• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Kaffe - Nördnivå

Idag fick jag lite delar en snäll själ här på forumet hjälpte mig 3D-printa!
Bland annat en Singel Dosing hopper till Eureka Mignon.
2C820045-620E-4725-9783-CB065F865F05.jpeg

fungerar svinbra och sitter ännu bättre på plats efter lite rengöring av kvarnens intag.
Hur nöjd är du med kvarnen annars?
undrar över ljudnivån, spill över filtret och klumpar. Funderar nämligen köpa en själv :)
 
Hur nöjd är du med kvarnen annars?
undrar över ljudnivån, spill över filtret och klumpar. Funderar nämligen köpa en själv :)
tvärnöjd!
Just ljudet va en av huvudsakerna jag beaktade och platsen den tar på bänken. Den är så tyst att till och med frun accepterar den och fotavtrycket är verkligen minimalt.
Inga klumpar att prata om. Kan få det så fint att maskinen inte orkar trycka igenom kaffe med 12bar!
Timern är jäkligt exakt om man väljer att fylla behållaren med bönor. Kör man singel dosing är det lite ”over kill” med timmer men ändå glad att den är där.
Det är lite bökigt om man ska gå mellan espressomalning och bertydligt grövre saker. Lätt att tappa bort sig på vredet men så länge man håller sig på en sida skalan (av malning) kan man få det jäkligt exakt med med microskopiska förändringar.
Den kommer med en lite hållare för portafiltret men den har jag valt att ta bort (väldigt lätt operatio). Det blir den klassiska konen på kaffet om man använder hållaren och har man för stor mängd kaffe så rinner det såklart över. Min teknik är att hålla filtret för hand och knacka lätt på det för att kaffet ska sprida sig jämt och fint under malningen.

Rekommenderar den klart varmt till alla intresserad!
 
tvärnöjd!
Just ljudet va en av huvudsakerna jag beaktade och platsen den tar på bänken. Den är så tyst att till och med frun accepterar den och fotavtrycket är verkligen minimalt.
Inga klumpar att prata om. Kan få det så fint att maskinen inte orkar trycka igenom kaffe med 12bar!
Timern är jäkligt exakt om man väljer att fylla behållaren med bönor. Kör man singel dosing är det lite ”over kill” med timmer men ändå glad att den är där.
Det är lite bökigt om man ska gå mellan espressomalning och bertydligt grövre saker. Lätt att tappa bort sig på vredet men så länge man håller sig på en sida skalan (av malning) kan man få det jäkligt exakt med med microskopiska förändringar.
Den kommer med en lite hållare för portafiltret men den har jag valt att ta bort (väldigt lätt operatio). Det blir den klassiska konen på kaffet om man använder hållaren och har man för stor mängd kaffe så rinner det såklart över. Min teknik är att hålla filtret för hand och knacka lätt på det för att kaffet ska sprida sig jämt och fint under malningen.

Rekommenderar den klart varmt till alla intresserad!
Får höra av mig ang 3D print delen om jag köper en ;)
tack!

hur är krom finishen? är Det rostfritt eller kromad plast?
 
Får höra av mig ang 3D print delen om jag köper en ;)
tack!

hur är krom finishen? är Det rostfritt eller kromad plast?
Behållaren kom med en avstängare i form av en bit man kan skjuta in. Valde att montera bort den och då blev det såklart kvar ett hål som det kunde åka ut lite skräp ur.
löstes med en annan printar bit. Klart värt om man väljer att ta bort avstängaren!
85F73883-687B-4047-A00B-111E8C19C4BE.jpeg

Exakt vilken metall höljet är gjort av vågar jag inte uttal mig om. Men det är inte plast i alla fall! Stabil och tung pjäs som inger känsla av kvalite. helt klart.
 
Spanat lite själv på den setupen. Gör lite fusk-cappuccino med moka eller AeroPress, via presskannemetoden, men blir ju inte superbra.
Får nog invänta James Hofmanns recension...
Japp, hoppas bara han gör en, men brukar väl vilja använda sakerna ett tag innan han uttalar sig.
Såg att European Coffee Trip testat den på sin kanal och var possitiva.
 
Jag kör endast aeropress hemma än så länge. Har alltid köpt färdigmalet men vill testa att köpa hela böner och mala själv. Behöver tips på enkel och bra kvarn?
 
Bytte ut den gamla Pezzettin i aluminium som tagit stryk av år ombord på båten mot en Bialetti i rostfritt.

C991934A-B286-420F-B10A-53B6B61CBB9F.jpeg


Inget man bara slänger på spisen hur som helst som det verkar...🧐😜

47E13EAA-E43B-4E69-87CE-5B320231ECD8.jpeg

48147DA7-FFE6-4700-9988-6EE5A73ED602.jpeg
 
Senast ändrad:
Om man vill ha en manuell, vilken gäller då?
Jag är också sugen på en kvarn men vill nog ha en manuell för att kunna lägga undan den. Om nu en manuell kan vara lika bra som en maskin?
Jag körde manuell i ett par år innan jag skaffe min Wilfa för nån månad sen. Räkna med träningsvärk varje gång du ska brygga kaffe, och inte göra det så ofta heller.
 
Om man vill ha en manuell, vilken gäller då?
Jag är också sugen på en kvarn men vill nog ha en manuell för att kunna lägga undan den. Om nu en manuell kan vara lika bra som en maskin?
Har dålig koll på manuella tyvärr. Längesedan jag körde det och så var det en jag blev rekommenderad på Kaffepåsen i Göteborg.
 
