• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Kaffe - Nördnivå

10F8C6CD-D931-484D-A7A3-650D3790DC27.jpeg

#kokkaffe
 

kungmikael

KS Explorers Club
2-Faktor

Blev det något köp? :)

Jag har en sådan, inköpt för cirka 1.5 år sedan. Är mycket nöjd. Lätt att få till inställningarna och ännu har inte någonting krånglat. Ur driftssäkerhetssynpunkt är separat kvarn och espressomaskin att föredra såklart, exempelvis Silva och Rocky. Upplever dock den här maskinen som en utmärkt inkörsport till tyngre grejer och har inga planer på att byta.

Hur är det när man ska rengöra den? Kvarnen t.ex., är det struligt eftersom den är "inbyggd"? Har suktat efter en vettig espresso på hemmaplan och lockas av tanken att den är "komplett" (begränsat utrymme i köket).
 

Btotheb

Omega
Blev det något köp? :)



Hur är det när man ska rengöra den? Kvarnen t.ex., är det struligt eftersom den är "inbyggd"? Har suktat efter en vettig espresso på hemmaplan och lockas av tanken att den är "komplett" (begränsat utrymme i köket).


Har i ärlighetens namn aldrig rengjort kvarnen med någon reda, inte annat än att låta den gå "tom" en stund i samband med att jag bytt bönor. När det gäller rengöring av espressodelen är det lätt skött, den har ett automatiskt program man drar igång någon gång varannan månad (när lampan för rengöring börjar blinka), och använder då särskilda rengöringskapslar man kan beställa online.
 

SpejsMan

Rolex
Pledge Member
2-Faktor
Blev det något köp? :)



Hur är det när man ska rengöra den? Kvarnen t.ex., är det struligt eftersom den är "inbyggd"? Har suktat efter en vettig espresso på hemmaplan och lockas av tanken att den är "komplett" (begränsat utrymme i köket).
Enkel löpande rengöring kan man göra med dessa:
https://www.baristashopen.se/kaffe/...als-effektiv-professionell-kvarnrengoring.php
Sen är det väl rekommenderat att skruva isär och grovstäda nån gång per år, men det är något jag personligen slarvar lite med.
 

Zorin

KS Explorers Club
2-Faktor
Ursäkta en kväkning från okunnighetens träsk, men vad tusan menas med "förblomning"? Provade att söka på nätet men de enda resultat jag fick var "förlamning", Ansiktsförlamning 1177" och dylikt.

Glömde citera till FilpF:s ovanstående inlägg men alla som vet är naturligtvis välkomna att svara.
 

FilipF

Vacheron
2-Faktor
Ursäkta en kväkning från okunnighetens träsk, men vad tusan menas med "förblomning"? Provade att söka på nätet men de enda resultat jag fick var "förlamning", Ansiktsförlamning 1177" och dylikt.

Glömde citera till FilpF:s ovanstående inlägg men alla som vet är naturligtvis välkomna att svara.
I korthet är det att man blöter upp kaffet först med lite vatten i ca 30-45 sec innan man tömmer på resterande vatten. Ca 2g vatten / gram kaffe. Teorin är att koldioxiden som skapa i rostningen ska komma ut och kunna ersättas av vatten.
 
I korthet är det att man blöter upp kaffet först med lite vatten i ca 30-45 sec innan man tömmer på resterande vatten. Ca 2g vatten / gram kaffe. Teorin är att koldioxiden som skapa i rostningen ska komma ut och kunna ersättas av vatten.
Tack ska du ha.
Nu förstår jag vad som menas. Skall faktiskt ta och prova den där bryggningstekniken.
 

bjarne.heden

Rolex
2-Faktor
Kör samma kvarn och har samma kaffe som favorit just nu. Jäääkligt fint!
Kör du också med presskanna eller?
Nyfiken på vad folk kör för inställning på kvarnen för presskaffe.
Jag började med "första pricken" på inställningen "french press", men har gradvis gått mot mer finmalt. Just nu på 3:e pricken på "french press", går nog ett steg till mot finare malt nästa gång.
Känns som att den "förvalda" inställningen på Wilfan är lite väl grov?
 

herr_raev

Omega
2-Faktor
Kör du också med presskanna eller?
Nyfiken på vad folk kör för inställning på kvarnen för presskaffe.
Jag började med "första pricken" på inställningen "french press", men har gradvis gått mot mer finmalt. Just nu på 3:e pricken på "french press", går nog ett steg till mot finare malt nästa gång.
Känns som att den "förvalda" inställningen på Wilfan är lite väl grov?
Kör en prick ner från ”french press”. Har alltid kört 7-8g kaffe per 100g vatten, rört om och låta dra tre minuter innan press.
Provade häromdagen att brygga som James Hoffman. Samma mängder, men häll på vatten, låt dra fyra minuter, rör ner kaffet, ta en sked och ta bort det som flyter kvar, låt stå minst fem minuter, pressa inte men sätt i pressprylen och häll. Blev betydligt mycket fylligare.
 

bjarne.heden

Rolex
2-Faktor
Kör en prick ner från ”french press”. Har alltid kört 7-8g kaffe per 100g vatten, rört om och låta dra tre minuter innan press.
Provade häromdagen att brygga som James Hoffman. Samma mängder, men häll på vatten, låt dra fyra minuter, rör ner kaffet, ta en sked och ta bort det som flyter kvar, låt stå minst fem minuter, pressa inte men sätt i pressprylen och häll. Blev betydligt mycket fylligare.

Jag kör ungefär samma "ratio", 7g kaffe per 1dl vatten (väger inte vattnet). Så 21g till 3dl kaffe till morgonkaffet.
Häller på en del av vattnet och kör 30 sekunder blomning innan jag fyller på resten och låter det sedan dra 4 min innan jag pressar ner.
Skall testa Hoffmans variant också till helgen (när man har lite mer tid) och se hur det funkar.
 
Kör du också med presskanna eller?
Nyfiken på vad folk kör för inställning på kvarnen för presskaffe.
Jag började med "första pricken" på inställningen "french press", men har gradvis gått mot mer finmalt. Just nu på 3:e pricken på "french press", går nog ett steg till mot finare malt nästa gång.
Känns som att den "förvalda" inställningen på Wilfan är lite väl grov?
Brukar oftast brygga i Moccamastern. Brukar köra två snäpp finare än du gör på pressen om jag kör det har jag för mig. Brygger jag i moccamastern så kör jag ovanför "e" i aeropress!
 

HSK

Patek
2-Faktor
Det kanske inte direkt passar i den här tråden men det kändes onödigt att skapa en ny tråd så jag flikar in ändå med min budgetapparat och hoppas att det är OK. :angel: Hur som helst så tänkte jag införskaffa en kapselmaskin av enkel modell för någon enstaka kopp (vanligt jävla kaffe) då och då men det är en redig djungel. Nespresso verkar vara det vanligaste både bland maskiner och kapslar men är alla kompatibla med varandra eller kräver vissa kapslar särskilda maskiner och vice versa?
 
Topp