Notorious Niklas
Silver
Gringo är grymma!Kaffegompagniet räddade min fredag samt helg denna gång, blev ett kaffe från ett nytt rosteri också när man ändå hade möjligheten!
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Gringo är grymma!Kaffegompagniet räddade min fredag samt helg denna gång, blev ett kaffe från ett nytt rosteri också när man ändå hade möjligheten!
Det är alltid lika tråkigt när man står utan filter. Du bor iaf i Sthlm med stort utbud ️Är desperat. Märkte inte förrän jag tog mitt sista V60 filter att det va mitt sista.
Tidigare har jag köpt det på kitchenlab i Stockholm men enligt deras hemsida är det slut i lager i Stockholm-
Finns det någon affär i Stockholm som säljer V60 filter för 2 koppar i Stockholm?
Gringo har bra grejer, brukar vara där ibland, det ligger 500 meter hemifrån (det gör även Beerbliotek bryggeri, som en parantes).Kaffegompagniet räddade min fredag samt helg denna gång, blev ett kaffe från ett nytt rosteri också när man ändå hade möjligheten!
Jag gillar ljusa söta kaffen till cold brew. Etiopiskt är alltid ett säkert kortNågon här som har testat olika bönor/rost och hittat bra bönor för cold brew?
Jag är lite sugen på att uppdatera min maskin till en med cold brew.
Länka gärna till något bra. Jag har ingen prestige i att det ska vara fancy och speciellt. Bara gott och rimligt prissatt.Jag gillar ljusa söta kaffen till cold brew. Etiopiskt är alltid ett säkert kort
Det var en märklig Aeropress!Morgonbryggningen
Här är några av mina favoritrostareLänka gärna till något bra. Jag har ingen prestige i att det ska vara fancy och speciellt. Bara gott och rimligt prissatt.
Den är underbar. Min morgonbryggare och den följer samma princip som en aeropress. Trinity One heter den.Det var en märklig Aeropress!
Vad ska man ha för storlek på tamper till en La Pavoni Europiccola?
Tack så mycket!Har för mig att det är 51mm till den, eller möjligt att 51,5mm är exakt passform.
Kan tipsa om Sandby Lundarost. Ett mörkrostat kaffe som fungerar utmärkt både för brygg och Espresso. Smakrikt, men samtidigt runt och balanserat.Hej allihopa! Man går ju in på maxi blir förbannad varje gång, vad beställer ni för kaffe på nätet som man kan dricka hemma billigt vardagskaffe? Med billigt menar jag under 150kr för 500gr
Så trött på Zoega Nordqvist, går inte dricka
Största skillnaden för mig var när jag malde grövre än vad jag trodde. Tycker du kaffet blir för beskt, mal grövre - blir det surt, mal finare. Jag följer nedan steg:Nån som sitter inne på några matnyttiga tips?
Tanken var att ha den istället för kok kaffe under fisketurer men måste ju testa några koppar hemma först
Tack för en utförlig lista, ska prova med att skippa första steget och inkludera, men när du säger grövre än man tror typ som brygg då eller?Största skillnaden för mig var när jag malde grövre än vad jag trodde. Tycker du kaffet blir för beskt, mal grövre - blir det surt, mal finare. Jag följer nedan steg:
1. Koka vatten i vattenkokare innan om du har möjlighet
2. Mal kaffe
3. Fyll botten med vatten till strax nedanför ventilen
4. Fyll koppen till brädden med kaffe, men tryck inte ihop kaffet alls
5. Ha inte för hög värme, kör kanske 4/6 på min spis
6. Kör med öppet lock tills du ser att kaffet börjar rinna då kan du stänga
7. Justera ned värmen något om kaffet kommer agressivt
8. Strax innan kaffet börjar spotta och fräsa så tar du av bryggaren från spisen
9. Skölj bottendelen under kallt vatten
1 och 9 är inte nödvändiga men hjälper till att undvika att kaffet smakar bränt.
Vad har du för kvarn? Finare än brygg, mer åt aeropress kanske.Tack för en utförlig lista, ska prova med att skippa första steget och inkludera, men när du säger grövre än man tror typ som brygg då eller?
Kör ba brygg eller press annars så har ingen värsting kvarn. Går från ”espresso” till grovt med alla steg därimellan. Den gör dock riktigt fint på finaste läget men antar att det inte är tillräckligt för en manuell espresso bryggareVad har du för kvarn? Finare än brygg, mer åt aeropress kanske.
Tusen tack!Alltid svårt med referenser på malning, men kanske något sånt är en bra utgångspunkt.
Så lite så, hoppas det blir bra! Receptet är i princip James Hoffmanns för övrigt.Tusen tack!
Om inte annat känns det ju jäkligt genuint, får man trösta sig medSå lite så, hoppas det blir bra! Receptet är i princip James Hoffmanns för övrigt.
Inte testat själv men James Hoffmann har ju "the ultimate technique" för de flesta metoder..Nån som sitter inne på några matnyttiga tips?
Tanken var att ha den istället för kok kaffe under fisketurer men måste ju testa några koppar hemma först