• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Kaffe - Nördnivå

Golbica

Omega
Nu har jag närmare 1kg kaffe i min låda. Min andra hälft har dessutom avsmak för kaffe i och med graviditet så jag vetifan hur jag ska få i mig allt när jag kör 3 koppar/dag. Jag inhandlade en avsmakningslåda hos Muttley & Jacks (mest för att stötta lite och gå utanför min comfort zone) och råkade beställa färdigmalet, och då blir det ju sämre avsevärt fortare. Så nu blir det mycket M&J's framöver!
20200330_164002.jpg


Kibingon uppe till vänster är det första afrikanska kaffe jag provat och jävlar vilken upplevelse det var! Har nog aldrig varit så Wowad av kaffe förut. Syrligt och sött, påminner en hel del om Earl grey te med honung och citron som jag älskar att dricka när jag är förkyld, kanske därför jag föll för den så hårt.

Har sen också två kaffen från Drop Coffee hemma. Los Andes (natural bourbon) och Limoncillo. Båda två riktigt goda också. Limoncillon köpte jag för att neutralisera alla de fruktiga kaffen jag nu har, och det gör den jävligt bra. Den är väldigt nära det jag gillat bäst före min kaffenörd-tid och lite av en referenspunkt tillsammans med Monsun malabar.
 

Entruv

Omega
Nu har jag närmare 1kg kaffe i min låda. Min andra hälft har dessutom avsmak för kaffe i och med graviditet så jag vetifan hur jag ska få i mig allt när jag kör 3 koppar/dag. Jag inhandlade en avsmakningslåda hos Muttley & Jacks (mest för att stötta lite och gå utanför min comfort zone) och råkade beställa färdigmalet, och då blir det ju sämre avsevärt fortare. Så nu blir det mycket M&J's framöver!
20200330_164002.jpg


Kibingon uppe till vänster är det första afrikanska kaffe jag provat och jävlar vilken upplevelse det var! Har nog aldrig varit så Wowad av kaffe förut. Syrligt och sött, påminner en hel del om Earl grey te med honung och citron som jag älskar att dricka när jag är förkyld, kanske därför jag föll för den så hårt.

Har sen också två kaffen från Drop Coffee hemma. Los Andes (natural bourbon) och Limoncillo. Båda två riktigt goda också. Limoncillon köpte jag för att neutralisera alla de fruktiga kaffen jag nu har, och det gör den jävligt bra. Den är väldigt nära det jag gillat bäst före min kaffenörd-tid och lite av en referenspunkt tillsammans med Monsun malabar.

Roligt! Kibingon är riktigt rolig, jag får en hel del allium (typ purjo) och mörkgröna blad av den. Låter ju iofs inte jätteaptitligt men den har nånting speciellt!

Sitter för tillfället med en bärtorkad bourbon (Rwanda) från Per Nordby som inte går av för hackor!
 

CaptainOats

Patek
2-Faktor
Har nyligen börjat använda en sådan här

jura-impressa-f9-automatic-coffee-machine-with-cappuccinatore-15-bar-16-cups-chrome.jpg


tips på bra bönor? Har testat massa olika av de vanliga som finns på mataffären
Bäst hittills är ett stort paket hos LIDL, vet ej exakt vad det heter.
 

Orson

Omega
2-Faktor
Hade tänkt beställa lite bönor till kaffemaskinen, vad rekommenderar ni? Gillar mellanrostat syrligt typ..
Var inne på Johan&Nyström och kollade, spelar de nån större roll om man köper brew eller espresso hela bönor då maskinen maler själv?
 

Entruv

Omega
Hade tänkt beställa lite bönor till kaffemaskinen, vad rekommenderar ni? Gillar mellanrostat syrligt typ..
Var inne på Johan&Nyström och kollade, spelar de nån större roll om man köper brew eller espresso hela bönor då maskinen maler själv?

Smakmässigt kan jag nog inte vägleda så mycket, men angående brew/espresso kanske det finns något att gräva i! Generellt kommer distinktionen brew/espresso endast vara rostningsgrad, då de flesta förväntar sig en mörkare rostning hos espresso. Således skulle de inte spela någon roll för malningen, om man inte vill bli jättenördig (ljusare bönor, samt bönor som kommer från högre altituder är generellt hårdare och skapar mer fina, dammliknande partiklar än mörkare rostat kaffe). Det som spelar absolut mest roll är kvaliteten på kvarnen!

Så både brew och espresso kan användas för den andres syfte, if that makes any sense. De är kanske framtagna för att vara speciellt lyckade med de metoder som namnen anger, men det är ju helt subjektivt.

Så frågan är väl egentligen; vad brygger du med? Om det är något likt en moccamaster så låter "brew" som en bättre chansning för att få syrliga toner, eftersom den sannolikt är rostad lite ljusare. Att ge förslag på generellt syrliga kaffen är väl lite vanskligt men jag skulle tippa på Colombia för citrus-syrligt och kanske Kenya för äppel-syrligt. Släng in nån mysig Rwanda med så är man väl hemma!

