• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Kaffe - Nördnivå

Highvalley

Ghetto Living
Friends Of KS
2-Faktor
Jag har köpt en begagnad Ascaso Dream ('07) som jag har rengjort och bytt packningar på. Till detta fick jag en i-mini i-2 som jag har rengjort ordentligt.

MEN, jag får inte ordning på min espresso, det smakar skit rent ut sagt. Den rinner alldeles för snabbt och pucken blir dessutom väldigt ful.

Jag har spenderat mycket tid och bönor på grindern men jag börjar fundera om det är något fel på utrustningen.

Om jag har grövre malning så blir pucken rörig och rinner för snabbt.
IMG_2260.JPEG

Om jag har finare malning så blir det stora kanaler i pucken och rinner ännu snabbare.

Om jag har ännu finare malning så rinner det knappt öht.

Har kört 25-27 sek med 16g bönor och siktat på 32g kaffe.

Någon med bättre koll som har förslag på vad jag kan testa härnäst?

i-2 är den med koniskt malverk och mycket plast i mekanismen, minns jag rätt? Oavsett så börja med att väga dosen åtminstone så länge du inte vet att du är närheten av att mala lagom fint, så du utesluter en variabel. Om du kan mala så fint att det knappt rinner alls borde du kunna få till en malgrad som fungerar åtminstone hyfsat. Med det sagt så är väl det här förmodligen ett fall då en trycksatt filterkorg kan vara en rimlig taktik. Är i-2 modellen jag tror det är så är det en medioker kvarn, milt uttryckt. En trycksatt korg kan hjälpa till att få en rimlig bryggtid även om kaffet är lite för grovmalet. Men börja med dosen som sagt. Det blir lätt frustrerande om man inte vet om det knappt rinner för man malt för fint eller om man packat i för mycket kaffe i korgen och det fortfarande är för grovt.
 

jelle

Omega
Okej, behöver läsa på om 3-vägsventil. Innebär saknaden av detta att pucken blir blötare? Brukar ligga ett lager vatten ovanför pucken.

Och nej, jag har inte trycksatt portafilter, har vanlig. Tror du att det gör skillnad? Kikat på oändligt med youtube videos om espresso och har inte sett en enda som använder trycksatta filter. Men de har iofs bättre maskiner.

Tack för svar!
Ja har man inte 3 vägsventil så blir pucken blöt om man inte väntar en stund. Ventilen fungerar så att när man stänger av vattenflödet så leds övertrycket ut i slaskbehållaren.

Vissa maskiner kräver trycksatt portafilter men är inte säker på att din gör det. Bor du nånstans där det finns åf för ascaso så hade jag gått förbi dem för att fråga om tips. I Stockholm kan du gå till kaffecompagniet eller monteriva!

Är du säker på att du får rätt tryck enligt manometern?
 

D..S..

Panerai
Reklam för detta dyker upp i mitt facebookflöde. Kan det va nått?
 

ArtVandelay

Panerai
2-Faktor
Reklam för detta dyker upp i mitt facebookflöde. Kan det va nått?
Har testat deras Okapi till både moccamastern och aeropress. Är ganska ny på kaffe så kanske inte är rätt person att uttala mig, tyckte det var helt okej men inget speciellt
 

Duddee

Cartier
2-Faktor
Ja har man inte 3 vägsventil så blir pucken blöt om man inte väntar en stund. Ventilen fungerar så att när man stänger av vattenflödet så leds övertrycket ut i slaskbehållaren.

Vissa maskiner kräver trycksatt portafilter men är inte säker på att din gör det. Bor du nånstans där det finns åf för ascaso så hade jag gått förbi dem för att fråga om tips. I Stockholm kan du gå till kaffecompagniet eller monteriva!

Är du säker på att du får rätt tryck enligt manometern?
Om han inte bor i Stockholm så kan det vara klokt att dra ett mail till kaffecompagniet och be om råd. De är väldigt trevlig och hjälpsamma och kan nog ge lite vägledning. Jag har nog inte så mycket att tillägga men undrar lite om kaffet packas tillräckligt hårt. Jag hade nog testat med att mala fint, använda lite mindre mängd kaffe och sedan packa det rätt så hårt.

Ascaso i-2 är väl steglös så du kan ju testa dig fram med små justeringar på malgraden. Ett sista alternativ är att testa några andra bönor.
 

