Jag skulle testa Lavazza caffe espresso hela bönor, lätt att komma åt då det finns på välsorterade Ica.
Ett tips är att förvara bönorna i frysen och när du brutit förpackningen och brukar den, ställa den i väl sluten förpackning i kylen. Där står den svalt och mörkt vilket gör att de håller sig bättre. Din Wilfa duger gott till bryggmetoder, men till espresso skulle jag satsa på en kvarn som maler betydligt finare för att få ut maximalt av din Gaggia. Kvarnen är viktigare än maskinen skulle jag vilja påstå, dessutom vill du inte ha en kaffeuppsamlare på din espressokvarn eftersom det gör att vitsen med hemmamalt nästan försvinner! När det gäller bryggkaffe så skulle jag köra på en franskpress, den från Ikea duger gott. Ställ din Wilfa i mitten på filtermalning så borde du få ungefärlig malningsgrad, väg upp 7g kaffe/1,25 dl vatten du tänker brygga, förvärm pressen med hett vatten, häll ur vattnet och häll i ditt nymalda kaffe, koka upp vatten men låt inte vattnet koka för länge då det tappar syre, låt vattnet stå 30 sek så det uppnår ca 96 grader, häll i 1/4-1/3 av vattnet samt rör försiktigt om och låt stå 30 sek, häll på resterande vatten och sätt på locket utan att pressa, låt stå ytterligare 3,5 min och pressa sedan kaffet, drick och njut! Får du kaffe över så bör du hälla upp det i tex en termos så att det inte blir bittert. Till din filterbryggare skulle jag mala få finaste i din Wilfakvarn. Lycka till!
/Jazze