• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Kaffe - Nördnivå

Tactical trader

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Tack för genomgången!

Pust tänker jag, alla beslut men i nuläget är det endast för brygg och inte så stora mängder, gör väl +5 koppar 3-5 ggr/år tror jag :) är ju en viss charm i manuellt (som med klockor).
Då det är nytt för mig och jag inte direkt önskar slänga iväg en massa pengar tänker jag mig en ganska låg budget men vill ändå ha något hyfsat så klart. Vad får man för tex 500 kr?

Kan tänka mig att uppgradera senare om det är så att man verkligen går igång och använder det. Men vis av erfarenhet ska jag inte gå all-in direkt :D men vill ju inte ha skräp som ger en felaktig bild heller som sagt

Glömde att citera =)
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Hmmm men en manuell maler väl också? Är ju ett par keramiska stenar som bönorna mals mellan liksom, inte som att man stöter i en mortel?
Förlåt, jag generaliserade, men har det inte hänt något häpnadsväckande på de sista åren stämmer det rätt bra, men som vanligt ska man undvika det billigaste och det dyraste. Med krossa menade jag inte bokstavligt utan mer det som händer när en kvarn mal ojämnt.
 

Tactical trader

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Förlåt, jag generaliserade, men har det inte hänt något häpnadsväckande på de sista åren stämmer det rätt bra, men som vanligt ska man undvika det billigaste och det dyraste. Med krossa menade jag inte bokstavligt utan mer det som händer när en kvarn mal ojämnt.

Ja i rätt prisklass får man hyggligt "malet" i dem flesta kategorier.....utom blad tycker jag
 

Hellebring

Cartier
Förlåt, jag generaliserade, men har det inte hänt något häpnadsväckande på de sista åren stämmer det rätt bra, men som vanligt ska man undvika det billigaste och det dyraste. Med krossa menade jag inte bokstavligt utan mer det som händer när en kvarn mal ojämnt.
Ah, jag tänkte att jag inte alls fattade där ett tag. Vet ju att billiga elektriska typ hackar istället för att mala så tänkte att jag kanske totalmissat något med manuella :)
 

Isodor

Audemars
Kört en del Johan & Nyström, framförallt FTO espresso.

Har svårt att gå till andra espressobönor efter det, tyckte Mauro smakade OK innan men nu känns det som skit?

Någon med tips på andra espressorostningar än Johan & Nyström som är prisvärda? Blir ca 400kr/månad i bara bönor när sportar Johan/Nyström..
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Kört en del Johan & Nyström, framförallt FTO espresso.

Har svårt att gå till andra espressobönor efter det, tyckte Mauro smakade OK innan men nu känns det som skit?

Någon med tips på andra espressorostningar än Johan & Nyström som är prisvärda? Blir ca 400kr/månad i bara bönor när sportar Johan/Nyström..
Har du provat Sibyllans?
 

Stil

Omega
Vi kommer att få in en helautomatisk espressomaskin på kontoret inom kort. Min fråga till experterna här är följande: Vilka kaffebönor ska man välja för att både espresso och en vanlig kopp kaffe ska bli så bra som möjligt på samma batch bönor? Tänker att espresso kräver väldigt mörkrostat medan en vanlig kopp kanske tål en lägre rostningsgrad. Hur gör ni? Frågan kanske har dykt upp tidigare.
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Vi kommer att få in en helautomatisk espressomaskin på kontoret inom kort. Min fråga till experterna här är följande: Vilka kaffebönor ska man välja för att både espresso och en vanlig kopp kaffe ska bli så bra som möjligt på samma batch bönor? Tänker att espresso kräver väldigt mörkrostat medan en vanlig kopp kanske tål en lägre rostningsgrad. Hur gör ni? Frågan kanske har dykt upp tidigare.
Det finns säkert de som tänker annorlunda men det som gör kaffe lämplig till en espresso är malningsgraden, inte rostningen. Däremot smakar en espresso mycket och då vill man gärna ha en kaffeböna av bra kvalite och som är hyfsat nyrostad. Personligen vill jag ha 100% arabicabönor och ingen inblandning av robusta. Det är nästan bara johan&nyström som anger rostningsdag, de mindre nogräknade anger sista förbrukningsdag. Kaffe är känsligare än vin så det är avgörande eftersom kaffe tappar doft och smak för varje dag. Snabbast sker tappet på malet kaffe medan rostade klarar sig längre. Kaffets kvalite och gott vatten är viktigast.
 