CROE

Omega
2-Faktor
i-2 är den med koniskt malverk och mycket plast i mekanismen, minns jag rätt? Oavsett så börja med att väga dosen åtminstone så länge du inte vet att du är närheten av att mala lagom fint, så du utesluter en variabel. Om du kan mala så fint att det knappt rinner alls borde du kunna få till en malgrad som fungerar åtminstone hyfsat. Med det sagt så är väl det här förmodligen ett fall då en trycksatt filterkorg kan vara en rimlig taktik. Är i-2 modellen jag tror det är så är det en medioker kvarn, milt uttryckt. En trycksatt korg kan hjälpa till att få en rimlig bryggtid även om kaffet är lite för grovmalet. Men börja med dosen som sagt. Det blir lätt frustrerande om man inte vet om det knappt rinner för man malt för fint eller om man packat i för mycket kaffe i korgen och det fortfarande är för grovt.
En del plast, ja. Att den inte har några stegindikationer gör en smått galen, då jag behövt testa väldigt finmalet (rinner inte alls) till finmalet (rinner mycket, pga kanaler?) till att köra grövre för att eventuellt undvika kanaler, men då rinner det ändå snabbt. Har alltså inte hittat en bra malningsgrad mellan att inte rinna och att rinna väldigt snabbt. Det blir väldigt svårt att gå fram och tillbaka när det inte finns några angivna indikatorer på stegen. Väldigt frustrerande, ja!

Ja har man inte 3 vägsventil så blir pucken blöt om man inte väntar en stund. Ventilen fungerar så att när man stänger av vattenflödet så leds övertrycket ut i slaskbehållaren.

Vissa maskiner kräver trycksatt portafilter men är inte säker på att din gör det. Bor du nånstans där det finns åf för ascaso så hade jag gått förbi dem för att fråga om tips. I Stockholm kan du gå till kaffecompagniet eller monteriva!

Är du säker på att du får rätt tryck enligt manometern?
Jag förstår! Men min maskin levererades med icke trycksatt portafilter så man kan ju anta att den borde vara tillverkad för att hantera detta.

Jag har kört runt 16g (min våg klarar inte decimaler) då jag läste någonstans att det dubbla ska klara 15-16 g. Men kanske ska testa med typ 14g? Inte testat detta då de flesta verkar köra 18g, då låter 14g ganska lite.

Min maskin visar inte tryck, endast temperatur. Så jag vet faktiskt inte.

Om han inte bor i Stockholm så kan det vara klokt att dra ett mail till kaffecompagniet och be om råd. De är väldigt trevlig och hjälpsamma och kan nog ge lite vägledning. Jag har nog inte så mycket att tillägga men undrar lite om kaffet packas tillräckligt hårt. Jag hade nog testat med att mala fint, använda lite mindre mängd kaffe och sedan packa det rätt så hårt.

Ascaso i-2 är väl steglös så du kan ju testa dig fram med små justeringar på malgraden. Ett sista alternativ är att testa några andra bönor.
Har förstått det som att packningen spelar mindre roll, men det kanske endast gäller för bättre maskiner. Ska testa att göra med 14g finmalet och packa det hårdare.

Har testat två bönor, just nu kör jag dessa.
 

Sledger

Cartier
En del plast, ja. Att den inte har några stegindikationer gör en smått galen, då jag behövt testa väldigt finmalet (rinner inte alls) till finmalet (rinner mycket, pga kanaler?) till att köra grövre för att eventuellt undvika kanaler, men då rinner det ändå snabbt. Har alltså inte hittat en bra malningsgrad mellan att inte rinna och att rinna väldigt snabbt. Det blir väldigt svårt att gå fram och tillbaka när det inte finns några angivna indikatorer på stegen. Väldigt frustrerande, ja!


Jag förstår! Men min maskin levererades med icke trycksatt portafilter så man kan ju anta att den borde vara tillverkad för att hantera detta.

Jag har kört runt 16g (min våg klarar inte decimaler) då jag läste någonstans att det dubbla ska klara 15-16 g. Men kanske ska testa med typ 14g? Inte testat detta då de flesta verkar köra 18g, då låter 14g ganska lite.

Min maskin visar inte tryck, endast temperatur. Så jag vet faktiskt inte.


Har förstått det som att packningen spelar mindre roll, men det kanske endast gäller för bättre maskiner. Ska testa att göra med 14g finmalet och packa det hårdare.

