• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Kaffe - Nördnivå

Arvis

Cartier
2-Faktor
Det kanske inte direkt passar i den här tråden men det kändes onödigt att skapa en ny tråd så jag flikar in ändå med min budgetapparat och hoppas att det är OK. :angel: Hur som helst så tänkte jag införskaffa en kapselmaskin av enkel modell för någon enstaka kopp (vanligt jävla kaffe) då och då men det är en redig djungel. Nespresso verkar vara det vanligaste både bland maskiner och kapslar men är alla kompatibla med varandra eller kräver vissa kapslar särskilda maskiner och vice versa?
Förlåt, men varför tänker du kapselmaskin för att brygga vanligt kaffe då och då? :wideyed:Finns enklare (och mer miljövänliga) alternativ för det...
 

HSK

Patek
2-Faktor
Förlåt, men varför tänker du kapselmaskin för att brygga vanligt kaffe då och då? :wideyed:Finns enklare (och mer miljövänliga) alternativ för det...
Vi dricker sällan kaffe och det är lite bökigt att hålla på med filter, bönor osv. för de få tillfällen där man ska ha en eller två koppar så det skulle nog passa oss bättre med en kapselmaskin även om det innebär hädelse i denna tråd. :D
 

Arvis

Cartier
2-Faktor
Vi dricker sällan kaffe och det är lite bökigt att hålla på med filter, bönor osv. för de få tillfällen där man ska ha en eller två koppar så det skulle nog passa oss bättre med en kapselmaskin även om det innebär hädelse i denna tråd. :D
Ok, hade personligen valt en snygg pressokanna i stället. Funkar med färdigmalt kaffe och en vattenkokare har du förmodligen redan.
 

SpejsMan

Rolex
Pledge Member
2-Faktor
Vi dricker sällan kaffe och det är lite bökigt att hålla på med filter, bönor osv. för de få tillfällen där man ska ha en eller två koppar så det skulle nog passa oss bättre med en kapselmaskin även om det innebär hädelse i denna tråd. :D
Jag håller väl med @Arvis att en presskanna är ett bra alternativ. Det är en riktigt bra bryggmetod egentligen, tar liten plats och billig att köpa.
Men jag håller samtidigt med dig att kapselmaskin är lämplig om man sällan dricker kaffe. Fördelen är ju att varje kapsel är ett nyöppnat kaffepaket, så dricker ni så pass lite att ett paket färdigmalet inte används upp på ett par månader är kanske kapsel ett bättre alternativ.
Kan dock inte ge tips på modeller då kapselmaskin aldrig varit ett bra alternativ för mig.
 
  • Like
Reactions: HSK

Denligbg

Omega
Vi dricker sällan kaffe och det är lite bökigt att hålla på med filter, bönor osv. för de få tillfällen där man ska ha en eller två koppar så det skulle nog passa oss bättre med en kapselmaskin även om det innebär hädelse i denna tråd. :D

Jag håller väl med @Arvis att en presskanna är ett bra alternativ. Det är en riktigt bra bryggmetod egentligen, tar liten plats och billig att köpa.
Men jag håller samtidigt med dig att kapselmaskin är lämplig om man sällan dricker kaffe. Fördelen är ju att varje kapsel är ett nyöppnat kaffepaket, så dricker ni så pass lite att ett paket färdigmalet inte används upp på ett par månader är kanske kapsel ett bättre alternativ.
Kan dock inte ge tips på modeller då kapselmaskin aldrig varit ett bra alternativ för mig.
Jag slår ett slag för Sjöstrands kapselmaskin, riktigt snygg! (OBS lånad bild)
Sjostrand_capsulemachine_straight_low-res.jpg
 

