• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Kaffe - Nördnivå

Har börjat fundera på ny espressokvarn. Kör iberital challenge/mc2 i dagsläget men vill ha en maskin som är tystare, mindre retention och som inte spiller så mycket. Niche zero verkar ju vara en schysst kompakt kvarn men någon som fattar hur man får tag på en? Annars är det väl eureka mignon men finns så många modeller så man blir snurrig...
Kan stark rekommendera Eureka Mignon Specialita. Fullt kapabel att hantera mitt hemmabruk :)
ända jag saknar är lite tydligare malgradsinsllning. Vist är det gött med steglös inställning men svårt om man vill hitta tillbaka till precis där man va..

Kan stark rekommendera Eureka Mignon Specialita. Fullt kapabel att hantera mitt hemmabruk :)
ända jag saknar är lite tydligare malgradsinsllning. Vist är det gött med steglös inställning men svårt om man vill hitta tillbaka till precis där man va..
Ja det verkar nästan bara finnas den om man vill lägga 4-5kkr! Steglös inställning har jag inga problem med egentligen då samma kaffesort kan variera så man ändå inte vet vad som är bäst! De flesta kaffe jag kör har det som mest handlat om något varv, men det är väl olika många varv på olika maskiner!

Ja det verkar nästan bara finnas den om man vill lägga 4-5kkr! Steglös inställning har jag inga problem med egentligen då samma kaffesort kan variera så man ändå inte vet vad som är bäst! De flesta kaffe jag kör har det som mest handlat om något varv, men det är väl olika många varv på olika maskiner!
Jo men precis.
jag använder den till ”singel dosing” och då hade hack som man kan räkna va smidigt om man varierar olika kaffes på en dag. men det är inget större problem på det stora hela. Kvarnen funkar galant och jag rekommenderar den varmt till alla som vill lyssna.

Idag fick jag lite delar en snäll själ här på forumet hjälpte mig 3D-printa!
Bland annat en Singel Dosing hopper till Eureka Mignon.
2C820045-620E-4725-9783-CB065F865F05.jpeg

fungerar svinbra och sitter ännu bättre på plats efter lite rengöring av kvarnens intag.

46F5CAE2-7DFA-4EF7-B349-574155DE978C.jpeg

raw-coffee-beans-from-coffee-trees_51137-1694.jpg

Idag har jag provat något nytt som jag vill delge fler. Före jul fick jag en påse med gröna bönor. Det var första gången jag såg färskt kaffe. Idag när mitt färdigrostade kaffe med hela bönor var slut passade det utmärkt att försöka rosta själv. Därför kommer här....

DAGENS FOLKBILDNINGSTIPS
Idag ska vi rosta kaffe. För att göra det behöver du färskt kaffe (gröna bönor), en plåt, en ugn på 225 C, 20 min av din tid.

Häll ut det färska kaffet över plåten (det är ok om det är ett lager på 2-3bönor i höjd). Ställ in plåten i ugnen, vänd runt bönorna efter 10 min, sänk ugnen till 175-200C (om du vill att sockret i kaffet ska karamelliseras istället för att brännas). Mellanrost ca 15 min, mörkrost ca 20-25 min. Lägg de rostade bönorna utspridda på en kall plåt och låt de svalna. Mal och drick!

Klart!

Satsa på en kvalitetskvarn med keramiska malningsskivor och, viktigast av allt, köp bra bönor. Kaffe blir inte bättre än kvaliteten på kaffebönan. Kaffe är den naturprodukt med flest dofter och smaker och kvaliteten avgör så val av bra kaffe är extra viktigt.

Ryker det, knäpper det (som popcorn) och doftar kaffe gör du rätt.

Lycka till!

gront-kaffe-branner-fett.jpg

raw-coffee-beans-from-coffee-trees_51137-1694.jpg

Idag har jag provat något nytt som jag vill delge fler. Före jul fick jag en påse med gröna bönor. Det var första gången jag såg färskt kaffe. Idag när mitt färdigrostade kaffe med hela bönor var slut passade det utmärkt att försöka rosta själv. Därför kommer här....