Bytte ut den gamla Pezzettin i aluminium som tagit stryk av år ombord på båten mot en Bialetti i rostfritt.

C991934A-B286-420F-B10A-53B6B61CBB9F.jpeg


Inget man bara slänger på spisen hur som helst som det verkar...🧐😜

47E13EAA-E43B-4E69-87CE-5B320231ECD8.jpeg

48147DA7-FFE6-4700-9988-6EE5A73ED602.jpeg
Apropå krångliga bruksanvisningar. Skummade igenom boken till min nya kaffekvarn, tyckte att detta var lite roligt. Blir att ta på sig skorna varje morgon 🤣
9AD8FA31-C0CB-4713-8CBC-6CE7D41C6D82.jpeg
 
Om man vill ha en manuell, vilken gäller då?
Jag är också sugen på en kvarn men vill nog ha en manuell för att kunna lägga undan den. Om nu en manuell kan vara lika bra som en maskin?

Jag har en Timemore Chestnut C2 som jag använder till när jag kör presskanna till mig själv. Aldrig provat mer finmalet. Maler 21 gram bönor på ca 30 sekunder men då är det som sagt till presskanna och ganska grovt. Kvarnen har rostfritt koniskt malverk och maler iaf jämnt och bra.
Kostar väl mellan 8-900 kr i svenska shoppar.

Lånad bild
%E5%9B%BE%E5%83%8F-105%402x.jpg



Finns bland annat här -> https://www.baristashopen.se/kaffe/time-more/timemore-chestnut-c1-handgjord-handkvarn-svart.php
 
Behållaren kom med en avstängare i form av en bit man kan skjuta in. Valde att montera bort den och då blev det såklart kvar ett hål som det kunde åka ut lite skräp ur.
löstes med en annan printar bit. Klart värt om man väljer att ta bort avstängaren!
85F73883-687B-4047-A00B-111E8C19C4BE.jpeg

Exakt vilken metall höljet är gjort av vågar jag inte uttal mig om. Men det är inte plast i alla fall! Stabil och tung pjäs som inger känsla av kvalite. helt klart.
Hur är byggkvalitén på Eurekan?
Ska sälja min Mazzer mini efter många år i trogen tjänst och har då tittat på Specialitan eller XL med större malskivor, då XL är dubbelt så dyr så tror jag knappast den är dubbelt så bra dock! :)
 
Hur är byggkvalitén på Eurekan?
Ska sälja min Mazzer mini efter många år i trogen tjänst och har då tittat på Specialitan eller XL med större malskivor, då XL är dubbelt så dyr så tror jag knappast den är dubbelt så bra dock! :)
Blir det inte ett kliv i sidled bara om du väljer en annan Mignon än XL? Jämför med en Mahlkönig med liknande specifikationer så känns XL nästan billig. :D
 
Sålde min gamla ECM Giotto till en vän och passade på att ge den en billig men potentiellt signifikant liten uppgradering när jag servade den innan leverans. Har ingen egen erfarenhet av den än men jag tror ändå att många äldre E61-maskiner med värmeväxlare skulle må bra av det här. Tog ett par bilder och hoppas det ska inspirera någon att våga skruva lite själv. Den här och de flesta liknande maskiner är ganska enkla att serva och reparera om man inte har tummen perfekt centrerad i handen.

Baksidan av gruppen efter avkalkning och rengöring. Jag har skruvat bort den övre kopplingen för att kunna montera en flödesrestriktor av teflon.
_20210704_003307.JPG


Sedan är det bara att peta i plastbiten. Jag tror den kommer ur Lelits reservdelssortiment. Jag köpte min på Kaffecompagniet men alla som säljer Lelit borde kunna hjälpa till föreställer jag mig.
_20210704_003404.JPG


Rörkopplingen fick en gnutta gängtätning på den innan återmontering så det inte ska läcka.
_20210704_003529.JPG


Vad är då vitsen med det här? Jo, vid ett normalt tryck i kokaren är ju vattnet i värmeväxlaren mycket varmare än som är idealiskt för kaffebryggning. Man hanterar det med en "flush"-rutin där man innan bryggning pumpar överhettat vatten ur gruppen samtidigt som man pumpar in ljummet vatten i värmeväxlaren. När man med hjälp av plastbiten sänkt flödet på självcirkulationen kommer gruppens temperatur plana ut på en lägre nivå. Då kommer den kunna suga i sig lite mer av överskott av värmen som kommer från värmeväxlaren i kokaren. Vad jag förstår så ska man behöva spola ur mindre vatten innan bryggning och lättare få till en rutin med bra repeterbarhet från kopp till nästa. Hur stor skillnaden blir vågar jag inte uttala mig om än men jag är rätt säker på att den blir mer än marginell, och med tanke på att plastbiten kostar som en kopp kaffe på ett fik känns det som en nobrainer.

Här står maskinen hos sin nya ägare, där jag tror den kommer konkurrera ut Moccamastern så fort vi kompletterat med en bra kvarn också. :)
IMG_20210704_000953_176.jpg
 
Blir det inte ett kliv i sidled bara om du väljer en annan Mignon än XL? Jämför med en Mahlkönig med liknande specifikationer så känns XL nästan billig. :D
Jag behöver inte en Mahlkönig, de är beasts och verkligen inte för hemmabruk oavsett om det är "inne" att ha deras kvarnar nu, dock har de släppt nyligen en Mahlkönig Home, men då jag tror at Eurekan Specialita i Vit passar med min Linea Mini i både form och färg så är det en match made i heaven, 18g på 7-8sekunder fungerar utmärkt i hemmamiljö :)
 
Tillbaka
Topp