stigge

Omega
2-Faktor
Det kanske inte direkt passar i den här tråden men det kändes onödigt att skapa en ny tråd så jag flikar in ändå med min budgetapparat och hoppas att det är OK. :angel: Hur som helst så tänkte jag införskaffa en kapselmaskin av enkel modell för någon enstaka kopp (vanligt jävla kaffe) då och då men det är en redig djungel. Nespresso verkar vara det vanligaste både bland maskiner och kapslar men är alla kompatibla med varandra eller kräver vissa kapslar särskilda maskiner och vice versa?
Kan rek. Nespressos Vertuo modell om du vill kunna göra en ”kopp vanligt kaffe”
Blir såklart inte lika bra som hela bönor, malning och finare maskiner men väldigt enkelt och smidigt och faktiskt helt ok kaffe oxå.
Fördelen (som nämnts redan) är att varje kapseln är försluten och dricker du inte kaffe då ofta är det en bra lösning så inte kaffet blir dåligt. Sedan väldigt enkel att använda, fyll på vatten, i med kapsel och tryck på play och sedan har du en kopp.
 
  • Like
Reactions: HSK

Arvis

Cartier
2-Faktor
Kan rek. Nespressos Vertuo modell om du vill kunna göra en ”kopp vanligt kaffe”
Blir såklart inte lika bra som hela bönor, malning och finare maskiner men väldigt enkelt och smidigt och faktiskt helt ok kaffe oxå.
Fördelen (som nämnts redan) är att varje kapseln är försluten och dricker du inte kaffe då ofta är det en bra lösning så inte kaffet blir dåligt. Sedan väldigt enkel att använda, fyll på vatten, i med kapsel och tryck på play och sedan har du en kopp.
Mmm, men är den snygg?
Smaksak så klart men Sjöstrand SER bättre ut måste jag säga.
Om man nu prompt ska ha en kapselmaskin. :pompus:
 

Denligbg

Omega
Mmm, men är den snygg?
Smaksak så klart men Sjöstrand SER bättre ut måste jag säga.
Om man nu prompt ska ha en kapselmaskin. :pompus:
Sjöstrands kapselmaskin ÄR snyggare, åtmonstone i min bok. Marginellt dyrare men samtidigt ska den vara kompatibel med de flesta Nespresso-kapslar. Har dock ej testat det själv, tycker Sjöstrands egna kapslar är tillfyllest (dessutom är de komposterbara = miljövänliga)! :cigar:
 

stigge

Omega
2-Faktor
Mmm, men är den snygg?
Smaksak så klart men Sjöstrand SER bättre ut måste jag säga.
Om man nu prompt ska ha en kapselmaskin. :pompus:

Sjöstrands kapselmaskin ÄR snyggare, åtmonstone i min bok. Marginellt dyrare men samtidigt ska den vara kompatibel med de flesta Nespresso-kapslar. Har dock ej testat det själv, tycker Sjöstrands egna kapslar är tillfyllest (dessutom är de komposterbara = miljövänliga)! :cigar:
Det är två olika maskiner
Vertuo har stora kapslar och gör allt från en 40ml till 414ml medans Sjöstrand ”bara” klarar espresso och lungo då den bygger på original kapslarna från Nespresso och behovet var en ”vanlig kopp kaffe” och imho faller då vanliga kapslar bort pga storleken.
Sedan är såklart Sjöstrand snyggare, om den sedan är bra...? Ingen aning.

Har själv gjort mig av med min Gaggia till förmån för en Nespresso pga enkelhet och att den används betydligt mer. Klart en ren espresso maskin är bättre/godare men mycket jobb för en kaffe och kapselkaffe är imho helt ok. Sedan finns presso och Moccamaster såklart :D
 
Senast ändrad:

Denligbg

Omega
Det är två olika maskiner
Vertuo har stora kapslar och gör allt från en 40ml till 414ml medans Sjöstrand ”bara” klarar espresso och lungo då den bygger på original kapslarna från Nespresso och behovet var en ”vanlig kopp kaffe” och imho faller då vanliga kapslar bort pga storleken.
Sedan är såklart Sjöstrand snyggare, om den sedan är bra...? Ingen aning.
Aj då, läste inte specen, bara antog att det var en 'vanlig kapselmaskin. Sorry, my bad. :oops:
Är den bra? Jodå, den gör sitt jobb. :rolleyes:
 

Sledger

Cartier
Någon som har tips på bra espressobönor för automatisk maskin? Helst inte alltför dyra bara;)

