• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Kaffe - Nördnivå

Kaffegompagniet räddade min fredag samt helg denna gång, blev ett kaffe från ett nytt rosteri också när man ändå hade möjligheten!
E4882740-4E75-42A0-9F44-813CDA891590.jpeg
Gringo är grymma!

Är desperat. Märkte inte förrän jag tog mitt sista V60 filter att det va mitt sista.
Tidigare har jag köpt det på kitchenlab i Stockholm men enligt deras hemsida är det slut i lager i Stockholm-

Finns det någon affär i Stockholm som säljer V60 filter för 2 koppar i Stockholm?
Det är alltid lika tråkigt när man står utan filter. Du bor iaf i Sthlm med stort utbud 😉☕

Kaffegompagniet räddade min fredag samt helg denna gång, blev ett kaffe från ett nytt rosteri också när man ändå hade möjligheten!
E4882740-4E75-42A0-9F44-813CDA891590.jpeg
Gringo har bra grejer, brukar vara där ibland, det ligger 500 meter hemifrån (det gör även Beerbliotek bryggeri, som en parantes).
Sjukt trevliga och kunniga, senast jag var där stannade jag i 45 min. Fick smaka på ett antal bönor och rostningar för espresso jag gör hemma (dricker inget annat)
Min sons kompis arbetar där, hans föräldrar äger stället, ganska nyligen skickade dom sonen till Brasilien i ett par veckor för att han ska lära sig kaffekonsten från grunden. :)

Någon här som har testat olika bönor/rost och hittat bra bönor för cold brew?

Jag är lite sugen på att uppdatera min maskin till en med cold brew.

Länka gärna till något bra. Jag har ingen prestige i att det ska vara fancy och speciellt. Bara gott och rimligt prissatt.
Här är några av mina favoritrostare
De tre har många ljusa härliga kaffen.
Vill man ha ett mörkare kaffe så är Rantzau hos Meltzers kafferosteri prisvärt

Hej allihopa! Man går ju in på maxi blir förbannad varje gång, vad beställer ni för kaffe på nätet som man kan dricka hemma billigt vardagskaffe? Med billigt menar jag under 150kr för 500gr
Så trött på Zoega Nordqvist, går inte dricka

Hej allihopa! Man går ju in på maxi blir förbannad varje gång, vad beställer ni för kaffe på nätet som man kan dricka hemma billigt vardagskaffe? Med billigt menar jag under 150kr för 500gr
Så trött på Zoega Nordqvist, går inte dricka
Kan tipsa om Sandby Lundarost. Ett mörkrostat kaffe som fungerar utmärkt både för brygg och Espresso. Smakrikt, men samtidigt runt och balanserat.
Kostar 279 kr för ett kilo från Baristashopen, vilket är min favvo-handlare jag alltid återvänder till efter diverse handlar-äventyr både utom och inom landet.

Beror ju också vad kaffet ska användas till och vilken smakprofil du föredrar. Bara för att folk här i gruppen gillar vissa kaffesorter och märken innebär det ju inte att du gör det.

Musetti (vilket säljs bland annat hos Willys) har sedan många år varit någon slags budget-favorit för många kaffe-nördar. För egen del gillar jag inte deras kaffen alls. Jag köper ibland bryggkaffe från de stora drakarna, men bara Löfbergs (Next genereation-serien) eller Gevalias Ekologiska. Hälla Rosteri (Västerås) gör bra kaffen tycker jag.
Espresso House (främst Espresso-kaffet) tycker jag är bra och prisvärt. Reas emellanåt ut hos ICA-butiker som ofta säljer deras kaffe. Espresso house äger Rosteriet Johan & Nyström, som alltså gör alla deras kaffen.

Nån som sitter inne på några matnyttiga tips?
Tanken var att ha den istället för kok kaffe under fisketurer men måste ju testa några koppar hemma först
EC45B7AD-ECB0-40EF-AF53-6CC698EE189C.jpeg

Nån som sitter inne på några matnyttiga tips?
Tanken var att ha den istället för kok kaffe under fisketurer men måste ju testa några koppar hemma först
EC45B7AD-ECB0-40EF-AF53-6CC698EE189C.jpeg
Största skillnaden för mig var när jag malde grövre än vad jag trodde. Tycker du kaffet blir för beskt, mal grövre - blir det surt, mal finare. Jag följer nedan steg:
1. Koka vatten i vattenkokare innan om du har möjlighet
2. Mal kaffe - internet säger att det ska vara lika fint som för espresso, men jag skulle vilja gå något grövre.
3. Fyll botten med vatten till strax nedanför ventilen
4. Fyll koppen till brädden med kaffe, men tryck inte ihop kaffet alls
5. Ha inte för hög värme, kör kanske 4/6 på min spis
6. Kör med öppet lock tills du ser att kaffet börjar rinna då kan du stänga
7. Justera ned värmen något om kaffet kommer agressivt
8. Strax innan kaffet börjar spotta och fräsa så tar du av bryggaren från spisen
9. Skölj bottendelen under kallt vatten

1 och 9 är inte nödvändiga men hjälper till att undvika att kaffet smakar bränt.

Uppdaterade med grovlek på kaffet.

Senast ändrad:
Största skillnaden för mig var när jag malde grövre än vad jag trodde. Tycker du kaffet blir för beskt, mal grövre - blir det surt, mal finare. Jag följer nedan steg:
1. Koka vatten i vattenkokare innan om du har möjlighet
2. Mal kaffe
3. Fyll botten med vatten till strax nedanför ventilen
4. Fyll koppen till brädden med kaffe, men tryck inte ihop kaffet alls
5. Ha inte för hög värme, kör kanske 4/6 på min spis
6. Kör med öppet lock tills du ser att kaffet börjar rinna då kan du stänga
7. Justera ned värmen något om kaffet kommer agressivt
8. Strax innan kaffet börjar spotta och fräsa så tar du av bryggaren från spisen
9. Skölj bottendelen under kallt vatten

1 och 9 är inte nödvändiga men hjälper till att undvika att kaffet smakar bränt.
Tack för en utförlig lista, ska prova med att skippa första steget och inkludera, men när du säger grövre än man tror typ som brygg då eller?

Vad har du för kvarn? Finare än brygg, mer åt aeropress kanske.
Kör ba brygg eller press annars så har ingen värsting kvarn. Går från ”espresso” till grovt med alla steg därimellan. Den gör dock riktigt fint på finaste läget men antar att det inte är tillräckligt för en manuell espresso bryggare

Edit - Den är från Cuisinart

Tillbaka
Topp