• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Kaffe - Nördnivå

Denna tråd kan ju för FAAN inte ligga på sida 6!!!! Efter exempelvis "skäggvård", Skaldjursrestauranger i Göteborg" å Gud vet vad!!?? Skärpning!!
Fick hem lite smått å gott från Baristashopen igår..
Buena vista och Monsoon tänkte jag nog mest köra i Moccamastern. De andra två blir "helgkaffe" i Chemexkannan...
image.jpeg

Köp en Rancilio. Presterar likvärdigt med Gaggia men är dyrare = högre status.
Rancilio glassmaskin? Var hittar man en sådan? o_O

Är kaffenördar också glassnördar? Vilken kompressormaskin ska jag köpa? Gaggia eller Nemox?
Har varit på väg att köpa en Wilfa flera gånger när den varit riktigt billig på rea, men dragit mig för den låga effekten. Nu har de kommit med en ny modell som är lite större och med högre effekt, men tror ändå jag kommer köra på en Gaggia. Mindre bunke än Nemox men högre effekt borde göra att den fryser bättre och orkar röra om även om glassen blir lite för fast. Sedan vet jag inte vilken som är mest robust, tyst och hållbar av Nemox och Gaggia. Ska leta lite fler reviews.

Glass nörd? Inte direkt, men min Jura C5 var inne på hospital efter 4 år då hade den byggt 9990 koppar!

Vad kul! Vad har du för kvarn? Jag använder i stort sett bara väldigt färskrostat kaffe till espresso (5-14 dagar) då det i stort sett är omöjligt att göra något vettigt med äldre bönor.

Var får ni tag på så färskt kaffe?

Kan man förvara kaffet på något sätt för att hålla det färskt? Frysa?

Har också köpt på mig kombinationen Silvia/Rocky (kaffets SKX) och passade på att beställa lite bönor, men det är alltså dömt att misslyckas?

Silvian mår även bra av lite extra utrymme mellan grupphuvud och kaffepuck vilket inte originalkorgen ger. Därför tycker jag att man ska byta ut den mot en 20 grams VST-korg.

Vad bidrar det extra utrymmet med? Vad gör det för processen liksom?

Jävligt lätt att få till det efter att ha plöjt ett par forumtrådar och ett fåtal testskott, bra nybörjarmaskin.

Några tips på läsning som gör att man kan komma igång och få till en hyffsad kopp i närtid?

Var får ni tag på så färskt kaffe?

Kan man förvara kaffet på något sätt för att hålla det färskt? Frysa?

Har också köpt på mig kombinationen Silvia/Rocky (kaffets SKX) och passade på att beställa lite bönor, men det är alltså dömt att misslyckas?

Vad bidrar det extra utrymmet med? Vad gör det för processen liksom?

Några tips på läsning som gör att man kan komma igång och få till en hyffsad kopp i närtid?
Bra köp!
http://www.riktigtkaffe.se finns forumtrådar så det räcker och lite till, har dock ingen konkret tråd att rekommendera men det finns säkert flera kom-igång-trådar. Sen kollade jag en del youtube, sök på typ "rancilio silvia tutorial" så får du upp en drös. Själv har jag lagt mig på en mentalt frisk nivå så det finns så klart mycket mer kunskap för den som vill men för att få en bra kopp kommer man långt med att helt enkelt köra ungefär rätt extraktionstid, en bra böna och bra utrustning (vilket du har).
Till vardags kör jag garant ekologiska espressobönor från willys/hemköp, en böna som fått bra betyg i förhållande till pris.

Själv har jag lagt mig på en mentalt frisk nivå...

Tack för input! Hänger runt lite på just riktigtkaffe för att läsa på lite.

...och det du skriver tror jag är viktigt att inse. Det är lätt att få en skev bild när man läser för mycket. Man får snabbt uppfattningen att bara det bästa duger...men det går ju faktiskt att läsa av tiden på annat än en Patek också! :)

Funderar på att ta nästa steg från min Wilfa kvarn och Moccamaster.
Har varit lite inne på en Silvia och Rocky kombo men tycker det verkar lite omständligt .
Hur lång tid tar det att få fram en kaffe på morgon samt rengöring?

Vad rekommenderas annars att införskaffa?

Senast redigerad av en moderator:
kör delonghi maskin, dock används den inte så mycket tyvärr...

hade jag köpt idag hade jag nog tittat på denna? Nemox

http://www.best-of-italy.com/en-sek...aschinen-64/gelatissimo-exclusive-667308.html

Det blir löjlgt gott ialla fall och du kan göra kvalitetsglass utan fejk...

image.jpeg
image.jpeg

Är det något speciellt du inte gillar med Delonghi eftersom du skulle välja Nemox om du köpt idag? Jag velar nämligen mellan Delonghi ICK 6000 och Nemox Gelatissimo Exclusive.

Det blev en Nemox här!
image.jpeg

Härligt! :) Kört mycket? Orkar den driva när glassen börjar stelna? Låter den mycket? :)

Härligt! :) Kört mycket? Orkar den driva när glassen börjar stelna? Låter den mycket? :)
Det har redan blivit ett par satser! Det man ser på bilden är faktiskt vegansk jordgubbsglass till en kollega som vägrar äta kött. Mandelmjölk, puréade jordgubbar, dadlar och sirap - blev sjukt gott! Men inte lika gott som när man gör gräddglass förstås!

Maskinen går till den inte orkar mer, men då är glassen nästan för hård.

Ja, den låter ganska mycket... Har man matbordet i köket kan man inte ha den på samtidigt som man sitter och äter.

Sugen på en ny automatisk kaffemaskin.
För länge sedan hade jag under många år en Rancilio Silvia, vilken ersattes av en Nespresso kapselmaskin som jag nu börjar bli lite trött på.
Någon som har några bra tips?