Beror ju så klart på vad du gillar för sorts bönor men här är ett par tips, båda blandningar arabica/robusta.
Tillgängligt på Willys om du inte orkar handla på nätet. Den jag brukar köpa om jag inte hunnit/orkat beställa annat. Bra grejer.
8004769230205.jpg_master_axfood_400


Mokambo Argento med 70% robusta. Min favorit just nu. :)
100005.jpg

https://www.kaffecompagniet.se/kaff...ds/espressoblends/mokambo-argento-1-kg-100005
 

beardedpeareater

Cartier
2-Faktor
Nylackad Mazzer Mini, tycker ändå att de blev 8/10 i skala, slipade den trista gråa färgen, maskerade och tog bort allt.
spraymålade 4-5lager, tog in och slipade med 2000grit sandpapper sedan 2 nya lager, vet inte om jag ska klarlacka den så den matchar min Linea, blev nöjd! vad säger juryn?
väntar förövrigt på att få tag i nya klisterlappar och ny gaffel, därför de ser lite naket ut där fram.
20200729214028_IMG_0983-01.png
20200729214144_IMG_0985-01.png
20200729214102_IMG_0984-01.png
 

Hazmania

Omega
Frågor till gänget.
Byter ni bönor när ni t.ex. hoppar från espresso till cappuccino? Om ja hur löser ni den smidigast(så att man får rätt malning för de olika bönorna). Dricker i princip alltid espresso men gillar att dricka cappuccino på helgerna. Har funderar på vad som är smart arbetsflöde.
 

JCE

Cartier
Frågor till gänget.
Byter ni bönor när ni t.ex. hoppar från espresso till cappuccino? Om ja hur löser ni den smidigast(så att man får rätt malning för de olika bönorna). Dricker i princip alltid espresso men gillar att dricka cappuccino på helgerna. Har funderar på vad som är smart arbetsflöde.
Varför byta bönor?
 

beardedpeareater

Cartier
2-Faktor
Frågor till gänget.
Byter ni bönor när ni t.ex. hoppar från espresso till cappuccino? Om ja hur löser ni den smidigast(så att man får rätt malning för de olika bönorna). Dricker i princip alltid espresso men gillar att dricka cappuccino på helgerna. Har funderar på vad som är smart arbetsflöde.
Det du gör cappuccino av är oftast bra espressobönor, kanske finns någon sort som fungerar exeptionellt, men behåll dina grymma espressobönor och gör en cappuccino på bara :D samma malningsgrad bör de också vara då dropptiden lär vara detsamma för en shot eller?
 

Entruv

Omega
Vet ej om detta varit uppe i tråden tidigare, men tänkte ändå ge ett snabbt tips! In på närmaste Lidl och kolla kaffesortimentet, har man lite tur står där ett par bruna kantiga lådor från Drop Coffee, kanske ett av Sveriges bästa rosterier och kaffebarer. 89kr/250 gram är en galet bra deal och har på god källa att bönorna däri inte är att leka med! Ut o köp, stötta mindre företag o gör ett klipp ;)

Edit: har ingen vinning i detta själv, tycker bara Drop gör sjukt bra grejer, och i detta fall till galna priser :)
 

Thunell

Panerai
2-Faktor
Frågor till gänget.
Byter ni bönor när ni t.ex. hoppar från espresso till cappuccino? Om ja hur löser ni den smidigast(så att man får rätt malning för de olika bönorna). Dricker i princip alltid espresso men gillar att dricka cappuccino på helgerna. Har funderar på vad som är smart arbetsflöde.

Byter inte bönor!
 

Thunell

Panerai
2-Faktor
Tänkte köpa mig en espressomaskin och har gjort lite research och landat i detta paketet:

Var säger expertpanelen? Tanken är att göra mjölkdrinkar och en och en annan espresso.

https://www.rigtigkaffe.se/halvauto...IRD0Idse7IUijbGJZaWxq8RBhG89PfQoaAtBSEALw_wcB

Exakt det paketet började jag också med. Bra grejer att starta med tycker jag, kvarnen har bra möjligheter att ställa in malningsgraden och är enkel att rengöra.

