• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Kaffe - Nördnivå

Mythos

Omega
Jag tycker att du ska hålla doseringen som du har den, kanske kliva upp max 2-3g, men mala finare. Graderingen på den kvarnen är verkligen gripen ur luften. Jag kör just nu J&N Sumatra Gayo och kvarnen inställd på sista S:et i Aeropress. Den med lilla strecket under. Blooma kaffet kan även hjälpa dig få fram lite mer smak.

Nytt försök imorse, betydligt bättre resultat! Malningsgrad enligt ditt tips, och ökade kaffemängden till 31 gram med 0,5 liter vatten. Fick då en bryggtid på cirka 5 minuter. Är det ok? Jag ska testa "blomming" nästa gång. :)
 

SpejsMan

Rolex
Pledge Member
2-Faktor
Nytt försök imorse, betydligt bättre resultat! Malningsgrad enligt ditt tips, och ökade kaffemängden till 31 gram med 0,5 liter vatten. Fick då en bryggtid på cirka 5 minuter. Är det ok? Jag ska testa "blomming" nästa gång. :)
Kul!
5 min är helt ok. Mycket mer vill du nog inte ha däremot, så maler du finare, bloomar eller gör fler koppar så får du nog öka dropstoppen till fullt öppen. Man får testa sig fram lite för varje nytt kaffe man testar för att hitta en sweet spot man gillar är min erfarenhet. Oftast handlar det bara om ett klick eller två på kvarnen när man hittat rätt.
 
Tur jag är ledig några dagar nu och hoppas den tittar in snart för jag kommer behöva läsa på massor tror jag. Brukar inte ens brygga vanligt kaffe själv.

Köpte en kvarn (Macap R M2M) som borde vara duglig hoppas jag. Återstår att se om mitt nästa besök i tråden innehåller massa svordomar.
 

time2catch

Cartier
Friends Of KS
2-Faktor
Hej!
Är ganska så ny inom espressovärlden men satan vad det finns att lära sig för att få till den perfekta morgonshoten.
Fick dessa två ( ja jag hade önskat mig det :angel:) utrustningar till att börja med. Delonghi Dedica 685 och en malkvarn Graef 702. Supernöjd för en amatör som jag.
Svinkul att få leka lite barista, men impar än så länge inte på någon med fula latte-arten. Som alla säger, övning ger färdighet.
Ställa in på rätt malningsgrad på bönorna, lagom hårt press ~15 kg med tamper och försök att få 25-sekunders bryggtid för espresson.
Gör om gör rätt, ta tid.
 

zippan

Audemars
Friends Of KS
2-Faktor
Inte så nördigt eller kanske coolt. Svära I kyrkan. Kanske.

Jag har en kapselmaskin från Nespresso, en liten med de 'vanliga' små kapslarna. Inte riktigt hittat espressokapslar från Nespresso själva som jag verkligen gillar. Närmast har deras 'Ristretto' kommit och är den jag tänkte köpa igen. Finns några till som är OK.

Jag gillar när det är lite syrligt, fruktigt men ändå krämigt och starkt.
Dricker kanske max 4 koppar i veckan.

Tips på andra espressokapsel tillverkare som är kompatibla som smakar typ som jag vill ha det?
 
Senast ändrad:

Isodor

Audemars
Inte så nördigt eller kanske coolt. Svära I kyrkan. Kanske.

Jag har en kapselmaskin från Nespresso, en liten med de 'vanliga' små kapslarna. Inte riktigt hittat espressokapslar från Nespresso själva som jag verkligen gillar. Närmast har deras 'Ristretto' kommit och är den jag tänkte köpa igen. Finns några till som är OK.

Jag gillar när det är lite syrligt, fruktigt men ändå krämigt och starkt.
Dricker kanske max 4 koppar i veckan.

Tips på andra espressokapsel tillverkare som är kompatibla som smakar typ som jag vill ha det?

Mina favoriter: Indriya (grön), Kazaar (mörkblå)

Sedan utan inbördes:
Arpeggio (lila)
Ristretto (svart)
Dharkan (metallturkos)
 

zippan

Audemars
Friends Of KS
2-Faktor
Mina favoriter: Indriya (grön), Kazaar (mörkblå)

Sedan utan inbördes:
Arpeggio (lila)
Ristretto (svart)
Dharkan (metallturkos)
Jag har provat alla. Ristretto är ganska god. Arpeggio ok. Resten inte något att skriva hem om.