Har testat två bönor, just nu kör jag dessa.

Hur mycket du kan mala i korgen beror på storleken på korgen. Mindre än vad korgen klarar gör inget, tar lite längre tid att trycket byggs upp och du får mer vatten kvar efter, men med för mycket i korgen så kan kaffet nå upp till spridarfiltret och det blir inte bra.

Annars är det bara fyra saker som avgör hur skottet blir; malningsgrad, tryck på tampning, vattentryck och temperatur. :)

Finns lös manometer man kan skruva på direkt på portafiltret för att kolla trycket -> https://www.kaffecompagniet.se/till...ag-spouts/tryckmatare-till-portafilter-101158 , kolla bara att du har rätt storlek på gänga.

Många tampar alldeles för hårt så prova finmalet, bara lite tillbaka från när du stryper maskinen, och tampa mycket lättare än tidigare.
 

CROE

Omega
2-Faktor
Hur mycket du kan mala i korgen beror på storleken på korgen. Mindre än vad korgen klarar gör inget, tar lite längre tid att trycket byggs upp och du får mer vatten kvar efter, men med för mycket i korgen så kan kaffet nå upp till spridarfiltret och det blir inte bra.

Annars är det bara fyra saker som avgör hur skottet blir; malningsgrad, tryck på tampning, vattentryck och temperatur.

Finns lös manometer man kan skruva på direkt på portafiltret för att kolla trycket -> https://www.kaffecompagniet.se/till...ag-spouts/tryckmatare-till-portafilter-101158 , kolla bara att du har rätt storlek på gänga.

Många tampar alldeles för hårt så prova finmalet, bara lite tillbaka från när du stryper maskinen, och tampa mycket lättare än tidigare.

Då testar jag 14g, kan ju vara så att den inte klarar mer. Ska också testa att köra så fint det går och tampa lösare. Återkommer med resultat! :)

Är inte så sugen på att köpa massa nya delar såsom tryckmätare, utan det får bli att spara till en bättre maskin och kvarn.

Nästa köp blir en våg som klarar decimaler. En Acai Lunar vore kul om den inte var så oskäligt dyr. o_O
 

Highvalley

Ghetto Living
Friends Of KS
2-Faktor
lös manometer man kan skruva på direkt på portafiltret för att kolla trycket -> https://www.kaffecompagniet.se/till...ag-spouts/tryckmatare-till-portafilter-101158 , kolla bara att du har rätt storlek på gänga.
Den där passar inte på de äldre varianterna av Dream med 57 mm filterkorg. Tyckte det såg ut så på bilderna men @CROE kanske kan bekräfta?

@CROE Om min misstanke är korrekt så låter 18 g väldigt mycket. Vill minnas att Ascaso kallar 57 mm dubbelkorgen för 14 gram. Börja där tills du fått ordning på malgraden. Ofta går det att peta i lite mer än vad tillverkarna anger men avvakta med att testa exakt var den gränsen går. Undvik att mixtra med flera variabler parallellt för då kan det bli svårt att hitta rätt. Fixa malgraden först och finjustera annat sedan. Av samma anledning bör du tampa hårt. Det händer inte så mycket mer efter några kilo om man ökar kraften när man tampar så hårt betyder bra repeterbarhet. Om man istället tampar löst kommer man inte kunna upprepa trycket med någon precision från gång till gång och man får en okänd variabel som spökar när man försöker hitta rätt malgrad. Jag påstår att väldigt få tampar för hårt. Det är möjligt att många tampar onödigt hårt men för en stor majoritet av hemanvändare spelar det ingen särskild roll. Koffeinförgiftningen lär ju komma långt innan belastningsskadorna.
 