Stil

Omega
Det finns säkert de som tänker annorlunda men det som gör kaffe lämplig till en espresso är malningsgraden, inte rostningen. Däremot smakar en espresso mycket och då vill man gärna ha en kaffeböna av bra kvalite och som är hyfsat nyrostad. Personligen vill jag ha 100% arabicabönor och ingen inblandning av robusta. Det är nästan bara johan&nyström som anger rostningsdag, de mindre nogräknade anger sista förbrukningsdag. Kaffe är känsligare än vin så det är avgörande eftersom kaffe tappar doft och smak för varje dag. Snabbast sker tappet på malet kaffe medan rostade klarar sig längre. Kaffets kvalite och gott vatten är viktigast.
Tack för ett bra svar. Misstänkte att malningsgraden (som maskinen sköter) spelar in. Får hitta ett nymalet J&N på 100% arabica med en tilltalande rostningsgrad och testa därifrån. Själv är jag mer för rund/fyllig med inslag av kakao än komplexa smaker med inslag av fruktsyra.
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Tack för ett bra svar. Misstänkte att malningsgraden (som maskinen sköter) spelar in. Får hitta ett nymalet J&N på 100% arabica med en tilltalande rostningsgrad och testa därifrån. Själv är jag mer för rund/fyllig med inslag av kakao än komplexa smaker med inslag av fruktsyra.
Det är en fröjd att gå till j&n och få en espresso som de lyckats plocka ur all fruktighet ur. Gör man det själv i en egen espressomaskin måste tryck, malningsgrad och tiden det tar för vattnet att pressas genom kaffepucken var perfekt för att lyckas. Kaffe som smakar åt chokladhållet är enklare och fungerar bättre till vardags och är också oftast billigare. Det är svårt för producenterna att presentera kaffe på rätt sätt, eftersom de flesta associerar en espresso med Italien, där det ofta finns 15-20% robusta i för att få till en kraftig smak. Robusta har mycket högre koffeinhalt, smakar inte så gott, men är billigt och växer som ogräs så många blandar upp arabica med robusta för att tjäna lite mer. Det låter som ni får gott kaffe på kontoret snart.
 
Har nu funderat på det här med kvarn och inser att även om jag gärna skulle ha en elektrisk råder det total platsbrist i köket för den typ av maskin. Manuella verkar ju lite mindre och skulle nog kunna pressas in i något överskåp men är osäker på hur jobbigt det egentligen är att mala med dessa!? Tänker att jag gör antingen 2 koppar till MM eller en kopp med aeropress en eller ett par ggr i veckan.

Vid behov av mer kaffe får jag hålla kvar vid klassiska färdigmalda för stunden känner jag.
Kikat på dessa i så fall:
http://www.baristashopen.se/kaffe/k...s-manuell-exklusiv-kvarn-i-rostfritt-stal.php
Alt:
http://www.baristashopen.se/kaffe/k...erton-manuell-kvarn-med-keramiskt-malverk.php
 

Stil

Omega
Det är en fröjd att gå till j&n och få en espresso som de lyckats plocka ur all fruktighet ur. Gör man det själv i en egen espressomaskin måste tryck, malningsgrad och tiden det tar för vattnet att pressas genom kaffepucken var perfekt för att lyckas. Kaffe som smakar åt chokladhållet är enklare och fungerar bättre till vardags och är också oftast billigare. Det är svårt för producenterna att presentera kaffe på rätt sätt, eftersom de flesta associerar en espresso med Italien, där det ofta finns 15-20% robusta i för att få till en kraftig smak. Robusta har mycket högre koffeinhalt, smakar inte så gott, men är billigt och växer som ogräs så många blandar upp arabica med robusta för att tjäna lite mer. Det låter som ni får gott kaffe på kontoret snart.
Har testat en del hantverksmässigt kaffe, intuitivt så låter det du säger fullt logiskt. Har inte provat J&N ännu så det blir spännande.
Tack igen, återkommer om resultatet :).
 