Testa massa kaffen och se vad som funkar heöt enkelt :p
 

Orson

Omega
2-Faktor
Smakmässigt kan jag nog inte vägleda så mycket, men angående brew/espresso kanske det finns något att gräva i! Generellt kommer distinktionen brew/espresso endast vara rostningsgrad, då de flesta förväntar sig en mörkare rostning hos espresso. Således skulle de inte spela någon roll för malningen, om man inte vill bli jättenördig (ljusare bönor, samt bönor som kommer från högre altituder är generellt hårdare och skapar mer fina, dammliknande partiklar än mörkare rostat kaffe). Det som spelar absolut mest roll är kvaliteten på kvarnen!

Så både brew och espresso kan användas för den andres syfte, if that makes any sense. De är kanske framtagna för att vara speciellt lyckade med de metoder som namnen anger, men det är ju helt subjektivt.

Så frågan är väl egentligen; vad brygger du med? Om det är något likt en moccamaster så låter "brew" som en bättre chansning för att få syrliga toner, eftersom den sannolikt är rostad lite ljusare. Att ge förslag på generellt syrliga kaffen är väl lite vanskligt men jag skulle tippa på Colombia för citrus-syrligt och kanske Kenya för äppel-syrligt. Släng in nån mysig Rwanda med så är man väl hemma!

Testa massa kaffen och se vad som funkar heöt enkelt :p

Tack så hemskt mycket för en bra förklaring till en lekman, då ska jag nog testa något brew och då något av de syrliga du nämner! :)
Ja de är ju det då, brygger inte på det viset då det är en helautomatisk kaffemaskin så antar de inte räknas som bryggning? Då är det bara försöka klura på vilken malningsgrad man ska köra med så antar att det blir nästa nöt att knäcka :D
 

Btotheb

Omega


Jag har en sådan, inköpt för cirka 1.5 år sedan. Är mycket nöjd. Lätt att få till inställningarna och ännu har inte någonting krånglat. Ur driftssäkerhetssynpunkt är separat kvarn och espressomaskin att föredra såklart, exempelvis Silva och Rocky. Upplever dock den här maskinen som en utmärkt inkörsport till tyngre grejer och har inga planer på att byta.
 

Entruv

Omega

hampusg

Panerai
Friends Of KS
2-Faktor
Jag har en sådan, inköpt för cirka 1.5 år sedan. Är mycket nöjd. Lätt att få till inställningarna och ännu har inte någonting krånglat. Ur driftssäkerhetssynpunkt är separat kvarn och espressomaskin att föredra såklart, exempelvis Silva och Rocky. Upplever dock den här maskinen som en utmärkt inkörsport till tyngre grejer och har inga planer på att byta.
Vad jag hört så är det en riktigt prisvärd "instegsmaskin" och håller bra standard för sitt pris! Som @Btotheb säger är det självklart önskvärt med separat kvarn och maskin, eftersom detta ofta ger bättre separata produkter men det betingar ju också en betydligt större prislapp.
Tackar för input!
 

SpejsMan

Rolex
Pledge Member
2-Faktor
Kanske varit uppe i tråden tidigare, ber isåfall om ursäkt.

Men jag har en standardkvarn från Wilfa som har problem med att det kvarnade kaffet blir laddat och det hamnar kaffe överallt.

Kör följande i kvarnen typ var 20e användning, men hjälper ändå inte.

https://www.baristashopen.se/kaffe/...rengoring-for-din-kvarn-ekologisk-produkt.php

Tips? :)
Testa byt kaffe.
Jag har varit med om detta otaliga gånger och upplever det som värst med kafferostningar där hinnan över bönan (silver skin på engelska) inte skakats ut ordentligt. Denna hinna blir statisk och fastnar överallt.
Min fru ringde Wilfa och J&N och bad om råd utan framgång.
 

Entruv

Omega
Kanske varit uppe i tråden tidigare, ber isåfall om ursäkt.

Men jag har en standardkvarn från Wilfa som har problem med att det kvarnade kaffet blir laddat och det hamnar kaffe överallt.

Kör följande i kvarnen typ var 20e användning, men hjälper ändå inte.

https://www.baristashopen.se/kaffe/...rengoring-for-din-kvarn-ekologisk-produkt.php

Tips? :)

Prova detta: måtta dina bönor och lägg i nåt glas/kopp, droppa i kanske en till tre doppar vatten och skaka om ordentligt. Bönorna ska inte bli blöta såklart, men den tillsatta fukten stävjar ibland detta problem! Efter du skakat bönorna är det bara att mala på som vanligt. Denna metod fungerar såklart bäst om man varje gång mäter ut sina bönor och således har en tom kvarn annars, vilket man "borde" ändå, eftersom bönornas kvalitet uppehålls längre i en syrefattig omgivning.