FilipF

Vacheron
2-Faktor
För ett tag sen öva jag i Varberg på ärende och fick med mig en liten påse kaffe hem.
image.jpg

Blir riktigt bra att göra presskaffe på.
Grovmalet
Ratio: 1:16
Temp: 95 grader

Lägg kaffet i presskannan.
Häll på en skvätt vatten för bloom.
Vänta 30-45 sek.
Häll på resterande vatten.
Låt stå nån minut och rör sen runt med en sked så kaffet sjunker.
Sätt på silen så den hamnar precis ovanför kaffet (tryck inte ner).
Vänta ytterligare 5-15 min. Kaffet kommer lägga sig fint på botten så silen behövs egentligen inte.
Avnjut!
 

mrowkoob

Omega
Tjena kaffenördar. Har kört min La Pavoni hand press i många år i kombi med rocket kvarn. Men nyligen fick jag (förvisso nymalet) kaffe från en C3 perkolator och det var kanon! Någon annan som snöat in på perkolator kaffe och kan komma med tips?
 

ante_77

Cartier
2-Faktor
Tjena kaffenördar. Har kört min La Pavoni hand press i många år i kombi med rocket kvarn. Men nyligen fick jag (förvisso nymalet) kaffe från en C3 perkolator och det var kanon! Någon annan som snöat in på perkolator kaffe och kan komma med tips?
För att vara helt ärlig så postar du i fel tråd.
Jag tror aldrig att jag har druckit gott kaffe från en perkolator.
Min enda kommentar är att kaffet blir varmt åtminstone och lite för varmt.
Mina ord och tankar om detta är dock ingen sanning, men det är min erfarenhet från perkolator.
 

jelle

Omega
För att vara helt ärlig så postar du i fel tråd.
Jag tror aldrig att jag har druckit gott kaffe från en perkolator.
Min enda kommentar är att kaffet blir varmt åtminstone och lite för varmt.
Mina ord och tankar om detta är dock ingen sanning, men det är min erfarenhet från perkolator.
Varför är han i fel tråd?
 

ante_77

Cartier
2-Faktor
Varför är han i fel tråd?
För att jag skapade en kaffereps för min-nerds som enligt mig hade varit bättre att posta i.

 

Highvalley

Ghetto Living
Friends Of KS
2-Faktor
För att jag skapade en kaffereps för min-nerds som enligt mig hade varit bättre att posta i.

Tycker du ger en lite missvisande bild av den här tråden i din trådstart. Det finns gott om kapslar, Mollbergs, osv här, och i det ursprungliga inlägget hittar jag inga krav på att tråden endast ska avhandla specialkaffe och dyr utrustning. Har inga större invändningar mot din tråd i övrigt. Undrar bara om det inte kan finnas en poäng i att samla ihop kaffediskussionen på ett ställe. Till exempel kan ju ett tips om utrustning eller metod glädja både den som köper en billig böna på stormarknaden och den som köper Gringo på Kaffecompagniet. :)
 

FilipF

Vacheron
2-Faktor
Tjena kaffenördar. Har kört min La Pavoni hand press i många år i kombi med rocket kvarn. Men nyligen fick jag (förvisso nymalet) kaffe från en C3 perkolator och det var kanon! Någon annan som snöat in på perkolator kaffe och kan komma med tips?
La Pavonon är ju en underbar maskin!
Saknar den jag hade. Ska skaffa mig en ny nån dag :angel:

Perkulator gör oväntat gott kaffe. En polare kör bra det och fått så många bra koppar där. Har typ all typer av maskiner hemma utom just perkulator. Måste skaffa det!!

Väger du kaffet eller skopar du bara i?
det är annars första steget att kunna återskapa en awesome kopp. Veta hur mycket kaffe och vatten man har (Helst i gram).
 

FilipF

Vacheron
2-Faktor
För att vara helt ärlig så postar du i fel tråd.
Jag tror aldrig att jag har druckit gott kaffe från en perkolator.
Min enda kommentar är att kaffet blir varmt åtminstone och lite för varmt.
Mina ord och tankar om detta är dock ingen sanning, men det är min erfarenhet från perkolator.


Varför är han i fel tråd?

Alla är välkomna k vårat lilla samfund tycker jag
😍
 

mrowkoob

Omega
La Pavonon är ju en underbar maskin!
Saknar den jag hade. Ska skaffa mig en ny nån dag :angel:

Perkulator gör oväntat gott kaffe. En polare kör bra det och fått så många bra koppar där. Har typ all typer av maskiner hemma utom just perkulator. Måste skaffa det!!

Väger du kaffet eller skopar du bara i?
det är annars första steget att kunna återskapa en awesome kopp. Veta hur mycket kaffe och vatten man har (Helst i gram).
Det gör jag hemma med Pavonin men nu var jag hemma hos så att säga och fick nymalet kaffe i billig perkolator och det var långt över förväntan. Hade faktiskt aldrig provat perkolator kaffe så tyckte det var lite kul.
 