Är absolut ingen nörd på kaffe. Kokar för närvarande kaffet i en perkulator, men nu ska jag flytta å behöver en egen kokare.

Har kikat på moccamaster, men vet inte vilken modell som anses vara bäst. Vad är
Fördelar/nackdelar med de olika modellerna?

:D

Har ni några förbättringstips?
Köpte nyligen en moccamaster så det är väl ett steg åt rätt riktning.
Arvid nordqvist kaffe?

Är absolut ingen nörd på kaffe. Kokar för närvarande kaffet i en perkulator, men nu ska jag flytta å behöver en egen kokare.

Har kikat på moccamaster, men vet inte vilken modell som anses vara bäst. Vad är
Fördelar/nackdelar med de olika modellerna?

:D

Sno med perkulatorn, en inkörd perkulator är fan inte att leka med... :)

Kan inte svara på vilken som är bäst men jag ångrar att jag inte köpte en Moccamaster med termos istället för en glasbehållare som värms upp på platta. Kaffet smakar bränt väldigt snabbt med min maskin trots att jag dragit ner värmen på plattan. Har denna: https://www.kitchenone.se/produkt/m...?faerg=34931&gclid=CIztj8nzoM4CFSgMcwodlhYKJw

För de som har Moccamasters så kan det kanske vara intressant att kolla på klippet nedan, det är väl i princip samma steg som om man brygger manuellt i en Chemex eller liknande. Hela grejen med att den sköter sig själv försvinner ju iom detta, men vill man försöka få bättre kaffe så :)

Ingen nörd på långa vägar, men behöver hjälp!
Ska flytta hemifrån och börja plugga och behöver därför en bra kaffemaskin för kaffepulver... Har en kapselmaskin, men det känns sådär faktiskt.

Vilken är den bästa pulverkaffebryggaren som finns?

Ska flytta hemifrån och börja plugga och behöver därför en bra kaffemaskin för kaffepulver... Har en kapselmaskin, men det känns sådär faktiskt.

Bryggare? Varmvatten från kranen bara och hoppas på att där är krut i varmvattenberedaren.

Bryggare? Varmvatten från kranen bara och hoppas på att där är krut i varmvattenberedaren.

Varmvatten ifrån kranen? Ja, om man vill ha i sig koppar, nickel och kanske även lite bly så är det ju en lysande idé. :rolleyes:

Alltså en vanlig bryggare för färdigmalet kaffe? :) Moccamaster tycker jag är överlägset bäst. Skaffa en kvarn och brygg på nymalda färska bönor, det gör mer för smaken än själva bryggaren.

Varmvatten ifrån kranen? Ja, om man vill ha i sig koppar, nickel och kanske även lite bly så är det ju en lysande idé. :rolleyes:

Alltså en vanlig bryggare för färdigmalet kaffe? :) Moccamaster tycker jag är överlägset bäst. Skaffa en kvarn och brygg på nymalda färska bönor, det gör mer för smaken än själva bryggaren.
Så en Moccamaster och en kvarn är den ultimata uppsättningen?

Om du ska ha en traditionell bryggare ja. Sedan finns det ju många andra sätt att brygga. Aeropress och Chemex droppbrygg ger bra kaffe. Grunden i alla bryggsätt är ändå bra bönor och kvarn. Sedan behöver inte bra bönor betyda att man beställer specialkaffe som rostades en kvart innan försäljning. :) Det finns bra bönor som inte kostar massor och som är lättillgängliga. Jag får grym espresso från Musetti som säljs på Willys.

För en som inte är extremt nördig med kaffet så är det nog mer än tillräckligt, jag anser att det som gör mest skillnad är kvarnen och att man då maler innan bryggningen. Sen finns det såklart andra lösningar som gör det bättre men som kräver lite mer manuellt arbete, men det kommer man till sen om man nu vill gå vidare i nörderiet :)

Håller med Sledger om att man inte behöver göra det så avancerat med bönor, räcker gott och väl att köpa det som finns på affärn.

Sno med perkulatorn, en inkörd perkulator är fan inte att leka med... :)

Kan inte svara på vilken som är bäst men jag ångrar att jag inte köpte en Moccamaster med termos istället för en glasbehållare som värms upp på platta. Kaffet smakar bränt väldigt snabbt med min maskin trots att jag dragit ner värmen på plattan. Har denna: https://www.kitchenone.se/produkt/m...?faerg=34931&gclid=CIztj8nzoM4CFSgMcwodlhYKJw

För de som har Moccamasters så kan det kanske vara intressant att kolla på klippet nedan, det är väl i princip samma steg som om man brygger manuellt i en Chemex eller liknande. Hela grejen med att den sköter sig själv försvinner ju iom detta, men vill man försöka få bättre kaffe så :)

Är inte ens i närheten av denna nivå men använde mig idag utav en del av de tekniker som han utför.
Dricker kaffe dagligen men på grundnivå. Använder mig utav en mockamaster och dricker färdigmalet kaffe, oftast skånerost/arvid nordqvist EKO. (Har pitchat en kaffekvarn till sambon men hon delar inte intresset av en riktig kopp.)

Så dagens kopp bryggdes på följande vis:
4,5 koppar vatten, 0,5 kopp till blötning utav filter.
4x7g kaffe.
Vid bryggning så rörde jag om en del i filtret (utan tidtagning) och fick till den platta packningen utav kaffet när det runnit igenom.
Resultat: överraskande bra, bad sambon smaka och hon tyckte det smakade mer beskt och starkt.. Jag själv tyckte mig känna ett mycket smakrikare kaffe.

Tillbaka
Topp