Beställde ett gäng olika från L'OR. Får se om de är bättre.
 

beardedpeareater

Cartier
2-Faktor
På tal om inget.. (kaffe)
köpte ett kg Lavazza för några dagar sedan, inte supercrema men en liten avstickare.. jävlar vad gott kaffe, och vilken crema, gyllenbrun, lite rostfärg!
tyvär hittade jag inte något rostningsdatum på påsen..
hade velat köpa nyrostat Lavazza... någom som sitter på info?
 
Senast ändrad:

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
På tal om inget.. (kaffe)
köpte ett kg Lavazza för några dagar sedan, inte supercrema men en liten avstickare.. jävlar vad gott kaffe, och vilken crema, gyllenbrun, lite rostfärg!
tyvär hittade jag inte något rostningsdatum på påsen..
hade velat köpa nyrostat Lavazza... någom som hitter på info?

Har hållit mig från att köp också pga att jag aldrig hittar rostningsdatum. Synd att de inte märker påsarna.
 

SpejsMan

Rolex
Pledge Member
2-Faktor
Har hållit mig från att köp också pga att jag aldrig hittar rostningsdatum. Synd att de inte märker påsarna.
Oftast står ett Bäst före, och så får man jobba utifrån det. De billiga bönorna jag brukar köpa är färska då BF är närmare ett år framöver, så ser jag att det bara är sex månader kvar så inväntar jag ny leverans.
 

beardedpeareater

Cartier
2-Faktor
Oftast står ett Bäst före, och så får man jobba utifrån det. De billiga bönorna jag brukar köpa är färska då BF är närmare ett år framöver, så ser jag att det bara är sex månader kvar så inväntar jag ny leverans.
om jag ska vara ärlig hittade jag inte ens ett sådant datum, men ska beställa på nätet och maila innan jag lägger order, brukar vilja ha bönor som är rostade 1-3 veckor ifrån att de jag köper
 

Triumf

Rolex
2-Faktor
Känner mig precis som att jag ska skriva ett "Hej jag är ny i klockvärden och vill ha en klocka för mellan 5-10 k. vad ska jag köpa?"-inlägg. :D
Just nu har jag en kapselhistoria hemma samt en gammal perkulator. Dels har jag inte haft något intresse, sen är jag den enda här hemma som dricker kaffe så något vidare sug på att lägga någon större summa pengar på diverse kaffemaskiner har varit liten.

Jag har egentligen två önskemål, som förmodligen skär sig. Dels skulle jag behöva en maskin som kan leverera när man har gäster. Det som känts drygt tidigare med kapselmaskinen tex, förutom att smaken varit sådär, är ju att förste man hunnit dricka upp sin kopp innan siste man hunnit få sin.
Sedan skulle jag vilja kunna göra (god) espresso och framförallt cappuccino. Nybörjare som jag är i kloc... kaffesvängen är jag inte beredd att lägga så mycket kosing.. Nån/några tusenlapp/lappar känns rimligt.

Vad eller vilka maskiner är det jag söker?
Ser att Moccamaster är väldigt populärt. Är det det jag bör inrikta mig på när det gäller bryggare eller finns någon annan, bättre?
 

alexndr

Rolex
2-Faktor
Jag har egentligen två önskemål, som förmodligen skär sig. Dels skulle jag behöva en maskin som kan leverera när man har gäster. Det som känts drygt tidigare med kapselmaskinen tex, förutom att smaken varit sådär, är ju att förste man hunnit dricka upp sin kopp innan siste man hunnit få sin.
Sedan skulle jag vilja kunna göra (god) espresso och framförallt cappuccino. Nybörjare som jag är i kloc... kaffesvängen är jag inte beredd att lägga så mycket kosing.. Nån/några tusenlapp/lappar känns rimligt.

Ett problem är att det är ett hantverk att göra en bra espresso/cappuccino och sådant tar tid. Desto mera erfarenhet desto mindre tid. Ett annat är att det krävs en bra dyr maskin för att maximera tempot. Jag skulle säga att det du efterfrågar är omöjligt. Du får göra avkall på något.

Vill du testa något nytt så pröva en stor mockabryggare med nymalda bönor och skumma en större sats mjölk på en gång. Du får inte den perfekta espresso/cappuccino- smaken men du kommer få mer tid med gästerna.
 
