• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Kaffe - Nördnivå

Uppdatering nu 2 veckor efter att jag råkade köpa min maskin. De allra första espressona jag gjorde var katastrof. Trodde man siktade på 25s från det att kaffet börjat rinna. Resultat: det smakade riktigt tråkigt.

Sakta men säkert har jag börjat vänja mig vid backflush, rätt mängd kaffe, lite finare malning och att jag skall pressa lite hårdare än jag trott med tampern - surprise - kaffet har blivit mycket gott och fick lite fylligare nästan kakao-aktig mustig smak som jag gillar. Märkte även att mjölkskummande generellt blev mycket bättre i mindre kanna 0,35L jämfört med 0,6L.

En fråga: Någon som kör med "calibrated tamper" som automatiskt pressar rätt tyngd? Är lite småsugen på att köpa mig en sådan även om den som man fick till Rocket-maskinen såklart duger.

Senast ändrad:
Uppdatering nu 2 veckor efter att jag råkade köpa min maskin. De allra första espressona jag gjorde var katastrof. Trodde man siktade på 25s från det att kaffet börjat rinna. Resultat: det smakade riktigt tråkigt.

Sakta men säkert har jag börjat vänja mig vid backflush, rätt mängd kaffe, lite finare malning och att jag skall pressa lite hårdare än jag trott med tampern - surprise - kaffet har blivit mycket gott och fick lite fylligare nästan kakao-aktig mustig smak som jag gillar. Märkte även att mjölkskummande generellt blev mycket bättre i mindre kanna 0,35L jämfört med 0,6L.

En fråga: Någon som kör med "calibrated tamper" som automatiskt pressar rätt tyngd? Är lite småsugen på att köpa mig en sådan även om den som man fick till Rocket-maskinen såklart duger.
Kul att det går bra för dig!

Vanligtvis brukar det vara svårare att skumma lite än mycket mjölk, såvida du fyller kannorna till där pipen börjar. Mer mjölk ger ju mer tid att jobba innan den blir för varm, men det är ju kanon om du får det bra med lillkannan.

Har själv inte en en sån tamper, men har oxå varit sugen. Skönt att kunna utesluta en variabel när man byter kaffe och malningsgrader.

Har tröttnat på kaffemaskinen på jobbet. Jag är ingen finsmakare så, men vad har jag för alternativ om jag vill göra mig en normalt bra kopp kaffe på enklast möjliga sätt? Dvs utan att det tar massa tid och genererar massa disk osv. Aeropress? Vet dock inte om jag orkar hålla på och mala själv, är det meningslöst med färdigmalet?

Alltså, kaffefjomperi.... nä.

Kaffe görs effektivast i en Moccamaster, i med lite ÅkeAhlqvists ”Svea”, rinner igenom på två min. Klart. Bryggs vid 93 grader.

1000ggr goare än Gevalia och ngn 69-graders Philipsbryggare för 295:-

Mala bönor, bajs-kaffe från ngn mård eller maskiner som skall skötas som bebisar - nej tack.

Aldrig någonsin fått ngt som ens med god vilja kan kallas Kaffe ur maskiner, såna där med små ampuller i. Ren dynga alltihop.
Kan dock känna respekt för de som rostar själva, mal och kör kittel...

Har tröttnat på kaffemaskinen på jobbet. Jag är ingen finsmakare så, men vad har jag för alternativ om jag vill göra mig en normalt bra kopp kaffe på enklast möjliga sätt? Dvs utan att det tar massa tid och genererar massa disk osv. Aeropress? Vet dock inte om jag orkar hålla på och mala själv, är det meningslöst med färdigmalet?
https://www.indiegogo.com/projects/pakt-coffee-kit-complete-travel-brewing-system#/ Så kan du få en vettig kopp kaffe på resor också!

Cool grej men känns lite overkill. Vattenkokare har jag tillgängligt till exempel. För resor är den ju perfekt men reser sällan på det sättet.
Då ska jag ge dig ett tips.
Helt sjuk bra bryggmetod.
Enormt bra extrahering i stor volym vatten och stabil temperatur.
Bodum Bistro / French Press.:)
Simpel, billig men svårslagen bryggmetod!

