• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Kaffe - Nördnivå

D

Deleted member 1154

Guest
Okej, vi börjar med att mäta upp 24 gram kaffe.
IMG_1385.jpg

IMG_1376.jpg


Nollar vågen och börjar tillsätta vatten.
IMG_1379.jpg

IMG_1380.jpg


Bra så!
IMG_1382.jpg


Mm-hmm!
IMG_1383.jpg


Så där. Skål!
IMG_1386.jpg
Världsklass, Kalita wave är väldigt bra, tycker det funkar bäst med etiopiska bönor!
 
  • Like
Reactions: san

Golbica

Omega
Senast ändrad:

ZQT

The Banker
2-Faktor
tack för tipset!
Läste någonstans att det har varit problem med moccamasters när man ska bruka max 2 koppar, att det liksom blir tevatten istället. stämmer det?

sen undrar jag vilket färdig malt kaffe ni rekommenderar om man bor i västra götaland? (har förstått att det har att göra med vilket vatten man har i regionen)

tack på förhand

Beror på modellen. Jag har ngn med semi-dropp-stopp så om jag gör få koppar så stänger jag droppet initialt för att sen ha semi-dropp så det hinner ta åt sig ordentligt. Funkar väldigt bra
 

RicVin

Dirty Grandpa
Forumpersonal
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
OT (men klockrelaterat): riktigt snygg BoR-länk! Var kan man köpa? Skulle vara bra med en vettig länk till PADI när jag tröttnar på NATO.
Just denna är från Yobokies. Fick hjälp att beställa denna av en annan forummedlem så jag är lite osäker på exakt hur man gör :)
 

Golbica

Omega
Vad för kaffe ska jag köpa färdigt malt om jag bor i Göteborg? Zoegas funkar bäst i Skåne har jag hört då dom har hårt vatten där, i gbg området är det mjukt vatten som jag förstått det och det smakar olika tkr jag..
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Vad för kaffe ska jag köpa färdigt malt om jag bor i Göteborg? Zoegas funkar bäst i Skåne har jag hört då dom har hårt vatten där, i gbg området är det mjukt vatten som jag förstått det och det smakar olika tkr jag..
Inget, köp en bra kvarn och färdiga bönor så får du alltid färskt gott kaffe. Om du nu insisterar kan ett bra kaffeaffär mala färdiga bönor. Säg till vilken teknik du använder så du får rätt malningsgrad.
 

beardedpeareater

Cartier
2-Faktor
Köpte en DeLonghi ECAM 21.117 S, en automatisk espressomaskin med manuell mjölkskummare, funkar bra, älskar den so far.. nu kommer folk säkert skjuta mig, men jag köpte bönor ifrån espressohouse, de kör en blandad variant på 3 olika bönor som jag själv upplever som god, har kvarnen på 2,5-3,0 och de blir en shysst crema.

är det någon som sitter på en grym espressomix som funkar extra bra till cappuccino? (dricker nästan enbart cappuccino), vore tacksam för svar från någon riktig jävla böntorsk! :D
 
Senast ändrad:

Scipio

Patek
2-Faktor
Köpte en DiLonghi automatisk espressomaskin med manuell mjölkskummare, funkar bra, älskar den so far.. nu kommer folk säkert skjuta mig, men jag köpte bönor ifrån espressohouse, de kör en blandad variant på 3 olika bönor som jag själv upplever som god, har kvarnen på 2,5-3,0 och de blir en shysst crema.

är det någon som sitter på en grym espressomix som funkar extra bra till cappuccino? (dricker nästan enbart cappuccino), vore tacksam för svar från någon riktig jävla böntorsk! :D
Grattis till en ny kaffemaskin. Jag vet inget om den modellen så jag utelämnar den. Prova dig gärna fram till den godaste cappuccinon, men de finaste fruktigaste kaffesorterna slår inte igenom om du har i mjölk. Sök kaffesorter med enbart arabicabönor. Robustabönor har mycket italiensk mustighet och hög koffeinhalt, men blandas i för att den är billig.
 
Senast ändrad:

beardedpeareater

Cartier
2-Faktor
Köpte nya bönor från Kahls, 100% Arabica..
bad dem att ordna en cappuccino åt mig och det smakade gott, men fan tycker bönorna är lite för oljiga att ha i kvarnen.. lite för hårt rostade?

