”
5513 hade som sagt märkningen ”swiss” längst ner på tavlan i början, detta betyder att lumefärgen på dessa bestod av Radium som är ett radioaktivt ämne. Fördelen med radium var att det alltid lös, du behövde mao inte ”ladda” lumen med solljus (UV-strålar) för att få den att lysa. Radium har en extremt lång halveringstid, upp till 1600år beroende på sammansättning. Vissa av dessa radiumklockor lyser alltså fortfarande! Radiumet blandades dock med Zinksulfid (och lite annat, den exakta sammansättningen lyckas jag inte hitta) så att man fick omkring 50-100ug Radium per gram lume. Denna Zinksulfid förstördes av Radiumets alfastrålar varvid lumens styrka avtog.
Som sagt fanns dessa ett knappt år så jag tänker inte gå in mer på detta, men det byttes iaf ut mot ett mindre radioaktivt ämne då många på fabikerna blev sjuka av radiumanvändandet. Ofta applicerades det för hand och penseln drogs av mot läpparna mellan strykningarna. Att svälja radium är som kanske bekant inte det mest nyttiga, dock är det ingen fara att ha en klocka med radium om du inte tänkt äta upp tavlan.
OBS: En parantes är att "SWISS" även användes av Rolex för Tritium mellan 1998 och 2000, så om du ser en vitguldstavla med "swiss" så är det alltså en servicetavla, 5513 har som sagt inte haft endast "swiss" sedan 1963.


Tritium – ”SWISS <T25”
Redan 1964 byttes Radium ut mot det mindre radioaktiva Tritium, här har vi dock en halveringstid på 12,33år vilket i praktiken betyder att den avtar i styrka fort och mer eller mindre kan dödförklaras efter ca 14år. ”<T25” betyder att det är mindre än 25mCi radioaktivitet i tavlan, varav det får vara max 5mCi per visare och 15mCi per tavla (inklusive bezelilägg).
Även Tritium blandades ut och i största del med Zinksulfid vilket precis som tidigare kan laddas upp av solljus men bryts ner och tappar effekt.
Kort sagt, om ni köper en 5513 så kommer den inte att lysa i mörkret!


Boett

Text mellan luggarna klockan 6
Alla 5513 har "Stainless steel" och ett serienummer ingraverat mellan luggarn klockan 6.
Jag har listat serienummer i texten ovan och det finns en mycket bra (mer komplett) lista på följande länk för att kunna avgöra ett ungefärligt tillverkningsår.
http://vintagerolexforum.info/vrf/index3.html
5513_048.jpg


Text mellan luggarna klockan 12
Mellan luggarna på motsatt sida från serienummret (alltså kl 12) har vi lite annan text, dels står där modellnummret men texten ovanför kan variera.
Fram till ung 1980 (serienummer 6 2XX XXX) stog det "Registered Design"
5513_060.jpg


Mellan 1980 och 1982 (6 2XX XXX - 7 0XX XXX) så stog det ingenting (förutom modellnummer såklart). Observera att "1":an i 5513 har fått en fot!
5513_061.jpg


Efter 1982 (efter 7 0XX XXX) så står det "Orig Rolex Design".
Jag ber om ursäkt för den dåliga iphonebilden! Taket på "3" i 5513 är fortfarande platt som på tidigare modeller, det är endast på bilden som det ser ut som annat. "1"ans fot är borta igen.
5513_062.jpg


Detta kan alltså indikera utbytescase om en tidig 5513 har "Orig Rolex Design" mellan luggarna.

Teckensnitt mellan luggarna
Samtliga 5513 har korta mittenstäck på alla "E"n! OM alla streck på "E" i texterna är lika långa så är det ett fake-case!
Observera att denna text är mycket liten och svår att fota! Som ni ser på bilden ovan så försvann taket på 3:an helt så om alla streck är lika långa, be eventuell säljare att ta en bild till så att du inte avfärdar en klocka pga ljusdistortion vid fotografering.
Här är ett korrekt case
5513_063.jpg


Plexiglas
Alla 5513 har som sagt plexiglas, dock har det funnits några olika varianter genom tiderna, vissa säger 3, andra 4 och vissa säger 5 versioner men de tre huvudglasen tänkte jag ta upp tills jag får bevis på att det finns fler. Alla dessa tre heter Tropic 19 i grunden men har givits smeknamn av entusiaster så att vi skall kunna hålla isär det hela någorlunda.
Fram till mitten av 70-talet så levererades 5513 med ett så kallat Tropic 19 Superdome, detta är avrundat hela vägen medans det som kom efter har mindre avrundning och tydligare kant. Denna variant kallas Tropic 19 Dome. Denna slutade enligt uppgift levereras under tidigt 80-tal och vad som kom efter är jag lite osäker på trots att det borde vara den lättaste att härleda. Men om jag tillåts spekulera så har jag två teorier, antingen så kom det vi nu kallar "serviceglas" som standard på dessa, alternativt så finns det ett fjärde glas här som är lite mer rundat än serviceglaset. Undersökning pågår.
Det tredje jag med säkerhet vet finns är det så kallat serviceglas vilket idag sätts i alla 5513 vid service.
Rolex benämner dessa serviceglas som T-25-19 nu för tiden där 25 betyder att det är ett serviceglas men min teori är som sagt att det var samma glas under 80-talet då klockorna var i produktion.
Anledningen till att de bytte från superdome till mindre och mindre domat sägs vara att de hade problem med att superdomen fick små sprickor lättare och därmed inte höll tätt, om man har en gammal 5513 och vill ha ett original superdome så bör man betänka att de inte tillverkats sedan 1970 och sedan legat på lager varvid vattentätheten troligtvis inte är på topp, det är dessutom extremt svårt att få tag på ett äkta superdome så risken att man köper ett falskt för dyra pengar är extremt stor. Om man ändå vill ha ett superdome på sin gamla 5513 så finns det folk som monterar Tropic 39, detta är såklart inte helt rätt och anledningen att jag tar upp det här är för att varna att de inte är exakt samma storlek, Tropic 19 har en ytterdiameter på 30,38mm medans Tropic 39 har en ytterdiameter på 30,46mm och risken för skador på glaset och därmed bristande vattentäthet när man pressar i det något för stora glaset finns.
Plexiglaset är en del av klockans vattentäthet och de allra flesta servade 5513 har idag T-25-19 monterade. Här kommer några bilder för att illustrera skillnaderna mellan modellerna
Tropic 19 Superdome
5513_050.jpg