Senast ändrad:

SpejsMan

Rolex
Pledge Member
2-Faktor
Känner mig precis som att jag ska skriva ett "Hej jag är ny i klockvärden och vill ha en klocka för mellan 5-10 k. vad ska jag köpa?"-inlägg. :D
Just nu har jag en kapselhistoria hemma samt en gammal perkulator. Dels har jag inte haft något intresse, sen är jag den enda här hemma som dricker kaffe så något vidare sug på att lägga någon större summa pengar på diverse kaffemaskiner har varit liten.

Jag har egentligen två önskemål, som förmodligen skär sig. Dels skulle jag behöva en maskin som kan leverera när man har gäster. Det som känts drygt tidigare med kapselmaskinen tex, förutom att smaken varit sådär, är ju att förste man hunnit dricka upp sin kopp innan siste man hunnit få sin.
Sedan skulle jag vilja kunna göra (god) espresso och framförallt cappuccino. Nybörjare som jag är i kloc... kaffesvängen är jag inte beredd att lägga så mycket kosing.. Nån/några tusenlapp/lappar känns rimligt.

Vad eller vilka maskiner är det jag söker?
Ser att Moccamaster är väldigt populärt. Är det det jag bör inrikta mig på när det gäller bryggare eller finns någon annan, bättre?
Jag håller med @alexndr här.
Vill du kunna göra en riktig Cappuccino så är en espressomaskin den enda möjligheten. Rancilio Silva med Rockykvarn brukar man kunna köpa i fint skick för under 5K.
Vad du får ge upp då är möjligheten till att göra kaffe till fler än typ två personer på godkänd tid.
@alexndr hade ett bra tips med mocka som är rätt likt espresso och säkert funkar fint med spisskummad mjölk.
Ett annat förslag är ju att bjuda på bryggkaffe om man har fler gäster och dricka espresso/cappuccino när man är få. Jag ger mig sällan på espresso om vi är fler än fyra, och då har jag ändå kvarn med doserare och maskin som kan skumma mjölk medan man drar shots.
 

Arvis

Cartier
2-Faktor
Känner mig precis som att jag ska skriva ett "Hej jag är ny i klockvärden och vill ha en klocka för mellan 5-10 k. vad ska jag köpa?"-inlägg. :D
Just nu har jag en kapselhistoria hemma samt en gammal perkulator. Dels har jag inte haft något intresse, sen är jag den enda här hemma som dricker kaffe så något vidare sug på att lägga någon större summa pengar på diverse kaffemaskiner har varit liten.

Jag har egentligen två önskemål, som förmodligen skär sig. Dels skulle jag behöva en maskin som kan leverera när man har gäster. Det som känts drygt tidigare med kapselmaskinen tex, förutom att smaken varit sådär, är ju att förste man hunnit dricka upp sin kopp innan siste man hunnit få sin.
Sedan skulle jag vilja kunna göra (god) espresso och framförallt cappuccino. Nybörjare som jag är i kloc... kaffesvängen är jag inte beredd att lägga så mycket kosing.. Nån/några tusenlapp/lappar känns rimligt.

Vad eller vilka maskiner är det jag söker?
Ser att Moccamaster är väldigt populärt. Är det det jag bör inrikta mig på när det gäller bryggare eller finns någon annan, bättre?
Lätta frågan först:
köp en Moccamaster och använd när ni är många så är du åtminstone hemma där. Gott och effektivt!
Angående svåra frågan stämmer jag in i kören med tidigare inlägg.
 

Triumf

Rolex
2-Faktor
Ja det ante mig att mina krav/önskemål inte skulle kunna gå att kombinera i en maskin.. Men för bryggkaffe till många pers är det alltså Moccamaster man ska införskaffa?
Vilken av alla miljoner som finns där ute ska man då ha?


Ett problem är att det är ett hantverk att göra en bra espresso/cappuccino och sådant tar tid. Desto mera erfarenhet desto mindre tid. Ett annat är att det krävs en bra dyr maskin för att maximera tempot. Jag skulle säga att det du efterfrågar är omöjligt. Du får göra avkall på något.

Vill du testa något nytt så pröva en stor mockabryggare med nymalda bönor och skumma en större sats mjölk på en gång. Du får inte den perfekta espresso/cappuccino- smaken men du kommer få mer tid med gästerna.

