• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Kaffe - Nördnivå

Ikväll testar jag muttley and jack
F8274E38-FC3C-417B-AED0-0D0F8B8E4E46.jpeg

Så, då är Europiccolan införskaffad och en Eureka Specialita är på väg i veckan. Köpte lite färdigmalet från Lavazza för att få bort den värsta abstinensen och kunna börja experimentera redan i helgen.

Någon som sitter på en bra guide eller länk till guide för hur man går till väga som nybörjare för att få till en schysst espresso? Så här långt har jag provat efter diverse videos och La Pavonis egen manual. Ibland blir det för mycket vatten men framförallt saknas creman.

Så, då är Europiccolan införskaffad och en Eureka Specialita är på väg i veckan. Köpte lite färdigmalet från Lavazza för att få bort den värsta abstinensen och kunna börja experimentera redan i helgen.

Någon som sitter på en bra guide eller länk till guide för hur man går till väga som nybörjare för att få till en schysst espresso? Så här långt har jag provat efter diverse videos och La Pavonis egen manual. Ibland blir det för mycket vatten men framförallt saknas creman.
Creman handlar mycket om färska nymalda bönor, lättare med mörkare rostningar än dom ljusare.

Kul! Välkommen till en fantastisk värld. En bra början är att kika på Hoffmans videor på yt.

Moccamaster har en ny(?) kvarn..

Känns rätt dyr, eller?

Moccamaster har en ny(?) kvarn..

Känns rätt dyr, eller?

Ja, känns onödigt dyr jämfört med tex Fellow Ofe tänkte jag skriva men Ode verkar kosta närmre 5k nu. Men det bör finnas bättre alternativ.

Halloj!😀 Någon som har tips på kaffekvarn under 2000? (Får man ens någon bra för det?
Jag vill helst inte ha så mycket svart på kvarnen då jag vill att den skall stå framme alltid och matcha resten av köket.

Hittat denna än så länge:

Halloj!😀 Någon som har tips på kaffekvarn under 2000? (Får man ens någon bra för det?
Jag vill helst inte ha så mycket svart på kvarnen då jag vill att den skall stå framme alltid och matcha resten av köket.

Hittat denna än så länge:
För espresso är det handkvarn som gäller för den pengen. För brygg, pour over och presso så har Wilfa WSCG-2 som är en väldigt bra instegskvarn, bra pris på komplett nu.
Annars hade jag sagt Fellow Opus men det är närmre 3000:- och den är nog i svart.
Eureka Mignon Filtro finns i vit men landar på 2500:-, även Baratza Encore landar däromkring.

För espresso är det handkvarn som gäller för den pengen. För brygg, pour over och presso så har Wilfa WSCG-2 som är en väldigt bra instegskvarn, bra pris på komplett nu.
Annars hade jag sagt Fellow Opus men det är närmre 3000:- och den är nog i svart.
Eureka Mignon Filtro finns i vit men landar på 2500:-, även Baratza Encore landar däromkring.
Tack snälla för hjälpen! Jag kikar vidare på dessa, kanske blir att börja med en handkvarn! Tack igen😀

Tillbaka
Topp