DAGENS FOLKBILDNINGSTIPS
Idag ska vi rosta kaffe. För att göra det behöver du färskt kaffe (gröna bönor), en plåt, en ugn på 225 C, 20 min av din tid.

Häll ut det färska kaffet över plåten (det är ok om det är ett lager på 2-3bönor i höjd). Ställ in plåten i ugnen, vänd runt bönorna efter 10 min, sänk ugnen till 175-200C (om du vill att sockret i kaffet ska karamelliseras istället för att brännas). Mellanrost ca 15 min, mörkrost ca 20-25 min. Lägg de rostade bönorna utspridda på en kall plåt och låt de svalna. Mal och drick!

Klart!

Satsa på en kvalitetskvarn med keramiska malningsskivor och, viktigast av allt, köp bra bönor. Kaffe blir inte bättre än kvaliteten på kaffebönan. Kaffe är den naturprodukt med flest dofter och smaker och kvaliteten avgör så val av bra kaffe är extra viktigt.

Ryker det, knäpper det (som popcorn) och doftar kaffe gör du rätt.

Lycka till!

gront-kaffe-branner-fett.jpg
Min fru uppskattade inte doften av rostande kaffe. Väldigt vasst under processen.
Rörde du runt ofta?

Jaha. 11 dagar höll min Lelit. Nu droppar det under maskinen när pumpen är igång. Ska skicka tillbaka maskinen imorgon så ska kaffecompagniet fixa det på garantin.

Lite småsegt med krångel och att jag måste skicka med fraktbolag då det inte är den lättaste prylen att packa säkert. Men det löser sig nog.

Jaha. 11 dagar höll min Lelit. Nu droppar det under maskinen när pumpen är igång. Ska skicka tillbaka maskinen imorgon så ska kaffecompagniet fixa det på garantin.

Lite småsegt med krångel och att jag måste skicka med fraktbolag då det inte är den lättaste prylen att packa säkert. Men det löser sig nog.
Vilken maskin har du?

Då hälsar jag mig själv välkommen till denna del av forumet efter detta nyförvärv;

Rocket Appertamento
Screenshot_20210412-230533_Chrome.jpg

Kvarnen skall uppgraderas inom kort så den får ingen introduktion, men det skulle vara kul och köra en Rocket där med.

Till denna blev det Lykke kaffegårdar - Bam Bam
Screenshot_20210412-230635_Chrome.jpg

Någon som har erfarenhet kring mjölkskummare? Dricker gärna svart men kan tycka det är trevligt någon gång ibland. Vad kör ni med för mjölk/skummare?

Någon som har erfarenhet kring mjölkskummare? Dricker gärna svart men kan tycka det är trevligt någon gång ibland. Vad kör ni med för mjölk/skummare?
Jag har kört både batteridriven minivisp och ånga från en espressomaskin. Med vispen blir det mest lödder. I ett riktigt ångrör blir det tjockt och kompakt skum.

Jag brukar värma mjölk i kastrull på spisen och sen använda en presskanna för att skumma. Blir ju såklart inte samma grej som med ångröret på en espressomaskin, men har man inte en sån så är det good enough tycker jag.

Om jag får brunt kaffe, inte kräman utan själva vätskan. Har jag för fin malet eller för grovmalen kaffe?
har en Rancilio Silvia och Rocky

Om jag får brunt kaffe, inte kräman utan själva vätskan. Har jag för fin malet eller för grovmalen kaffe?
har en Rancilio Silvia och Rocky
Med risk för att låta dryg, kaffe ska vara brunt.
Vet inte vad du vill uppnå riktigt, men generellt sett så blir kaffet exponentiellt mörkare ju finare du maler det då du både ökar ytan mellan vatten och kaffe, men även rinntid (och tryck om det varit alldeles för grovt). Är det för mörkt kanske du överextraherar eller bränner det, för ljust kanske för finmalet, för löst tampat eller för snålt doserat.
Det finns väldigt många parametrar som alla påverkar resultatet, och enda sättet att ta sig frammåt är att se till att hålla alla parametrar exakt repeterbara, och förändra en åt gången och utvärdera resultatet.