Tropic 19 Dome
5513_051.jpg


Tropic 19 Normal (Tropic 25-19 service)
5513_052.jpg


Jämförelse
5513_053.jpg



Service
Alla klockor behöver service och för 5513 så brukar den allmänna regeln vara vart 6-7:e år för att hålla den i bra skick. En sak att tänka på dock är att ett mycket stort värde i dessa klockor är att tavla, visare och vridringsilägg är de som satt på klockan från fabrik. Om du har en 5513 bör du i mesta möjliga mån specifikt be urmakaren att inte byta ut dessa tre saker.
Servicepriset kan självklart variera men man brukar generellt räkna med 6000-8000kr.


Slutord
Det är allt jag kommer på, men en såhär lång text från en så spretig serie kan självklart innehålla faktafel och alla år/serienummer skall som sagt tas med en nypa salt då det inte finns några exakta gränser. Har du någon information att tillägga så får du mycket gärna framföra den i en post nedan med källa så skall jag infoga det i texten.


Källor:
http://rolex.watchprosite.com/show-forumpost/fi-732/pi-5604248/ti-829288/
http://www.kronometric.org/article/lume/#4.0
http://forums.watchuseek.com/f23/rolex-5513-pointed-crown-guards-138301.html
http://rolex.watchprosite.com/?show=forumpost&fi=732&pi=5444098&ti=808713
http://www.oysterworld.de/index.html
http://www.horologist.com/rolex_crown.htm
http://www.network54.com/Forum/207593/thread/1265238957/IS THIS 5513 A MAXI DIAL
http://forums.watchuseek.com/f23/rolex-5513-spider-web-dial-644705.html
http://www.network54.com/Forum/207673/thread/1289568536/1289740184/NOS ROLEX 9315 BRACELET WITH 280 ENDPIECES
http://www.chrono-shop.net
http://www.newturfers.com/vb/showthread.php?t=110
http://www.network54.com/Forum/207593/thread/1229096180/A miracle result on the Ref. 5513, Explorer Dial Rolex happend again-!-...
https://www.rolexforums.com/showthread.php?t=89104
http://www.watchcentre.com
https://www.rolexforums.com/showthread.php?t=173458
http://www.vintagehour.com/2011/07/...comparison-of-superdomes-domes-service-domes/
http://www.doubleredseadweller.com/...the-mayer-dial/registered-design-vs-orig.html
 

Hardy

Thug
Helt underbar läsning! kommer använda för att få fram info i framtiden!

helvette vilken klocka.
 
  • Like
Reactions: max

hejo

Brons
Hörrni forumpatroner nu är det bara att rätta sig i ledet och skapa en folder med Klassiska poster. Denna post skall
omedelbart placeras först i denna kategori.....
Tack för en utomordentligt grym post, hatten av !
Henrik
 
  • Like
Reactions: max
C

Crowolf

Guest
Jävlar Max! Grymmaste guiden för en 5513-fluktare som jag.:D

Tackar för den!
 
  • Like
Reactions: max

David

Bödeln
Har nu läst hela, är nog den mest kompletta sammanställningen jag sett, även om det precis som du påpekar (som alltid när det gäller Rolex) finns luckor och motsägelser. Riktigt bra jobbat!

Jag försökte mig på något liknande för min egen skull gällande 1675 för några år sedan, men gav upp.
 
  • Like
Reactions: max

max

Dancing Queen
Har nu läst hela, är nog den mest kompletta sammanställningen jag sett, även om det precis som du påpekar (som alltid när det gäller Rolex) finns luckor och motsägelser. Riktigt bra jobbat!

Jag försökte mig på något liknande för min egen skull gällande 1675 för några år sedan, men gav upp.
Du är hjärtligt välkommen att peka på luckor och motsägelser dels för att belysa dem och dels så att jag kan arbeta för att täppa igen så gott det går :)

Heheh förstår dig, har försökt sicksacka genom alla rykten, felinformation och rörig information i ett halvår i jakt på min egen klocka och sen för en månad sen när jag började med denhär texten så har jag slitit mitt hår dagligen för att försöka få ihop en historieberättelse med så korrekt och komplett information som möjligt. Desto djupare man gräver desto mer förvirring uppstår :D
 
Topp