tossefar

Cartier
Har nu funderat på det här med kvarn och inser att även om jag gärna skulle ha en elektrisk råder det total platsbrist i köket för den typ av maskin. Manuella verkar ju lite mindre och skulle nog kunna pressas in i något överskåp men är osäker på hur jobbigt det egentligen är att mala med dessa!? Tänker att jag gör antingen 2 koppar till MM eller en kopp med aeropress en eller ett par ggr i veckan.

Vid behov av mer kaffe får jag hålla kvar vid klassiska färdigmalda för stunden känner jag.
Kikat på dessa i så fall:
http://www.baristashopen.se/kaffe/k...s-manuell-exklusiv-kvarn-i-rostfritt-stal.php
Alt:
http://www.baristashopen.se/kaffe/k...erton-manuell-kvarn-med-keramiskt-malverk.php
Jag har den första av dem och tycker inte att det är särskilt jobbigt. Dessutom är det en smart behållare för det malda kaffet.
 

Hellebring

Cartier
Har nu funderat på det här med kvarn och inser att även om jag gärna skulle ha en elektrisk råder det total platsbrist i köket för den typ av maskin. Manuella verkar ju lite mindre och skulle nog kunna pressas in i något överskåp men är osäker på hur jobbigt det egentligen är att mala med dessa!? Tänker att jag gör antingen 2 koppar till MM eller en kopp med aeropress en eller ett par ggr i veckan.

Vid behov av mer kaffe får jag hålla kvar vid klassiska färdigmalda för stunden känner jag.
Kikat på dessa i så fall:
http://www.baristashopen.se/kaffe/k...s-manuell-exklusiv-kvarn-i-rostfritt-stal.php
Alt:
http://www.baristashopen.se/kaffe/k...erton-manuell-kvarn-med-keramiskt-malverk.php
Jag har den undre av dem och använder den varje dag. Inte alls jobbigt och tar inte lång tid. Skall du bara mala för nån kopp eller två, precis som jag, funkar den utmärkt :)

Edit: Jag kör press eller aeropress. En kopp för mig är vad bodum kallar tre koppar så om du kör småkoppar så går det att mala för rätt många koppar ganska fort.
 
Jag har den första av dem och tycker inte att det är särskilt jobbigt. Dessutom är det en smart behållare för det malda kaffet.

Jag har den undre av dem och använder den varje dag. Inte alls jobbigt och tar inte lång tid. Skall du bara mala för nån kopp eller två, precis som jag, funkar den utmärkt :)

Edit: Jag kör press eller aeropress. En kopp för mig är vad bodum kallar tre koppar så om du kör småkoppar så går det att mala för rätt många koppar ganska fort.
Kanon då går jag nog på den linjen också och testar. Då ska man bara bestämma vilken av dem. Den första är ju snygg men läst mycket positivt om den undre :)
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Har nu funderat på det här med kvarn och inser att även om jag gärna skulle ha en elektrisk råder det total platsbrist i köket för den typ av maskin. Manuella verkar ju lite mindre och skulle nog kunna pressas in i något överskåp men är osäker på hur jobbigt det egentligen är att mala med dessa!? Tänker att jag gör antingen 2 koppar till MM eller en kopp med aeropress en eller ett par ggr i veckan.