Hoppas det hjälper, och dela gärna med dig om det funkar :D

Edit: såklart varierar mängden vatten man behöver på mängden kaffe man tänker mala. Experimentera lite :)
 

masseman

Omega
Vad kör ni för malningsgrad när ni ska koka i vanlig bryggare? Jag har Wilfa-kvarn och Moccamaster och måste typ köra på malningsgrad lite över "aeropress"-nivå för att kaffet inte ska bli helt underextraherat. Jämför man malningsgrad på färdigmalet tegelstenskaffe (typ Skånerost) och på graden av malning från Wilfa-kvarnen på "filter"-nivå så är det ju väldigt stor skillnad, då skånerostet verkar vara mycket mer finmalet.
 

Sambuccashake

Omega
2-Faktor
Vad kör ni för malningsgrad när ni ska koka i vanlig bryggare? Jag har Wilfa-kvarn och Moccamaster och måste typ köra på malningsgrad lite över "aeropress"-nivå för att kaffet inte ska bli helt underextraherat. Jämför man malningsgrad på färdigmalet tegelstenskaffe (typ Skånerost) och på graden av malning från Wilfa-kvarnen på "filter"-nivå så är det ju väldigt stor skillnad, då skånerostet verkar vara mycket mer finmalet.
Jag rekommenderar den understrukna markeringen vid 's' i ordet "Aeropress".
IMG_20200415_163039.jpg .

Håller för övrigt med dig, blev förvånad första gången jag malde enligt Wilfas uppfattning av "filter"-nivå.
 
Senast ändrad:

Entruv

Omega
Vad kör ni för malningsgrad när ni ska koka i vanlig bryggare? Jag har Wilfa-kvarn och Moccamaster och måste typ köra på malningsgrad lite över "aeropress"-nivå för att kaffet inte ska bli helt underextraherat. Jämför man malningsgrad på färdigmalet tegelstenskaffe (typ Skånerost) och på graden av malning från Wilfa-kvarnen på "filter"-nivå så är det ju väldigt stor skillnad, då skånerostet verkar vara mycket mer finmalet.

Nu kör jag iofs väldigt sällan bryggmaskin, utan V60 eller dylikt, men här är väl mina 2 ören. Rent generellt säger kvarn-fabrikantens angivningar mer eller mindre ingenting, eftersom alla kvarnar är olika och de flesta kaffen beter sig olika de med. Det rimligaste tipset man kan ge är väl att gå finare och finare tills kaffet blir bittert och överextraherat, och sen backa tills det är precis som man vill ha det.

När det kommer till att förmalet kaffe är finare, beror det sannolikt på att det är gammalt som gatan och/eller att det är kalibrerat efter en annan bryggare/dos. Mala färskt och prova sig fram kommer alltid ge bäst resultat!
 

Arvis

Cartier
2-Faktor

otisred

Omega
Har någon tips på en relativt billig och snygg kaffebryggare? Är ingen stor kaffedrickare, utan har haft en vanlig kaffepress från Ikea bara. Behöver inte vara värsta fancy pancy...
 

Psykel

Patek
Har någon tips på en relativt billig och snygg kaffebryggare? Är ingen stor kaffedrickare, utan har haft en vanlig kaffepress från Ikea bara. Behöver inte vara värsta fancy pancy...
Jag skulle köra en Chemex, ifall pour over duger. Det är vad jag kör hemma, och kaffet blir grymt bra efter lite pill. Man måste dock ha en vettig vattenkokare också, samt kvarn och gärna våg.
 

Richard1987

Panerai
Vad kör ni för malningsgrad när ni ska koka i vanlig bryggare? Jag har Wilfa-kvarn och Moccamaster och måste typ köra på malningsgrad lite över "aeropress"-nivå för att kaffet inte ska bli helt underextraherat. Jämför man malningsgrad på färdigmalet tegelstenskaffe (typ Skånerost) och på graden av malning från Wilfa-kvarnen på "filter"-nivå så är det ju väldigt stor skillnad, då skånerostet verkar vara mycket mer finmalet.
Hur doserar du kaffet? Antal gram per dl?
 

Entruv

Omega
Har någon tips på en relativt billig och snygg kaffebryggare? Är ingen stor kaffedrickare, utan har haft en vanlig kaffepress från Ikea bara. Behöver inte vara värsta fancy pancy...

Hehe, fancy pancy.

Näe, men om man ska vara lite seriös; förutsatt att du inte dricker större mängder kaffe är nog en drip-maskin lite overkill, de är liksom inte gjorda för små kvantiteter. Har du kikat något på Aeropress? Rätt snäll mot alla typer av kaffen och malningsgrader, kräver egentligen ingen extra utrustning, kan göra upp till 3 koppar åt gången, om man orkar göra lite matte o prova sig fram. Tycker Aeropressen är underskattad, den har verkligen sin charm när man bara vill ha en god kopp kaffe utan en massa strul!

Edit: om det blir en drip-maskin, ALLTID TERMOSKANNA.
 

KXII

Cartier
Tjenare vänner,

Har någon möjligtvis en extra tamper över som jag kan köpa? Ska kika på diameter asap men lägger ut detta redan nu!

Tack!
 
Topp