IMG_20180104_162045.jpg
 

Tactical trader

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
När man ändå är uppe och nattsuddar så får man bjuda på min Line Up:
Bryggare: Cuisinox Roma 6 koppars
Kvarn: Zassenhaus Santiago Mahogany
Förvaring: BRCC Airtight Container (med magnet strip i bak för aktuell sort/datum)
Bönor: Just nu BRCC AK samt JB
Platta: Fristående Steba Slim 2000W induktion.
1516066704949-94849273.jpg
1516066750682821642469.jpg
1516066805129-2016097864.jpg
1516066850553-1858610985.jpg
15160668606571177921525.jpg
1516066875248-207230601.jpg
 

vlm1978

Cartier
När man ändå är uppe och nattsuddar så får man bjuda på min Line Up:
Bryggare: Cuisinox Roma 6 koppars
Kvarn: Zassenhaus Santiago Mahogany
Förvaring: BRCC Airtight Container (med magnet strip i bak för aktuell sort/datum)
Bönor: Just nu BRCC AK samt JB
Platta: Fristående Steba Slim 2000W induktion.
1516066704949-94849273.jpg
1516066750682821642469.jpg
1516066805129-2016097864.jpg
1516066850553-1858610985.jpg
15160668606571177921525.jpg
1516066875248-207230601.jpg

Varför köra en separat platta? Varför inte ordinarie häll eller spis?
 
Möjligen varit uppe för diskussion innan men hur bör man tänka vad gäller elektrisk vs manuell kvarn, några preferenser eller tips?

Har moccamaster om det spelar roll. Helt ny på detta område :)
 
Senast ändrad:

Tactical trader

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Möjligen varit uppe för diskussion innan men hur bör man tänka vad gäller elektrisk och manuell kvarn, några preferenser eller tips?

Har moccamaster om det spelar roll. Helt ny på detta område :)

Absolut finns det det.
1.Vilket malverk vill du ha? Dom två stora typerna ärBlad eller Burr grinder.
*Blad- Hackar mer, kan bli ojämn storlek på malningen men är billigare. Inget jag personligen rekommenderar.
*Burr - Är två koner med "piggar" på som maler kaffet. Blir jämt och fint. Bäst val enligt mig.
2. Keramiskt eller stål material i ett Burr verk? Åsikterna går isär. Många vill ha keramiskt för att undvika att värme lagringen i ett stålverk påverkar kaffet. Ett stålverk är i stort sätt outslitligt och maler riktigt fint. Jag har provat båda och föredrar stål.

3. Elektrisk eller manuell? Hur mycket vill du kunna mala åt gången? Har du tid att handmala? (1-2 min för 6 koppar förhand) Jag gillar känslan i handmalet.
4. Hur många valmöjligheter behöver du i malningen, en och samma eller stor variation (brygg, press, espresso osv)
5. Reservdelar och garanti? Priser och tillgång.
6. Budget?

Jag har själv 3st som jag haft i olika tider, zassenhaus santiago, och är mycket nöjd med. 25 års garanti på verken (stål burr) tar ca 6 koppar åtgången och gränslös inställning av finhet. ca 1000-1500kr
Elektriskt rekommenderar jag Baratza Virtuoso 586 ca 2500kr

Hoppas det gav någon insikt :)

Mvh
M
 
Absolut finns det det.
1.Vilket malverk vill du ha? Dom två stora typerna ärBlad eller Burr grinder.
*Blad- Hackar mer, kan bli ojämn storlek på malningen men är billigare. Inget jag personligen rekommenderar.
*Burr - Är två koner med "piggar" på som maler kaffet. Blir jämt och fint. Bäst val enligt mig.
2. Keramiskt eller stål material i ett Burr verk? Åsikterna går isär. Många vill ha keramiskt för att undvika att värme lagringen i ett stålverk påverkar kaffet. Ett stålverk är i stort sätt outslitligt och maler riktigt fint. Jag har provat båda och föredrar stål.

3. Elektrisk eller manuell? Hur mycket vill du kunna mala åt gången? Har du tid att handmala? (1-2 min för 6 koppar förhand) Jag gillar känslan i handmalet.
4. Hur många valmöjligheter behöver du i malningen, en och samma eller stor variation (brygg, press, espresso osv)
5. Reservdelar och garanti? Priser och tillgång.
6. Budget?

Jag har själv 3st som jag haft i olika tider, zassenhaus santiago, och är mycket nöjd med. 25 års garanti på verken (stål burr) tar ca 6 koppar åtgången och gränslös inställning av finhet. ca 1000-1500kr
Elektriskt rekommenderar jag Baratza Virtuoso 586 ca 2500kr

Hoppas det gav någon insikt :)

Mvh
M
Tack för genomgången!

Pust tänker jag, alla beslut men i nuläget är det endast för brygg och inte så stora mängder, gör väl +5 koppar 3-5 ggr/år tror jag :) är ju en viss charm i manuellt (som med klockor).
Då det är nytt för mig och jag inte direkt önskar slänga iväg en massa pengar tänker jag mig en ganska låg budget men vill ändå ha något hyfsat så klart. Vad får man för tex 500 kr?

Kan tänka mig att uppgradera senare om det är så att man verkligen går igång och använder det. Men vis av erfarenhet ska jag inte gå all-in direkt :D men vill ju inte ha skräp som ger en felaktig bild heller som sagt
 
Topp