Silvan har jag fortfarande kvar och är mycket nöjd med. Bra att tänka på är att man behöver temperstursurfa när man ska göra cappuccino, då den bara har en värmare. Men det är egentligen inte så svårt, den för fin espresso. Finns lite finurliga uppgraderingar man kan göra allt eftersom om man blir sugen.

Jag säger go for it! :)
 

SpejsMan

Rolex
Pledge Member
2-Faktor
Tänkte köpa mig en espressomaskin och har gjort lite research och landat i detta paketet:

Var säger expertpanelen? Tanken är att göra mjölkdrinkar och en och en annan espresso.

https://www.rigtigkaffe.se/halvauto...IRD0Idse7IUijbGJZaWxq8RBhG89PfQoaAtBSEALw_wcB
Precis som @Thunell skriver så behöver maskinen ändra temperatur mellan bryggning och skumning då den bara har en kokare. Hur lång tid detta tar vet jag inte, men om planen är att kunna servera ett gäng lattes kan ju det bli ett problem att första shoten blir kall innan mjölken har skummats.
Vill du kunna skumma och brygga samtidigt så är nästa steg upp bryggare med värmeväxlare.
Du får då antingen hosta upp mer deg eller leta beggat.
Tänkte att det kan vara bra att nämnas vad man får och vad som saknas med Silvian.
Annars har jag hört mycket gott om den och min bror har en sedan typ tio år sedan.
 

ETMC

Omega
Någon som vet en fysisk butik i Göteborg där man kan köpa cold brew på flaska eller är det bara online som gäller?
 

jabres

Omega
Någon som har tips på en bra, kompakt/liten kaffekvarn som klarar av att mala både till presso och espresso? Tänkte köpa en handvevad pavoni och finular på kvarn nu, djungel därute...
 

Entruv

Omega
Någon som har tips på en bra, kompakt/liten kaffekvarn som klarar av att mala både till presso och espresso? Tänkte köpa en handvevad pavoni och finular på kvarn nu, djungel därute...

Beror väl som vanligt på hur mycket man kan tänka sig lägga, men om du vill kunna mala espresso (speciellt till pavoni) kommer du inte undan billigare än Commandante + red clix mod. Möjligtvis Kinus Phoenix M47. De är väl de två standardrekommendationerna i mitt huvud, finns såklart en uppsjö fler, om man orkar leta. Har själv en Commandante och har inte ångrat mig en sekund!

Edit: slå även ett öga på 1zpresso JX (tror det är JX som har bäst overall performance av 1zpresso modellerna) och diverse Timemore.
 

Sledger

Cartier
Tänkte köpa mig en espressomaskin och har gjort lite research och landat i detta paketet:

Var säger expertpanelen? Tanken är att göra mjölkdrinkar och en och en annan espresso.

https://www.rigtigkaffe.se/halvauto...IRD0Idse7IUijbGJZaWxq8RBhG89PfQoaAtBSEALw_wcB

Som några har nämnt kommer det bli jobbigt att köra mycket mjölkdrycker med den eftersom det är en enkelkokare. Skulle satsa på en med värmeväxlare (värmeblock) eller en dubbelkokare. Alternativt om du fixar mjölken på sidan om med en separat mjölkskummare, men det kommer inte bli lika bra som "riktigt" ångad mjölk.
 

jabres

Omega
Beror väl som vanligt på hur mycket man kan tänka sig lägga, men om du vill kunna mala espresso (speciellt till pavoni) kommer du inte undan billigare än Commandante + red clix mod. Möjligtvis Kinus Phoenix M47. De är väl de två standardrekommendationerna i mitt huvud, finns såklart en uppsjö fler, om man orkar leta. Har själv en Commandante och har inte ångrat mig en sekund!

Edit: slå även ett öga på 1zpresso JX (tror det är JX som har bäst overall performance av 1zpresso modellerna) och diverse Timemore.
Perfekt! Stort tack, då har jag någonstans att börja :)
 

ikaroess

Cartier
o_O
Som några har nämnt kommer det bli jobbigt att köra mycket mjölkdrycker med den eftersom det är en enkelkokare. Skulle satsa på en med värmeväxlare (värmeblock) eller en dubbelkokare. Alternativt om du fixar mjölken på sidan om med en separat mjölkskummare, men det kommer inte bli lika bra som "riktigt" ångad mjölk.