Jag håller med @alexndr här.
Vill du kunna göra en riktig Cappuccino så är en espressomaskin den enda möjligheten. Rancilio Silva med Rockykvarn brukar man kunna köpa i fint skick för under 5K.
Vad du får ge upp då är möjligheten till att göra kaffe till fler än typ två personer på godkänd tid.
@alexndr hade ett bra tips med mocka som är rätt likt espresso och säkert funkar fint med spisskummad mjölk.
Ett annat förslag är ju att bjuda på bryggkaffe om man har fler gäster och dricka espresso/cappuccino när man är få. Jag ger mig sällan på espresso om vi är fler än fyra, och då har jag ändå kvarn med doserare och maskin som kan skumma mjölk medan man drar shots.

Lätta frågan först:
köp en Moccamaster och använd när ni är många så är du åtminstone hemma där. Gott och effektivt!
Angående svåra frågan stämmer jag in i kören med tidigare inlägg.
 

SpejsMan

Rolex
Pledge Member
2-Faktor
Ja det ante mig att mina krav/önskemål inte skulle kunna gå att kombinera i en maskin.. Men för bryggkaffe till många pers är det alltså Moccamaster man ska införskaffa?
Vilken av alla miljoner som finns där ute ska man då ha?
Moccamaster är aldrig fel val.
Moccamaster 952 AO skulle jag rekommendera. Hade själv valt en mattsvart, men det är ju en smaksak.
 

Arvis

Cartier
2-Faktor
D5EAA728-CEDB-4876-901D-8CF77FCA23EC.jpeg
Ja det ante mig att mina krav/önskemål inte skulle kunna gå att kombinera i en maskin.. Men för bryggkaffe till många pers är det alltså Moccamaster man ska införskaffa?
Vilken av alla miljoner som finns där ute ska man då ha?
Definitivt en där filterhållaren sitter kvar på bryggaren när man tar bort kannan.
Har en KB 741 ”clubline” (nuvarande KB 952). Kanske skulle ha valt en KB 962 idag ur ett rent estetiskt perspektiv.
Hittade detta ”lexikon”.
 

Triumf

Rolex
2-Faktor
Moccamaster är aldrig fel val.
Moccamaster 952 AO skulle jag rekommendera. Hade själv valt en mattsvart, men det är ju en smaksak.

D5EAA728-CEDB-4876-901D-8CF77FCA23EC.jpeg

Definitivt en där filterhållaren sitter kvar på bryggaren när man tar bort kannan.
Har en KB 741 ”clubline” (nuvarande KB 952). Kanske skulle ha valt en KB 962 idag ur ett rent estetiskt perspektiv.
Hittade detta ”lexikon”.


Grym guide :) Tack! Låter ju som man vill ha hela bokstavskombinationen. (Förutom H - basmodell då). Eller är det något som, enligt er, känns överflödigt?..

Edit: Det är kanske KBG962 AO som du syftar på? Den verkar ju ha det man vill ha, till ett rimligt pris.
 
Senast ändrad:

SpejsMan

Rolex
Pledge Member
2-Faktor
Grym guide :) Tack! Låter ju som man vill ha hela bokstavskombinationen. (Förutom H - basmodell då). Eller är det något som, enligt er, känns överflödigt?..

Edit: Det är kanske KBG962 AO som du syftar på? Den verkar ju ha det man vill ha, till ett rimligt pris.
Jag har inte lusläst alla skillnader ska erkännas. 952 har justerbart flöde vilket jag föredrar, samt att filtret inte står på kannan. Den kanske saknar något som 962 har?
 

Triumf

Rolex
2-Faktor
Jag har inte lusläst alla skillnader ska erkännas. 952 har justerbart flöde vilket jag föredrar, samt att filtret inte står på kannan. Den kanske saknar något som 962 har?
Allright det kan jag förstå :)
Som jag förstår det har 962 alla funktioner som står med på den där guiden @Arvis la upp här ovan. Dvs skillnaden är väl att 952 saknar droppstoppet?
 

Arvis

Cartier
2-Faktor
Grymt, snyggt grävt! Såå, KBGC982 AO och KBG962 AO är alltså samma maskin förutom att 982 har även kalkindikator. Men de har samma pris, vad jag kan se?..
Ingen orsak.
Verkar vara samma som du säger. Upptäckte just att jag har kalkindikator på min, kanske är bra men den har aldrig lyst. Har inte kollat priserna.
 
Topp