Med risk för att låta dryg, kaffe ska vara brunt.
Vet inte vad du vill uppnå riktigt, men generellt sett så blir kaffet exponentiellt mörkare ju finare du maler det då du både ökar ytan mellan vatten och kaffe, men även rinntid (och tryck om det varit alldeles för grovt). Är det för mörkt kanske du överextraherar eller bränner det, för ljust kanske för finmalet, för löst tampat eller för snålt doserat.
Det finns väldigt många parametrar som alla påverkar resultatet, och enda sättet att ta sig frammåt är att se till att hålla alla parametrar exakt repeterbara, och förändra en åt gången och utvärdera resultatet.
No offence taken
Tycker kaffet ser ”dunkel” ut. Lite som Weissier kontra lager. Det sätter sig liksom inte och bli klarare. Svårt att förklara i text. Men jag får väl lita på rinntid och smak :)

Ponera att man vill göra en vettig espresso hemma och lägga max 10 lök på maskin(er), vad skulle ni köpt? Har kollat på Sage Barista vilken verkar smidig, men inser att den förmodligen är Daniel Wellington i sammanhanget?

Ponera att man vill göra en vettig espresso hemma och lägga max 10 lök på maskin(er), vad skulle ni köpt? Har kollat på Sage Barista vilken verkar smidig, men inser att den förmodligen är Daniel Wellington i sammanhanget?
Tjena!
Sage Barista är en Manuell maskin med inbyggd kvarn som jag förstår det? Har du plats så hade jag köpt separat kvarn och maskin :) Mindre strul i regel och lättare att uppgradera om man vill det i framtiden.

Jag har för dålig koll på modeller (moderna iaf) för att tipsa om specifik modell, men ofta prisvärt att leta begagnat :)

Sen finns det en gammal klyscha som säger något i stil med att har man 10k så ska man lägga 7k på kvarn och 3k på maskin. Det är nog lite väl hårt. Men lite ligger det allt i det, kvarnen påverkar minst lika mycket som maskinen imo.

Vet att skalan på olika kvarnar skiljer sig åt men är det någon som ungefär kan säga kring vilken malningsgrad AeroPress respektive brygg bör malas på en Rocky?
Får inte riktigt till det nämligen.. 🤔

Vet att skalan på olika kvarnar skiljer sig åt men är det någon som ungefär kan säga kring vilken malningsgrad AeroPress respektive brygg bör malas på en Rocky?
Får inte riktigt till det nämligen.. 🤔
Det är A och O, malningsgraden. Är det för grovt rinner kaffet för fort genom pucken och är det för fint rinner inte vattnet igenom. Då utgår jag ifrån att du menar en espresso som ska göras i en espressomaskin med 9 kg tryck och där pucken pressas med 15 kg tryck och att det tar vattnet 25-30 sekunder att pressas igenom för att få fram en espresso? Ska du göra en espresso så är det en fin malningsgrad, brygg är grövre och presso grovt och kok det grövsta.

Det är A och O, malningsgraden. Är det för grovt rinner kaffet för fort genom pucken och är det för fint rinner inte vattnet igenom. Då utgår jag ifrån att du menar en espresso som ska göras i en espressomaskin med 9 kg tryck och där pucken pressas med 15 kg tryck och att det tar vattnet 25-30 sekunder att pressas igenom för att få fram en espresso? Ska du göra en espresso så är det en fin malningsgrad, brygg är grövre och presso grovt och kok det grövsta.
Läste du verkligen frågan nu?

Läste du verkligen frågan nu?
Ähhh, ja det tror jag ☺️, men det finns nog utrymme för tolkningsfel. Jag vet inte vad AeroPress och Rocky är men tolkade att det är kvarn och en espressomaskin. Jag la allt krut på malningsgraden och hur man vet när man hittat rätt. Misstolkade jag något? 🤗

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp