Jag var i en liknande situation när jag satte igång. Sedan kom pandemin och då blev det hemjobb med antal espresso om dagen. Jag hade rekommenderat en Rancilio Silvia istället för en Gaggia då det är "mer maskin" för ungefär samma pris på begagnadmarknaden.
Jag själv kör dubbla uppsättningar: En Rancilio Silvia med en Eureka Specialitá för dagliga morgonkaffet. Fördelen med Specialitan är att den är tyst, relativt snabb, ett bra gränssnitt samt att den har lite retention (gammalt kaffe i utloppet) i jämförelse med t.ex Rocky. Så där håller jag med ovan. I min mening är den långt mkt bättre än en Rocky.
För finliret i helgerna när man har lite mer tid så har jag en Europiccola med en Kingrinder K4 handkvarn och där kan jag köra single-dose och byta kaffe utan att behöva tömma kvarnen och ställa in. Europiccolan är UNDERBAR! Men den är som en gammal italiensk sportbil, ibland försöker den ta livet av dig. Men man kan uppgradera den med massa schyssta tillbehör och då blir den lika pålitlig och beräknelig som vilken annan maskin som helst. Och det finns ingen snyggare maskin i min mening. Titta in hos
https://coffee-sensor.com/ för tillbehör och uppgraderingar. Dom säljer även maskiner som dom själva uppgraderat så du får en fullutrustad maskin direkt om du inte vill pilla själv.
Sedan är färskt kaffe en självklarhet och om du vill gå ner riktigt djupt i träsket så kan man göra sitt eget bryggvatten