Exempelvis:
https://www.clasohlson.com/se/Kaffe...mLdgFIZFgsPyTJUjUOzs1tTRFMkF6wNkaAqcuEALw_wcB

Aeropress är nice, men betydligt omständigare, och precis som du själv är inne på, nymalt krävs för att det ska vara någon idé.

Kaffe görs effektivast i en Moccamaster, i med lite ÅkeAhlqvists ”Svea”, rinner igenom på två min. Klart. Bryggs vid 93 grader.

Mala bönor, bajs-kaffe från ngn mård eller maskiner som skall skötas som bebisar - nej tack.

Aldrig någonsin fått ngt som ens med god vilja kan kallas Kaffe ur maskiner, såna där med små ampuller i. Ren dynga alltihop.
Känns kanske som fel tråd att lägga en nedlåtande kommentar på folk som håller kaffe väldigt högt. Kaffe är ett extremt fint hantverk hela vägen från att odla tills att bönerna mals och sedan bryggs, så om hantverket inte är något för dig så förstår jag inte ens varför du gick in på en tråd där namnet är "Kaffe - Nördnivå"?

När vår gamla kaffekokare gick sönder körde vi i typ 1 års tid på en tratt för 39kr från Clas Ohlson och en vanlig vattenkokare. Bryggde nog fan bättre kaffe än moccamastern vi skaffade till sist...
Ja, jag har allt från press till coldbrew till pourover till espressomaskin, och allt har sin plats. Men jag har inte riktigt varit något större fan av bryggare, för mig så tar det bort lite av kärleken till det hela! :)

Precis som det där klockfjomperiet. Tiden ses effektivast på mobilen. Klocka för flera tusen som måste servas och daltas med - nej tack! Eller..? ;)

Ett trick med Moccamastern som jag tycker gör väsentlig skillnad oavsett vilka bönor man kör är att blöta filtret först, låta kaffet dränkas i vatten som man låter rinna ner i vasken efter en halv minut och sen att röra om i filtret när typ halva mängden vatten har passerat. Om man nu vill nörda till moccabryggandet lite!

Mjo, lutar nog åt en aeropress. Smidig och lätt att rengöra vilket gillas. Även om jag iaf till en början kommer köra färdigmalt så blir det ju till skillnad från maskinj*veln iaf kaffe. Något förslag på färdigmalt kaffe att börja med?
Jag tycker aeropress slår en kopp bryggkaffe alla dagar, oavsett om det är färskmalet eller färdigmalet.
Du kan ju också gå till någon kaffebutik och köpa böner och be dom mala det i lagom malningsgrad som passar aeropress.

Dricker inte kaffe, men sambon vill ha en mjölkskummare. Vi hade en sunk-variant tidigare som gick sönder efter ett halvår, så något av bättre kvalitét. Hon använder Moccamaster nu, men vill ibland ha krämigt på. Inget dyrt 2 500-kronors, men gärna runt 1 000 kr. Tips mottages tacksamt!

Allright det kan jag förstå :)
Som jag förstår det har 962 alla funktioner som står med på den där guiden @Arvis la upp här ovan. Dvs skillnaden är väl att 952 saknar droppstoppet?
Jag har pensionerat min gamla espressomaskin men suget har återvänt och efter att ha kört med Nespresso som jag sålde/donerade för något år sedan har det nu blivit en manuell maskin från
La Pavoni som jag sneglat lite på. Har förstått att det är lite meck att få in snitsen men när manligt sig är det svårslaget kaffe, precis som i Italien
21D86807-C8C3-41EE-8CBB-BE520A427F9C.jpeg

Kanske inget man har till många gäster men då får mockamastern leverera.

Senast ändrad:
Jag har pensionerat min gamla espressomaskin men suget har återvänt och efter att ha kört med Nespresso som jag sålde/donerade för något år sedan har det nu blivit en manuell maskin från
La Pavoni som jag sneglat lite på. Har förstått att det är lite meck att få in snitsen men när manligt sig är det svårslaget kaffe, precis som i Italien

Stilig!
Vad kör du för bönor?