Hmm I see. Börjat titta lite på vad det finns för andra alternativ där ute med värmeväxlare/dubbelkokare. Många nämner rocket appartamento och profitec 300. Blir ju till att dubbla budgeten dock :angel:

Finns de några andra bra maskiner där ute som är kompakta?
 

JCE

Cartier
Tänkte köpa mig en espressomaskin och har gjort lite research och landat i detta paketet:

Var säger expertpanelen? Tanken är att göra mjölkdrinkar och en och en annan espresso.

https://www.rigtigkaffe.se/halvauto...IRD0Idse7IUijbGJZaWxq8RBhG89PfQoaAtBSEALw_wcB
Ett tips kan vara att spana genom Blocket och köpa en med värmeväxlare. För många blir även en dyr maskin oanvänd i längden och ibland ser man riktigt välhållna till salu även som paket med kvarn till mycket bra priser.
 
Senast ändrad:

Sledger

Cartier
o_O

Hmm I see. Börjat titta lite på vad det finns för andra alternativ där ute med värmeväxlare/dubbelkokare. Många nämner rocket appartamento och profitec 300. Blir ju till att dubbla budgeten dock :angel:

Finns de några andra bra maskiner där ute som är kompakta?

Om kompakt är ett krav så krymper ju så klart alternativen. Är det höjd, bredd eller djup som måste vara kompakt? Är det skåp ovanför så blir det ju bekymmer om du måste lyfta upp vattenbehållaren, vilket man måste på de flesta modeller. Ascaso har modeller där man drar ut behållaren i sidled vilket är väldigt praktiskt.

Några modeller jag tycker du kan titta på är dessa.

Lelit Mara -> https://www.kaffecompagniet.se/kaff...rofessionella/lelit-mara-e61-h/x-pl62s-102912
Väldigt kompakt men fullproppad med bra grejer. Värmeväxlare, E61-grupp osv osv. Skulle själv gärna prova denna.

Nuova Simonelli Oscar II -> https://bagarenochkocken.se/kaffe/espressomaskiner/nuova-simonelli-oscar-ii-espressomaskin/
Föregångaren var väldigt populär. Värmeväxlare, programmerbara knappar, 58mm porta osv. Går ej att köra manuellt med bryggningen, alltså bestämma av/på hur man vill, utan man programmerar tiden för en enkel och en dubbel. Smidigt när man väl ställt in för en böna och malning men kan vara drygt när man väl håller på och labbar.

Ascaso Steel Duo PRO -> https://www.kaffecompagniet.se/kaff...maskiner/manuella/ascaso-steel-duo-pro-100396
Vet inte riktigt om denna går att få tag på nu. Kokare för bryggningen och termoblock för ångningen. 58mm porta och vattenbehållare som tas ut i sidled, väldigt bra om den står under skåp. Finns en icke PRO-variant och då blir det 57mm porta så se till att du hittar PRO. Finns även en nyare modell med PID men då kostar den 15k.

Rocket Appartamento och Profitec Pro 300 du nämner är ju populära av en anledning. Bra grejer som håller osv, men finns ju många andra som är bra. Kolla runt på youtube, finns många tester där. Räkna med att köpa tamper och lite såna grejer också. :)

Allt kommer ner till vad som passar er rent praktiskt, estetiskt osv. Ska man absolut skumma massor av mjölk så kommer man inte undan att man vill ha en bra maskin för det. Själv kör jag mest rena espressos men gör någon mjölkdrink ibland och då värmer jag oftast mjölk i mikron och sen dunkar jag i en dubbel espresso, Blir en "fusk"latte som är jäkligt god iaf. Vänner och bekanta tycker jag har bättre lattes än de köper på café. :)

Begagnat kan absolut vara rätt väg att gå. Man kan hitta grymma grejer till kanonpriser, men man får vara beredd på att det kanske krävs en del byten av packningar osv. Inte dyrt men kan vara jobbigt om man inte är van.

Lycka till! :)
 
Topp