FilipF

Vacheron
2-Faktor
Det gör jag hemma med Pavonin men nu var jag hemma hos så att säga och fick nymalet kaffe i billig perkolator och det var långt över förväntan. Hade faktiskt aldrig provat perkolator kaffe så tyckte det var lite kul.
Allt kaffe-skapande är ju i grunden samma:
Blanda malda rostade kaffebönor och vatten till en brun dryck.
Oavsett vilken metod man använder så bort det tekniskt sett gå att få bra! Sorry att jag inte kunde komma med fler handfasta tips, men det är bara att pröva sig fram och om men orkar för dagbok vad man gör. Då blir det lättare att korrigera nästa gång och se vad skillnaden blir om man tar lite mindre kaffe, maler det lita grövre osv osv..

återkom gärna om du tar dig an det!
 

ante_77

Cartier
2-Faktor
Tycker du ger en lite missvisande bild av den här tråden i din trådstart. Det finns gott om kapslar, Mollbergs, osv här, och i det ursprungliga inlägget hittar jag inga krav på att tråden endast ska avhandla specialkaffe och dyr utrustning. Har inga större invändningar mot din tråd i övrigt. Undrar bara om det inte kan finnas en poäng i att samla ihop kaffediskussionen på ett ställe. Till exempel kan ju ett tips om utrustning eller metod glädja både den som köper en billig böna på stormarknaden och den som köper Gringo på Kaffecompagniet. :)

Ja, det är ju en åsikt även det.
Visst är bilden missvisande då denna tråd innehåller precis allt från från Princess bryggare från Jula som är inköpt begagnad till något som NASA utvecklar parallellt med rymdfarkoster.
Men rubriken blir fort lite missvisande.
 

herr_raev

Omega
2-Faktor
Tjena kaffenördar. Har kört min La Pavoni hand press i många år i kombi med rocket kvarn. Men nyligen fick jag (förvisso nymalet) kaffe från en C3 perkolator och det var kanon! Någon annan som snöat in på perkolator kaffe och kan komma med tips?
Tycker oftast att perkulatorkaffe blir något tunt. Vi har kört filtermalning på vår Wilfa WSCG-2 och 10g kaffe/100g vatten och fått bra resultat i vår C3. Det viktigaste har varit att köra igenom perkulatorn en sväng med bara vatten innan användning. Vi använder den väldigt sällan jämfört med de andra alternativen här hemma.
 

ante_77

Cartier
2-Faktor
Tycker oftast att perkulatorkaffe blir något tunt. Vi har kört filtermalning på vår Wilfa WSCG-2 och 10g kaffe/100g vatten och fått bra resultat i vår C3. Det viktigaste har varit att köra igenom perkulatorn en sväng med bara vatten innan användning. Vi använder den väldigt sällan jämfört med de andra alternativen här hemma.
Hade det funnits möjlighet att styra temperaturen på något sätt så hade det nog fungerat bättre.
Det känns som att dessa alltid går för varmt och svårt att kontrollera genomrinningen.
 

SpejsMan

Rolex
Pledge Member
2-Faktor
Hade det funnits möjlighet att styra temperaturen på något sätt så hade det nog fungerat bättre.
Det känns som att dessa alltid går för varmt och svårt att kontrollera genomrinningen.
Perkolator är ju en metod som faktiskt bränner kaffet. Iom cirkuleringen kokas ju kaffe i botten för att tryckas upp genom röret. Skulle man sänka tempen gissar jag att det inte skulle skjutas upp nått vatten i röret.

Har en polare som alltid kör perkolator.
Vi andra var inte så impade och tyckte synd om honom och köpte en hyfsad bryggare när vi var förbi och kollade hockey.
Föll inte i god jord. Han älskar perkolatorkaffe!

Rent teoretiskt måste perkolator vara sämsta bryggmetoden, men det betyder ju inte att folk inte kan tycka resultatet är gott. Det är ju lite speciellt.
 

jelle

Omega
Hade det funnits möjlighet att styra temperaturen på något sätt så hade det nog fungerat bättre.
Det känns som att dessa alltid går för varmt och svårt att kontrollera genomrinningen.
Då krävs det egentligen en pump för att vattnet/kaffet ska cirkulera verkar krångligt! Bättre isåfall med pressokanna som egentligen liknar perkolator mycket!
 
Topp