Klassiker. Det där är hantverk! Varför utesluta variabeln med vattentrycket liksom...:angel:

Klassiker. Det där är hantverk! Varför utesluta variabeln med vattentrycket liksom...:angel:

Jag tycker det är klurigt nog med halv-manuell. Men man kan inte sticka under stol med att en La Pavoni är löjligt snygg.

...lite som en snygg klocka. Tiden har man på telefonen. Och espresso kan man ju alltid köpa. :)

Hej! Sjukt roligt med en helmanuell pjäs, kör själv en cafelat robot(hel, hel manuell). Ska du köra den med kvarn eller färdigmalet kaffe? Vet inte hur porterfiltret ser ut men om korgen inte är trycksatt tror jag att färdigköpt och färdigmalt(från typ ica) kan bli lite knivigt. Lycka till och välkommen till ytterligare ett kostsamt och mysigt träsk :)

Hej! Sjukt roligt med en helmanuell pjäs, kör själv en cafelat robot(hel, hel manuell). Ska du köra den med kvarn eller färdigmalet kaffe? Vet inte hur porterfiltret ser ut men om korgen inte är trycksatt tror jag att färdigköpt och färdigmalt(från typ ica) kan bli lite knivigt. Lycka till och välkommen till ytterligare ett kostsamt och mysigt träsk :)
Vi får se hur det går, kanske återfinns den på köp och sälj snart. Men kaffet ska tydligen vara riktigt riktigt finmalet, ska se vad jag hittar

Vi får se hur det går, kanske återfinns den på köp och sälj snart. Men kaffet ska tydligen vara riktigt riktigt finmalet, ska se vad jag hittar
Ge den ett försök, sjukt kul när man väl får till det! Jo finmalet ska det vara, lite beroende på korg men det är främst kaffet som står för motståndet. Vill du inte köra kvarn rekommenderar jag en sväng till närmsta rosteri/barista shop(typ johan & nyström) och få malet kaffe där. Det så kallade "espresso malet" från lokala grossisten kommer driva dig till fördärvet. Förutsatt att det inte medföljer en trycksatt korg som bidrar till motståndet, då kan det funka ok.

Ge den ett försök, sjukt kul när man väl får till det! Jo finmalet ska det vara, lite beroende på korg men det är främst kaffet som står för motståndet. Vill du inte köra kvarn rekommenderar jag en sväng till närmsta rosteri/barista shop(typ johan & nyström) och få malet kaffe där. Det så kallade "espresso malet" från lokala grossisten kommer driva dig till fördärvet. Förutsatt att det inte medföljer en trycksatt korg som bidrar till motståndet, då kan det funka ok.
Tack, ska se vad som kommer med, återkommer med bilder

finns massor med tutorials och tips på espresso och cappuccinoextraktions på youtube, tror jag har lärt mig hälften bara på att kolla där.. sen finns det 1-2 forum för kaffenörderi, en levermachine som margarinkungen har kräver lite finess, men gör också sjuk extraktion om allt går rätt.. bra kvarn och färska bönor är alltid a och o :)
köper mig nog 500g gringo imorgon till min älskade maskin <3

Så, nu är aeropressen provkörd. Blev alldeles för klent. Tyckte jag doserade som det brukar anvisas. Hur brukar ni köra? Körde nu lite mer än en (typ en och en fjärdedels) aeropress-skopa med kaffe (färdigmalt) och sedan vatten upp till nr 4 på röret. Fick väl dra i en minut eller så innan jag pressade långsamt. Vad borde jag börja med att ändra? Kaffet är nog malt som vanligt bryggkaffe ungefär skulle jag säga.

Så, nu är aeropressen provkörd. Blev alldeles för klent. Tyckte jag doserade som det brukar anvisas. Hur brukar ni köra? Körde nu lite mer än en (typ en och en fjärdedels) aeropress-skopa med kaffe (färdigmalt) och sedan vatten upp till nr 4 på röret. Fick väl dra i en minut eller så innan jag pressade långsamt. Vad borde jag börja med att ändra? Kaffet är nog malt som vanligt bryggkaffe ungefär skulle jag säga.

Kör det här receptet för aeropress, lite finare än bryggmalet. Sedan :
  • 15-17 gram kaffe.
  • 250gram vatten
  • Dra i 1 min 15sec

Tillbaka
Topp