Cyklisten
Silver
Vad kul! Vad har du för kvarn? Jag använder i stort sett bara väldigt färskrostat kaffe till espresso (5-14 dagar) då det i stort sett är omöjligt att göra något vettigt med äldre bönor.Köpte en Rancilio igår. Fick inte riktigt till kaffet idag. Blev beskt. Ungefär hur mycket vätska kör du till en stor espresso? Körde halvkopp som jag brukar. Kan väl hänga på kaffet också. Tror det jag använder är för grovmalet. Lavazza Rossa.
Vad gäller mätning så är det i stort sett omöjligt att veta vad någon annan menar när den andra pratar volym pga att creman är så olika fyllig för olika kaffe. Istället är det smidigare att väga malda kaffet och sen väga färdig produkt. Jag brukar börja med cirka 18 gram in och 36 gram ut på 30 sekunder. Sen får man smaka sig fram och göra inställningar från det. Så skaffa en våg som kan visa ner till tiondelars gram.
Silvian mår även bra av lite extra utrymme mellan grupphuvud och kaffepuck vilket inte originalkorgen ger. Därför tycker jag att man ska byta ut den mot en 20 grams VST-korg.