Vid behov av mer kaffe får jag hålla kvar vid klassiska färdigmalda för stunden känner jag.
Kikat på dessa i så fall:
http://www.baristashopen.se/kaffe/k...s-manuell-exklusiv-kvarn-i-rostfritt-stal.php
Alt:
http://www.baristashopen.se/kaffe/k...erton-manuell-kvarn-med-keramiskt-malverk.php
Om jag saknade utrymme för en kaffekvarn, skulle jag struntat i att köpa en. Det går ju att beställa en påse nymalet kaffe också. Det är gott det också men håller inte lika länge, men man kan köpa oftare.
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Så hellre köpa nymalt än att köra med manuell kvarn enligt dig alltså?
Nja, min poäng var mer på att en kaffekvarn inte är något måste. Det går alldeles utmärkt att köpa bra kaffe som mals anpassat till den tillagningsmetod man ska använda. T ex mal de kaffe finare om det ska användas till att göra espresso, grövre till bryggkaffe och ännu grövre till en presso. Jag ville bara lägga fokus på att det är en lyxpryl som man klarar sig utan. Jag håller med dig om att hellre köpa bra nymalet kaffe i mindre mängd än att mala själv i en dålig kvarn.
 
Senast ändrad:

RobertD

Ingenting
2-Faktor
Tips på vettig automatisk kaffe/espresso-maskin? Dvs sån med bönor i. Som alternativ till Nespresso-bryggare.
 

Tactical trader

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Har nu funderat på det här med kvarn och inser att även om jag gärna skulle ha en elektrisk råder det total platsbrist i köket för den typ av maskin. Manuella verkar ju lite mindre och skulle nog kunna pressas in i något överskåp men är osäker på hur jobbigt det egentligen är att mala med dessa!? Tänker att jag gör antingen 2 koppar till MM eller en kopp med aeropress en eller ett par ggr i veckan.

Vid behov av mer kaffe får jag hålla kvar vid klassiska färdigmalda för stunden känner jag.
Kikat på dessa i så fall:
http://www.baristashopen.se/kaffe/k...s-manuell-exklusiv-kvarn-i-rostfritt-stal.php
Alt:
http://www.baristashopen.se/kaffe/k...erton-manuell-kvarn-med-keramiskt-malverk.php
Det är lätt och fröjdefullt att mala, jag maler själv ca 6 gånger per dygn, har en i bilen, ett Travel kit, en i sovrummet och en i köket och en i båten.... kontentan är att plats finns. Tipset är att ha den framme..dom är snygga, om man kan. Och det går fort och är trevligt.
Samt smaken förbättras så otroligt mycket av den snabba logistiken mellan malning och bryggning.
Hoppas du hittade något som passade.
Mvh
M
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Tips på vettig automatisk kaffe/espresso-maskin? Dvs sån med bönor i. Som alternativ till Nespresso-bryggare.
Om det är en genuin maskin att göra en god espresso med hantverkskänsla så rekommenderar jag Ascasio Dream från Barcelona. Jag har en själv och den är riktigt bra. Att den är snygg ingår i priset. Ascaso Dream kostar ca 7000 kr så den är dyr men håller i många många år och kan servas om de skulle behövas.

Manuell espressomaskin av respekt för att en espresso är ett hantverk

A.jpeg


Presso
Är det en riktigt god kopp kaffe man är ute efter och tycker det är spännande med att byta genuina kaffesorter i bland så är en Pressokanna med kvarn svårslaget. Enkelt och snabbt att tillaga, nymalet ger bästa smak. Ekonomiskt ger hållbarheten i kaffebönan och noll svinn mest för pengarna. Vill man att det ska bli dyrt köper man dyra selected-bönor, men det räcker för min del med att göra det ibland. Allt som jag rekommendar här använder jag själv och har gjort i 15 år oavbrutet. Nespressobryggare går bort för att det är dyrt, man blir inlåst till deras kaffe och kaffet smakar artificiellt.

Bodums pressobryggasre Kenya är deras enklaste och bästa. Den kostar 249 kr för en kanna som rymmer åtta koppar.
https://www.bodum.com/se/en/1784-01
1788-se-001.jpg


Bra kaffekvarn för 2000 kr
Min Ascaso kaffekvarn är nu inne på sitt tolfte år och den känns fortfarande som den gjorde när den var ny.https://bagarenochkocken.se/koksmas...JuWybnhAgppv89NMTqxnFcIoo5AezLt0aAsLDEALw_wcB
23766_022bdf021a5b9e39124b6a09f976fa3f.jpg

Låt dig väl smaka!
 
Topp